Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft en kanonträning på klubben. Körde en forsättningsbana, jättefint fokus och inget skällande. Är det kanske kopplet som är boven? Mysteriet med gapig flatte går vidare :D Skönt med en positiv känsla iaf, varit så mkt negg på sistone.

Planerar höstens tävlingar. Får lite huvudvärk när det ska kombineras och fungera med utställningarna :wtf: Det är inte lämpligt att jobba två helger/ledig två helger när man ska vara aktiv med hund :grin: Ser fram emot att få säga upp mig och börja plugga för att om typ 5 år vara ledig varje helg :banana: och röda dagar och lite extra utöver det. Livet som lärare ser jag fram emot.

Hur hade ni tänkt? Blir det för mycket inplanerat för en hund som fyller ett i oktober? Hon är ganska väl miljötränad men trött blir man ju ändå efter en dag bland massa hundar och dofter.

Just nu ser planen ut såhär
27/8 dubbelstart rally
3/9 utställning
24/9 rally
2/10 rally
22/10 rally
5/11 utställning

Den som vill fnittra lite. Dålig ide att träna idag efter att ha haft med madame heldag på jobbet (det var roligt att åka fyrhjuling dock!) Stäng av ljudet om ni tycker att musikvalet sög (vilket det gör haha).

Första rundan, hon var lite lätt disträ redan i uppvärmningen.

Andra rundan och den som gick bäst men känslan fanns inte.

Och sista rundan. Det där med att gå på bakbenen, det är grejer det :grin: :idea: Kameran hade lite svårt med fokusen pga alla satans blodsugare :rage:

Sen sågade jag av banan och körde den halvan som hon hade svårast för idag. Eh ja. Det var ganska mycket knott ikväll. Har inget blod i kroppen kvar :cry:
Vi gav upp efter denna runda :rofl: På lördag är det kurs och det kommer förhoppningsvis gå bättre :up:

I måndags tävlade min man med vår äldsta vita herde,debut i fortsättningsklassen dubbel. Första rundan 90 poäng och andra 85 poäng! Jag har anmält den lilla ( ja hon väger ju bara 25 kg;)) till fortsättningklassen i början av juli så åkte på öppna träningen i torsdags och hon gick så fint :love: Blev tillfrågad om att vara uppvisningsekipage på deras jubileum men nja hon är bara ett år så lydigheten kan variera :angel:

Tinja och jag startar i vår allra första tävling den 14:e. Hon åkte in akut till veterinären i tisdags, extrema magsmärtor som gick ända ut i lederna. Kaosdiarré hos veterinären på kvällen. Mådde bra dagen efter. Hon är helt frisk nu.

Däremot så är hon ju på vila nu, vilket betyder att vi inte direkt har tränat. Har börjat mjukstarta lite idag, och ska fortsätta öva tills på tisdag. Är så nervös!

Jag kollade lite närmare på protokollet från senaste tävlingen nu. 6p avdrag för att Aysu tappade kontakten eller liknande, resten av avdragen var enbart pga mig (fel tempo, koppeltrassel, trampade runt när jag skulle stå stilla..). Nästa tävling ska jag alltså ha fokus på att sköta mig ordentligt, gör jag bara det så borde det ju bli bra :p 6 ynka poäng för Aysu, det är ju ingenting ju! Stackars hund som har en så virrig matte :D Har förövrigt bestämt mig för att anmäla till tävlingen med dubbla starter, det blir nog bäst så för oss.

Tinja och jag startar i vår allra första tävling den 14:e. Hon åkte in akut till veterinären i tisdags, extrema magsmärtor som gick ända ut i lederna. Kaosdiarré hos veterinären på kvällen. Mådde bra dagen efter. Hon är helt frisk nu.

Däremot så är hon ju på vila nu, vilket betyder att vi inte direkt har tränat. Har börjat mjukstarta lite idag, och ska fortsätta öva tills på tisdag. Är så nervös!

Har du kollat upp så att hon inte fått smärtstillande (eller andra läkemedel)? Då har du tävlingskarens på minst 28 dygn.

Tränade precis lite med hundarna. Med Aysu körde jag korta, enkla moment, peppade massor med rösten och kastade godis längs golvet när hon gjorde rätt. Hon blev supertaggad, studsade nästan bredvid mig och viftade som en tok på svansen :D Hon fick till galet snygga och raka "sitt framför", snabba och bra lägganden + sittanden och allt som normalt sett brukar vara våra svårigheter gick allmänt tokbra. Ska köra några sådana här pass då och då för att bygga upp en positiv känsla kring de momenten. I vanlig ordning började och avslutade vi med några lätta tricks. Det var verkligen jätteroligt idag, trots att det blev ett väldigt kort träningspass. Får vi till hälften så bra känsla på tävling så kan jag dö lycklig.

Med Ebrah blev det lite mer shejping för att hon skulle få tänka lite extra. Jag försöker också få henne att förstå att hon kan lägga sig bredvid mig, inte bara framför. Det visade sig fungera mycket bättre när jag helt la ifrån mig godiset, så vi fick till det bra några gånger. I övrigt var hon pigg och glad, men för ovanlighetens skull var hon den lugna, Aysu stod för den vildsprattliga delen ikväll :p

Har du kollat upp så att hon inte fått smärtstillande (eller andra läkemedel)? Då har du tävlingskarens på minst 28 dygn.
... Satans också, det tänkte jag inte alls på. Då måste jag mejla min kursledare, för vi skulle åka på tävlingen som avslutning till kursen... Suck, ingenting går rätt för oss. :( Jag går bara och är orolig för Tinja hela tiden och har dessutom lyckats bli sjuk.

... Satans också, det tänkte jag inte alls på. Då måste jag mejla min kursledare, för vi skulle åka på tävlingen som avslutning till kursen... Suck, ingenting går rätt för oss. :( Jag går bara och är orolig för Tinja hela tiden och har dessutom lyckats bli sjuk.

Vet själv hur det är!
Man blir så glad när hunden äntligen är bra igen, och så kommer man på det det där :down:

Vet själv hur det är!
Man blir så glad när hunden äntligen är bra igen, och så kommer man på det det där :down:
Men vart står det vilka läkemedel som ger vilka karenstider? Jag kan inte hitta någon information alls om hur långa karenstider smärtstillande har. Det finns ju olika, vissa är ju bara på 7 dagar, men jag vet som sagt inte vilka de gäller..

Men vart står det vilka läkemedel som ger vilka karenstider? Jag kan inte hitta någon information alls om hur långa karenstider smärtstillande har. Det finns ju olika, vissa är ju bara på 7 dagar, men jag vet som sagt inte vilka de gäller..

http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Nationellt-dopingreglemente-for-hund_T24.pdf

De vanliga smärtstillande (NSAID) har 28 dygns karens, och det har hon troligtvis inte fått pga diarrén. Då är det troligtvis så att hon fått starkare, narkotikaklassade preparat som inte påverkar magen och de kan ha allt från 28 dygn till 6 månader i karens.
Du får be om journalen på måndag så du kan kolla upp vad hon fått och hur lång karens det är.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Nationellt-dopingreglemente-for-hund_T24.pdf

De vanliga smärtstillande (NSAID) har 28 dygns karens, och det har hon troligtvis inte fått pga diarrén. Då är det troligtvis så att hon fått starkare, narkotikaklassade preparat som inte påverkar magen och de kan ha allt från 28 dygn till 6 månader i karens.
Du får be om journalen på måndag så du kan kolla upp vad hon fått och hur lång karens det är.
28 dagars karens blir det på vad hon fått. Livet känns rätt pest just nu.

28 dagars karens blir det på vad hon fått. Livet känns rätt pest just nu.

Förstår dig.
Sitter själv med en hund som inte får tävla alls pga sin medicin, men dispensmöjlighet finns så jag håller på med dispensansökan.
Men det kommer fler tillfällen för dig! De 4 veckorna komme går snabbare än du tror :)

Förstår dig.
Sitter själv med en hund som inte får tävla alls pga sin medicin, men dispensmöjlighet finns så jag håller på med dispensansökan.
Men det kommer fler tillfällen för dig! De 4 veckorna komme går snabbare än du tror :)
Men jag missar så mycket mer än bara en Rallytävling, har även en annan officiell grej jag betalat för, plus två stycken väldigt dyra tågbiljetter fram och tillbaka. Plus lite annat skit som hänt. Känns inte kul.

Men jag missar så mycket mer än bara en Rallytävling, har även en annan officiell grej jag betalat för, plus två stycken väldigt dyra tågbiljetter fram och tillbaka. Plus lite annat skit som hänt. Känns inte kul.

Tågbiljetter är ju en sak, men starterna ska du kunna få tillbaka pengar för. Trist oavsett såklart.

Tävling igår. Stolpe ut på tre av fyra starter (den sista var mest katastrof och disk) med 64, 67 och 60p. Båda hundarna visade precis vad vi behöver träna på, för Stojas del uthållighet och störning och arbetsmoralen.

Sigges rundor är jag jättenöjd med! Närmast övertaggad hund (mest roligt när jag i så många år behövt kämpa med motivationen hos honom) med fiiiint fokus och attityd. Vi behöver mer stadga i högerhandlingen, främst med helt om och sitt vilket märktes. Nu blir det lätt lite runda skyltar, något missförstånd och sneda sättanden så det är bara att träna på. Kurs för Stoja nästa vecka och så blir det nog en tävlingspaus till i höst.
Kommer inte vilja starta två klasser samtidigt framöver dock, stressigt och förvirrande.

Tjoho :D jag och Qarusell lyckades ta oss runt med kvalificerat resultat (71 och 77 poäng) i båda våra rundor idag och med det tidigare kvalificerade resultatet vi har så har vi tagit RLDF diplomet :D. Kommer dock att fortsätta tävla fortsättningsklass tills vi kan i princip alla skyltarna bra :)
13434837_10153811884919200_7485888980038749259_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka