Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tävlat med båda hundarna idag med så där resultat...
Ultima startade i nybörjarklass och hon var inte med mig många meter på banan vilket resulterade i 16 poäng och en sistaplats. Har bestämt mig för att hon får vila från rallyn ett tag och bara träna och mogna innan vi åker på en tävling igen.
Qarusell gjorde sin första start i fortsättning och vi lyckades skrapa ihop 52 poäng vilket jag är nöjd med :D
Nästa start blir den 22 maj med min vänstra hand i gips då jag ska opereras på onsdag. Det kan ju bli spännande...:o

Här har Bettan haft en veckas hjärnvila, ska börja lite lätt idag igen. Peppad!
Printat ut nybörjarskyltarna, byggt små hållare och trollat fram massa "koner" (lila plastkrukor :D ) så nu ska det bli lite banträning. 11-12 juni åker vi på läger och vill vara väl förberedd så att jag kan åka dit och veta mer specifikt vilka grejer vi behöver mer hjälp med.

Vi var på inofficiell tävling idag. Två starter per hund. Lagotton tog 98 samt 78 poäng, som bäst 2a placering.
Labben...ja han är en historia för sig :laugh:
I första starten gick det bättre än nånsin (med hans mått), ungefär första halvan av banan. Sen tappade han fokus, började klia sig mm. 44 poäng men en rätt bra känsla (första halvan). Andra starten var han trött. Kom ytterligare en gång ungefär halva banan. Sen fick hans två små hjärnceller värmeslag och han hoppade och skällde ungefär som "matte jag är trött i skallen! Jag orkar inte mer." Då valde jag att diska oss genom att lugna ner honom och sen ta fram osttuben och belöna på banan. Fick göra det ytterligare en gång för att hålla fokus hos honom. Sista två skyltarna gick bra så sen blev det rejäl belöning utanför banan.

Officiell dubbla starter på samma bk om två veckor :)

Jaha idag tog vi oskulden med rallygrejerna. Byggde en liten lagom svår bana med nio skyltar som vi körde igenom två gånger med hund på vänster sida och en på höger. Värmde upp med lösspringning i skogen och sedan kort tränade vi fortgående för att hitta kontakten och för att hon skulle förstå att det var träning. Gick så himla bra när vi körde banan. Falukorv var bra grejer, konkurrerade mot alla spännande dofter och känslan var himla fin. Himla skönt efter en liten svacka (vi dippade båda i träningsglädje) att känna att vi båda tyckte det var roligt och att känslan satt. Nu ska det bara fortsätta såhär fram till oktober och tävlingsdebuten :angel:

Vi var på en inoff den 4:e som resulterade i 46 poäng som jag är väldigt nöjd över! Koncentationen räckte inte hela banan och det blev lite missförstånd och felövningar men det får vi jobba på, fortfrande lite valpbus i kroppen.

Imorgon är det dags för våran första officiela start. Har inga förväntningar mer än att vi ska försöka ta oss igenom banan och ha roligt! :)

Idag har jag lärt mig mycket om finaste omplaceringen :heart
Vi åkte iväg för miljöträning på en rallytävling. Hade som mål att ha en positiv hund med mig hem, att belöna alla varianter av ok beteende och helst även själv kunna se något av banvandring och starter utan att känna mig stressad av stökig hund.

Redan på parkeringsplatsen var jag på väg att ge upp och åka hem igen :arghh: Hon gick igång ordentligt på andra hundar i bilarna. Att bara höra andra skälla och inte kunna placera var de var och inte se dem var verkligen en stor stressfaktor. Men jag höll min plan, klickade och belönade för minsta lilla och lyckades gå från parkeringen till tävlingsområdet utan att varken hund eller jag fick ett större bryt...

Och väl framme på tävlingsplatsen vände det :love: Hunden blev lugnare av att se de andra hundarna. Dessutom var de flesta hundar där ganska tysta och lugna, så hon hade ingen att gå igång på. Fortsatte belöna för allt positivt och vi kunde snabbt sätta oss ner på en bänk och titta på tävlingen :up:Hon till och med ignorerade valpiga hundar som studsade fram för att hälsa :D

Efter ett tag kom en hund som var väldigt intensiv och skällig och den hade någon utstrålning som hon gick igång på. Men det funkade bra att ge henne en uppgift och belöna, för att få henne att byta fokus från den till mig. Jag är så himla glad över hur det gick för oss idag! Jag har absolut fått många ledtrådar till vad som får henne att gå igång och vad jag kan göra åt det. Lovande inför vår debut i tävling som är snart!

Har jag förstått tävlingsreglerna rätt om det räcker med att vaccinera mot valpsjuka vart 4.e år?!!? Och att endast valpsjuka är obligatoriskt? Parvo och kennelhosta är endast rekommenderat?
Som van vid TR för häst så känns det som en hel evighet och lite till... och konstigt att det bara gäller valpsjuka.

Vågar mig på att lägga upp en film. Med en nervös matte och lite virrig hund blev det lite trassel ibland. Lyckades bland annat korta kopplet väldigt mycket när jag bytte hand och så drog jag på mig lite förarfel. Milla hade väldigt bra koncentration i början när vi gick in och den fanns där till och från under banan men ibland hittade hon intressantare saker. Jag är endå nöjd och vi är en erfarenhet rikare. 62 poäng lyckades vi skrapa ihop trots allt!

Två saker som vi ska träna lite extra på är fotgåendet och sitt till stå. Tips på hur man får till stå? Anmälde oss precis till en tävling 11:e juni så nu har vi en månad på oss att träna!

Har jag förstått tävlingsreglerna rätt om det räcker med att vaccinera mot valpsjuka vart 4.e år?!!? Och att endast valpsjuka är obligatoriskt? Parvo och kennelhosta är endast rekommenderat?
Som van vid TR för häst så känns det som en hel evighet och lite till... och konstigt att det bara gäller valpsjuka.
Det är SKKs regler, inte tillverkarens ;)

Vågar mig på att lägga upp en film.

Väldigt fin start och en positiv hund. Tänk på att ta lika långa steg i momenten med steg (1-2-3 steg fram på denna bana). Annars kan du få förarfel. Akta också dina fötter så att du inte omedvetet flyttar dem när du vill visa hunden rätt. Spiralen såg väldigt fin ut och mycket annat gick bra också.

För att lära hunden att resa sig kan du använda godis. Gör inget om den tar något steg i början. Sen kan du använda omvänt lockande för att den ska stå kvar och visa positionen. Alltså; från sitt, håll godis framför i sluten hand, när hunden reser sig öppnar du handen och säger "stå". Så förlänger du tiden som hunden måste stå innan den får godbiten. Träna det i olika situationer och där du ibland står bredvid, ibland kanske framför eller till höger om hunden. Så att den förstår att ordet stå betyder att stå, oavsett vad du gör.

Nobivac DHPPi (valpsjuka, parvo, smittsam leverinflammation och kennelhosta):
Grundvaccination: En vaccination fr o m. 13 veckors ålder mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och reduktion av kliniska symtom orsakade av parainfluensavirus.

Då tidigare vaccinationsskydd av valpar mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad avinfektion med hundens parvovirus och parainfluensavirus eftersträvas, ges en första vaccination fr o m. 6 veckors ålder följd av en andra vaccination vid tidigast 10 veckors ålder.
Revaccination: En skyddande immunitet mot valpsjuka, hepatit och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus bibehålls därefter genom revaccination med 2-3 års intervall och mot sjukdom orsakad av infektion med hundens parainfluensavirus genom årlig revaccination.

Nobivac Pi (kennelhosta):
Grundvaccination:
Före 12 veckors ålder: 2 vaccinationer med 1 dos vardera: Den första vaccinationen från 8 veckors ålder och den andra vaccinationen 2-4 veckor senare.
Från 12 veckors ålder: 1 vaccination med 1 dos per djur.
Revaccination: Årligen med 1 dos.

Nobivac KC (kennelhosta):
Vaccinationsschema:Hundar skall vara minst 3 veckor gamla. Om Nobivac KC vet. administreras samtidigt (dvs inte blandas) med ett annat av de Intervet-vacciner som finns uppräknade i avsnittet Interaktioner, får hundarna inte vara yngre än den lägsta ålder som rekommenderas för detta andra Intervet-vaccin. Ovaccinerade hundar bör ges en dos minst 3 veckor före en period av ökad smittorisk, t ex inför en tillfällig kennelvistelse, för att erhålla skydd mot båda vaccinkomponenterna. För att erhålla skydd mot Bordetella bronchiseptica bör ovaccinerade hundar ges en dos minst 72 timmar före en period av ökad smittorisk (se även avsnittet Försiktighet). Årlig revaccination.

Alltså, åh.. Hundarna var rastlösa ikväll, jag bestämde mig för att träna med dem och det var jättekul. Såå jag satte mig vid datorn, kollade på tävlingar och hittade en med sista anmälningsdag idag. Den arrangeras på jättetrevlig klubb och det var inte allt för många anmälda.

Såå nu är både Aysu och Ebrah anmälda. Jag betalde på en gång, så nu kan jag faktiskt inte ångra mig utan får lägga på ett krut med träningen i tre veckor. Herregud, vad har jag gett mig in på? Ska min då 11 månader gamla saluki tävla något lydnadsaktigt? Monstervalpen? :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka