Det där med att starta först av alla på en tävling var uppenbarligen inte Aysus grej. Hon hann inte landa och acceptera situationen med alla hundar osv innan det var vår tur. Hon reagerade på varje skall från annan hund (och det var många!) och till sist kände jag hur hon började glida ifrån mig, så jag klappade om henne efter ett moment som gick hyfsat och sprang ut från banan och berömde. Domaren skrev i protokollet att jag tänkte klokt men att hon önskade mer positiv attityd från mig. Jag var inte positiv innan start, för jag kände att det inte skulle gå vägen, slappnade ändå av men om jag börjar tjoa och sprattla runt när Aysu är spänd så blir det inte bättre.
Någon timme senare var det dags för andra starten och då låg ingången till banan på ett sådant ställe att vi kunde hålla oss borta från "stora högen" med hundar fram till start. Då hade hon ju också fått tid på sig att bekanta sig med hela situationen igen och även om hon var märkbart trött så kändes hon avslappnad och med mig på ett helt annat sätt.
Resultatet där blev vårt första med kvalificerande poäng
83 poäng, vilket är det högsta jag någonsin fått på rallytävling! En liten rosett fick vi också och ja, jag är löjligt glad och stolt
Nästa gång hoppas jag på att hon ska vara lika avslappnad och trygg, men ha lite mer energi kvar. Nu orkade hon inte fokusera helt, började nosa lite på någon skylt och tappade helt kontakten med mig några gånger. "Trevlig runda!" var domarens enda kommentar på den starten.