Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gah så frustrerad! Jussi var med kanonfint på uppvärmning men sen så fort vi går över banden så är han som förbytt. Tittig, skällig helt ofokuserad. Andra halvan gick kanonfint, men blev disk eftersom jag råkade peta till honom. Fattar inte varför det blir så här på tävling, vi har varit runt och tränat i andra miljöer, jag var inte så farligt nervös vad jag kände iaf men på ngt sätt måste det ligga hos mig. Ska vi harva runt i nybörjarklass för evigt?! Jag vet ju att jag har en kanonhund men det är så svårt att få det att klaffa på just tävling. Skita i allt och börja knyppla istället?? :confused:

Ungefär så var det för mig med min förra hund. Hon "dog" när vi klev över banden, tappade fokus, blev loj, bara lunkade på. Under träningspassen och uppvärmningen gick hon dock som en dröm, alltid.

Jag upptäckte ganska snabbt vad jag hade gjort för fel, jag hade tränat helt galet. Det hade blivit träning med täta belöningar och tydliga kommandon, korta pass hela tiden. Sedan kom vi till tävling och då plötsligt försvann alla belöningar och jag tappade själv fokus när jag såg hur påverkad min tik blev, hon förstod så väl att i samma sekund som vi kom in på tävlingsbanan så skulle det bli tråkigt.

Lösningen var helt enkelt att träna mer tävlingslikt. Längre stunder utan belöning, sedan superbelöning, samma superbelöning när vi sedan tävlade igen osv. Bättre planering av träningen helt enkelt.

På något vis lyckades hon få 57p på första tävlingen, men det var helt utan glädje från hennes sida. 1½ månad senare så tävlade vi igen, då med 77p och betydligt gladare hund. Ytterligare någon vecka senare så tävlade vi igen, då dansade hon fram och kändes helt underbar. Efteråt kom folk fram och öste beröm över oss, just för att hon sett så pigg, glad och samarbetsvillig ut. Tyvärr så klantade jag mig då så att vi fick 10p avdrag för fel moment, så vi fick bara 65p. Men ja, det visade sig tydligt att det gick att vända trenden från att sluta fungera så fort vi klev in på banan till att faktiskt gilla tävlingarna.

Ungefär så var det för mig med min förra hund. Hon "dog" när vi klev över banden, tappade fokus, blev loj, bara lunkade på. Under träningspassen och uppvärmningen gick hon dock som en dröm, alltid.

Jag upptäckte ganska snabbt vad jag hade gjort för fel, jag hade tränat helt galet. Det hade blivit träning med täta belöningar och tydliga kommandon, korta pass hela tiden. Sedan kom vi till tävling och då plötsligt försvann alla belöningar och jag tappade själv fokus när jag såg hur påverkad min tik blev, hon förstod så väl att i samma sekund som vi kom in på tävlingsbanan så skulle det bli tråkigt.

Lösningen var helt enkelt att träna mer tävlingslikt. Längre stunder utan belöning, sedan superbelöning, samma superbelöning när vi sedan tävlade igen osv. Bättre planering av träningen helt enkelt.

På något vis lyckades hon få 57p på första tävlingen, men det var helt utan glädje från hennes sida. 1½ månad senare så tävlade vi igen, då med 77p och betydligt gladare hund. Ytterligare någon vecka senare så tävlade vi igen, då dansade hon fram och kändes helt underbar. Efteråt kom folk fram och öste beröm över oss, just för att hon sett så pigg, glad och samarbetsvillig ut. Tyvärr så klantade jag mig då så att vi fick 10p avdrag för fel moment, så vi fick bara 65p. Men ja, det visade sig tydligt att det gick att vända trenden från att sluta fungera så fort vi klev in på banan till att faktiskt gilla tävlingarna.
Det där tror jag är stora felet för mig och labben. Jag belönar ofta i träning och när vi kliver över bandet blir det bara muntlig belöning.
Ska börja träna med externbelöning tänkte jag. Ställa fram en skål med gott och sen köra några moment innan han får springa med mig dit och belönas. Ska variera mellan allt från ett moment till en hel bana.

Lagotton jobbar så, hon vet att det kommer belöning sen.

Det där tror jag är stora felet för mig och labben. Jag belönar ofta i träning och när vi kliver över bandet blir det bara muntlig belöning.
Ska börja träna med externbelöning tänkte jag. Ställa fram en skål med gott och sen köra några moment innan han får springa med mig dit och belönas. Ska variera mellan allt från ett moment till en hel bana.

Det låter bra! Gör du det ordentligt så kommer ni garanterat göra framsteg och då kommer det fungera fint på tävling också :) Min tik var något skeptisk på första tävlingen efter det lilla uppehållet, men blev positivt överraskad när jag tog fram favoritleksaken efter banan. Det kom hon visst ihåg till gången då allt kändes fantastiskt.

Blev så sugen på att tävla efter gårdagens insatts som honnörsvakt (och era resultat från era starter!) att det blev en liten bana på nio skyltar. Åkte iväg till ny plats där det passerar fler bilar och mer folk än vad vi är vana vid men endå i lagom mängd för att vi skulle greja det.

Filmade så kom gärna med konstruktiv kritik :)
Jag vet om att jag tog fel antal steg i 1-2-3 bakåt. Gjorde en tankevurpa hehe.
Är ju en hel del småsaker men är nöjd och hon gav en bra känsla och glädje genom hela träningen. Försöker låsa fast koppelhanden i midjan och ge tusan i att försöka styra henne med kopplet. Funkar nästan jämt :angel:

Lite tankar efter att ha skådat min första tävling:
- får man inte berömma typ som jag gör efter målgång på tävling? Alla jag såg var väldigt dämpade. Sa inte så mycket, gav en liten godis osså var det inte mer.
- hur lär man in backa vid sidan? Hur har du gjort? (Håller på att träna in backa framför nu)

Du får belöna ordentligt (hur som helst) efter målgång. Obs dock att det ska ske utanför banan, (dvs plastband eller vad det nu är), det räcker inte med att ha passerat målskylten.

Backa vid sidan har jag lärt in genom att de kunnat backa framför sen innan och kunnat fot. Backar när jag har hunden i fotposition, förstärker med backakommando. Har sen gjort samma bredvid en vägg för att hunden ska lära sig vara rak.

Ser väldigt fint ut på filmen!

Jag brukar köra nån runda med belöning och nån runda utan. Alltid med superbelöning i slutet. Än så länge korta banor med tanke på att hon inte är så gammal.

Är det dumt att vänja in godis när man tränar bana? Är det bättre att träna bana utan godis och istället ha godis när man tränar momenten för sig?

Du får belöna ordentligt (hur som helst) efter målgång. Obs dock att det ska ske utanför banan, (dvs plastband eller vad det nu är), det räcker inte med att ha passerat målskylten.

Backa vid sidan har jag lärt in genom att de kunnat backa framför sen innan och kunnat fot. Backar när jag har hunden i fotposition, förstärker med backakommando. Har sen gjort samma bredvid en vägg för att hunden ska lära sig vara rak.

Ser väldigt fint ut på filmen!

Okej vad bra :) blev lite nervös där. Såg många hundar som saknade glädjen på banan och de fick ju typ inget för prestationen efter målgång heller och det såg så tråkigt ut.

Men då kan jag och Bettan ha tokryck efter målgång hehe.

Då ska jag fortsätta träna in backa framför (går lite trögt) och sen från det ta det vid sidan.

Tack! Det kändes himla bra.

Okej vad bra :) blev lite nervös där. Såg många hundar som saknade glädjen på banan och de fick ju typ inget för prestationen efter målgång heller och det såg så tråkigt ut.

Då ska jag fortsätta träna in backa framför (går lite trögt) och sen från det ta det vid sidan.

Trist! Det enda man kan tänka på är ju att inte störa hunden som ska in som nästa start (vet tex en lydnadstävling där ägaren skickade hunden på externbelöning rakt på nästa hund).

Vi springer alltid ut från banan, sedan tar jag fram en boll på rep som jag drar längs marken och så får de jaga den, ha lite dragkamp osv (det är favoritleken) eller ger godis beroende på hund och miljö. Det enda jag behöver hålla koll på då är att inte springa på någon annan, sedan leker vi oss bort från området lite lugnare. Hittills har ingen verkat bli störd av det.

Jag och Qarusell åkte till Nordmaling och gjorde vår andra start i fortsättningsklass i rallylydnad och lyckades jobba ihop 80 poäng :D så nu har vi ett kvalificerande resultat i fortsättningsklass :D

-10 poäng och fel övning blev det dock då Qarusell inte ville göra skylten "sitt, stå, gå runt" utan testade lite allt möjligt... Busunge :heart
20160522_1432171_5741c3afddf2b3742573d75d.jpg

Jag brukar ofta jogga ut från banan. När vi passerat banmarkerimgen blir det godis och klappar för lagotton, labben brukar få kampa med kopplet.

Sååå, kurs hela helgen. Vet inte vem som är tröttast, jag eller hunden:idea: Hur som så har det varit sjukt kul och lärorikt! Som avslutning idag gick vi en bana med 10 skyltar och det gick SÅ bra. Första banan vi gick och det blev endast lite koppelstrul när han ska bakom, men det är okej för de kan han inte än. Resten av skyltarna gjorde han hur bra som helst, följsam och glad! Nu är han ju bara 8 månader, men förhoppningvis blir det någon nybisklass till hösten kanske! Blir hårdträning i sommar :D

Vid förra tävlingen lovade jag mig själv att om lagotton fick över 90 poäng skulle vi sluta med nybörjarklass och gå upp till fortsättning. Eftersom hon hamnade på just 90 poäng har jag nu suttit och kollat tävlingar. Och det finns ju inga fortsättningsklasser i närheten (dvs inom 1,5 timmars körtid) förrän typ slutet juli och i augusti. Och med tanke på hennes njurar vet jag inte hur lång tid vi har kvar tillsammans :arghh:, men jag vet att tiden rinner iväg (även om hon är oförskämt pigg och glad).
Nu mailade jag en klubb som har start om två veckor för att fråga om de tar en efteranmälan, hoppas hoppas.

Idag övade jag lite fortsättnings-skyltar med lagotton. Känns inte så farligt, vi har rätt mycket gratis sen vi tävlade lydnad förut tycker jag (men det kanske jag får äta upp att jag sagt :D).

Körde externbelöning med labben två gånger. Oj vad han tyckte det var jobbigt. Körde ungefär fem skyltar varje gång. Man såg hur han riktigt fick anstränga sig, godiset lockade rejält :laugh: Men tror verkligen han behöver det här sättet att träna. Har inte anmält honom till nån mer tävling, men ska nog leta upp nån som är om en månad. Då borde vi hunnit öva ordentligt.

Jag har tappat sugen lite. Skall försöka hitta den och störningsträna massor och se om det hjälper. Idag var vi på ny plats på träningstävlingskursen. Nu blev han ungefär som på tävling. Fast bättre före start. Kliver in på banan och hunden är inte med mig längre. Han kommer för långt fram. Går åt olika håll, rundar en skylt. Stannar och hör mig inte trots glatt fjantande eller handklapp eller vad som. Nosar.
Det var ju precis sån här träning jag trodde vi skulle få på denna kurs men vi har varit på klubben varje gång tills nu. Och då har han ju bara gått bättre och bättre för varje gång!
Någon som har tips mer än att träna på olika platser med olika störning? Vad ska jag göra när han blir såhär? Antar att det blir för svårt för honom, ska jag backa och bara försöka få honom med mig in på banan, sen bryta och belöna?

Idag var vi på ny plats på träningstävlingskursen. Nu blev han ungefär som på tävling. Fast bättre före start. Kliver in på banan och hunden är inte med mig längre. Han kommer för långt fram. Går åt olika håll, rundar en skylt. Stannar och hör mig inte trots glatt fjantande eller handklapp eller vad som. Nosar.
Någon som har tips mer än att träna på olika platser med olika störning? Vad ska jag göra när han blir såhär? Antar att det blir för svårt för honom, ska jag backa och bara försöka få honom med mig in på banan, sen bryta och belöna?

Vi känner igen problemet , och du kommer ha nytta av att ha tränat starter på mängder av olika platser. Du får backa i svårighetsgrad on miljön ställer högre krav. Hunden översvämmas av andra intryck så belöna om den klarar att hålla kontakten med dig.

En del hundar klarar det bättre att skärma av omgivningen om det är svåra och utmanande uppgifter. Godisbelöningar har funkat bättre än lek för mig när det är rörigt runt omkring.

Tänk att hunden ska få upplevelsen att störning +ny miljö+koncentration på matte ger chans till riktigt bra belöning! Och så bygger du det steg för steg.

(Hn, jag kanske ska läsa och följa mina egna råd ;) )

Jag har lite panik, inser att det inte alls är långt kvar till tävling nu. 10 dagar, den här inte inräknad. Sedan debuterar Ebrah i rallylydnad (:rofl:) och jag ska försöka få Aysus andra kvalificerande.

Vi tränade lite nu, väldigt korta pass. Aysu fick lite lätta trick i början, sedan körde vi igenom många moment på raken utan belöning mellan, gav godisbelöning och avslutade med några lätta trick. Likadant blev det med Ebrah, fast andra moment och absolut inte lika många på raken. Jag insåg också att Ebrah inte alls kan ligga stilla när jag går i cirkel runt henne.

Så ja. Det kändes bra på det stora hela, bra att ha gjort något i alla fall, för fy vad vi inte tränat alls senaste tiden. Ska försöka finslipa med Aysu och se hur långt jag och Ebrah alls hinner innan tävling. Med henne har jag ju inga direkta mål, men vi måste komma iväg på en första tävling för att jag ska fatta att det går att träna med sikte på tävling även med henne.

Oj. Nu har startlistor m.m. hunnit komma. Aysu har startnummer 1 och Ebrah nr 7. Det känns liiiiite tight... :crazy: Hur många minuter ungefär lär det bli från det att jag och Aysu kliver av banan tills Ebrah ska in?

Oj. Nu har startlistor m.m. hunnit komma. Aysu har startnummer 1 och Ebrah nr 7. Det känns liiiiite tight... :crazy: Hur många minuter ungefär lär det bli från det att jag och Aysu kliver av banan tills Ebrah ska in?

Maila ansvarig och be dom flytta Ebrah längre bak?
Du vill kanske ha god tid på dig att belöna och avsluta med Aysu och god tid på dig att förbereda Ebrah inför hennes första (visst är det?) start?
När jag har mailat och bett om ändring i god tid innan har det aldrig varit några problem :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka