Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma!

ÅH vad Aysu var duktig och ÅH vad bra(!) allt kändes :banana:
Det var en väldigt välarrangerad tävling, tävlingsplatsen var lugn, öppen och fin och banan passade oss utmärkt.

Vi lekte lite innan start, sedan tog vi oss igenom banan med betydligt bättre känsla än väntat :D Tyvärr så var ett av momenten "sitt framför, vänster ingång", och jag har konstaterat att vi inte alls fixar vänster ingång speciellt bra.. Höger är bättre. Av någon puckad anledning valde jag trots detta vänster ingång vid momentet direkt efter, som var att sitta framför när jag backar osv, där fick jag ändå välja vilken ingång jag skulle ta... 10p avdrag på båda de momenten. Men, inget avdrag på helheten och vi fick kommentar om fin kontakt :D

63p fick vi, vilket är mycket mer än jag räknat med :D Tänk, om vi bara hade tränat vänster ingång bättre så hade vi haft 83p. Så mycket har jag aldrig haft på tävling innan... Nu vet jag vad jag ska träna på till nästa gång i alla fall, för nu ska vi anmäla till fler tävlingar :D :D :D

Bra jobbat @Red_Chili & Aysu! :banana:

Vi startade två klasser på inofficiell idag. I den första fick man belöna hunden, väldigt bra som uppvärmning! Det enda större felet vi fick med oss där var att han missuppfattade sitt framför och snurrade iväg på egna vägar. Plus några småmissar. Slutade på 93p och en fjärde plats. :)

I den andra klassen gick det efter officiella regler. Där gjorde vi inga stora missar men hunden seglade iväg i egna tankar vid ena hörnet av planen, när han fick syn på husse bakom staketet... ;) I övrigt höll han kontakten hyfsat trots att belöningarna uteblev. Så det är vi nöjda med. :) 95p och en fjärdeplacering till, med bara några sekunders skillnad från tvåan och trean! Hade han inte stannat och glo på husse hade vi kunnat vara högre på prispallen. Men nöjda ändå!

Om några veckor blir det officiell start på samma klubb, så det känns bra att ha fått provköra i deras hall! Hoppas hoppas på ett godkänt resultat då. :)

Lycka till alla! Jag har lagt in ett ryck nu när båda är karensfria och startar dubbel fortsättningsklass med tiken imorgon, och båda på söndag. Hoppas att det har lossnat för lilltjejen nu så hon kan prestera i närheten av frestelsen. Återkommer med rapport.

Hoppas det går bra för alla som ska tävla :D försök fixa filmer eller bilder också så att jag kan få bli lite mer tävlingssugen ;) själv ska jag försöka träna i helgen, vi har ju en del att finslipa efter förra tävlingen.

Hoppas det går bra för alla som ska tävla :D försök fixa filmer eller bilder också så att jag kan få bli lite mer tävlingssugen ;) själv ska jag försöka träna i helgen, vi har ju en del att finslipa efter förra tävlingen.

Tyvärr blir det dåligt med bilder eftersom jag alltid åker ensam men jag lovar att jag ska tjata om hur fantastiskt kul vi har haft (under förutsättning att det går bra då).
Och du, tänk på att det inte är så mycket kvar på säsongen, det börjar bli riktigt glest med rallytävlingar nu. Har du någon lämplig tävling i sikte så anmäl vetja.

Tyvärr blir det dåligt med bilder eftersom jag alltid åker ensam men jag lovar att jag ska tjata om hur fantastiskt kul vi har haft (under förutsättning att det går bra då).
Och du, tänk på att det inte är så mycket kvar på säsongen, det börjar bli riktigt glest med rallytävlingar nu. Har du någon lämplig tävling i sikte så anmäl vetja.

Redan anmält till en med dubbla starter ;) 4 veckor kvar tror jag det är, på samma plats som där vi tävlade förra helgen. Gäller att hålla igång nu när vi börjat!

Och visst tänker jag rätt om jag tänker att du bor långt från Sthlm? Hade det varit så att någon bukefalist skulle tävla i närheten av Sthlm så hade jag gärna kommit för att vara hejaklack och då hade jag kunnat fotografera eller filma också :p

Redan anmält till en med dubbla starter ;) 4 veckor kvar tror jag det är, på samma plats som där vi tävlade förra helgen. Gäller att hålla igång nu när vi börjat!

Och visst tänker jag rätt om jag tänker att du bor långt från Sthlm? Hade det varit så att någon bukefalist skulle tävla i närheten av Sthlm så hade jag gärna kommit för att vara hejaklack och då hade jag kunnat fotografera eller filma också :p

Jag har en bra bit till Stockholm ja men tack ändå :)
Ska komma ihåg ditt erbjudande om det kommer några lämpliga tävlingar i Stockholmsområdet, det vore kul att träffas.

Du kanske kan vara på plats lite extra tidigt och värma upp lite innan banvandringen?

Ja jag tänkte det! Sen kommer jag nog inte vara med hela banvandringen på 8 minuter. Brukar inte ha några problem att komma ihåg banan!
En annan jobbig sak med att starta först är att det tar sååååå lång tid innan prisutdelningen :D

Har dock tänkt med spårgrejer och lägga ett spår till Dahlia som hon få gå. Bra att passa på när man är på bortamarker!

Ja jag tänkte det! Sen kommer jag nog inte vara med hela banvandringen på 8 minuter. Brukar inte ha några problem att komma ihåg banan!
En annan jobbig sak med att starta först är att det tar sååååå lång tid innan prisutdelningen :D

Har dock tänkt med spårgrejer och lägga ett spår till Dahlia som hon få gå. Bra att passa på när man är på bortamarker!

Själv hade jag gillat att få tävla först, men det enda jag gör innan start är att leka lite. Själva banvandringen går jag numera varje minut av, det känns bra så för mig, även om jag inte memorerar den medvetet :p Var bland de första att sätta igång när jag tävlade nu med Aysu och var den sista att lämna banvandringen (mot slutet var det bara jag kvar, och när jag sedan var klar så ropade de att banvandringen var slut :p )

Själv hade jag gillat att få tävla först, men det enda jag gör innan start är att leka lite. Själva banvandringen går jag numera varje minut av, det känns bra så för mig, även om jag inte memorerar den medvetet :p Var bland de första att sätta igång när jag tävlade nu med Aysu och var den sista att lämna banvandringen (mot slutet var det bara jag kvar, och när jag sedan var klar så ropade de att banvandringen var slut :p )

Alla har ju sina olika rutiner!
Jag vill gärna "känna av läget" både för mig och hunden och att hunden liksom ska insupa miljön osv. Värmer upp med några olika rallyövningar en bit ifrån och sedan leker jag igång hunden inne på banområdet innan jag kliver över bandet. Båda mina hundar fungerar bäst när de har en hög energinivå när vi går in.

Finns ju andra som mer behöver lugna ner hunden innan för att den annars går upp i stress, så alla gör ju väldigt olika!

Dagens tävling började med att jag fick besked när jag kom dit att 2 st strukit sig i andra tävlingen och att jag fick starta i bägge ändå:up: I första starten upplevde jag att Jizza var mycket mer ofokuserad och disträ än jag är van så jag kände inte riktigt att hon var med mig banan igenom. Ändå fick vi ihop 94 poäng.

Andra tävlingen innehöll en del spring, vilket är ett av våra sämsta moment. Och med en Jizza som var trött i huvudet blev det som jag befarade, hon hoppade på mig gång på gång medan vi sprang. Tillslut valde jag att knuffa ner henne med knäet för att få henne att sluta. Sen fortsatte hon med att springa ifrån mig några meter, rev en kon i spiralen och gjorde världens sämsta "sitt,stå". Trots allt detta fick vi 82 poäng och därmed fick Jizza RLD F:D:banana:

Nu tar vi nog vintervila och funderar på om vi ska öva in momenten för avancerad eller inte;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka