Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kom på en sak, är hoppet alltid med från fortsättningsklass och uppåt eller bestämmer domaren om det ska vara med?
Hej rallymänniskor!
Jag och Alice har eventuellt tänkt testa detta med rally! Men eftersom jag aldrig har tävlat i någonting i hela så behöver jag veta ALLT!
1. Jag är medlem i Sveriges hundungdom - får jag tävla i vanliga SBK-tävlingar? Är reggad mot Lunds BK och Ungdom (kanske inte heter så..). Får jag tävla på vilken sbk-klubb som helst eller bara i Lund eller bara i Skåne?
2. Alice är blandras, måste hon ha tävlingslicens för att få tävla? Läste något om det.. Är jag rätt ute då? Hur skaffar man en sån?
3. Måste man ha gått kurs för att få tävla? Förstår att det underlättar såklart, men är det ett krav?
4. Kan någon förklara hur en tävling går till? Går man banan tillsammans med de andra ekipagen? Får man veta banan i förväg, eller är det bara att köra? Hur många moment är det i nybörjarklassen och hur många poäng/placeringar/vinster behövs för uppflytt? Om man blivit uppflyttad, får man bara tävla i den klassen då?
Och det viktigaste av allt! Brukar man få rosetter?!
Nu ska vi se
1: Du får tävla var du vill i hela Sverige.
2: ja, det måste du. Du fixar tävlingslicens på www.skk.se, vet inte exakt var på sidan men titta under "tävlingar" så bord du hitta något.
3: Nej, du måste inte ha gått kurser. Jag har aldrig gjort det, det går bra ändå
4: först anmäler du dig till tävling på sbk-tävling-hemsidan, sedan sitter du och är nervös över att alls hitta till tävlingen i tid på rätt dag, se till att vara jättenervös för just den biten. Ungefär en vecka innan tävling kommer PM ut på hemsidan, där står starttider osv. På tävlingsdagen packar du med hundens papper, medlemskort, vatten till er, ett koppel... Typ så. Sedan åker du till tävlingen och när du kommer fram är du så lättad att det fungerade (pga din tidigare nervositet) att du helt glömmer bort att vara nervös inför något annat i hela världen
Därefter går du till sekretariatet och säger "hej, vi är här!" Och visar vaccinationsintyg m.m. för funktionärerna. Sedan kan det vara klokt att gå ett varv på tävlingsplatsen för att se var det finns toalett, hundrastningsområde, var tävlingsbanan är...
En stund senare är det dags för banvandning. Då samlas alla tävlande med domare och går tillsammans igenom momenten på banan. När ni gått ett varv med domare så får alla tävlande några minuter på sig att gå banan själva. Under banvandringen får hunden inte(!) vara med.
Hur många moment som är med osv hittar du på brukshundklubbens hemsida. Efter 3 kvalificerande resultat i nybörjarklass får du titeln rld n. Då, eller när du fått maxpoäng en gång, så får du tävla i fortsättningsklass om du vill. När ni tävlat i fortsättningsklass får ni inte tävla i nybörjarklass igen.
När det gäller rosetter och andra priser så varierar det från tävling till tävling.
Tillägg: Vad brukar det kosta att anmäla sig? Mellan tummen och pekfingret. När det är "dubbla klasser" betyder det gå att det är två tävlingar i nybörjarklass på samma dag och plats? Och jag kan tävla två gånger? (dvs dubbla chanser till rosett!)
Det kostar 110 kr per start, ibland tror jag att det kan tillkomma inomhustillägg men jag har aldrig varit med om det. När det är dubbla starter innebär det att det är dubbla starter av minst en klass, ibland alla klasserna det beror på hur många domare som finns tillgängliga. Såg på SBKtävling om en tävlingshelg där det ska vara 600 startande på två dagar .Tillägg: Vad brukar det kosta att anmäla sig? Mellan tummen och pekfingret. När det är "dubbla klasser" betyder det gå att det är två tävlingar i nybörjarklass på samma dag och plats? Och jag kan tävla två gånger? (dvs dubbla chanser till rosett!)
Jag är REDAN nervös och jag har än så länge bara löst tävlingslicensen
Okej, så jag fååår tävla i nybörjarklass hela livet om jag vill? Förutsatt att jag aldrig startar en fortsättningsklass?
Jag känner att rosetterna är paramount här. Vinna, förlora, ha roligt, vinna priser, ta titlar - allt det kvittar. JAG VILL HA EN ROSETT!! (aldrig fått en rosett i hela mitt liv.. det är högst upp på min bucket list)
Då kanske jag ska skita i tävlandet.. det är ju rosetterna jag vill haDet är långt ifrån alla tävlingar som har rosett. Snarare regel än undantag att det inte finns rosetter. Om man skulle få rosett är det oftast bara 1-3 eller 1-4 placering som får det.
På vissa ställen kan dock alla som grått godkända poäng få en liten medalj eller ett tuggben typ. Generellt jäkligt snålt med rosetter.
Då kanske jag ska skita i tävlandet.. det är ju rosetterna jag vill ha
Men dom kanske är mer frikostiga med rosetter i Skåne? I Stockholm verkar det vara en jäkla massa rosetter iaf! Eller ser det olika ut i olika grenar? Kanske måste tävla agility istället
Haha jaa, jag får göra det! Ser att det är 10 tävlingar mellan Maj-okt i skåne som är inom en timmes radie för mig. Om jag placerar mig i alla borde jag få EN rosett och då kan jag scouta vilka klubbar som ger rosett!Det är definitivt olika i olika grenar!
Jag tävlar bara i Stockholm/Sörmland och vet vilka klubbar som har rosetter och vilka inte
Så det bästa är att fråga någon som du vet tävlar mycket rally i Skåne som kan ge dig insidertips
Haha jaa, jag får göra det! Ser att det är 10 tävlingar mellan Maj-okt i skåne som är inom en timmes radie för mig. Om jag placerar mig i alla borde jag få EN rosett och då kan jag scouta vilka klubbar som ger rosett!
Nu ska jag bara få Alice tävlingslicens och mitt medlemskort, så ska vi börja anmäla oss!!Låter mycket bra