Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det som gör att du inte vågar ha hunden lös? :)

Ja du det kan man fråga sig :D Han har dragit ett par ggr på bruks fram till andra hundar, han är genomsnäll så han muckar inte men jag är väl rädd att han ska sabba för andra, jag vet inte riktigt. Har liksom satt sig i huvudet. När vi är själva har jag inga problem med att ha honom lös. Nåväl, det är årets projekt att komma till rätta med både mina hjärnspöken och herrens impulskontroll. Tips mottages gärna !

Ja du det kan man fråga sig :D Han har dragit ett par ggr på bruks fram till andra hundar, han är genomsnäll så han muckar inte men jag är väl rädd att han ska sabba för andra, jag vet inte riktigt. Har liksom satt sig i huvudet. När vi är själva har jag inga problem med att ha honom lös. Nåväl, det är årets projekt att komma till rätta med både mina hjärnspöken och herrens impulskontroll. Tips mottages gärna !

Gör han det även mitt under olika moment eller är det bara när ni tar pauser i träningen? Innan jag hade fått bra inkallning på min första rallyhund så kunde jag ändå träna och tävla mitt bland massor av andra hundar (tävlade även vanlig lydnad och där är ju hunden lös även i klass 1). Det som gjorde att det alltid fungerade utan problem var att när vi tränade, då var det fullt fokus och vi var ständigt i ett moment. I pauserna, då kopplade jag henne. Själva fotgåendet såg jag till att ha som riktig "lydnadsfot", så att hon gick och tittade på mig. Hade hon fått gå så "slarvigt" som hundarna får göra i rallylydnaden, då hade det varit stor risk att hon fått syn på något kul och sprungit dit.

Här är en film som visar hur vårt fotgående såg ut:

En fråga till er som kan mer om rallylydnad...

Jag har en 5-årig weimaraner, som bott hos oss i knappt 8 månader. Hon har i sitt tidigare liv inte direkt behöva träna någon form av lydnad alls. Hon är dessutom lite osäker med andra hundar, särskilt om hon inte får hälsa. Skäller, studsar och är väldigt på, men så fort hon fått hälsa är hon bara glad. Självklart får hon inte alltid hälsa, men då är hon också rätt jobbig...

Jag skulle gärna vilja testa rallylydnad med henne. Jag är mer intresserad av lydnadsträning än vad hunden är, men hoppas att rallylydnaden kan vara tillräckligt positiv och belönande för att hon ska tycka det är kul Annars är hon mest intresserad av att springa. Viltspår är kul, drag är kul, men roligast av allt är att få springa fort.

Är det någon idé? Förstör vi för andra om vi går en kurs? Eller bör jag leta rätt på en bra bok eller liknande och bara träna hemma först? Tips i så fall?

Gör han det även mitt under olika moment eller är det bara när ni tar pauser i träningen?

Han kan göra det under momenten, inte vid fotgående eftersom han är inkörd med lydnadsfot och fokus på mig men vid till exempel hopp över hinder eller sittmoment där han hinner få upp ögonen för ngt annat mer intressant kan han dra. Speciellt bökigt är det om ngn belönar sin hund med boll eller kamp i närheten, han har svår att hålla sig i skinnet då.

Jag har en 5-årig weimaraner, som bott hos oss i knappt 8 månader. Hon har i sitt tidigare liv inte direkt behöva träna någon form av lydnad alls. Hon är dessutom lite osäker med andra hundar, särskilt om hon inte får hälsa. Skäller, studsar och är väldigt på, men så fort hon fått hälsa är hon bara glad. Självklart får hon inte alltid hälsa, men då är hon också rätt jobbig...

Jag skulle gärna vilja testa rallylydnad med henne. Jag är mer intresserad av lydnadsträning än vad hunden är, men hoppas att rallylydnaden kan vara tillräckligt positiv och belönande för att hon ska tycka det är kul Annars är hon mest intresserad av att springa. Viltspår är kul, drag är kul, men roligast av allt är att få springa fort.

Är det någon idé? Förstör vi för andra om vi går en kurs? Eller bör jag leta rätt på en bra bok eller liknande och bara träna hemma först? Tips i så fall?

Kurs är väl en utmärkt idé! Då får hon chansen att lära sig fokus bland andra hundar, du kan ju ta ut större avstånd i början etc.

Gå en kurs! Ni är inte på kurs för att visa er duktiga utan för att lära er! Är du osäker, leta upp en som verkar bra, skriv ett mail till instruktören och förklara hur hunden blir (skäll, studs osv) och fråga om det är ok att ni är med.

Kurs är väl en utmärkt idé! Då får hon chansen att lära sig fokus bland andra hundar, du kan ju ta ut större avstånd i början etc.

Gå en kurs! Ni är inte på kurs för att visa er duktiga utan för att lära er! Är du osäker, leta upp en som verkar bra, skriv ett mail till instruktören och förklara hur hunden blir (skäll, studs osv) och fråga om det är ok att ni är med.

Det jag tror jag är mest rädd för är att vi ska förstöra för de andra på kursen :crazy:
Ska maila och kolla vad de tror! Då är de ju också förvarnade om de nu skulle tycka det är ok :angel:

Jag och min vita herdehund Elsa,10 månader debuterade igår i rallylydnad och lyckades precis komma över gränsen till kvalificerat resultat :banana: Jag råkade själv förstöra ett moment så minus 10 där... Sen fick jag sträckt koppel x antal ggr men jag upplevde inte själv att det var sträckt. Elsa höll fin kontakt typ banan igenom och vi fick kommentaren "fin kontakt" på resultatlappen men att jag måste sänka handen så kopplet inte ska bli sträckt. Måste dock ha varit väldigt små sträckningar men domaren var kanske petig. Nöjd iaf! :up:

Jag och min vita herdehund Elsa,10 månader debuterade igår i rallylydnad och lyckades precis komma över gränsen till kvalificerat resultat :banana: Jag råkade själv förstöra ett moment så minus 10 där... Sen fick jag sträckt koppel x antal ggr men jag upplevde inte själv att det var sträckt. Elsa höll fin kontakt typ banan igenom och vi fick kommentaren "fin kontakt" på resultatlappen men att jag måste sänka handen så kopplet inte ska bli sträckt. Måste dock ha varit väldigt små sträckningar men domaren var kanske petig. Nöjd iaf! :up:

Grattis! :D

Vissa domare verkar vara extremt petiga med det där kopplet... Vet inte om det ändrats nu iofs, men för något år sedan när jag tävlade så var det en domare som drog poäng om själva böjen på kopplet ändrades. Om den från början var som ett U och sedan blev som ett liggande ) tex så drog hon poäng för sträckt koppel, fast att kopplet fortfarande var hängandes i en båge. Hade hon dömt mig och Aysu när vi fick över 80p senast.. vi hade inte fått några 80p då :p Nä, jag längtar till fortsättningsklassen för att slippa det där kopplet!

Hoppar in i tråden. Jag och Ascot har precis börjat på nybörjarkurs i rallylydnad . Otroligt roligt! Även om slyngelperioden har slagit till ordentligt och alla hundar är så mkt intressantare än matte .

Tänkte höra här vilka kommandon ni använder? Har ju än så länge inte koll på många skyltar alls så har lite svårt att se vilka kommandon som är bra även längre fram.

Vilket kommando använder ni tex för "sitt framför"? Delar ni upp det så att tex "front"/"framför" är kommandot för att ställa sig framför föraren med nosen mot föraren och därefter säger "sitt"? Eller har ni ett kommando för hela rörelsen?

Haha jag har verkligen inte koll. Vill ju ha tydliga kommandon ☺️.

Grattis! :D

Vissa domare verkar vara extremt petiga med det där kopplet... Vet inte om det ändrats nu iofs, men för något år sedan när jag tävlade så var det en domare som drog poäng om själva böjen på kopplet ändrades. Om den från början var som ett U och sedan blev som ett liggande ) tex så drog hon poäng för sträckt koppel, fast att kopplet fortfarande var hängandes i en båge. Hade hon dömt mig och Aysu när vi fick över 80p senast.. vi hade inte fått några 80p då :p Nä, jag längtar till fortsättningsklassen för att slippa det där kopplet!

Blev så paff när jag såg alla sk,tävlade med min andra hund i maj och där hade jag typ 2 sk och min yngsta hund gick definitivt bättre ;) Men men så är det!
Nu blir det inte tävling förrän typ i maj :)

Hoppar in i tråden. Jag och Ascot har precis börjat på nybörjarkurs i rallylydnad . Otroligt roligt! Även om slyngelperioden har slagit till ordentligt och alla hundar är så mkt intressantare än matte .

Tänkte höra här vilka kommandon ni använder? Har ju än så länge inte koll på många skyltar alls så har lite svårt att se vilka kommandon som är bra även längre fram.

Vilket kommando använder ni tex för "sitt framför"? Delar ni upp det så att tex "front"/"framför" är kommandot för att ställa sig framför föraren med nosen mot föraren och därefter säger "sitt"? Eller har ni ett kommando för hela rörelsen?

Jag visar med handen och säger front,hon sätter sig då framför mig men jag brukar inte behöva säga sitt :)

"Fot" för själva fotgåendet, sedan visar jag med handen om det ska vara på höger eller vänster sida. "Framför" för sitta framför, men jag är ganska säker på att jag har ett handtecken för sitt där som bara.. eh... råkar bli :D Har annars "sitt", "stå", "ligg" och "stanna" som används. Säger "gårunt" när hunden ska gå runt bakom mig.

Tillägg: med valpen tänker jag lära in att "framför" är att stå framför. Det känns som om det kan vara mest praktiskt att ha det så.

Jag visar med handen och säger front,hon sätter sig då framför mig men jag brukar inte behöva säga sitt :)
Tänk på att i de svårare klasserna ska hunden kunna stå framför också, så har ni ambitioner att nå de klasserna kan det vara klokt om hunden inte sätter sig utan kommando :)

Tänk på att i de svårare klasserna ska hunden kunna stå framför också, så har ni ambitioner att nå de klasserna kan det vara klokt om hunden inte sätter sig utan kommando :)

Har även lärt in kommandot stå så lätt att lägga till efter front bara,hon lär sig snabbt lilla damen så det bekymra mig inte så mycket :)

Har även lärt in kommandot stå så lätt att lägga till efter front bara,hon lär sig snabbt lilla damen så det bekymra mig inte så mycket :)

Var tvungen och testa bara för det :angel: Märkte att jag visa med handen och håller upp ett finger när hon ska sitta ( inte ens tänkt på det) testade stå framför och satte då upp handen när jag sa stå och det funkade bra :up:

Nu har vi debuterat officiellt i våra högre klasser och jag är väldigt nöjd med båda hundarna. Tiken gjorde 2 x 84 p i avancerad klass och nu fattas alltså bara ett resultat för RLD A. Hanen gjorde en godkänd runda med 88 p i mästarklass (kändes inte alls som vi var godkända men vi fick mindre avdrag än jag väntat mig). Sen hade han en runda på 64 p också, den kunde kanske ha varit godkänd om det inte hade varit för några missar av mig.

Vi har några fler tävlingar inbokade så hoppas tiken kan få debutera mästarklass i april och att hanen kommer upp lite i poäng när jag får mera rutin på den ökade svårighetsgraden och hinner med att ligga steget före i handlingen.

Vad kan det finns för anledning att ett ekipage får 0 poäng (vid flertalet gånger)? Betyder det att man avbrutit, inte kommit till start eller blivit diskad? :)

Är lite sugen på att börja med rallylydnad :d tränar just nu Lydnad men har inte tävlat ännu. Har kikat in ett helgläger i sommar men hur länge tränade ni innan tävlingsdebuterade? Lite halvosäker om ett helgläger är värt eller om det är bättre att gå en vanlig kurs istället. Hunden kan gå hyffsat i fot, ligg, sitt stanna, osv, medans jag går runt henne, den enda skylten i första klassen hon inte kan alls än är "stå" resten är mer småfix... tillägg att jag däremot har svårt att förstå skyltarna "snabbt" behöver tänka lite :angel: är det inte svårt att minnas banan och vilken väg man ska gå? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka