Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är anmälda till kistamässan. Winzi fortsättning och Dahlia avancerad. Inte varit där själv men hört från flera håll att det är stökigt och mycket störningar. Bland annat kaninhoppningen brukar vara precis bredvid.
Nu är mina vana inomhus pga utställning så jag räknar inte med att det ska gå så pass mycket sämre bara för det.
Därmot så har jag knappt tränat något så blir en liten chansning.
Dahlia var en sketen poäng från godkänt hennes första och hitills enda start i avancerad klass och det var bara pga att jag gjorde fel, så vi borde definitivt klara en godkänd runda.
HAHAH, kaninhoppning bredvid?!
(Ser framför mig hur Aysu blir störd av en skällande hund, får syn på en kanin och sliter runt som en idiot i koppel trots att hon vanligtvis skvallrar fint på dem)

HAHAH, kaninhoppning bredvid?!
(Ser framför mig hur Aysu blir störd av en skällande hund, får syn på en kanin och sliter runt som en idiot i koppel trots att hon vanligtvis skvallrar fint på dem)

Ja, och var tydligen inte bara en hund som hoppade över staketet sist...det var tydligen ganska upprört bland kaninfolket :D

Ja, och var tydligen inte bara en hund som hoppade över staketet sist...det var tydligen ganska upprört bland kaninfolket :D
Kan tänka mig det. Hade jag varit kaninägare hade jag verkligen inte uppskattat det. Kan ju tycka att det är väldigt märkligt att arrangörerna placerar tävling med lösa hundar bredvid kaninhoppning. Visst, hundägare ska inte ta sig dit om de inte känner sig säkra på att hundarna inte tar kaninerna, men olyckor kan ju trots allt hända, det är ju en så väldigt speciell miljö att hundarna säkert inte reagerar som på vanliga tävlingsplatser där.

Kan tänka mig det. Hade jag varit kaninägare hade jag verkligen inte uppskattat det. Kan ju tycka att det är väldigt märkligt att arrangörerna placerar tävling med lösa hundar bredvid kaninhoppning. Visst, hundägare ska inte ta sig dit om de inte känner sig säkra på att hundarna inte tar kaninerna, men olyckor kan ju trots allt hända, det är ju en så väldigt speciell miljö att hundarna säkert inte reagerar som på vanliga tävlingsplatser där.

Ja absolut! Min kompis som tävlade med sin hund där senast sa att det var många som inte klarade sig pga den störningen. Förhoppningsvis har arrangörerna tänkt till, och kaninklubben lär säkert se till att inte hamna bredvid några hundar igen!

I helgen var det rallylydnadstävling i Enköping.
Det blev andra tävlingen för mig, tredje starten för Ninja och debuten för Akira.
Vi gjorde storskräll och Ninja kom 2a på 98poäng, slagen av sin lillebror som debuterade med 100p! Jag kan knappt tro det är sant! 1a och 2a av 20 startande! Ninja fick därmed titeln RLD N. Tyvärr fick vi ingen titelrosett :(
Årets sista tävling i rally är nästa helg i heby!
image_zpsba4dq5jv.jpeg

Ska tävla nästa helg och insåg att corgin har tappat bort sitt fina sitt framför. :nailbiting: Förut satte han sig alltid rakt och snyggt men nu har han börjat snurra runt, sätta sig snett eller lägga sig istället.. Vet inte riktigt hur jag ska ta det ur honom. Får ta och träna det en stund varje kväll nu fram tills tävlingen och hoppas att det inte blir en bana med allt för många av dom momenten!

Hur går det för er andra? Några tävlingar inplanerade nu i vinter? :)

Grattis @hjarterdam! :D :D Titelrosetter har jag sett att går att beställa på olika sidor, det kanske vore ett alternativ? (Det kommer jag utan tvekan göra, om vi inte får en när vi plockar RLD N)

Ska tävla nästa helg och insåg att corgin har tappat bort sitt fina sitt framför. :nailbiting: Förut satte han sig alltid rakt och snyggt men nu har han börjat snurra runt, sätta sig snett eller lägga sig istället.. Vet inte riktigt hur jag ska ta det ur honom. Får ta och träna det en stund varje kväll nu fram tills tävlingen och hoppas att det inte blir en bana med allt för många av dom momenten!

Lycka till på tävlingen!

Vi har liten paus nu, men tränar hyfsat flitigt! Dock mest småtricks och roliga saker som får upp fart och glädje (det kan vi aldrig få för mycket av nämligen) Jag har funderat lite på att tävla i början av februari, när Uppsala HU anordnar. Vi har varit på det stället och utställningstränat mycket, så Aysu är van vid lokalerna MEN blir det väldigt mycket hundar så kan det ju bli bökigt och skälligt ändå, och med tanke på att det är inomhus så kan det bli för mycket för henne... Kommer avvakta för att se sista dagen hur många som är anmälda innan jag själv anmäler i så fall.

Såg nu att staffordshireklubben har tävling samma dag i samband med en utställning. Vet inte om det skulle kunna vara ett alternativ annars. Det är en inoff, så det kan ju vara bra träning.

-----

Tillägg: såg nu att inoffen enbart var tillåten för staffar... så då går den bort!

Senast ändrad:

Känner igen det där :) under en period i somras kunde ingen av mina hundar sitta i frontposition på tävling.
Börja inte korrigera när du tränar bara! Då kan du få att hunden sitter om av sig själv och då blir det garanterat -10. Så gå ur position och börja om, och belöna bara när den sitter någorlunda där den ska.

Vi har paus i tävlandet över vintern eftersom båda hundarna avslutade säsongen med att bli uppflyttade. Just nu mycket träning av mästarklassens skyltar. Momenten börjar sitta och jag tränar på vändningar från fartmoment som är en svårighet som kan ställa till det med stora hundar = ont om plats. I mellandagarna ska det bli lite mera banträning och så blir det inofficiell tävling i januari och officiell tävling inte så långt efter förhoppningsvis. Har inte riktigt bestämt hur jag ska lägga upp säsongen.

I slutet av maj ska det ordnas en tävling på samma plats som jag och Aysu tävlat båda gångerna.. (Ja, jag började kolla massor på tävlingar nu :D )
Då har även Ebrah åldern inne för tävling, så jag kanske startar henne också... Aysu ska tävla i alla fall, frågan är bara om det blir i nybörjarklass eller fortsättning. Mest troligt blir det nybörjarklass då, men helt säkert är det inte.

Bra tips @Lejonelle :up: Det låter vettigt. Hoppas vi ska hinna få ordning på det! Har nog blivit ett lite bortglömt moment som jag stämplat som färdigt, men det ska man tydligen aldrig göra. :p

Hoppas på att vi ska bli uppflyttade från nybörjarklassen i januari, då startar vi på en tävling med dubbla starter. Behöver två kvalificerade resultat till och har tre starter framför oss.

Tränade lite ikväll, Aysu var pepp och gjorde allt fint, körde alla moment jag kom ihåg, några på högersidan också. Ibland med belöning efter varje, ibland flertalet moment innan belöningen kom. Kändes bra!

Ebrah var galet pepp hon med, det är hon alltid :D hon kan nu sitt, ligg, stå och gå fint vid sidan. Sitt och ligg kan hon oavsett var hon är, växlingar mellan dem fungerar också. Gå runt mig på kommando går bra för det mesta. Hon går fint vid sidan även när jag svänger eller snurrar samt i olika tempon, men jag kör såklart inga långa sträckor än, inte utan belöningar. Idag började jag med "stanna kvar" när hon tex låg ner. Det var knepigare, men ska nog gå fint :p det borde jag egentligen ha tränat för länge sedan... Kanske först av allt :angel:

Fortsätter Ebrah vara lika glad så känns tävling till sommaren verkligen inte orimligt.

@Lejonelle
@Red_Chili
Tack!!
IDag var vi å tävlade rally nybörjare. Ninja fick tävla bara för att vi var anmälda.
Tyvärr blev det väldigt stressat då det verkar vara vanligt av arrangörerna att tillämpa 5min från banvandring till första start. (trots reglementet säger minst 5min) Vi hade nummer två, 2min att ta sig ut från lokalen till bilen, 3min att ta ut hunden ur bilen och tillbaka in. Då var ekipage 1 inne på banan så jag hade 3min på mig att hitta kontakten med Akira, vilket jag misslyckades med. Så hade en ovillig corgi på banan som mest surade vilket kostade, slutade på 87p. Han ville inte ens utföra uppgifterna mot leverpastej, så tjurig var han. Sen hade vi fyra hundar mellan starterna så jag sprang ut med hunden till bilen, erbjöd vatten och in med hunden ut med andra. Glömde såklart fylla på godiset - inser jag när vi värmer upp. Fick snåla på godiset och fick inte de där lilla extra, jag var stressad planerade dåligt. Vi fick 95p och just utanför placering.
Nåja, två kvalificerade rundor med fina kommentarer så man får väl vara nöjd?
Anmäler Akira till kista dubbel nybörjarklass och hoppas på titeln där.
Målet är att debutera fortsättningsklassen med båda i upplands-väsby eller om det var uppsala?
Hursom. Årets sista tävling och jag själv har debuterar detta år med 6rundor och 6 kvalificerade resultat så jag får vara nöjd.

Har anmält mig och hunden till tävling och inser nu lite nervöst att jag inte har full koll på alla regler.. skylten spring och långsam.. gör man ju mellan skyltarna? Springer, går man långsamt i slalom och spiralen eller görs det i normalt tempo? Kommer säkert fler frågor fram över

Har anmält mig och hunden till tävling och inser nu lite nervöst att jag inte har full koll på alla regler.. skylten spring och långsam.. gör man ju mellan skyltarna? Springer, går man långsamt i slalom och spiralen eller görs det i normalt tempo? Kommer säkert fler frågor fram över
Kolla på momentbeskrivningarna! Där det står ungefär "föraren går med hunden runt konerna" så är det normalt tempo som gäller under det momentet, oavsett vad tempot varit innan. Står det "föraren tar sig runt konen" (alltså att det inte står något om tempo) så är det i det tempo som är innan konen. Sedan på banvandringen, då går domaren med först. Där finns tillfälle att fråga om det är något du funderar över!

(Kan tillägga att jag själv frågat om saker på banvandringen som jag vet att jag har koll på, bara för att vara lite extra säker, så fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite ;) )

Tyvärr blev det väldigt stressat då det verkar vara vanligt av arrangörerna att tillämpa 5min från banvandring till första start. (trots reglementet säger minst 5min)

Nåja, två kvalificerade rundor med fina kommentarer så man får väl vara nöjd?

Grattis till ett bra resultat. Ja, det brukar vara 5 min efter banvandring till första start, jag tror aldrig jag har varit med om att det har varit längre. De flesta tycker nog att det är öken att lottas till ett tidigt startnummer. Men man har ju startlistorna i förväg på SBK tävling och vet om det så man kan värma sin hund före banvandringen och sen bara direkt in i bubblan. Eller snabba på banvandringen för att få mer tid. Ofta är det många starter och ett tidsschema med flera klasser som ska hålla och domaren ska få sin rast och andra tävlande ska starta flera hundar och det kanske är flera banvandringsgrupper... så det här med tidsscheman som passar alla är inte alltid så lätt att få till.

Kolla på momentbeskrivningarna! Där det står ungefär "föraren går med hunden runt konerna" så är det normalt tempo som gäller under det momentet, oavsett vad tempot varit innan. Står det "föraren tar sig runt konen" (alltså att det inte står något om tempo) så är det i det tempo som är innan konen. Sedan på banvandringen, då går domaren med först. Där finns tillfälle att fråga om det är något du funderar över!

(Kan tillägga att jag själv frågat om saker på banvandringen som jag vet att jag har koll på, bara för att vara lite extra säker, så fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite ;) )

Tack det var smart..i momentbeskrivningen står det ekipaget går men skönt att man kan fråga domaren utifall man blir osäker =)
När det är dubbla starter A och B då går väll alla klart A först innan man går B?

Tack det var smart..i momentbeskrivningen står det ekipaget går men skönt att man kan fråga domaren utifall man blir osäker =)
När det är dubbla starter A och B då går väll alla klart A först innan man går B?
Ja, i spiral och slalom är det alltid gå-tempo, men det finns säkert fler skyltar där det går att fundera över tempot, så nu vet du hur du ska läsa infon iaf ;)

När det är dubbla starter börjar fler och fler upptäcka det praktiska i att dela upp klassen i två delar, så det blir typ grupp a1 och a2, b1 och b2. Sedan läggs det upp så att ett ekipage deltar i tex a1 och b2. Då kan de köra på två banor samtidigt och när 1grupperna är klara så kör 2grupperna sin banvandring och tävling. På så sätt är det hela tiden tävling på två banor och två starter hinns med på ungeäfr samma tid som en start :) så var det när jag och min tik tävlade senast, vilket var mycket bra!

Ja, i spiral och slalom är det alltid gå-tempo, men det finns säkert fler skyltar där det går att fundera över tempot, så nu vet du hur du ska läsa infon iaf ;)

När det är dubbla starter börjar fler och fler upptäcka det praktiska i att dela upp klassen i två delar, så det blir typ grupp a1 och a2, b1 och b2. Sedan läggs det upp så att ett ekipage deltar i tex a1 och b2. Då kan de köra på två banor samtidigt och när 1grupperna är klara så kör 2grupperna sin banvandring och tävling. På så sätt är det hela tiden tävling på två banor och två starter hinns med på ungeäfr samma tid som en start :) så var det när jag och min tik tävlade senast, vilket var mycket bra!

Okej tack för förklaringen det låter vettigt och sparar en massa tid. Får man reda på det och turordningen på sbk tävling innan tävlingen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka