Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med att starta först av alla på en tävling var uppenbarligen inte Aysus grej. Hon hann inte landa och acceptera situationen med alla hundar osv innan det var vår tur. Hon reagerade på varje skall från annan hund (och det var många!) och till sist kände jag hur hon började glida ifrån mig, så jag klappade om henne efter ett moment som gick hyfsat och sprang ut från banan och berömde. Domaren skrev i protokollet att jag tänkte klokt men att hon önskade mer positiv attityd från mig. Jag var inte positiv innan start, för jag kände att det inte skulle gå vägen, slappnade ändå av men om jag börjar tjoa och sprattla runt när Aysu är spänd så blir det inte bättre.

Någon timme senare var det dags för andra starten och då låg ingången till banan på ett sådant ställe att vi kunde hålla oss borta från "stora högen" med hundar fram till start. Då hade hon ju också fått tid på sig att bekanta sig med hela situationen igen och även om hon var märkbart trött så kändes hon avslappnad och med mig på ett helt annat sätt.

Resultatet där blev vårt första med kvalificerande poäng :banana: 83 poäng, vilket är det högsta jag någonsin fått på rallytävling! En liten rosett fick vi också och ja, jag är löjligt glad och stolt :D Nästa gång hoppas jag på att hon ska vara lika avslappnad och trygg, men ha lite mer energi kvar. Nu orkade hon inte fokusera helt, började nosa lite på någon skylt och tappade helt kontakten med mig några gånger. "Trevlig runda!" var domarens enda kommentar på den starten.
12002153_565342853614099_4651730189654368540_n.jpg
Åh vad kul! Grattis :)

Åh vad kul! Grattis :)

Tack! :D :D

Idag tog vi ett litet träningspass, hade henne bara på högersidan då, för nu var det länge sedan vi tränade fotgående på högersidan. Det gick finfint! Hon hade helt ok position, klarade att gå runt mig och även en snurr (har börjat träna inför snurr under gång, men än så länge måste jag stanna för att få till det). Måste sätta mig och kolla lite mer ordentligt vad som faktiskt ingår i de svårare klasserna.

Hoppar in i den här tråden! Har anmält oss till en nybörjarkurs i rallylydnad, det ska bli väldigt kul! Min vovve är ju inte så gammal än så jag tänker att det blir efter nivå och så får vi se om hon tycker att det är roligt. :)

Ultima knappt 10 månader debuterat i nybörjarklass på en inofficiell rallylydnadstävling för att det skulle certifieras skrivare :)
Ultima är med mig korta stunder på banan men för det mesta så är allt annat mer spännande än att gå med mig, men hon är glad och jag är glad och det är huvudsaken :D
Vi fick totalt -35 poäng...

Har skrivit ut alla skyltar för nybörjarklass och fortsättningsklass i visitkortsformat nu. Ska ha dem i en påse och plocka upp några av dem varje gång vi ska träna, så kommer det bli att vi måste träna på allt och inte kan välja bara favoritmomenten :p Ska tävla i februari igen, tror jag. Är SÅ pepp på träning och tävling nu när vi fått över 80p en gång :D

Visst är det en go' känsla. Finns det någon rallymästare i rasen sedan tidigare eller kommer ni bli den första?

Finns en saluki som har RLD N och RLD F, tror dock matte sagt att de ska satsa på vanliga lydnaden nu, om jag inte tänker helt fel. Matte har en till med RLD N och det finns en gammal saluki med RLD N som jag tippar på att inte ska tävlas mer, matte där har dock en ny liten saluki i samma ålder som min valp som ska bli rallystjärna. Det är väl ungefär det som finns idag på rallytävlingar i salukiväg :P

Finns några till som tävlat några få gånger också, men då fått ca 20p i nybörjarklass och jag tvivlar på att ägarna där tränar speciellt seriöst eller med sikte på kvalificerande resultat. Får se i vilket tempo jag och Aysu går upp i klasserna, jag kommer ta mig till fortsättningsklass så snabbt som möjligt för att slippa kopplet men sedan stanna där tills hon känns helt trygg i tävlingsmiljö. Sedan får jag väl se hur det blir med lilla valpis också, hon är otroligt rolig att träna med, men vi gör ju såklart inget avancerat än :)

Finns en saluki som har RLD N och RLD F, tror dock matte sagt att de ska satsa på vanliga lydnaden nu, om jag inte tänker helt fel. Matte har en till med RLD N och det finns en gammal saluki med RLD N som jag tippar på att inte ska tävlas mer, matte där har dock en ny liten saluki i samma ålder som min valp som ska bli rallystjärna. Det är väl ungefär det som finns idag på rallytävlingar i salukiväg :P

Finns några till som tävlat några få gånger också, men då fått ca 20p i nybörjarklass och jag tvivlar på att ägarna där tränar speciellt seriöst eller med sikte på kvalificerande resultat. Får se i vilket tempo jag och Aysu går upp i klasserna, jag kommer ta mig till fortsättningsklass så snabbt som möjligt för att slippa kopplet men sedan stanna där tills hon känns helt trygg i tävlingsmiljö. Sedan får jag väl se hur det blir med lilla valpis också, hon är otroligt rolig att träna med, men vi gör ju såklart inget avancerat än :)

Då blir ni det första saluki-RLD M-ekipaget då :)

Tittut!
Jag har också vågat mig ut på rallybanorna :)
Jag och min grabb Ninja slängde utställningskopplet på hyllan och anmälde oss till två rally nybörjare, detta var resulatet! :) 75 respektive 74p så helt klart godkänt för oss som debut för oss båda två. Ska även starta min andra corgi som är 2år som också lagt utställningskopplet på hyllan nu när han blev champion. Har anmält till två tävlingar till detta året, om man nu inte blir bortlottad.
image_zpso9jnowjf.jpeg

Lyckades äntligen pricka in rallysamträning på klubben i söndags, körde fortsättningsbana och fick massa tips och råd vilket även avslutades med rundor med båda hundarna med superfin kontakt och fotgående :) en hel del saker att träna på fick vi också med oss såklart. Ser fram emot nästa tävlingssäsong (redan, ja...)

Tippar på att de flesta har tävlingsuppehåll nu. Så vad roar ni er med? Tränar? Planerar nästa tävling?
Själv sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp träningen med valpen och hur jag ska träna med Aysu fram till nästa tävling.

Aysu ska tävla i februari, det längtar jag efter. Ebrah får starta från 2 maj, då är hon 10 månader, så med lite tur i kan vi debutera i sommar :) hoppas lite på att ha fått Aysu till fortsättningsklass först, för jag tycker det verkar stressigt att ha två hundar i samma klass...

Tippar på att de flesta har tävlingsuppehåll nu. Så vad roar ni er med? Tränar? Planerar nästa tävling?
Själv sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp träningen med valpen och hur jag ska träna med Aysu fram till nästa tävling.

Aysu ska tävla i februari, det längtar jag efter. Ebrah får starta från 2 maj, då är hon 10 månader, så med lite tur i kan vi debutera i sommar :) hoppas lite på att ha fått Aysu till fortsättningsklass först, för jag tycker det verkar stressigt att ha två hundar i samma klass...

Jag funderar på om det är dumt (dvs för mycket störning) på kistamässan. Lutar åt att debuten i fortsättning får vänta till april.
Vi tränar lite stå och kontakt fast mest får han larva runt på promenader för tillfället :p
stoja nöter både fotgående och störning men mer inriktat mot tävlingslydnad.

Jag funderar på om det är dumt (dvs för mycket störning) på kistamässan. Lutar åt att debuten i fortsättning får vänta till april.
Vi tränar lite stå och kontakt fast mest får han larva runt på promenader för tillfället :p
stoja nöter både fotgående och störning men mer inriktat mot tävlingslydnad.

På kistamässan brukar det väl vara väldigt(!) livat? Alltså ännu stökigare än på stora Sthlm? Den vi ska till anordnas av Uppsala kennelklubb tror jag, men ska vara i Upplands Väsby i deras hundhall, har varit i den hallen flera gånger och trivs i den, så en rallytävling där borde bli bra. Dessutom tar det mig bara 20 min att åka dit :p

Vi har tränat mycket för att vara oss! Idag och fredag hade vi hyrt inomhushallen och tränade. Lördag och söndag var vi på rallykurs!
Min vilding behöver träna på att kunna ha kontakt med matte när det är massa hundar i närheten. Märktes väl på kursen. Men numera kan han koncentrera sig när vi tränar med hans bästa kompisar, det är ett stort framsteg!
Hoppas på debut januari/februari!

Vi har tävlingsuppehåll men går i en träningsgrupp och fortsätter jobba med nya moment inför uppflytten. Vi har en trevlig inofficiell cup med tre tävlingar i närområdet i januari, februari, mars, så den är vi anmälda till och där ska I få göra sin mästarklassdebut (och J i avancerad). Parallellt tittar jag också på officiella tävlingar i början av året men tycker utbudet inte är så stort.

Gulp. Har börjat jobba lite hårdare på mästarklass-momenten och även kolla lite på banor och blivit ganska blek om nosen. Svårighetsgraden höjs rejält. Det är till att börja med fler moment alltså längre banor. Från mästarklassens c:a 16-17 moment blir det nu 20 moment varav två hindermoment, 5 moment från mästarklassen och 3 från avancerad klass måste ingå.

Vi är anmälda att debutera inofficiellt i början av januari och det finns en hel del som behöver komma på plats. Till att börja med måste vi kunna alla nya moment riktigt bra i både höger och vänster handling. Eftersom flera moment ska utföras i fart tillkommer svåra övergångar som t ex rallyns många olika varianter på helt om med sidbyten efter hopp eller inkallning i fart.

Sen är det den lilla tiken också som ska debutera avancerad. Tycker att hon kan momenten riktigt bra, det hon inte alltid klarar är stadgan, att vänta på instruktion istället för att själv ta tag i vad hon tror ska bli nästa övning.

Jag skulle behöva en hel del banträning med störningar!! Hör gärna av er via PM om intresse finns för samträning.

Gulp. Har börjat jobba lite hårdare på mästarklass-momenten och även kolla lite på banor och blivit ganska blek om nosen. Svårighetsgraden höjs rejält. Det är till att börja med fler moment alltså längre banor. Från mästarklassens c:a 16-17 moment blir det nu 20 moment varav två hindermoment, 5 moment från mästarklassen och 3 från avancerad klass måste ingå.

Vi är anmälda att debutera inofficiellt i början av januari och det finns en hel del som behöver komma på plats. Till att börja med måste vi kunna alla nya moment riktigt bra i både höger och vänster handling. Eftersom flera moment ska utföras i fart tillkommer svåra övergångar som t ex rallyns många olika varianter på helt om med sidbyten efter hopp eller inkallning i fart.

Sen är det den lilla tiken också som ska debutera avancerad. Tycker att hon kan momenten riktigt bra, det hon inte alltid klarar är stadgan, att vänta på instruktion istället för att själv ta tag i vad hon tror ska bli nästa övning.

Jag skulle behöva en hel del banträning med störningar!! Hör gärna av er via PM om intresse finns för samträning.

Alltså... Avancerad och mästarklass är SVÅRA tycker jag det verkar som... Visst, jag kör en del av de momenten med Aysu trots att vi bara är i nybörjarklass, men att ha dem i så långa banor, i tävlingsmiljö osv.. Om jag någon gång tar mig genom en avancerad bana med Aysu och får kvalificerande resultat kommer jag spricka av stolthet, det känner jag redan nu :p

Har för mig att du bor i fel del av landet för att vi ska kunna träna tillsammans, jag håller ju till lite norr om Sthlm och tränar gärna med sällskap när tillfälle ges.

På kistamässan brukar det väl vara väldigt(!) livat? Alltså ännu stökigare än på stora Sthlm? Den vi ska till anordnas av Uppsala kennelklubb tror jag, men ska vara i Upplands Väsby i deras hundhall, har varit i den hallen flera gånger och trivs i den, så en rallytävling där borde bli bra. Dessutom tar det mig bara 20 min att åka dit :p

Vi är anmälda till kistamässan. Winzi fortsättning och Dahlia avancerad. Inte varit där själv men hört från flera håll att det är stökigt och mycket störningar. Bland annat kaninhoppningen brukar vara precis bredvid.
Nu är mina vana inomhus pga utställning så jag räknar inte med att det ska gå så pass mycket sämre bara för det.
Därmot så har jag knappt tränat något så blir en liten chansning.
Dahlia var en sketen poäng från godkänt hennes första och hitills enda start i avancerad klass och det var bara pga att jag gjorde fel, så vi borde definitivt klara en godkänd runda.
Winzi kan alla fortsättningsskyltar även om stå inte är helt perfekt ännu. Inte tränar frestelsen så det måste jag ta tag i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka