Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, dom är så fina! :love: :love: Är det 70p som är kvalificerande?
Jaa, alltså det där "sitt framför" blir inte lätt!

*Jag visar att Alice ska ställa sig framför*
*Alice ställer sig framför med rumpan mot mig*
*Jag ber henne vända sig om*
*Alice gör "snurra runt"*
*Jag gör om allt*
*Alice ställer sig framför och sätter sig snett*
*Jag backar*
*Alice sitter kvar*
*Jag kallar*
*Alice blir överpepp och hoppar upp på mig*
Slut på träning..

Träna Sitt-Stå.
*Alice hoppar in i sittposition, snett*
*Jag försöker rätta till*
*Alice hoppar in igen, snett*
*Ger stå-kommando*
*Alice hoppar upp på mig*
*Gör om. Repeat ovanstånde*
*Ger ståkommando*
*Alice ställer sig upp och dansar iväg i en krokig, överpeppad, skänkelvikning*
Slut på träning..

:D

Det gör väl inget att hon sitter snett i början, det viktigaste är att hon lär sig att hon ska sitta framför dig. Positionen kan du finslipa sen. Först och främst måste hon ju förstå momentet :)

Sitt-stå är lättast att lära in framför, gärna jobba nere på golvet med hunden. Sen lär man in det i fotposition, annars blir det för mycket för hunden på en gång :)

Det gör väl inget att hon sitter snett i början, det viktigaste är att hon lär sig att hon ska sitta framför dig. Positionen kan du finslipa sen. Först och främst måste hon ju förstå momentet :)

Sitt-stå är lättast att lära in framför, gärna jobba nere på golvet med hunden. Sen lär man in det i fotposition, annars blir det för mycket för hunden på en gång :)
Jaa hon kan Stå när hon är framför mig om jag sitter ner. Eller ja.. Stå och sen PUSSKALAS. Men får kanske jobba in Stå framför mig när jag står innan vi kör fotposition :)

Nu lyckades vi få till en liten video! Ursäkta löven och att jag hamnar ur bild ett tag :D Det var vårat första och enda försök att filma. Tramset i fotgåendet på slutet kom nog av att hon var lite trött i bollen, så därför avslutade vi. Hon var nog iofs lite trött i bollen öht. Hade redan varit ute en timme och promenerat och gått sök.
Men det är ungefär här vi är i utvecklingen! Tänker att det kanske är lättare att lära in 1-2-3 ett steg i taget. Så det ska vi jobba på. Men här ser ni iaf vad jag har för material att jobba med, och hur tramsig och fånig Alice matte kan vara :D (och känner du igen clowneriet @Tonto? :D )

Har anmält mig och hundarna till dubbeltävling i nybörjarklass. Sista anmälningsdag idag. Tittade precis på antal anmälda. Nybörjarklass A 60 st!!! Klass B 59 st!!! Hoppas vi inte bli bortlottade så det blir en som startar i A och en i B bara.

Och vi med! Blir dubbeltävling i nybörjare 1:e maj. Hoppas på att knipa titeln, alternativt inte samma pannkaka som sist :meh:

Hah! Frågade precis vad ni skulle tävla i snackistråden, och här är du ju! Funderar på att åka ut och titta på någon tävling, så kanske stöter på er 1a maj då!

Ångrat, god hundägare reder sig själv! Googlade fram att det är karens på adaptil, men inte på tryptofan eftersom det är ett kosttillskott. Bara så ni vet.
(det var det jag frågade efter först)

Senast ändrad:
Åh, det ska vara en rallylydnadstävling i Sthlm på min födelsedag :D Nu vet jag hur jag ska fira födelsedagen det här året :angel: (förutsatt att vi inte blir bortlottade då...)

Mina födelsedagar verkar lätt bli hundrelaterade...
Ett år var jag på LC-tävling, när jag fick hem Aysu första gången så var det på min födelsedag, förra året skulle vi ha varit på LC-EM på födelsedagen (men det blev det inget av pga löp... Gah!) och i år försöker vi då med rallytävling. Jag gillar det där :p

Jag har anmält bägge tjejerna till en tävling den 7/5 i Vännäs :o
Qarusell ska göra sin första officiella start i fortsättningsklass :crazy:, ska bli spännande det här då vi knappt har tränat då hon blev kastrerad för 4 veckor sen... Men från och med nästa helg ska vi hårdträna... Målet är att inte bli diskade :)
Ultima ska göra sin andra start i nybörjarklass. Här är enda målet att försöka få bättre resultat än förra gången :)

Debut i fortsättning idag för Sigge, 87 och 74 p. Såg visst bättre ut än det kändes (filmat) men jag är hyfsat nöjd. Konstaterar att jag behöver träna startrutin, idag lite nos i början sen kommer han igång. Och så kan jag lära mig att man inte får backa mellan skyltarna ;) att han inte "kunde" sitta och stanna kvar tänker jag ignorera :cool: det vet han precis.

Ska anmäla till Stockholms HU 8/5 och då även med Stoja i nybörjare. Sigge behöver visst börja träna avancerad :D överväger dock att vänta till nästa år så vi slipper honnören.

Ska anmäla till Stockholms HU 8/5 och då även med Stoja i nybörjare. Sigge behöver visst börja träna avancerad :D överväger dock att vänta till nästa år så vi slipper honnören.
Åh, den tävlingen har jag funderat på. Den är så nära och bra rent geografiskt. Vet inte om det är dumt att starta med Ebrah då, tror inte att hon är redo då egentligen... Aysu har ju ett kvalificerande resultat i nybörjarklassen och kan i princip alla moment i fortsättningsklassen. Jag vill SÅ gärna tävla fortsättning i år, men då behövs ju några starter till i nybörjarklass. Hade dock helst tagit det på småtävlingar för att hon inte ska känna sig för trängd av andra hundar... :meh:

Åh, den tävlingen har jag funderat på. Den är så nära och bra rent geografiskt. Vet inte om det är dumt att starta med Ebrah då, tror inte att hon är redo då egentligen... Aysu har ju ett kvalificerande resultat i nybörjarklassen och kan i princip alla moment i fortsättningsklassen. Jag vill SÅ gärna tävla fortsättning i år, men då behövs ju några starter till i nybörjarklass. Hade dock helst tagit det på småtävlingar för att hon inte ska känna sig för trängd av andra hundar... :meh:

Blir nog 21/5 istället, insåg att jag redan bokat upp mig söndagarna i maj.

Träning idag, jag och Sigge började nosa på avancerad- momenten. Fördelen med att vi kört så mycket olika saker är ju att jag har mycket saker att plocka fram och bara sätta ihop och finslipa lite så blir det nya moment. Högerfot gick verkligen över förväntan och att göra (lätta) moment där funkade också. Visst måste jag träna mer (uthållighet framförallt) men position är good enough och attityden jättefin. Jag detaljpetar inte så mycket i fotgående med honom, gäller att vara rädd om attityden.

Snurr inåt funkade också bra även om jag vill jobba bort behovet av handkommando lite. Bärande av föremål är väl mästarklass men det gjorde han hur fint som helst.
Framförbyte och vändningarna hittade jag också en grund att bygga vidare på. Backa vid sidan kommer dock krävas träning, det kan han bara framför mig.

Stoja fick gå fot en bana med skyltar med halvdolda frestelser. Nyttig störningsträning och vi avslutade bra.

Anmält mig och labben till en fortsättningskurs i rallylydnad. Vi (jag) har hyfsad koll på nybörjarklassens skyltar, men inte fortsättningsklassens. Det kommer vara lite blandat på kursen och även om jag inte litar på att han kan träna utan koppel än (vi har bara tävlat en gång i rally) så kan vi ju öva skyltar i koppel. Och en kurs gör att jag verkligen tränar, vi behöver det bägge två. Eller tre, lagotton lär ju vilja vara med hon också, så tar nog med bägge och varierar lite.

Smyger väl in här i tråden. Hade väl planer redan när jag skaffade Betty att vi skulle bli rallyekipage och i torsdags fick vi pröva en liten bana på valpkursen. Oj vad roligt! Så nu ska det plastas in skyltar och köpas koner. 11-12 juni ska vi till Spångsholm på rallynybörjarläger och i höst beräknas första start :banana:

Ni som tränar och har hundar som kommit en bit, vad är viktigt att tänka på när man tränar valp och såhär i början?
Just nu jobbar vi på fotgåendet (vill ha det något tajtare) och att lägga sig enbart på röstkommando (går bättre och bättre :angel: ) och vändningar.

Skickar in en film, ni får så himla gärna kommentera om det är något både bra och dåligt :)
Hunden är 6 månader den 19/4.

(det jag själv tycker är att jag behöver bli nogrannare)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka