Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rallylydnadskurs i helgen som var. I fredags började hon löpa :( Hade en ganska tråkig, svårmotiverad och disträ hund. Nu blir det semester resten av löpet (passar egentligen ganska bra). Men kändes så himla surt när hon i normalt är med mig bra och vi har fin kontakt. Men fick bra övningar för att befästa backa och bakbenskontroll samt att vi fick testa fortsättningsskyltarna :up:

AHahahaha. Jag provade att följa ett par plättlätta banor min sambo la ut för mig. Han har ju tränat Rally med Rollo.

Jag är helt värdelös. :rofl::rofl: "Oh shit, där kom det en skylt, hur gör man det där då? Bäst att jag flaxar runt lite så att han tycker det är roligt. Tjoho! Hopsan, fel sida..."

Å andra sidan så har vi aldrig gjort grejorna på skyltarna. Förutom sitt och ligg, men det har vi inte heller gjort vid bestämda platser förut.

Här är första försöket på att följa skyltar eller gå rätt. :laugh: Något att se tillbaka på när man tränat ett tag.

AHahahaha. Jag provade att följa ett par plättlätta banor min sambo la ut för mig. Han har ju tränat Rally med Rollo.

Jag är helt värdelös. :rofl::rofl: "Oh shit, där kom det en skylt, hur gör man det där då? Bäst att jag flaxar runt lite så att han tycker det är roligt. Tjoho! Hopsan, fel sida..."

Å andra sidan så har vi aldrig gjort grejorna på skyltarna. Förutom sitt och ligg, men det har vi inte heller gjort vid bestämda platser förut.

Här är första försöket på att följa skyltar eller gå rätt. :laugh: Något att se tillbaka på när man tränat ett tag.

Du kanske gjorde det men jag brukar gå banan utan hund först (trots att det är jag som bygger banan haha). Tycker det blir lite lättare då ;) men ni blir säkert grymma när ni testat alla skyltar :)

Du kanske gjorde det men jag brukar gå banan utan hund först (trots att det är jag som bygger banan haha). Tycker det blir lite lättare då ;) men ni blir säkert grymma när ni testat alla skyltar :)

Jag gick den två gånger. :angel: Sen så var ju avstånden helt fel i och med att det var en sån liten yta. Men ska köpa med mig hållare från jobbet imorgon så att skyltarna inte blåser bort i alla fall.

Nu har vi provat om sitt och ligg + gå runt fungerar. Ser det ok ut? Han reser sig lite tidigt i ligg. Men annars?

Nu har vi provat om sitt och ligg + gå runt fungerar. Ser det ok ut? Han reser sig lite tidigt i ligg. Men annars?

När du gått runt hunden stå kvar en liten stund innan ni går iväg, på träning belöna att hunden ligger kvar utan att själv skutta upp. På tävling är det bra om det inte gå för fort och att domaren hinner med och se :)

När du gått runt hunden stå kvar en liten stund innan ni går iväg, på träning belöna att hunden ligger kvar utan att själv skutta upp. På tävling är det bra om det inte gå för fort och att domaren hinner med och se :)

Åh vad bra! Tack för tips. Jag vet att jag gärna går fort, men jag vet inte varför riktigt. Han kan både smyga, normal fart och språngmars. Men jag har bråttom ändå. Han har väl också rätt bråttom. :angel:

Då ska vi öva på att gå långsamt!

Åh vad bra! Tack för tips. Jag vet att jag gärna går fort, men jag vet inte varför riktigt. Han kan både smyga, normal fart och språngmars. Men jag har bråttom ändå. Han har väl också rätt bråttom. :angel:

Då ska vi öva på att gå långsamt!
Tänk på att stanna till och sätta ihop fötterna innan du går vidare (och han ska då ligga kvar).

Härlig attityd :) Bra början!

Tänk på att stanna till och sätta ihop fötterna innan du går vidare (och han ska då ligga kvar).

Härlig attityd :) Bra början!

Jag hörde något om att man skulle sätta ihop fötterna ordentligt! Måste tänka på det. Sambon hade fullt upp med att hålla sig för skratt för att instruera tror jag. :angel:

Tack för tipset.

Jag hörde något om att man skulle sätta ihop fötterna ordentligt! Måste tänka på det. Sambon hade fullt upp med att hålla sig för skratt för att instruera tror jag. f:angel:

Tack för tipset.
Det är sjukt noga med fötterna i rally. Sätt ihop vid stanna-gå runt-skyltar, flytta inte fötterna vid front, stanna inte mitt i en sväng... Sen är det väl ingen katastrof, blir nåt poängs avdrag, men surt om man som jag har 69 p på debuten och 11 av avdragen var förar(fot)fel...

Det är sjukt noga med fötterna i rally. Sätt ihop vid stanna-gå runt-skyltar, flytta inte fötterna vid front, stanna inte mitt i en sväng... Sen är det väl ingen katastrof, blir nåt poängs avdrag, men surt om man som jag har 69 p på debuten och 11 av avdragen var förar(fot)fel...

Då ska jag träna på det och gå långsamt. Har aldrig bett honom gå runt mig bakom heller, så det måste vi öva på. @Red_Chili försöker övertala mig att åka och tävla i Gnesta den 2 Juli. Känns lite tajt om tid att lära sig allt när jag har NOLL koll på rally. :angel:

Då ska jag träna på det och gå långsamt. Har aldrig bett honom gå runt mig bakom heller, så det måste vi öva på. @Red_Chili försöker övertala mig att åka och tävla i Gnesta den 2 Juli. Känns lite tajt om tid att lära sig allt när jag har NOLL koll på rally. :angel:
Det finns filmer på youtube som visar hur alla moment ska gå till (kom ihåg att de som filmat sådant ofta tävlar i mästarklass själva, så ja, det behöver inte se riktigt lika proffsigt ut). Sedan länkade jag ju till momentbeskrivningarna och du hittar regler mm på brukshundklubbens hemsida :)

Jamen kör! Det "värsta" som kan hända är att ni får under 70 p men egentligen, vad gör det? Så har ni lite kvitto på vad ni är bra på och vad ni behöver träna mer på.
Jag till exempel kommer starta en dubbel första gången och (jag kan ändra mig) så planerar jag disk i den ena. Kommer ha leksak med mig.

Tränade lite med hundarna nu.
Aysu känns kanonfin. Det som varit våra svårigheter har vi nu tränat lite extra på några dagar och vi har fått till ett bra flyt. Ebrah överraskar mig konstant genom att prestera bättre än jag tror att hon ska göra, bli mer och mer taggad ju längre det går mellan belöningarna och klara svårare momentskombinationer än vad hon "borde" klara. Jag längtar till tävlingen i juli nu :D

Vi tränade bana med träningsgruppen idag. Första varvet var hunden ganska ofokuserad och nosig. Belönade ordentligt efter ungefär var fjärde skylt. Andra varvet gick han hela banan riktigt fint med belöning först efter mål. :banana: Kanske vi vågar göra några starter i fortsättningsklassen i augusti ändå! Borde ju hinna träna tills dess.

Övade lite mer igårkväll och idag. Efter ordentliga fyspass i skogen för att förslöa oss båda lite så att vi kunde gå liiite långsammare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka