Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har ni för målsättningar för 2016? :)

Vi hoppas ta RTK1 (vad heter det i sverige?) nu i januari och sen är väl målsättningen att få tag i RTK2 under årets lopp, förhoppningsvis även starta avancerad klass (visst heter den så klass 3? :o).

Mål för Winzi RLD F, om det går bra evtl start i avancerad klass.

Mål för Dahlia RLD A och kanske start i mästarklass. Skulle gärna vilja tävla på Hundmässan i Stockholm. Men vi får se hur det får med RLD A först :)

@Malibu_Stacy @Jenka @Red_Chili Vad roligt med fler sthlmare! Vilka klubbar håller ni till på? Jag är medlem i vallentuna bk dock tränar jag mest ensam i stallet. Jag ska också till kistamässan dock bara med den yngsta på nybörjarklassen som saknar ett godkänt resultat. Anmälde inte Ninja, han får vänta in lillebrorsan så kan dom starta fortsättningsklassen tillsammans sen. =)

Jag är också medlem i Haninge BK. Tränar dock mest på hemmaplan då jag har bra ytor nära. Är på klubben om jag vill gå en hel bana då jag inte har skyltar hemma.
Under vintern blir det en del träningar i Hundhallen som finns här.
Ibland har jag även tränat på Stockholms Södra BK.

@Malibu_Stacy @Jenka @Red_Chili Vad roligt med fler sthlmare! Vilka klubbar håller ni till på? Jag är medlem i vallentuna bk dock tränar jag mest ensam i stallet. Jag ska också till kistamässan dock bara med den yngsta på nybörjarklassen som saknar ett godkänt resultat. Anmälde inte Ninja, han får vänta in lillebrorsan så kan dom starta fortsättningsklassen tillsammans sen. =)

Jag är också med i Vallentuna BK samt i Väsby BK.

Varit till klubben och tränat frestelsen och lite andra moment från fortsättningsklassen idag. Hunden fixade det ganska ok efter ett par försök men helt ärligt tror jag inte vi har någon chans i det momentet på tävling i dagsläget.. :p Får bli mängdträning i mellandagarna.

Vad har ni för målsättningar för 2016? :)

Vi hoppas ta RTK1 (vad heter det i sverige?) nu i januari och sen är väl målsättningen att få tag i RTK2 under årets lopp, förhoppningsvis även starta avancerad klass (visst heter den så klass 3? :o).

Med Aysu hoppas jag på RLD N och start i fortsättningsklass, möjligen RLD F också, om allt råkar gå lika lätt på tävling som på träning :angel:
Med Ebrah vill jag ta mig till start i nybörjarklass och så får jag se där hur framtidsplanerna ska bli :)

Misstänker att ert RTK1 är samma som vårt RLD N.
Första klassen här heter nybörjarklass, sedan är det fortsättning, avancerad och mästare. Tre rundor med minst 70p ger titeln RLD och sedan N för nybörjarklass, F för fortsättning osv.

Jag tränade i köket med mina dårar idag.

Aysu var glad och hennes "sitt framför" har verkligen blivit bättre sista tiden! Hon sätter sig närmare och rakare, mindre tvekan och både vänster och höger ingång fungerar därefter finfint. Allt fortsätter flyta på riktigt bra och ÅH vad jag är tävlingssugen. Ska köra igenom alla moment i mellandagarna och se vilka vi behöver finslipa på innan nästa start. Ska även försöka träna utomhus. Blir lättare nu när jag har några lediga dagar, för vi håller oss inomhus när det är mörkt...

Ebrah var även hon jätteglad idag, som alltid :p Hon började med att sträcka på sig och fick då klick och godis. Det gjorde att hon snabbt gjorde om det och efter bara en kort träningsstund så la hon sig ner direkt från stående. Tidigare har hon bara lagt sig från sittande. Lät henne även gå runt mig på kommando och gå fint vid sidan. Inga konstigheter! Med henne blir det verkligen korta träningspass, shejpar fram allt och bara försöker få henne att tänka till, bjuda på beteenden osv. Det är jätteroligt! Hoppas på att det snart känns som läge för "sitt framför" för efter det tror jag att vi har grunden till hela nybörjarklassen. Då ska vi "bara" få ihop allt så att det fungerar på banor, med störning osv. Blir lätt med en valp som flyger runt och säger "TJOHOO NU LEKER VI!" så fort hon ser en människa, en hund, en fågel eller ett löv som blåser omkring ;)

Målet för Sigge är RLDF och förhoppningsvis hitta nån lämplig kurs. För Sigges del då båda delarna. Och börja lära in moment för avancerad.

Vet fortfarande inte om jag ska satsa på rallyn med Stoja men det är ju bra träning i alla fall.

Jag börjar inse att jag har brist på motivation när det gäller att träna Aysu. Allt fungerar utan problem inomhus, så det blir ingen utmaning och lätt enformigt för oss. Måste kika på svårare klassernas moment och börja träna utomhus.

Med Ebrah är allt kul eftersom hon inte kan så mycket än ;) Ikväll filmade jag när vi tränade och såhär fint lägger hon sig nu: https://www.instagram.com/p/_sJBuKPxV2

Peppar för vår första inofficiella start i fortsättningsklassen imorgon! :banana: Och hoppas på uppflytt till densamma på söndagens officiella dubbeltävling. Blir spännande att se om hunden hänger med mig utan koppel eller svävar iväg i egna tankar. :nailbiting:

Blev kattbiten illa i handen i natt och sitter nu här med en smärtande, svullen hand i bandage och 10-dagars antibiotikakur.
Alldeles lagom med tävling för båda hundar imorgon då :meh:
Winzi ska debutera i fortsättningsklass och Dahlia sin andra gång i avancerad.
Är inomhus på kistamässan så jag hoppas det går bra trots störningar och invalid matte.

På Kistamässan nu. Winzis debut i fortsättningsklass avklarad.
Var ju tyvärr ingen strålande debut utan sämsta rundan någonsin. Hon kändes stressad redan innan och på banan var det sjukt mycket nos, sådär så hon stod stilla på ett ställe och nosade en bra stund innan vi åter fick kontakt. Pinsamt!
Sen blev det en del studs upp på mig för att hon inte riktigt förstod tror jag.
Vet inte om det är miljön som gjorde att det gick så här dåligt eller om det var något annat.
Vi har ju gjort klockrena rundor tidigare (utomhus) och hon är även mycket utställd och har aldrig haft problem med sådan här miljö förut.
Nåja, lär väl inte bli en godkänd runda. Några ekipage kvar innan prisutdelning.

Hoppas det går bättre för Dahlia.

På Kistamässan nu. Winzis debut i fortsättningsklass avklarad.
Var ju tyvärr ingen strålande debut utan sämsta rundan någonsin. Hon kändes stressad redan innan och på banan var det sjukt mycket nos, sådär så hon stod stilla på ett ställe och nosade en bra stund innan vi åter fick kontakt. Pinsamt!
Sen blev det en del studs upp på mig för att hon inte riktigt förstod tror jag.
Vet inte om det är miljön som gjorde att det gick så här dåligt eller om det var något annat.
Vi har ju gjort klockrena rundor tidigare (utomhus) och hon är även mycket utställd och har aldrig haft problem med sådan här miljö förut.
Nåja, lär väl inte bli en godkänd runda. Några ekipage kvar innan prisutdelning.

Hoppas det går bättre för Dahlia.

Jag var på Kistamässan och tävlade i måndags. Första banan gick kanonbra andra gick sämre men godkänt. Miljön var svår alla intryck gör ju att hundarna blir jätte trötta.

Jättenöjd med dagen, blev 95 p i nybörjarklassen med en tredjeplacering. Hunden var något disträ och skulle nosa på skyltar så det blev lite -1-poängare pga det, men annars skötte han sig väldigt fint!

Inför öppenklassen var jag skitnervös, ställde till och med husse vid ingångsporten till banan så han kunde nappa tag i hunden ifall han skulle få för sig att dra från banan. :angel: Men hunden kändes jättepeppad och vi hade superfin känsla inne på banan. :love: För övrigt var det en ovanligt svår bana för klassen, nästan alla nya moment från öppenklassen fanns med så det blev mycket nytt på en gång. Men hunden hade inga större problem med momenten (han seglade till och med genom frestelsen utan att ens snegla på den :eek:), utan det var mer nosande och att han försvann lite långt ut från fotpositionen som gav minuspoäng. 79p stannade det på, varav en -10 får jag ta på mig själv, hade kunnat ta om den men struntade i det för att inte tappa flowet. :p Det räckte ändå till en tredjeplacering där också.

Nu ser vi fram emot att köra officiellt igen på söndag! :banana:

Känns som det bara är jag som uppdaterar här just nu.. :angel:

Men idag har vi startat officiellt, en tävling med dubbla starter! Tyvärr var min hund inte alls med på noterna idag, i den första starten skrapade vi ihop fantastiska 56 poäng.. :angel: Matte var lovligt butter på herr Hund som inte hade några som helst planer på att samarbeta. :devil: Start nummer två gick åtminstone lite bättre och vi fick ihop 75p och vårt sista kvalificerade resultat i nybörjarklassen. Det var ju ändå målet med dagen så på så vis får jag väl vara nöjd även om känslan inne på banan var dålig!

Nu ser jag fram emot att starta fortsättningsklassen, förhoppningsvis blir nästa tävling under februari! :bump:

Känns som det bara är jag som uppdaterar här just nu.. :angel:

Men idag har vi startat officiellt, en tävling med dubbla starter! Tyvärr var min hund inte alls med på noterna idag, i den första starten skrapade vi ihop fantastiska 56 poäng.. :angel: Matte var lovligt butter på herr Hund som inte hade några som helst planer på att samarbeta. :devil: Start nummer två gick åtminstone lite bättre och vi fick ihop 75p och vårt sista kvalificerade resultat i nybörjarklassen. Det var ju ändå målet med dagen så på så vis får jag väl vara nöjd även om känslan inne på banan var dålig!

Nu ser jag fram emot att starta fortsättningsklassen, förhoppningsvis blir nästa tävling under februari! :bump:

Grattis! Hoppas att ni får till bättre känsla nästa gång!

Själv har jag funderat på att tävla i februari.. Det är en inomhustävling, men jag vet inte om jag kan/vill ha med Ebrah så att hon måste vara inne en hel dag i bur... På sommaren kan jag lämna Aysu i bilen efter att vi tävlat och gå en vända med Ebrah, men jag vill inte lämna dem i kall bil...

Det lutar åt att vi startar tävlingssäsongen i april istället. Vi tränar lite då och då, inne i lägenheten. Ska se om vi kan träna i något parkeringsgarage eller liknande snart. Känns som om vi står stilla med allt nu. Aysu kan allt hon behöver kunna, det är ingen utmaning att träna inomhus i köket (jag kommer inte på hur jag kan få det till en utmaning) och valpen är bara vild :p

Jag testade 8ans frestelse med Aysu vid senaste träningspasset. Det gick helt utan problem. Måste träna i nya miljöer med henne för att få till något nytt tror jag.

Vårt mål är att ta RLD N och kanske få till en start i fortsättningsklass om jag bara kan döda mitt hjärnspöke gällande lös hund. Vi tappade sugen lite i höstas, gick kasst på sista tävlingen och självförtroendet sjönk som en sten. Nu är jag dock revanschsugen, vet att min hund kan vara grym! Nu har jag backat rejält, tränar mkt fokus och planen är att störningsträna rejält framöver.

Vårt mål är att ta RLD N och kanske få till en start i fortsättningsklass om jag bara kan döda mitt hjärnspöke gällande lös hund. Vi tappade sugen lite i höstas, gick kasst på sista tävlingen och självförtroendet sjönk som en sten. Nu är jag dock revanschsugen, vet att min hund kan vara grym! Nu har jag backat rejält, tränar mkt fokus och planen är att störningsträna rejält framöver.

Vad är det som gör att du inte vågar ha hunden lös? :)

Jag tränade precis lite med hundarna! I köket, som vanligt...

Aysu fick mest göra lite roliga trick, "sitt framför" och fotgående med lite olika (lätta) moment på högersidan. Det gick finfint, lite missförstånd vid "sitt-stå" när hon var på högersidan bara, men hon var extremt duktig på sitt framför den här gången, vilket jag försökte belöna ordentligt.

Valpen var publik när jag tränade Aysu och blev otroligt sugen på att själv vara med, så när det blev hennes tur så gnällde hon, pep och skuttade runt en hel del :p Den här gången bjöd hon på finfina utgångspositioner och jag bestämde mig för att även försöka lära in "sitt framför". Det tog inte många försök innan hon självmant gick från att vara vid min vänstersida till att stå spikrakt framför mig, riktigt nära :banana: Så nu har jag bestämt mig, vi siktar på att tävla i maj när hon blir 10 månader. Det borde hon kunna klara, om hon inte blir för distraherad av andra hundar vill säga :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka