Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
PM för nästa helg. Tävlar både nybörjare och avancerad och de har banvandring samtidigt alt (dubbla starter) precis efter varandra och jag är precis i början på den första. Dessutom känner jag att det är lite väl mycket att stämma av i sista stund med sigge inför avancerad -debut. Men jaja, det löser sig väl.

Maila arrangören. Jag har varit med om att man får gå banvandring själv innan/efter.
De brukar vara tillmötesgående.

Jag har fått någon fix idé att jag ska få 100p på vår första start. Helt idiotiskt egentligen för hur många får det egentligen? Fluffisen kan ju knappt gå fot och jag vet inte ens om jag vågar tävla i fortsättningsklass för utan koppel kanske hon rymmer ifrån mig. Herregud alltså.. måste släppa lite på mina krav tror jag. Dessutom får vi inte tävla förrens om tre månader.. :cautious:

Jag har fått någon fix idé att jag ska få 100p på vår första start. Helt idiotiskt egentligen för hur många får det egentligen? Fluffisen kan ju knappt gå fot och jag vet inte ens om jag vågar tävla i fortsättningsklass för utan koppel kanske hon rymmer ifrån mig. Herregud alltså.. måste släppa lite på mina krav tror jag. Dessutom får vi inte tävla förrens om tre månader.. :cautious:

Haha sådär tänker jag också :rofl: och att varje start måste ge pinne! Och självklart ska hon vara startklar och redo vid 10 månader (fyller åtta 19/6).

Men det kommer gå fint ska du se, satsa på en bra känsla och upplevelse istället? Det är vad jag försöker övertala min hjärna till.

Var och träna på klubben i söndags. Betan gick som en klocka och gav sån känsla att jag aldrig ville sluta träna haha. Nu har vi gått igenom alla skyltar och känner att det fungerar hyfsat. Mer rutin behövs såklart men framför allt behöver jag jobba på flytet. Hade helst velat ha 10 meter mellan skyltarna så jag hinner förbereda mig mentalt mellan varje, nu kommer de så tätt :angel: och för hennes skull ska vi åka på så många aallmänträningar vi kan för att nöta störning. Funkade hur bra som helst i tisdags med de hundar min kompis hade med sig som hon aldrig hälsat på innan men undrar hur spännande jag är med hela planen full. Nu vet hon förvisso att på plan får man inte hälsa men undantag kan säkert göras :meh:

Ska bli spännande att se hur mycket nytta jag kommer ha sen av att jag träna ned koppel, utan koppel och från både höger och vänster sida. Jag hoppas att det gör oss ganska klara för att starta fortsättning fort efter uppflyttning (kommer ju dansa ur nybörjarklassen fort :D :angel:)

Senast ändrad:
Haha sådär tänker jag också :rofl: och att varje start måste ge pinne! Och självklart ska hon vara startklar och redo vid 10 månader (fyller åtta 19/6).

Men det kommer gå fint ska du se, satsa på en bra känsla och upplevelse istället? Det är vad jag försöker övertala min hjärna till.
Härligt med någon som är lika hopplös! :D

Ska försöka med det! Får man bara till en bra känsla och bra kontakt så kan man ju inte vara annat än supernöjd oavsett vad protokollet visar. :up:

Härligt med någon som är lika hopplös! :D

Ska försöka med det! Får man bara till en bra känsla och bra kontakt så kan man ju inte vara annat än supernöjd oavsett vad protokollet visar. :up:

Vi får heja på varann :D Vart i Sverige bor du? Tänkte om man kommer stöta på varann på tävling :) Planerat vart du ska debutera?

@Monifa och @mysboll
Fokusera inte på 100p, särskilt inte på debuten. Känns bara som bäddat för att bli missnöjd. På många tävlingar är det öht ingen på 100p och oavsett är det så mycket som kan hända, särskilt på debuten. Hunden nosar lite så är den borta, eller att ni tar ett steg fel. Särskilt i kombination med nervositet.

Att träna utan koppel och även högerhandling från början är jättebra!

@Monifa och @mysboll
Fokusera inte på 100p, särskilt inte på debuten. Känns bara som bäddat för att bli missnöjd. På många tävlingar är det öht ingen på 100p och oavsett är det så mycket som kan hända, särskilt på debuten. Hunden nosar lite så är den borta, eller att ni tar ett steg fel. Särskilt i kombination med nervositet.

Hehe jo jag förstår det också. Försöker ställa in min hjärna på att det är känslan som är viktigast och att vi är glada genom starten :) men lite vill jag fan vara bäst också! :p men det får jag väl bli på sikt istället :angel:

@Monifa och @mysboll

Jag veeeeet! Det är bara för att jag såg en som fick 100p på sin första start.. sen att hon har en annan hund med RLD M och detta är min första hund spelar ju ingen roll. :angel:

Just nu skulle jag vara nöjd om hon ens gick fot överhuvudtaget på banan för nu är det bara bus i hennes huvud! :laugh:

@Monifa och @mysboll

Precis. Jag och lagotton har varit uppe på 99 poäng. Vad blev avdraget för om inte för att hon tittade bort en sekund (bristande kontakt drog de för). Så 100 poäng är svårt.

Hur är egentligen reglerna kring att lägga till klasser? Som nu i helgen, man anmälde till A och B (dubbla klasser), sen skapas en C-klass för de som blivit bortlottade, dvs alla får starta. Ingen har alltså anmält specifikt till C-klassen. Har varit med om det tidigare också.
Jag tycker det är jättebra att alla får starta, men hade inte trott att man kunde göra så utan att alla skulle ha chans att starta i alla klasser. Å andra sidan blir ju det här mer rättvist än att bli bortlottad.

Knäppis, släpp de tankarna :p 70p är kvalificerande, sedan är det skitsamma om ni hade 70p eller 99p, kvalificerande är det ändå och det viktigaste hela tiden är att ni har roligt och att det känns bra.
Själv har jag ingen som helst förhoppning om att klara ens 90p så länge som jag måste ha koppel på hundarna... Annars, den tävling som jag verkligen gillade bäst, det var en tävling där jag fick 65p, inte ens kvalificernade ;) (och jag har haft drygt 80 som bäst)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka