Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, valpen har fått någon knäpp och helt plötsligt förstår hon precis vad "fot" betyder. Jäklar vad snyggt hon går :love: jag svävar som på moln efter varje litet träningspass nu.

Men, den här veckan ska vi inte träna fotgående alls. Jag ska försöka få till "framför" istället.. Kanske fot på högersidan också. Nu snurrar hon in mot mitt vänsterben så fort jag stannar under träningspassen, och belönar jag inte så börjar hon nästan luta sig mot mig :D

Insåg sent omsider att vi faktiskt ska debutera i fortsättningsklassen imorgon, så det blev en sistaminuten-träning i ridhuset sent ikväll. Körde igenom alla momenten ur klassen och hunden var superpeppad, så jag hoppas han tar med sig lite av det imorgon också. :D Frestelsen gick bra, han kunde behärska sig riktigt fint, och i hoppet lyssnade bra både före och efter. Hoppas vi ska kunna ta oss genom banan imorgon utan att han sticker iväg på egna äventyr. Blir det någon form av resultat av det hela så är det en enorm bonus. ;)

Haha igår slog vi rekord i hur låga poäng man kan få på tävling tror jag... :o 28p i fortsättningsklass, det är inte illa pinkat! O_o :angel: Men hunden hölls på banan iallafall och det var trots allt målet!

Trodde faktiskt att vi diskat oss redan på tredje skylten, hunden hittade nämligen luktfläcken med stort F där! :heart:meh: Såg bara hur ögonen rullade i skallen på honom, han varken såg eller hörde något. Insåg att det här skulle sluta med ett benlyft, så jag tog tag i honom för att väcka honom ur transen. En disk utan kiss är ändå väldigt mycket bättre än en disk med kiss. Man vill ju verkligen inte förstöra tävlingen för någon annan. :nailbiting: Han kom iallafall tillbaka till medvetande igen och gick resten av banan ganska okej! Jag struntade ju i att ta om några moment därefter eftersom jag trodde vi redan var diskade. Därav dom fantastiska poängen.

Nu tvekar jag om vi ska starta igen i mars eller ta en paus från dom officiella tävlingarna.. Å andra sidan är det just tävlingsstörningarna han behöver träna på. :cautious: Speciellt doftstörningar är jättesvåra för honom. Man riktigt ser hur det blir helt tomt i skallen på honom. Frustrerande. :crazy:

Jag har anmält båda mina tjejer till en rallytävling den 6 mars i Örnsköldsvik. Vet dock inte om jag tar mig vatten över huvudet med 1-åringen Ultima... Vi fick ju -35 poäng :meh: senast vi provade på att tävla (dock på en inoff).
Qarusell och jag behöver ett kvalificerat resultat till i nybörjarklass... :crazy:

Jag har anmält båda mina tjejer till en rallytävling den 6 mars i Örnsköldsvik. Vet dock inte om jag tar mig vatten över huvudet med 1-åringen Ultima... Vi fick ju -35 poäng :meh: senast vi provade på att tävla (dock på en inoff).
Qarusell och jag behöver ett kvalificerat resultat till i nybörjarklass... :crazy:
Tror att jag och Zeppe kommer stå för bottenrekordet denna gång :rofl:

Tips för snyggare svängar i 360 och 270 vänster? Vi har tränat en del bakdelskontroll på pall men jag vet inte hur jag ska få till det i svängarna. Han gör någonslags halvdelsvändning tror jag. Måste nog filma och se hur det ser ut men en träningskompis sa det.

Tips för snyggare svängar i 360 och 270 vänster? Vi har tränat en del bakdelskontroll på pall men jag vet inte hur jag ska få till det i svängarna. Han gör någonslags halvdelsvändning tror jag. Måste nog filma och se hur det ser ut men en träningskompis sa det.
Förresten, när man tränar på pall så går han ju runt framdelen sas. Vill man inte att han går runt bakdelen i dessa svängar? Alltså om man tänker bakdelsvändning för häst?

Förresten, när man tränar på pall så går han ju runt framdelen sas. Vill man inte att han går runt bakdelen i dessa svängar? Alltså om man tänker bakdelsvändning för häst?
Jag vill i alla fall ha till att det är bakdelen som snurrar runt framdelen. Det är ju framdelen som är vid mina ben också, även i snäva svängar och snurrar.

Jag vill i alla fall ha till att det är bakdelen som snurrar runt framdelen. Det är ju framdelen som är vid mina ben också, även i snäva svängar och snurrar.
Jamen det har du ju rätt i. Hur har du fått till det? Kör du med kloss/pallträning för det? Och hur överför du det isåfall senare till svängarna? :)

Jamen det har du ju rätt i. Hur har du fått till det? Kör du med kloss/pallträning för det? Och hur överför du det isåfall senare till svängarna? :)
Yes, jag kör klossträning :) Jag säger ofta "fot" precis innan svängarna, börjar med att bara gå i bågar, sedan blir det tightare och tightare svängar tills vi kan snurra på stället. Och ja, allra först är då att få hunden att tänka "fot = vara vid sidan med bra ögonkontakt". Först i stillastående, sedan några steg framåt, sedan flera steg framåt, därefter börjar jag med svaga svängar osv.

Vi ska ha paus från officiella tävlingar i vår har jag kommit fram till. Måste få till en bättre koncentration hos vovve innan vi kör vidare i fortsättningsklassen. I helgen startade vi en inofficiell och hunden stack till frestelsen TVÅ gånger. :devil: Det låg en helt fantastisk pipleksak där. ;) Så nu ska vi träna träna träna och få till en bättre motivation! Och förhoppningsvis starta några inofficiella till under våren.

Bjuder på en av våra fina rymningar :angel:
http://vid1324.photobucket.com/albu...F-6267-47BD-8CED-B55B60521787_zps8eh4fuix.mp4

Vi ska ha paus från officiella tävlingar i vår har jag kommit fram till. Måste få till en bättre koncentration hos vovve innan vi kör vidare i fortsättningsklassen. I helgen startade vi en inofficiell och hunden stack till frestelsen TVÅ gånger. :devil: Det låg en helt fantastisk pipleksak där. ;) Så nu ska vi träna träna träna och få till en bättre motivation! Och förhoppningsvis starta några inofficiella till under våren.

Bjuder på en av våra fina rymningar :angel:
http://vid1324.photobucket.com/albums/u614/chaenne/Mobile Uploads/trim.5680708F-6267-47BD-8CED-B55B60521787_zps8eh4fuix.mp4

Jag gillar att han fokuserar på det viktiga, maten:love: så jäkla söt!

Jag gillar att han fokuserar på det viktiga, maten:love: så jäkla söt!

Det är inte mat, det är typ en sånhär! :devil: Vem kan motstå en sån liksom? Impulskontroll, vad är det? :angel:

88424.jpg

Igår fick min lilla loppa sin tredje i avancerad klass även om det inte var med någon vidare marginal (72 p). Men godkänd är godkänd, nu har hon RLD A. Hanen var lite yr i början i mästarklassen men gick bättre och bättre och helt klockrent från skylt tio och framåt... irriterande då att matte inte kunde räkna till tre i TRE steg bakåt och därför orsakade -10 helt i onödan. Slutade på 69 poäng... istället för att vinna mästartiteln. Suck. Jag lär inte göra om det felet i alla fall.

Tränade ett seriöst pass rally för första gången på typ 3 månader idag.... Vi har tränat lite enstaka skyltar och sånt under vintern, men idag hade vi träningssällskap och byggde bana!

Vovven var såå duktig, överlycklig över att få träna igen! Först ville hon inte sitta ner, men när vi flyttade oss inomhus gick det bra. Man kan ju inte sitta i blött gräs! :wtf: Ett par gånger ballade hon ur litegrann, är en jäkla balansgång hur mycket jag kan peppa och heja på utan att hon ska slå över. Kan säkert vara helt tyst utan att hon blir seg, för hon har en massa motor och går ju typ av sig självt, men är rädd att det ska få motsatt effekt och hon ska börja med problemen vi har haft tidigare igen... Svårt!

Kul var det iaf nu ska det planeras tävlingar! :bump:

Tävlade fortsättningsklass idag för andra gången. Klass nr 1 var Akira riktigt duktig, dock missade vi en skylt fick -10p där och jag gick på fel sida om målskylten som stod snett framför hindret sen blev det lite småfel men hade väldigt fin känsla. Blev 78p med honom. Startade Ninja i samma klass och jag har nog aldrig haft så bra känsla på tävling, han var helt jäkla klockren! Dock lyckades jag med ett stegfel i 1-2-3 steg bakåt och berövade honom på sina 100p slutade med fel övning och 90p. Klass två var Akira lite trött men kämpade på bra trots att han blev lite disträ ´vilket resulterade i att vi missade snurren och fick -10 fel där och berövades på ytterligare en 100p slutade med 90p. (Kommer gräma mig hela veckan). Även Ninja var trött inför andra klassen, kom hundar som stack från banan innan start plus att det var löptikar så hjärnan brann. Vilket resulterade i mycket skall de första momenten då han skäller när man ber honom göra saker när det finns andra saker som pockar på uppmärksamheten ;) Blev lite rörigt men sen skärpte han till sig och andra halvan var riktigt bra! 92p och titeln RLD F! Så nu blir det att börja träna avancerad.
Akira har ett resultat kvar till titeln så nästa tävling blir Bro-Håbo. Startar Ninja också för träningensskull sedan siktar vi på debut i avancerad klass i maj!

Igår tog jag och Qarusell det tredje kvalificerade resultat i nybörjarklass på Örnsköldsviks BHK och uppflyttning till fortsättningsklass är på G :D
Lilla fröken Ultima gick från -35 poäng på en inoff till 32 poäng igår :D

Qarusell med sin rosett :D
2016-03-06_153856_56dc6bdcddf2b34f9b00fdad.jpg

Qarusells protokoll och jag kan fortfarande inte riktigt fatta att vi fick 94 poäng :D:D
2016-03-06_154918_56dc6be39606ee4460d35b59.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka