Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här sitter jag och surar när folk postar resultat och bilder från alla roliga tävlingar som har varit i helgen. Och vi som såg fram emot att tävla både den här och nästa helg vilket gick om intet pga läkemedelskarens :mad:

Efter karenstiden är vi anmälda på en hel del men eftersom jag kände mig så himla tävlingssugen anmälde jag nu oss till en tävling till... :o Så har vi en i reserv ifall det skulle skita sig. :angel:

Säkert inte så smart med tanke på det där att tävling = avdressyr men vadå, man ska ändå göra något med hundarna varje dag och jag hade vouchers kvar efter alla strykningar så det kostade (nästan) ingenting extra. Behövs det inte fler resultat kan jag alltid stryka oss igen.

Så nu har hundarna fyra starter var inplanerade istället för tre :) Vore väl sjutton om inte NÅGON av hundarna skulle få till det i alla fall.

Jag och Qarusell startade nybörjarklass i Ö-vik i lördags och fick vårat första kvalificerande resultat, jag hade inte alls någon bra känsla när vi hade gått banan klart och trodde att jag skulle få max 50 poäng. Qarusell satte sig igen i sitt stå och sen så låg hon inte kvar i sitt ligg + att backa ett, två, tre steg strular så fort vi ska tävla men den här gången satte hon sig i alla fall inte fot i steg tre så det blev inte fel övning tack o lov... :o
När det sen blev prisutdelning så sa en som delade ut priserna att det bara var ett ekipage som inte hade fått ett kvalificerat resultat och jag var helt säker på att det var vi men det var det inte och vi fick 78p, jag är så nöjd med min lilla skrutt :) mest för att vi hade bra kontakt så det inte blev så mycket nos och sträckt koppel (förra tävlingen hade vi 21 nos...)

Nu ikväll när valpen sov så passade vi på att ta ett till träningspass med rallylydnad. Först belönade jag med leksak, men då blev det mer... snabbt och slarvigt än något annat ;) Glad var hon i alla fall och jag bestämde därför att byta ut leksaken mot godis för att försöka få till lite mer precision. Det höga tempot behöll hon, men hon hade bra position, gjorde momenten snabbt och snyggt och följde med fint både i sidoförflyttningar, olika typer av svängar samt spring-tempo och långsamt tempo. Körde även en del som jag tror att är moment till fortsättningsklassen, helt utan problem. Duktig saluki :D (Tillägg: var tvungen att kolla momentbeskrivningar på brukshundklubbens hemsida. Moment från avancerad klass var det visst vi körde)

Insåg dock att jag behöver träna på att få henne direkt tillbaka till fotposition efter "sitt framför". Nu har vi kört med "gå runt" så många gånger att hon gör det automatiskt... Men ja, det är bara smådetaljer känns det som ;)

Tävling nästa helg! Längtar :) Har gått så många gånger för domaren som dömer att jag vet precis vilka moment som alltid kommer med - alltid mycket stå och ligg, tysksvängen, minst ett slalom och idioten. Hoppas bara vi slipper regnet.

Winzi utvecklas väldigt fort och har en härlig attityd när vi tränar. Vi behöver träna mest på sitt-stå då hon antingen vill sätta sig efter att hon ställt sig eller gärna tar några steg framåt innan hon står still. Emellanåt fungerar det dock jättebra så vi tränar på!

Jag var i väg både i lördags och söndags och tävlade i Ö-vik. Lördag nybörjarklass med mina föräldrars corgi, hans första tävling. Jag hade noll förväntningar och var helt inställd på att vi skulle komma sist då han är loj och ganska seg när vi tränat. Men jisses, det blev en helt annan hund på tävling! Sån jäkla fin kontakt, bra tempo och nästan inge nosningar :) Han chockade mig verkligen, 96 poäng och en andra plats blev det:up: Måste nog starta honom fler gånger nu:D

I söndags debuterade jag i fortsättningsklass med tollaren, lite missar från min sida och ett rejält missförstånd oss emellan, men ändå 83 poäng och en andra plats även för oss:D Nu laddar vi om för tävling nästa helg igen:)

Tävling nästa helg! Längtar :) Har gått så många gånger för domaren som dömer att jag vet precis vilka moment som alltid kommer med - alltid mycket stå och ligg, tysksvängen, minst ett slalom och idioten. Hoppas bara vi slipper regnet.

Winzi utvecklas väldigt fort och har en härlig attityd när vi tränar. Vi behöver träna mest på sitt-stå då hon antingen vill sätta sig efter att hon ställt sig eller gärna tar några steg framåt innan hon står still. Emellanåt fungerar det dock jättebra så vi tränar på!

Idioten?

Tävling nästa helg! Längtar :) Har gått så många gånger för domaren som dömer att jag vet precis vilka moment som alltid kommer med - alltid mycket stå och ligg, tysksvängen, minst ett slalom och idioten, Hoppas bara vi slipper regnet.

Ja jag kommer inte ens ihåg vad den heter på riktigt nu. Men den med tre koner som man antingen ska runda åt höger eller åt vänster :)

Vi ska.. ehm.. tävla på söndag. Nu har vi fått PM och det verkar bli bra väder, så jag har absolut ingen som helst ursäkt till att inte tävla nu. Jag väntar mig verkligen inte(!) något bra resultat, men jag måste se till att ta mig ut på banan för att se hur det fungerar och för att få tummen ur och träna mer framöver. I värsta fall går jag bara in på planen, kör de första skyltarna och springer ut. Det får gå som det går.

Kul att läsa om allas status och planer!

Vi har lyckats få två godkända resultat i fortsättning och det vore kul att få ta ett tredje godkänt och titel i år. Här uppe i norr är det väldigt skralt med tävlingar, det fanns egentligen 2 stycken inom något så rimligt avstånd (ca 15 mil) och jag har anmält till den ena. Det är dubbla klasser och tyvärr blev vi lottade till andra reserv i den ena så får se hur jag gör... Det finns en skjutbana i närheten, det är lååångt att köra för en start och jag är bjuden på andra roligheter den dagen men jag har inte bestämt mig än.

Jag tänkter att det vore kul att avsluta fortaättningsklassen i år och satsa på avancerad till nästa sommar men å andra sidan kan jag ju träna för avancerad ändå och ändå tävla fortsättning.
Åh. Jag tror att det är den jag ska vara funktionär på :D

Vi ska också tävla på söndag, två inofficiella klasser! Blir första inomhustävlingen för vår del. Har även anmält till officiell om några veckor i samma hall, så det blir bra att få åka dit och träningstävla lite innan. Har inte så höga förväntningar nu heller däremot, hunden har inte alls varit intresserad av nån träning den senaste tiden så vi har haft lite paus. Men det går som det går. :)

Lycka till nu som ska tävla i helgen. Jag är fortfarande sur för de tävlingar jag missar pga I:s pyttelilla kloskada, tre avancerad-klasser hade det annars blivit den här helgen. Men sen blir det rally två helger i rad, hoppas verkligen ingenting ska komma emellan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka