Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, åh.. Hundarna var rastlösa ikväll, jag bestämde mig för att träna med dem och det var jättekul. Såå jag satte mig vid datorn, kollade på tävlingar och hittade en med sista anmälningsdag idag. Den arrangeras på jättetrevlig klubb och det var inte allt för många anmälda.

Såå nu är både Aysu och Ebrah anmälda. Jag betalde på en gång, så nu kan jag faktiskt inte ångra mig utan får lägga på ett krut med träningen i tre veckor. Herregud, vad har jag gett mig in på? Ska min då 11 månader gamla saluki tävla något lydnadsaktigt? Monstervalpen? :rofl:
Jag brukar också betala på en gång, för då är jag för snål för att inte åka (i de flesta fall) :D

Jag brukar också betala på en gång, för då är jag för snål för att inte åka (i de flesta fall) :D
Jag har låtit bli några gånger (framförallt när jag anmält flera dagar innan anmälningstiden går ut).. Alla gånger har det resulterat i att vi inte kommit iväg. Sååå nu gjorde jag allt under tiden som jag pratade i telefon med en vän, så jag tänkte väl inte helt på vad jag gjorde :angel:

Jag är jättesugen på att träna Rally med Tonto! Måste lista ut vad man behöver lära sig till nybörjarprogrammet. :laugh: Skulle nog passa bra, jag flaxar för mycket med händerna för att klara av "vanlig" lydnad just nu.

Jag är jättesugen på att träna Rally med Tonto! Måste lista ut vad man behöver lära sig till nybörjarprogrammet. :laugh: Skulle nog passa bra, jag flaxar för mycket med händerna för att klara av "vanlig" lydnad just nu.
Vi kan ses och träna ihop någon dag, så kan jag försöka visa vad ni behöver kunna osv :D

Vad kul!
Det viktigaste är att du har ett ordentligt fotgående. Själva momenten är inte det stora problemet för dom flesta, utan det är transportsträckorna där emellan. Det är jätteviktigt att hunden har en bra kontakt och förstår att den ska jobba mellan skyltarna, det är trots allt mer transport än moment i en bana, och banorna blir längre och längre ju högre upp i klasserna man kommer.

Kul @Red_Chili
Det kommer gå kanon.
Vet inte hur vi ska fortsätta med rallyn nu när mästartiteln är bärgad för båda. Om vi ska fortsätta och försöka nå poängnivåerna för CERT som införs nästa år, eller om vi ska göra något annat. Jag känner mig inte så motiverad just nu när tävlingarna inte gäller något, men samtidigt är ju rallyn rolig och man kan ju försöka bärga fem toppresultat och hamna på sm-listan till nästa år. Vet inte riktigt hur jag ska tänka. Den närmaste tiden är fokus på tävlingslydnaden i alla fall.

Väldigt fin start och en positiv hund. Tänk på att ta lika långa steg i momenten med steg (1-2-3 steg fram på denna bana). Annars kan du få förarfel. Akta också dina fötter så att du inte omedvetet flyttar dem när du vill visa hunden rätt. Spiralen såg väldigt fin ut och mycket annat gick bra också.

För att lära hunden att resa sig kan du använda godis. Gör inget om den tar något steg i början. Sen kan du använda omvänt lockande för att den ska stå kvar och visa positionen. Alltså; från sitt, håll godis framför i sluten hand, när hunden reser sig öppnar du handen och säger "stå". Så förlänger du tiden som hunden måste stå innan den får godbiten. Träna det i olika situationer och där du ibland står bredvid, ibland kanske framför eller till höger om hunden. Så att den förstår att ordet stå betyder att stå, oavsett vad du gör.

Ja hon är en glad liten hund! Tack för den snälla orden! Spiralen gick bra och sitt ligg gå runt är jag också nöjd över. Även om ligg kanske kom lite sent så låg hon kvar hela tiden. :) Visste inte att man kunde få förarfel för att man tar lika långa steg men det ska jag tänka på. Såg på filmen att jag böjer mig och håller på vilket jag inte tror behövs egentligen och det trasslar bara till det. Väldigt nyttigt att kolla på sig själv på film!

Tack för tipsen om hur lära in stå. Att få stå på komando är något jag skulle vilja men det är himla klurigt. Men bara att träna på! :)

@Red_Chili Det kommer säkert gå jättebra och gör det inte det är det ju inte hela världen! Min lilla är ju också 11 månader och ser tävlingarna som miöjöträning och en rolig grej. :)

Kontakten är a och o men även bra att träna med störning då rallytävlingar är populära och mycket folk och hundar. Folk sitter inte precis vid banan men ändå hundar som låter och rör sig en bit ifrån.

Hur ofta tycker ni man kan vara ute och tävla? Sitter och kikar på lite tävlingar och det är några i juni som ligger i nära oss men funderar på om det kan bli för mycket..

Annars tränar vi på med sitt stå några minuter varje kväll nästan och det går framåt. Tränar även på fotgåendet och har också introducerat lite klossträning. Hoppas att det blir finare väder i helgen så vi kan träna lite ute och kanske göra en liten bana! :)

Hur ofta tycker ni man kan vara ute och tävla? Sitter och kikar på lite tävlingar och det är några i juni som ligger i nära oss men funderar på om det kan bli för mycket..

Annars tränar vi på med sitt stå några minuter varje kväll nästan och det går framåt. Tränar även på fotgåendet och har också introducerat lite klossträning. Hoppas att det blir finare väder i helgen så vi kan träna lite ute och kanske göra en liten bana! :)
Så ofta du och hunden orkar ;)
Lagotton skulle jag lätt kunna tävla en gång i veckan i en period eller två dar i rad. Labben orkar knappt en dubbeltävling med två starter samma dag.

För mig beror det på vilken nivå hunden är på. Jag är inte sådan som väntar med att tävla tills hunden känns helt klar, för då skulle jag aldrig komma iväg. Jag lägger istället målet med tävlingen på en lämplig nivå, sedan försöker jag få bättre och bättre poäng. Innan vi är "färdiga" så räcker det gott med att tävla en gång i månaden, tävlar vi oftare så blir ändå inte poängen bättre, vi måste hinna träna mellan tävlingarna också. Hade jag däremot hamnat på en nivå där vi går igenom en tävlingsbana med bra känsla och utan problem landar på ca 90 poäng, då hade det känts helt ok att köra någon/några helger i rad (dock inte två dagar i rad) för att bli klara med den klass vi tävlar i.

Hurra så bra träning ikväll! Var iväg med min träningsgrupp till en annan klubb än hemmaklubben. Körde fortsättningsbana, lös med främmande hundar överallt plus agilitybana mitt framför nosen och det gick så bra! Måste våga lita mer på min dåre! På lördag är det dags för tävling i nybörjarklass, första för i år.

Vi ska tävla på söndag och jag har helt tappat sugen :/
Du kanske blir sugen om du åker dit och ser tävlingen? Har du inte jättelång resväg kan det ju vara värt att göra så. Det gjorde jag innan min debut med förra hunden. Nu slutade det visserligen med att jag strök oss, men vi fick gå banan som träningsbana efter att alla var klara ändå vilket kändes väldigt bra.

Det är ju väldigt individuellt det där. Förra året tävlade jag ganska tätt med mina hundar och har inte upplevt att det är det som avgör hur det går för oss. Att tävla ofta ger hunden rutin och dig själv mera kunskap om hur du själv och hunden reagerar i tävlingssituationen, hur länge du ska värma upp, hur du ska banvandra för att förbereda dig så bra som möjligt etc. Ni hittar rutiner som gör att hunden känner igen sig även när ni kommer till nya platser. Om det inte går bra får ni snart en ny chans.

Å andra sidan - du riskerar att tjata ut din hund om den tycker att det inte är jättekul, vissa hundar tappar sugen om den får gå hel bana för ofta utan belöning förrän på slutet. Du får också väga risken att hunden lär sig att du släpper igenom saker på tävling eftersom du inte kan backa och göra om moment som inte går bra. Den kan upptäcka att det går att fuska. Det kan du i så fall motverka med att offra en tävling då och då och belöna hunden på banan (inte med godis) eller korrigera och göra om, med konsekvensen att du blir diskad. Om man gör tre starter på ett år är det trist att medvetet ta en disk men om om man gör 10 starter är det inte hela världen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka