Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens tävling började med att jag fick besked när jag kom dit att 2 st strukit sig i andra tävlingen och att jag fick starta i bägge ändå:up: I första starten upplevde jag att Jizza var mycket mer ofokuserad och disträ än jag är van så jag kände inte riktigt att hon var med mig banan igenom. Ändå fick vi ihop 94 poäng.

Andra tävlingen innehöll en del spring, vilket är ett av våra sämsta moment. Och med en Jizza som var trött i huvudet blev det som jag befarade, hon hoppade på mig gång på gång medan vi sprang. Tillslut valde jag att knuffa ner henne med knäet för att få henne att sluta. Sen fortsatte hon med att springa ifrån mig några meter, rev en kon i spiralen och gjorde världens sämsta "sitt,stå". Trots allt detta fick vi 82 poäng och därmed fick Jizza RLD F:D:banana:

Nu tar vi nog vintervila och funderar på om vi ska öva in momenten för avancerad eller inte;)

Grattis! :banana: Klart ni ska öva in momenten för avancerad ;) Varför inte?

Alla har ju sina olika rutiner!
Jag vill gärna "känna av läget" både för mig och hunden och att hunden liksom ska insupa miljön osv. Värmer upp med några olika rallyövningar en bit ifrån och sedan leker jag igång hunden inne på banområdet innan jag kliver över bandet. Båda mina hundar fungerar bäst när de har en hög energinivå när vi går in.

Finns ju andra som mer behöver lugna ner hunden innan för att den annars går upp i stress, så alla gör ju väldigt olika!

Absolut! Jag tycker bara det är kul att höra om hur olika rutiner folk har :) Jag själv hade säkert också värmt upp, om det inte varit för att jag är rädd att Aysu ska tänka att hon då tränat klart för dagen och inte alls vilja vara med på tävlingsplanen :P Ska bli vääldigt intressant att starta henne två gånger på en dag sedan. Jag hoppas verkligen att det inte blir för mycket för henne.

Dagens tävling började med att jag fick besked när jag kom dit att 2 st strukit sig i andra tävlingen och att jag fick starta i bägge ändå:up: I första starten upplevde jag att Jizza var mycket mer ofokuserad och disträ än jag är van så jag kände inte riktigt att hon var med mig banan igenom. Ändå fick vi ihop 94 poäng.

Andra tävlingen innehöll en del spring, vilket är ett av våra sämsta moment. Och med en Jizza som var trött i huvudet blev det som jag befarade, hon hoppade på mig gång på gång medan vi sprang. Tillslut valde jag att knuffa ner henne med knäet för att få henne att sluta. Sen fortsatte hon med att springa ifrån mig några meter, rev en kon i spiralen och gjorde världens sämsta "sitt,stå". Trots allt detta fick vi 82 poäng och därmed fick Jizza RLD F:D:banana:

Nu tar vi nog vintervila och funderar på om vi ska öva in momenten för avancerad eller inte;)
Vad kul, då har jag sett er idag! :D (jag var inropare)

Är väldigt nöjd med våra två starter. J klarade alla tre frestelserna och skötte sig på det hela taget skapligt men hon blev yvig och lämnade positionen, sprang fram till skyltar mm vilket förstås gav avdrag. 64 p i första rundan, och andra fick hon faktiskt 75 p, kvalificerande :)

Absolut! Jag tycker bara det är kul att höra om hur olika rutiner folk har :) Jag själv hade säkert också värmt upp, om det inte varit för att jag är rädd att Aysu ska tänka att hon då tränat klart för dagen och inte alls vilja vara med på tävlingsplanen :P Ska bli vääldigt intressant att starta henne två gånger på en dag sedan. Jag hoppas verkligen att det inte blir för mycket för henne.

Det där med dubbla starter är klurigt tycker jag! Skönt att avklara två tävlingar på samma dag, men man vill verkligen inte heller att hunden ska tappa fokus. På sommaren när det är stekhett fungerar det inte med dubbla starter för Dahlia. På våren och hösten har det dock gått bra, till och med startat två tävlingslydnad samma dag.

Dock är jag mycket noga med att hunden vilar mellan båda klasser. In i bil eller bur med filt över.

Det där med dubbla starter är klurigt tycker jag! Skönt att avklara två tävlingar på samma dag, men man vill verkligen inte heller att hunden ska tappa fokus. På sommaren när det är stekhett fungerar det inte med dubbla starter för Dahlia. På våren och hösten har det dock gått bra, till och med startat två tävlingslydnad samma dag.

Dock är jag mycket noga med att hunden vilar mellan båda klasser. In i bil eller bur med filt över.

Ja, det kommer utan tvekan bli mycket mer vila mellan starterna än vad det blev senast. Senast gick jag runt en del för att "passa på när vi ändå var där och var klara". Kommer ha större bil då också, så förhoppningsvis kan hon vila riktigt bekvämt i den. Men ja, känns hon ofokuserad i andra starten kan vi ju alltid avbryta.

Idag har jag och Qarusell tävlat rallylydnad på hemmaplan i Holmsund och fixat vårt andra kvalificerande resultat :D

Jag hade jag ingen superkänsla när vi kom ut från plan efter första banan. Det resulterade ändå i 67 poäng så det blev bättre än jag hade kunnat tro. Qarusell var lite seg när vi skulle in på plan och det blev inte så mycket bättre känsla under loppets gång, hon kändes ofokuserad, kollade mest publiken och allt annat och jagade till och med ett löv som blåste förbi.
Här är resultatet:
2015-09-26_182543_5606cac52a6b2280bfe3bd82.jpg

I den andra starten för dagen kändes det lite bättre och jag hade inte trott att det skulle gå så bra för oss med hela 83 poäng :D Hon kändes oengagerad och tittade på lite annat men jag fick med mig henne lite mer så det känns kanonbra :D
Här är resultatet:
2015-09-26_182556_5606cb90e087c3656ad7c5fb.jpg

Banorna för dagen såg likadana ut förutom skyltarna 1, 4, 5, 8 och 11.
2015-09-26_182630_5606caf39606ee2a7b912c7e.jpg

Winzi och jag gick vår andra runda i nybörjarklass idag med godkänt resultat och 6:e placering av 28 stycken. 80 poäng blev det pga en miss i början och en del sträckt koppel pga att jag av någon underlig anledning hade kopplet alldeles för kort.

Inga avdrag för helheten och jättefina kommentarer om attityd och tempo!
Tycker hon är så duktig som struntar i allt runt omkring. Var många som inte fick godkänt idag tyvärr, mer än hälften. Mycket nosande på banan och ofokuserade hundar. Så jag är supernöjd!

@Malibu_Stacy, grattis! :D

@igbest, grattis! :D men så trasslig banan såg ut att vara! Kan vara jag som blir skrämd av banor som börjar med "sitta framför-moment" också, sitter nog kvar från när det var Wahidahs absolut svåraste moment :p
Såhär såg banan ut som vi tävlade på, den gillade jag!
12019983_554836144664770_8551348540639846196_n.jpg

Grattis till fina resultat! @igbest @Malibu_Stacy

Vi fick en godkänd runda idag med J, hennes andra i forts vilket jag är jätteglad för även om marginalen var minsta möjliga, exakt 70 p. Som igår var hon yvig och tittig och det tog en stund att komma när på jorden vilket gjorde att vi fick avdrag på helheten pga dåligt flyt. Hon missade hopp över hinder också, sprang bredvid, pga av att jag var rädd att hon skulle tjuvstarta som hon gjorde igår och därför höll lite åt sidan.

Med I blev det 64 p vilket irriterar mig väldigt eftersom det till stor del var mitt fel. Precis när vi skulle in på banan var det prisutdelning i J:s klass och jag ville höra hur det gått för oss istället för att gå in i bubblan med I på bästa sätt. Därför fick vi strul i starten och första skylten och sen i högerhandlingen var jag otydlig vilket gav några missförstånd. Det värsta var när vi på sista rakan skulle göra några i och för sig rätt enkla moment, ett sidbyte precis där domaren stod och sen ett snedsteg till vänster. Under banvandringen hade jag inte tänkt på den extra svårigheten att sidbytet skulle ske så nära domaren, vilket jag hade kunnat underlätta genom att sänka tempot lite och förbereda honom tidigare. Där fick jag FYS-3, POS-3 och FF-3 på ett bräde när han flöt ut, jag röt till (för att han inte skulle gå över banbandet) och han hoppade på mig.

I alla fall får man säga att det var en ganska lyckad helg med två godkända för lilla tjejen även om poängen inte var något att hurra för. Och att hon klarade alla 8:ans frestelser 4 st som vi slitit så med. Nu fattas en godkänd runda för RLD F och jag hoppas verkligen få till det på nästa försök, helst då med lite bättre poäng.

Och att pojken och jag ska hitta ett bättre fokus nästa gång så att vi får de två godkända i avancerad som vi saknar.

Jag såg till att träna pyttelite med Aysu idag, hon ville nämligen ha mat samtidigt som valpen fick lunch. Såå jag tog en hyfsat stor bit kött, sa åt henne att sitta framför och körde sedan vänster ingång. Full fart och hon fick köttbiten ;) Glad hund! Gäller att få det där till ett riktigt roligt moment nu.

På kvällen tränade jag lite med båda hundarna. Eller ja, tränade lek.
Aysu lekte jag lite allmänt med, försöker klura ut om det finns något jag kan göra för att verkligen få igång leken på henne för att sedan kunna använda lekbelöning för att få upp tempot i rallyn. Ebrah.. där handlar det mer om att lära in pauskommando och få till något som liknar impulskontroll. Herregud, den valpen är galen :D Hon hugger ett rejält tag om vilken leksak som helst, hänger sig bakåt, kampar oavsett vad jag gör och morrar för att få igång mig. Lättbelönad valp med andra ord! Ska bli så kul att börja träna rallylydnad seriöst med henne lite senare.

Trist. De kunde väl startat först efter prisutdelningen tycker jag.

Nja, det var snarare jag som skulle gett sjutton i det och gått iväg.
Jag kunde tagit protokollet senare och koncentrerat mig på hunden och starten jag skulle göra, protokollet försvann väl ingenstans. Nu lärde jag mig förhoppningsvis det.

Redan anmält till en med dubbla starter ;) 4 veckor kvar tror jag det är, på samma plats som där vi tävlade förra helgen. Gäller att hålla igång nu när vi börjat!

Och visst tänker jag rätt om jag tänker att du bor långt från Sthlm? Hade det varit så att någon bukefalist skulle tävla i närheten av Sthlm så hade jag gärna kommit för att vara hejaklack och då hade jag kunnat fotografera eller filma också :p

Sbks stockholmsavdelning 4oktober? :)

Anmälde precis till nybörjarklass den 18/10. Hoppas jag kan åka! Jobbar natten innan så beror på hur tidigt det börjar om jag hinner dit eller inte.
Funderade på dubbeltävlingen men var redan så himla många anmälda och nu behöver vi faktiskt bara ett godkänt resultat till :)

Någon som tävlar i helgen? Vi måste sitta i bilen kl 5 i morgon bitti, håll tummarna för att vi kommer upp!

Japp, men inte rallylydnad :p Tävlar lure coursing imorgon och insåg nyss att det blir världens sovmorgon, behöver inte åka hemifrån förrän kl 6 :D

Har annars sett till att träna lite rally senaste dagarna. Känns riktigt, riktigt bra nu. Har bara tagit några småpass och lekt mycket. Nästa vecka släpper vi fokuset på lure coursingen och börjar ladda upp mer seriöst inför nästa rallytävling.

För oss är det slut på rallylydnad för i år, tror nästa tävling i något så när lagom avstånd är i april :( men vi får träna i stället så vi kan ta det där sista kvalificerande resultatet i nybörjarklass och börja fundera på om vi ska våga oss på fortsättning... :crazy:

För oss är det slut på rallylydnad för i år, tror nästa tävling i något så när lagom avstånd är i april :( men vi får träna i stället så vi kan ta det där sista kvalificerande resultatet i nybörjarklass och börja fundera på om vi ska våga oss på fortsättning... :crazy:

Nu blev det inte helt sluttävlat då en grannkommun anordnar en inoff rallylydnadstävling där även lillskruttan kan få vara med och tävla trots att hon saknar några dagar till 10 månader :) jag ska även passa på att prova starta fortsättningsklass med Qarusell då man fick välja, (vi måste ju ha ett kvalificerande resultat till egentligen för att få starta fortsättning) vet inte om jag tänkte till helt där... :crazy: men när ska man prova om inte på inoff...

Och jag ska våga mig på att debutera i tävlingssammanhang med min slyngel på samma tävling som @igbest skriver om, har hoppats länge att det ska dyka upp någon inoff att prova på då jag blir så fruktansvärt nervös! Så detta blir kanon, då kanske vi vågar tävla officiellt till våren :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka