Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rapport från helgen. Lördagen vill jag helst glömma då lilla J lämnade planen... grrr... hon kom tillbaka direkt och slutförde banan som ett litet ljus men då var det ju så dags.

Isak hade jättefina förutsättningar att verkligen lyckas den här gången med en bana som passade oss, den började med en sitt-lämna-kalla in och är det något han verkligen kan så.... men nej, han glömde stanna och tassade med och sen blev det lite stressat. Var jag otydlig? Vet inte. Sen i sitt-stå-ligg lade han sig inte och då räckte det förstås inte till godkänt. Väldigt besviken.

Söndagens första bana däremot hade han inga FELÖ utan gjorde allt även om det var med FYS och POS och BRIS och FF och då blev det 77 p och en godkänd runda. Andra rundan gick prinsen som en dröm och jag kände att vi var på väg mot höga poäng när han plötsligt utan förvarning mitt i en enkel spiral hoppade hindret... Sen på sitt-lämna-kalla in var jag övertydlig med den konsekvensen att han hörde "stå" istället för "stanna" och reste sig. Och jag mitt nöt rättade positionen och fick FF -3. Men några små avdrag utöver blev den retliga 68 p och bara 2 fjuttiga poäng från RLD A. Men jag är fruktansvärt nöjd med den rundan poängen till trots, jag tror aldrig han har gått så fint.

Tur kanske att vi inte fick RLD A, nu har jag ju anledning att åka på tävling igen om några veckor...

Grattis @Jenka ! :)

Vi har varit till klubben och tränat ihop med våra träningskompisar idag. Vi ska båda starta på söndag så det var bra att få gå ett par olika banor! Ru skötte sig riktigt fint, gick först banan en gång med några belöningspauser och sedan klarade han den galant utan belöning. :up: Så får hoppas att jag har honom med mig på söndag och att han inte seglar iväg på egna vägar. ;)

Såg precis att jag hamnat som första reserv istället för fjärde reserv till nästa helgs rally-tävling! Vore underbart om en till hoppar av så jag slipper åka till andra sidan stan veckan efter :p

Winzi behöver endast ett godkänt till i nybörjarklass för att få RLD N så jag skippar gärna den långa bilresan. Dahlia har tävlings äpaus till januari då jag hoppas vi kommer med i avancerad klass. Brukar vara sjukt många anmälningar till årets första tävlingar så stor risk att bli bortlottad tyvärr.

Jag har sett till att träna många småpass nu och kommer plötsligt ihåg varför jag slutade träna sitt framför med vänster ingång. Hundskrället börjar snabbt med att sätta sig snett då... Får helt enkelt försöka hitta hur mycket jag kan träna för att hon ska komma ihåg momentet, utan att träna så mycket att hon börjar slarva. "Helt enkelt"... Känns som en svår balansgång!

Ute idag så sprang jag två gånger med henne i fotposition och med någon snurr, bara för att få henne med mig och få upp tempot lite, jättekul sa hon! Blev kanske 2st 30sekunders-träningar ;) Tror att det kommer bli jättebra om vi lägger in lite sådant ibland.

Jösses. Insåg precis att det bara är två veckor kvar till nästa tävlingstillfälle. Måste lägga upp lite ordentlig träningsplan tror jag.

Sjukt stolt över min limpa idag! :love: Dagens bana visade sig vara ganska tekniskt svår för att vara i nybörjarklass, plus att domaren är känd för att döma väldigt hårt. Ändå gick vovve superfint, hängde med mig hela banan utan några större utsvävningar och utförde alla skyltarna efter bästa förmåga! Resultat 96p och klassvinst!! :love: Det hade jag aldrig kunnat tro. Känns riktigt bra efter förra officiella tävlingens nollresultat. Nu är vi på gång! :D

Här blir det debut i fortsättning först i vår. Jag tror vi behöver det, jag får verkligen inte börja ställa krav på honom...

Hurra där satt den, hanens RLD A. Även om vi inte är så nöjda med dagens två rundor fick vi i alla fall en runda över 70 poäng och kunde bocka av vårt mål för säsongen.

Efter en väldigt tävlingsintensiv höst med båda hundarna behöver jag nu backa och ta en ordentlig paus och gå tillbaka till grundläggande träning. Noggrannhet och detaljer, Att hinna med på korta avstånd. Finslipa moment och få bort onödiga avdrag. Få en lugnare, säkrare handling. Och inte minst låta hundarna mogna lite.

Känns bra!

Tränade idag med superpeppad Sigge! :) Provade bland annat på hoppet för första gången, inga problem utan det gick helt felfritt att göra om till rallymoment. Peppad men inväntar ändå kommando. Vi har ju ganska mycket gratis efter att ha tränat både agility, freestyle och lydnad tidigare även om vi inte haft några direkta framgångar där ;) Den där hunden kan fånigt många trick i alla fall...

Men mitt stora problem- hur har ni lärt in "stå"? Och särskilt på en hund som lätt går ner sig när man börjar peta...

Tränade idag med superpeppad Sigge! :) Provade bland annat på hoppet för första gången, inga problem utan det gick helt felfritt att göra om till rallymoment. Peppad men inväntar ändå kommando. Vi har ju ganska mycket gratis efter att ha tränat både agility, freestyle och lydnad tidigare även om vi inte haft några direkta framgångar där ;) Den där hunden kan fånigt många trick i alla fall...

Men mitt stora problem- hur har ni lärt in "stå"? Och särskilt på en hund som lätt går ner sig när man börjar peta...

Kul!

Jag har lagt hunden ner och dragit framåt uppåt med en hand med godis i så hunden ställt sig upp. Klickat och gett godis från den andra handen. Ganska snabbt tog jag bort godiset i handen och gjorde bara handrörelsen.
När hunden börjat fatta har jag ändrat min position tills det fungerade även i vänster position.
Med Dahlia tog det väl en del träningspass innan det satt. Med Winzi sitter det inte till hundra procent ännu (typ 8/10 ggr fungerar det) men det blir bättre och bättre och skulle inte dra mig för att tävla.
Hon tar gärna ett eller två steg framåt och då har jag tränat mot en vägg/soffa för att få henne att inte gå framåt och det har fungerat :)

För övrigt körde jag igenom alla nya fortsättningsskyltar med Winzi igår förutom frestelsen och det gick utan problem så vi siktar på start i fortsättningsklassen så fort det finns en bra tävling inte för långt bort :)

Hurra där satt den, hanens RLD A. Även om vi inte är så nöjda med dagens två rundor fick vi i alla fall en runda över 70 poäng och kunde bocka av vårt mål för säsongen.

Efter en väldigt tävlingsintensiv höst med båda hundarna behöver jag nu backa och ta en ordentlig paus och gå tillbaka till grundläggande träning. Noggrannhet och detaljer, Att hinna med på korta avstånd. Finslipa moment och få bort onödiga avdrag. Få en lugnare, säkrare handling. Och inte minst låta hundarna mogna lite.

Känns bra!

Grattis! :bump:

Grattis till allas fina resultat sedan jag var inne och skrev i tråden senast :D

På lördag ska vi tävla igen, 54(!) starter i nybörjarklassen och det är dubbla starter. Imponerande att de fått till funktionärer till allt, för de kör avancerad klass på eftermiddagen sedan också. Fyra planer kommer de köra på för att få allt att fungera.

Jag har tränat många småpass med Aysu senaste tiden, antingen fokuserat på tempo och glädje eller finslipat sitt framför och olika positioner. Känns som om det gett oss en mycket bättre helhet än vad vi hade innan debuten. Får se hur hon fixar miljön med en miljard hundar på plats bara... Vågar inte hoppas på kvalificerande resultat nu heller utan vill bara att Aysu ska trivas i miljön. Det här blir förövrigt vår sista tävling för i år om det inte dyker upp inomhustävlingar. Det börjar bli kallt nu!

Gått några steg med godis i handen framför hunden, stannat själv och förr eller senare har mina hundar då stått med tassarna i marken för att försöka komma åt godiset i min hand, då har jag klickat och belönat. Så har vi gjort några gånger innan jag provat att hålla handen så högt upp att de inte kan nå den, klick och godis när de står still. Ju bättre det går desto mindre hjälper har jag behövt, men jag har hela tiden hand ut framför som stå-signal.

När det fungerat från att de går så har jag provat från sitt och sedan från ligg, då genom att "dra" upp dem med att ha godis framför näsan och locka upp dem.

Det där med att starta först av alla på en tävling var uppenbarligen inte Aysus grej. Hon hann inte landa och acceptera situationen med alla hundar osv innan det var vår tur. Hon reagerade på varje skall från annan hund (och det var många!) och till sist kände jag hur hon började glida ifrån mig, så jag klappade om henne efter ett moment som gick hyfsat och sprang ut från banan och berömde. Domaren skrev i protokollet att jag tänkte klokt men att hon önskade mer positiv attityd från mig. Jag var inte positiv innan start, för jag kände att det inte skulle gå vägen, slappnade ändå av men om jag börjar tjoa och sprattla runt när Aysu är spänd så blir det inte bättre.

Någon timme senare var det dags för andra starten och då låg ingången till banan på ett sådant ställe att vi kunde hålla oss borta från "stora högen" med hundar fram till start. Då hade hon ju också fått tid på sig att bekanta sig med hela situationen igen och även om hon var märkbart trött så kändes hon avslappnad och med mig på ett helt annat sätt.

Resultatet där blev vårt första med kvalificerande poäng :banana: 83 poäng, vilket är det högsta jag någonsin fått på rallytävling! En liten rosett fick vi också och ja, jag är löjligt glad och stolt :D Nästa gång hoppas jag på att hon ska vara lika avslappnad och trygg, men ha lite mer energi kvar. Nu orkade hon inte fokusera helt, började nosa lite på någon skylt och tappade helt kontakten med mig några gånger. "Trevlig runda!" var domarens enda kommentar på den starten.
12002153_565342853614099_4651730189654368540_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka