Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ofta tycker ni man kan vara ute och tävla? Sitter och kikar på lite tävlingar och det är några i juni som ligger i nära oss men funderar på om det kan bli för mycket..

Annars tränar vi på med sitt stå några minuter varje kväll nästan och det går framåt. Tränar även på fotgåendet och har också introducerat lite klossträning. Hoppas att det blir finare väder i helgen så vi kan träna lite ute och kanske göra en liten bana! :)

Jag brukar anmäla till 1-2 åt gången. Går det bra anmäler jag till en till, eller så får jag kvitto på att mer träning behövs. Med Sigge har jag tävlat nån gång i månaden (mest för att det ska passa in i övriga livet) och sen uppehåll för att träna in ny klass.

Kl
Tävling imorgon! Sigge kan ta sista uppflyttet i fortsättning, Stoja ska tävla nybörjare och där kan det verkligen gå hur som helst beroende på hur bra fokus hon lyckas ha.

Sigge fick gå sin första avancerad-bana i tisdags. Gick oväntat bra! Allt verkar funka i högerfot också men måste mängdträna för att få lite mer stabilitet. Även honnören går över förväntan så vi kanske kan flytta upp i år ändå.

Dricker kaffe och försöker att inte tänka på sist vi tävlade, även känt som katastrofen på Malmö bruks :D Lycka till alla som ska tävla idag! Jag ska ha roligt sen får det gå som det går! Mvh försäker hjärntvätta mig själv :D

@RedChili @hemlig @Lejonelle @Jenka Intressant att höra era tankar! Jag tror att det är bra att vi får lite rutin på att åka ut och tävla faktiskt, eller mest matte haha som blir ganska nervös när det är tävling. Milla är väldigt cool och kan lägga sig och sova i princip var som hällst, hon har väldigt lätt att slappna av i nya miljöer så det är skönt. Inne på banan blir jag stressad och det gör nog att vi båda tappar lite fokus och där är det nog mest tävlingsrutin som gäller.

Har anmält oss till en tävling den 11:e juni som är en dubbel om vi inte blir bortlottade och sen anmälde jag oss till en kvällstävling med en start den 14:e juni. Väldigt nära varandra men vi åker och har kul helt enket och sen kanske vi tar en liten paus och hittar på något annat kul en stund. :)

Om man vet varför man gör det man gör och vad man vill uppnå, brukar det bli bra. Nu vet du att du siktar på rutin och trygghet och att ha kul i tävlingssituationen, då är det det du ska utvärdera på vägen hem och inte poängen.

Om man vet varför man gör det man gör och vad man vill uppnå, brukar det bli bra. Nu vet du att du siktar på rutin och trygghet och att ha kul i tävlingssituationen, då är det det du ska utvärdera på vägen hem och inte poängen.

Du har helt rätt, men jag inser att jag nog har lite svårt att bortse från poäng...

90 poäng på dagens tävling för lagotton. Hon fick vittring på hare (troligen) så hon tappade lite fokus. Nöjd ändå, särskilt över domarens kommentar både på pappret och vid prisutdelning "härlig senior att se på plan" :)
Nästa gång tror jag vi ska prova fortsättning.

Labben fick jag kämpa med som f-n, men det är bara att öva vidare.

Tävlingen idag gick bra! Stoja har skött sig rätt bra utanför planen och runtomkring, stora framsteg. Fint fokus där under uppvärmningen men så fort vi klev in och snart skulle starta slog mina nerver till och fokuset blev sämre. Första tre skyltarna var rätt kassa med mer fokus mot platsen utanför plan där våra saker låg (tar till mig att inte ha det så innan hennes start framöver), men sen fick jag upp kontakten och då gick hon heeeelt klockrent utan avdrag efter det. Slutade på 84p med kommentar om superkontakt efter strulig start och grymt stå.

Sigge gjorde en fin runda som kändes väldigt stabil och utan direkt nervositet. Fick hjälp härom veckan med startrutiner och det verkar funka rätt bra. Nåt nos bara, 95p och tredjeplats :)

Tror det blir mer tävlingar för Stoja för rutinens skull, och uppflytt till avancerad för Sigge direkt. Väldigt nöjd med dagen!

Första dagen på kursen och stackars vovven är helt slut. MEN va bra han skötte sig. Åh vad glad jag är. Förväntningarna var inte speciellt höga då han kommit in i det-är-mycket-roligare-att-lukta stuket, men på kursen var han helt tvärtom. Dessutom var det himla roligt (men galet svårt att hålla koll på kopplet:laugh:) och vi är taggade på att gå banor imorgon!

Vi överlevde :p
Första klassen gick bäst, även om hon såklart inte var helt med mig hela tiden och nosade lite då och då :p Sen tyckte inte domaren att hon låg ner ordentligt, så det måste jag kolla på filmen och mest troligt träna mer på. Vi fick 64 poäng och det var klart högre än vad jag hade förväntat mig!!
I andra klassen var hon inte lika mycket med mig och det var en del övningar som vi har svårt för, sitt framför. Första gången for hon i väg och satt väldigt snett. Andra gången satte hon sig snyggt framför med fokus på mig och då valde jag att belöna ordentligt och ta en diskning. Så nöjd med att jag bestämt mig innan för att belöna om hon var med mig i det svåra och att jag höll mig till planen.
Och så glad över att hon skötte sig så himla bra innan, mellan och efter klasserna.
Nu ska jag leta efter fler tävlingar :D

Gah så frustrerad! Jussi var med kanonfint på uppvärmning men sen så fort vi går över banden så är han som förbytt. Tittig, skällig helt ofokuserad. Andra halvan gick kanonfint, men blev disk eftersom jag råkade peta till honom. Fattar inte varför det blir så här på tävling, vi har varit runt och tränat i andra miljöer, jag var inte så farligt nervös vad jag kände iaf men på ngt sätt måste det ligga hos mig. Ska vi harva runt i nybörjarklass för evigt?! Jag vet ju att jag har en kanonhund men det är så svårt att få det att klaffa på just tävling. Skita i allt och börja knyppla istället?? :confused:

Gah så frustrerad! Jussi var med kanonfint på uppvärmning men sen så fort vi går över banden så är han som förbytt. Tittig, skällig helt ofokuserad. Andra halvan gick kanonfint, men blev disk eftersom jag råkade peta till honom. Fattar inte varför det blir så här på tävling, vi har varit runt och tränat i andra miljöer, jag var inte så farligt nervös vad jag kände iaf men på ngt sätt måste det ligga hos mig. Ska vi harva runt i nybörjarklass för evigt?! Jag vet ju att jag har en kanonhund men det är så svårt att få det att klaffa på just tävling. Skita i allt och börja knyppla istället?? :confused:
Kan en paus fungera?
Fokusera på nån annan hundsport ett tag?

Jag tror att vi är anmälda till samma tävling. Lycka till om du far!
(Jag är faktiskt ingen stalker, haha. Men jag känner igen hundens namn på startlistan och tycker inte det verkar finnas så många Eurasier här omkring)
Vad roligt! :D Jag ska fara, min kära far tvingar mig för han vill titta på :rofl: Vilken klass startar du i? :)

Blev så sugen på att tävla efter gårdagens insatts som honnörsvakt (och era resultat från era starter!) att det blev en liten bana på nio skyltar. Åkte iväg till ny plats där det passerar fler bilar och mer folk än vad vi är vana vid men endå i lagom mängd för att vi skulle greja det.

Filmade så kom gärna med konstruktiv kritik :)
Jag vet om att jag tog fel antal steg i 1-2-3 bakåt. Gjorde en tankevurpa hehe.
Är ju en hel del småsaker men är nöjd och hon gav en bra känsla och glädje genom hela träningen. Försöker låsa fast koppelhanden i midjan och ge tusan i att försöka styra henne med kopplet. Funkar nästan jämt :angel:

Lite tankar efter att ha skådat min första tävling:
- får man inte berömma typ som jag gör efter målgång på tävling? Alla jag såg var väldigt dämpade. Sa inte så mycket, gav en liten godis osså var det inte mer.
- hur lär man in backa vid sidan? Hur har du gjort? (Håller på att träna in backa framför nu)

Det blev ingen tävling för oss. Jag jobbar ständig natt och ibland har jag problem med sömnen. Inatt var en sån natt.. :( Vågade inte ge mig ut och köra när jag kände mig full. Nu ska jag tvinga mig själv att vara vaken hela dagen så kanske jag får sova inatt istället!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka