Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan jag absolut hålla med om, jobba är det roligaste som finns och det där med att ligga o ta det lugnt är totalt onödigt.Vilken härlig attityd hon verkar ha!
Klossträning är ett tips för både position och framförallt kroppskontroll och vänster ingångar.
Hade jag skaffat valp med rallyplaner hade jag lärt in allt även på höger sida direkt.
@Monifa
Klossträning:
Själv tar jag fotgåendet efter att jag lärt in "allt" annat. Det största misstag jag gjort i lydnadssammanhang var nämligen att börja med fotgåendet med en av mina hundar. Det gjorde att så fort hunden skulle göra något annat, då fick vi enorma problem. Som vid "sitt framför" som ju ingår i rallylydnaden. Min hund var duktig, positiv och glad vid träning, men det tog mig 3-4 månader(!) att få till ett hyfsat "sitt framför" just för att hon var så fokuserad på att vara vid vänstersidan.
Med hunden efter började jag lära in fotgående på högersidan och vänstersidan samtidigt. Med valpen nu, då kör vi allt annat först. Hon lärde sig sitt, stå, ligg, gå runt och lite annat innan jag ens började med fotgåendet. Det känns jättebra.
Jag upplever också att på tävling är det betydligt lättare att få poängavdrag för att hunden sätter sig snett framför än för att den inte har perfekt fotposition.
Vi tränar fotgåendet på valpkursen. Men kanske ska lägga mer krut på sidoskiften, sitt framför, gå runt etc än just slipa på fotgåendet. Men får testa kloss, det ska jag komma ihåg att filma så kan jag bjuda på något att fnittra åt (hon kör gärna på mycket fart och lite hjärna).
Grunden för sitt, stå, ligg, snurr(båda håll) sitter riktigt bra och börjar sitta väldigt fint när jag sätter ihop de (typ sitt - ligg - sitt). Problemet blir nu lite att ger jag de i fotposition så vill hon framför mig för där ska hon vara i trickträningen. Men låter som om jag gör klokt i att lägga mer krut på att träna momenten och sätta ihop de till bana typ en gång i veckan.
Dubbla mästarklasserna idag med båda. Isak klippte till med sitt livs runda i första klassen, 92 p! Jättenöjd med honom. Andra banan lite strul men vi tog oss runt med godkänt resultat i alla fall, 73 p.
Lilltjejen gjorde sitt bästa i första klassen vilket jag tyvärr inte kan säga om mig själv som fick totalt hjärnsläpp i ett av hindermomenten "sitt, lämna, kalla in över hinder" bara glömde säga till hunden att stanna kvar plus lite andra grodor så det blev 61 p. Andra kändes också lite fladdrig men vi tog oss runt med 70 p och därmed fick hon sin första kvalificerande i Mästarklass.
Jag är anmäld på några tävlingar till framöver med hoppet om att tiken ska ta mästartiteln och att hanen ska bli lite stadigare och höja sin poäng. Vi kommer ligga nånstans 200 på sm-listan så egentligen är det ingen större mening att köra på, men det är ju kul att tävla rally och om ändå tiken ska starta så..
Jag passar också på att summera det här året, för det är precis ett år sedan vi gjorde vår första officiella nybörjarklass. Hanen fick då 98 p och jag fick blodad tand. På ett år har båda tagit sig från noll till mästarklass och hanen fått mästartitel. Så till er som börjar nu i nybörjarklass vill jag bara säga, kör på, träna och ha skoj med era hundar, kan jag så kan ni, det är bara att ge sig ut och tävla och få rutin. Ni lär er massor om hur ni själva och hunden fungerar i tävlingssituationen och rallyfolk är så himla trevliga att ni snart har nya vänner som ni följs åt med upp i klasserna. Lycka till!
Jag hoppas vi kan knipa RLD A i början av sommaren och en satsa på mästarklass i augusti/september.
Vore så skönt att ha rallyn klar innan de ändrar till nästa år!
Vi tragglar dock fortfarande på med högerhandlingen - svåraste skylten är definitivt ett steg rakt åt höger (med hund på höger sida) samt sitt - helt om höger - sitt (med hund på höger sida).
Jag har tränat en hel del på klossen nu för att få henne att jobba aktivt med bakdelen även åt höger men poletten har liksom inte helt trillat ner ännu...
Vi har i alla fall en kvalificerad runda i avancerad klass hittills
Att du tappar kopplet och hunden rymmer, kanske? Eller att hunden kissar på banan (då blir man diskad).Förklara för mig vad det värsta som kan hända på tävling är
Är lite sugen på att anmäla mig och omplaceringen till en nybörjarklass i mitten av maj.
Hon fungerar ju jättebra på träning hemma och på klubben, åtminstone så länge det inte några nya hundar på planen. Men så fort det kommer in en ny hund blir hon spänd, skäller, kastar sig och blir allmänt skitjobbig På träning kan jag bryta med hjälp av extra belöning, godis eller leksak, så fort hon gör minsta lilla som är rätt, men det kan jag ju inte ta till på tävling...
Funderar också på om det är bättre att leta efter en tävling med två klasser samma dag? Tänker att då kanske hon hinner avreagera sig lite under dagen. Fast å andra sidan kommer jag nog vara mer slut än hon är lagom till andra starten i så fall.
Funderar också på varför man ska utsätta sig för att tävla när man faktiskt kan låta bli,egentligen
Att du tappar kopplet och hunden rymmer, kanske? Eller att hunden kissar på banan (då blir man diskad).
Labben har inte alls uthållighet för en hel bana och på söndag ska vi köra två starter Han blir lätt trött och då tappar han fokus och börjar nosa och kolla runt. Så det gäller för mig att bli roligare än allt runtomkring. En utmaning!
Så jag startar fastän vi inte är redo att ta 70 poäng än, just för att rallyn är så himla rolig.
Kanske du kan hitta träningstävlingar att starta på? Då behöver du verkligen inte ha några krav.
Förklara för mig vad det värsta som kan hända på tävling är
Är lite sugen på att anmäla mig och omplaceringen till en nybörjarklass i mitten av maj.
Hon fungerar ju jättebra på träning hemma och på klubben, åtminstone så länge det inte några nya hundar på planen. Men så fort det kommer in en ny hund blir hon spänd, skäller, kastar sig och blir allmänt skitjobbig På träning kan jag bryta med hjälp av extra belöning, godis eller leksak, så fort hon gör minsta lilla som är rätt, men det kan jag ju inte ta till på tävling...