Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Debut i Timrå idag, dubbla klasser tokvarmt och min lilltjej bestämde sig i tisdags för att börja löpa lagom till allt. Så det gick väl som man kunde väntat sig ungefär, första start fick vi ihop 34p mycket nos och småfel sen hörde hon en hund som gnällde på näst sista skylten så var det kört.
Andra start diskade jag när jag var tvungen att ta tag i henne för att få kontakt alls, gick iaf klart och kändes ganska bra på slutet.

Hur tusan ska jag lösa nosandet eller tror ni det löser sig självt? Nu var det ju extremt vid löp men ändå hon är en hund som nosar mycket och jag vet inte hur jag ska lära henne i vilka situationer det är ok.
Bor också ute på landet så inte så lätt at träna på såna situationer med nästan 50 hundar på en liten plats utom på tävling.
Bra tips mottages gärna. Vill ju inte dämpa henne för mycket eftersom vi även siktar på att spåra senare.

Jag kommer nog behöver stryka tiken från dubbeltävling nästa helg eftersom banvandringarna för de fyra klasser mina hundar ska starta ligger typ samtidigt :( Startnummer kan man ju säkert byta men man måste ju få banvandra om man ska ha en rimlig chans. Har ni råkat ut för detta? Har skrivit arrangören och frågat om de erbjuder någon lösning annars får tiken bli hemma.

Ja det blev i alla fall ETT resultat i närheten av godkänt, 65 p. Andra rundan blev vi diskade. 8:ans frestelse var 1:a skylt väldigt nära banavgränsningen och min hund nosade, kom ur position och trampade över banbandet. Jag fortsatte trots att jag visste att vi var diskade och det var lite upp och ned, rätt mycket gick bra men det var också lite fel här och där. I en 270-grader höger i högerhandling spårade min hund ur litegrann och då tog jag tag i honom, vi var ju redan diskade. Sen slutförde vi rätt bra och honnören gick också bra.

Döm om min förvåning sen när jag fick protokollet och såg att det var just när jag rörde honom, på den trettonde skylten, som diskmarkeringen var. Domaren hade inte sett att vi klev över banbandet. Hade jag då inte rört honom hade vi visserligen inte varit godkända men i alla fall haft c:a 60 poäng. Note to self: döm inte själv, det är domaren som dömer!

I alla fall är det märkligt att hunden som gick klockrent genom fortsättningsklassen har börjat nosa på frestelsen nu i avancerad, trots all tid vi lagt på att träna momentet. Nu var det köttbullar i frestelsen, något jag tränat väldigt mycket med själv, men tydligen var just dessa köttbullar något extra intressant.

Hur tränar ni på åttans frestelse? Hur skapar ni bra situationer som liknar tävling, att frestelsen inte luktar som matte och kan störa över hela banan?

Tänkte på det där du skrev om stor hund.. Hur stor är hund och hur lång är matte i det här fallet :D kul att det gick betydligt bättre på tävling nu iaf!

Debut i Timrå idag, dubbla klasser tokvarmt och min lilltjej bestämde sig i tisdags för att börja löpa lagom till allt. Så det gick väl som man kunde väntat sig ungefär, första start fick vi ihop 34p mycket nos och småfel sen hörde hon en hund som gnällde på näst sista skylten så var det kört.
Andra start diskade jag när jag var tvungen att ta tag i henne för att få kontakt alls, gick iaf klart och kändes ganska bra på slutet.

Hur tusan ska jag lösa nosandet eller tror ni det löser sig självt? Nu var det ju extremt vid löp men ändå hon är en hund som nosar mycket och jag vet inte hur jag ska lära henne i vilka situationer det är ok.
Bor också ute på landet så inte så lätt at träna på såna situationer med nästan 50 hundar på en liten plats utom på tävling.
Bra tips mottages gärna. Vill ju inte dämpa henne för mycket eftersom vi även siktar på att spåra senare.

Nosandet löste jag genom att köra likadant fotgående som i vanlig tävlingslydnad, dvs, hund som går och tittar på mig hela tiden. Då finns inte samma utrymme för hunden att "försvinna iväg" på egna saker.

Idag lärde jag Dahlia att backa från fotposition eftersom det är en av de nya skyltarna i avancerad klass. Gick smidigt! Så glad för en så smart hund som fattar snabbt :D

Har även anmält lillfia Winzi till en nybörjartävling. Egentligen på tok för tidigt men kanske kan vara bra att checka av vad som funkar och vad som inte funkar. Har aldrig någonsin tävlat med henne tidigare så vet inte alls om hon är en sådan som nosar, tittar, blir blockerad eller behåller fokus hela tiden. Noll koll!
Det enda vi tävlat i är utställning och där är det i alla fall inga problem med fokus på mig/godishanden oavsett vad som händer runt omkring.

Idag har vi debuterat officiellt. Gick inget vidare, men skönt att ha det överstökat! :D Det var snorvarmt och vi fick såklart startnummer ett i vår klass.. Fick stressa mig genom bangenomgången för att hinna värma upp hunden innan starten. Han var ganska loj och okoncentrerad, lyssnade lite sporadiskt genom banan men gick mest och tänkte på annat så det blev många småfel. Slutade på 61p.

Jaha dags för en uppdatering kanske. Hanen har klarat sin första godkända i avancerad och även haft några starter preciiiiis under 70-strecket, väldigt irriterande. När jag tyckte vi började på feeling bröt han en klo. Och tiken löper så planen att tävla lite intensivt i september när det fanns många tävlingar att välja på i närområdet blir det tyvärr inte mycket med.

Men i slutet på månaden är det förhoppningsvis slut på löp och karens och de ska få göra tre starter var i sina respektive klasser. Hoppas polletten har trillat ned på tiken så hon kan ge sjutton i frestelsen och få sina första godkända resultat i fortsättningsklass.

Hur går det för er alla? Hur ser planen ut för hösten?

Vi har verkligen haft semester i sommar och typ inte tränat något alls, men när jag såg att det skulle vara en tävling på närmsta brukshundsklubb kunde jag inte hålla mig utan anmälde, så nu på söndag är det debut i fortsättningsklassen:nailbiting: Igår var första gången hon hoppade över hindret, bra förberedd är vi i alla fall:p

Sen råkade jag visst anmäla mina föräldrars corgihane till nybörjarklassen, så på lördag är det dags för hans första start i rallylydnad. Där tänker jag som så att nån ska ju komma sist också så då kan vi ta den platsen så nån annan slipper;)

Sen om 2 helger har jag och tollaren en till start, och är andra reserv på ännu en start den dagen.

Jaha dags för en uppdatering kanske. Hanen har klarat sin första godkända i avancerad och även haft några starter preciiiiis under 70-strecket, väldigt irriterande. När jag tyckte vi började på feeling bröt han en klo. Och tiken löper så planen att tävla lite intensivt i september när det fanns många tävlingar att välja på i närområdet blir det tyvärr inte mycket med.

Men i slutet på månaden är det förhoppningsvis slut på löp och karens och de ska få göra tre starter var i sina respektive klasser. Hoppas polletten har trillat ned på tiken så hon kan ge sjutton i frestelsen och få sina första godkända resultat i fortsättningsklass.

VArför inte tävla när hon löper? Blir hon mycket påverkad?

Vågar inte säga för mycket om egna planer, känns som om allt går fel när jag berättar om planer :p meen vi tränar på och det känns riktigt bra! Aysu har blivit väldigt upplivad av valp i huset och är gladare och livligare på träningarna än på länge. Undviker ändå att träna för mycket med henne, för att inte råka få henne uttråkad.

Winzi debuterade i nybörjarklass i lördags med 96 poäng och en 4:e placering av 25 anmälda. Det var väldigt överraskande, trodde knappt vi skulle få godkänt innan och funderade flera gånger på att stryka oss! Så mycket nöjd blev jag. En tävling inbokad den 27/9, går den bra kanske vi åker på en till i år. Annars blir det nästa år!
Vill inte tävla allt för mycket då det trots allt betyder "avdressyr", som någon här på buke uttryckte sig så fint i en annan tråd. Vill att hunden ska ha rätt attityd och tycka det är kul! Ser allt för många hundar som är riktigt tråkiga på plan.

Dahlia och jag debuterade i avancerad klass samma dag - en chansning. Högerhandlingen gick väldigt bra, så har väl oroat mig lite i onödan. Dock var det denna gången jag som missade så mycket att poängen hamnade på 69. Snacka om irriterande!!! Detta var på grund utav att jag, enligt domaren, stannade där det skulle vara gång och på så sätt drog på mig en hel del -3 förarfel. Bland annat vid sidbyte och snurr som jag tydligen stannat upp. Vet inte om det var en extra petig domare eller om jag var nervös eller vad det var. Aldrig fått avdrag för det förut!

Då Dahlia vid några få tillfällen tappade kontakten med mig och jag fick "tjata" på henne så kommer vi nu ha tävlingspaus till nästa år. Jag tror hon har lärt sig att tävling = ingen leksak eller godis på plan och att det är orsaken till att hon ibland inte lyder vid första kommandot, men jag vet inte. Kanske bara jag som har höga krav och van vid från lydnaden att man inte ska behöva ge DK. Honnören var absolut inga problem i alla fall!

Senast ändrad:
Då Dahlia vid några få tillfällen tappade kontakten med mig och jag fick "tjata" på henne så kommer vi nu ha tävlingspaus till nästa år. Jag tror hon har lärt sig att tävling = ingen leksak eller godis på plan och att det är orsaken till att hon ibland inte lyder vid första kommandot, men jag vet inte. Kanske bara jag som har höga krav och van vid från lydnaden att man inte ska behöva ge DK. Honnören var absolut inga problem i alla fall!

Då vet du vad du behöver träna på i alla fall! :D träna på att det inte kommer godis eller leksak på planen på träning heller, träna uthålligheten och belöningsplaceringar så slipper det bli att träning upplevs som roligare än tävling.

Har anmält mina två galningar till en nybörjarklass om dryga en vecka bara. Lagotton är ju egentligen uppflyttad till fortsättningsklass, men vi har inte alls tränat på de skyltarna så det känns bättre att vi försöker oss på att plocka poäng nog för att klättra på rasklubbens årsbästalista istället :D
Labben hoppas jag få över 50 poäng med och att vi ska ha bättre samarbete än förra gången, då han skulle nosa på typ alla skyltar :angel:.

Om vi kommer iväg på tävlingen eller ej återstår att se dock, pga en viss vägg som kommit ivägen för mitt liv just nu :wtf:

Kul att läsa om allas status och planer!

Vi har lyckats få två godkända resultat i fortsättning och det vore kul att få ta ett tredje godkänt och titel i år. Här uppe i norr är det väldigt skralt med tävlingar, det fanns egentligen 2 stycken inom något så rimligt avstånd (ca 15 mil) och jag har anmält till den ena. Det är dubbla klasser och tyvärr blev vi lottade till andra reserv i den ena så får se hur jag gör... Det finns en skjutbana i närheten, det är lååångt att köra för en start och jag är bjuden på andra roligheter den dagen men jag har inte bestämt mig än.

Jag tänkter att det vore kul att avsluta fortaättningsklassen i år och satsa på avancerad till nästa sommar men å andra sidan kan jag ju träna för avancerad ändå och ändå tävla fortsättning.

Smiter in här :) började med rally lite i vintras med dvärgschnauzern och debuterade för ett par veckor sen. En snöplig runda på 69p där 22 var mina fel (men hunden skötte sig ju fint iaf) och en halvdan på 61.
Idag gjorde vi ett nytt försök på 78 och 91p, jättenöjd med min lilla skrutt som alltid haft problem med motivationen men rallyn älskar han verkligen och vi får flera kommentarer om att det ser glatt och trevligt ut.

Aussien tränar lite rally också ibland, skyltarna är svår störning i hennes värld! Om vi gör något av det sen får vi väl se.

Smiter in här :) började med rally lite i vintras med dvärgschnauzern och debuterade för ett par veckor sen. En snöplig runda på 69p där 22 var mina fel (men hunden skötte sig ju fint iaf) och en halvdan på 61.
Idag gjorde vi ett nytt försök på 78 och 91p, jättenöjd med min lilla skrutt som alltid haft problem med motivationen men rallyn älskar han verkligen och vi får flera kommentarer om att det ser glatt och trevligt ut.

Aussien tränar lite rally också ibland, skyltarna är svår störning i hennes värld! Om vi gör något av det sen får vi väl se.
Visst heter din hund nåt på Q? I så fall såg jag bilden på trötta sötnosen på fb (rallysidan) ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka