Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här helgen har vi varit på vår första tävling. Lillpumin kändes jättefin i uppvärmningen, men när vi gick ut på plan körde han ner nosen i backen och hörde ingenting. Efter några skyltar bröt jag. Han som ALDRIG brukar nosa och jag var orolig för att han antingen skulle bli övertaggad och hugga efter min arm eller upptagen av att titta på de andra hundarna... Lite trist, men det känns ändå helt okej. Det kan ju knappast gå så mycket värre :rofl:

Några frågor från mig som knappt vet vad rallylydnad är för något: Är rallymix och rallylydnad samma sak? Är rallylydnad/rallymix snällare mot kroppen än tävlingslydnad? Tänker mig exempelvis inkallningarna med tvära stopp. Finns det någon sida som beskriver övningarna på ett pedagogiskt vis eller är det bättre att titta på filklipp på youtube? Bra litteratur? Bra övningar att börja med? Är det något särskilt ni tycker att man ska tänka på ifall man går från tävlingslydnaden till rallyn?

Några frågor från mig som knappt vet vad rallylydnad är för något: Är rallymix och rallylydnad samma sak? Är rallylydnad/rallymix snällare mot kroppen än tävlingslydnad? Tänker mig exempelvis inkallningarna med tvära stopp. Finns det någon sida som beskriver övningarna på ett pedagogiskt vis eller är det bättre att titta på filklipp på youtube? Bra litteratur? Bra övningar att börja med? Är det något särskilt ni tycker att man ska tänka på ifall man går från tävlingslydnaden till rallyn?

Den officiella sporten heter rallylydnad, vad rallymix är vet jag inte.
Snällare mot kroppen i vilket avseende menar du? Mot hundkroppen? Det beror på vad problemen är med kroppen. Men en hund som är följsam och har god kroppskontroll brukar lyckas bra i rally.

Det förekommer olika tempon, hindermoment, inkallningsmoment, backande mm men inte samma krav på precision som i tävlingslydnaden och därför blir det inte heller samma start och stopp som t ex i inkallning som du tar som exempel, men övergångarna mellan momenten är en del av svårigheten (och charmen) vilket ju skapar nya situationer när vändningar ska genomföras i spring-tempo eller man går från "inkallning i fart" till en halt eller sväng.

I nybörjarklassen genomförs banan med kopplad hund och från och med fortsättningsklass med okopplad hund, och från den klassen kan det också förekomma frestelser i form av leksaker eller godis på banan. I de högre klasserna ska hunden kunna föras på både höger och vänster sida och då tillkommer också "honnören" som innebär att hunden efter genomgången bana ska stå i en ruta i en viss position i 90 sek medan nästa hund går banan (honnören försvinner i regelöversynen nästa år. Det tycker nog alla är bra).

Det finns filmer på youtube som visar alla moment som ingår i de olika klasserna men för att förstå sporten behöver du också titta på hela banor och inte bara vilka moment som ingår. Gör det. Rallylydnad är väldigt roligt.

Den officiella sporten heter rallylydnad, vad rallymix är vet jag inte.
Snällare mot kroppen i vilket avseende menar du? Mot hundkroppen? Det beror på vad problemen är med kroppen. Men en hund som är följsam och har god kroppskontroll brukar lyckas bra i rally.

Det förekommer olika tempon, hindermoment, inkallningsmoment, backande mm men inte samma krav på precision som i tävlingslydnaden och därför blir det inte heller samma start och stopp som t ex i inkallning som du tar som exempel, men övergångarna mellan momenten är en del av svårigheten (och charmen) vilket ju skapar nya situationer när vändningar ska genomföras i spring-tempo eller man går från "inkallning i fart" till en halt eller sväng.

I nybörjarklassen genomförs banan med kopplad hund och från och med fortsättningsklass med okopplad hund, och från den klassen kan det också förekomma frestelser i form av leksaker eller godis på banan. I de högre klasserna ska hunden kunna föras på både höger och vänster sida och då tillkommer också "honnören" som innebär att hunden efter genomgången bana ska stå i en ruta i en viss position i 90 sek medan nästa hund går banan (honnören försvinner i regelöversynen nästa år. Det tycker nog alla är bra).

Det finns filmer på youtube som visar alla moment som ingår i de olika klasserna men för att förstå sporten behöver du också titta på hela banor och inte bara vilka moment som ingår. Gör det. Rallylydnad är väldigt roligt.
Det låter roligt, får nog se till att besöka någon tävling framöver. :)

Med snällare mot kroppen tänkte jag på att det i tävlingslydnaden nog kommer bli för slitsamt med all fart och tvära stopp m.m. för min hund. Hon är så himla taggad och ska ge järnet jämt. Har fått för mig att det är ganska lugna moment och snälla rörelser i rallyn så tänkte antagligen sadla om när hon mår bättre igen. Om hon blir bättre alls. Annars älskar jag tävlingslydnaden.

Inser att jag antagligen har en helt felaktig bild av rallyn och att jag borde gå en kurs/titta på en tävling. :o

Nu ikväll startade träningstävlingsstudiecirkeln som klubben anordnar. Skall både öva på att skriva och öva på att tävla.
Nybörjanbanan vi gick först gick sisådär. Hunden nosade en del men mindre än på tävlingen.
Sen gick vi en fortsättningsbana fast i koppel. En del moment har vi aldrig gjort. Men han va skitduktig, och glad! Inge nos! Däremot fastna vi i ena hörnet av banan då han skulle spana mot skogen en stund. Men så stor skillnad, kanske de kan bli något bra tillslut av oss också :p

Med snällare mot kroppen tänkte jag på att det i tävlingslydnaden nog kommer bli för slitsamt med all fart och tvära stopp m.m. för min hund. Hon är så himla taggad och ska ge järnet jämt. Har fått för mig att det är ganska lugna moment och snälla rörelser i rallyn

I rally förekommer ju inte "full fart framåt" som i lydnadens sändande eller inkallning, inga tvära svängar på tid som i agility. Hindren i hindermomenten är högst 40 cm och banan går inte på tid. Tempot ska vara naturligt för hund och förare. I det avseendet kan man säga att det är lugnare och snällare för hundkroppen.

Svårigheten är istället att det är väldigt många olika snarlika moment och att de ska utföras både till höger och vänster och i olika tempon, och att svårigheten ökar beroende på hur momenten kombineras. Både "spring" och långsamt tempo förekommer redan från nybörjarklass.

I tävlingslydnad är det ett fåtal moment som oftast kommer i ungefär samma ordning, och hunden ska kunna utföra dessa perfekt i hög fart utan att behöva beröm eller instruktioner under tiden. Mellan varje moment är det en liten paus.

I rally är det många moment som förekommer i olika variationer och varje bana är ny. Det är ingen vila mellan momenten utan nästa skylt kommer efter 3 meter oavsett om du är klar eller inte, ingen tävlingsledare som frågar om du är redo. Både du och hunden behöver vara koncentrerade från början till slut. I gengäld kan du hjälpa din hund genom att berömma med rösten och dubbelkommandon ger inga avdrag. Du kan använda röst och handtecken hur mycket du vill så länge du inte rör hunden.

Om du tycker om rosetter och prispokaler kan du få det jobbigt i rallyn där det ofta är 30-50 startande i klasserna och du ska ha väldigt hög poäng för att hamna på prispallen. Å andra sidan, om du tycker om titlar och börjar tävla i år kan du hinna med att få några titlar i stamtavlan för det krävs inte så lång träningssträcka mellan de första klasserna om du har en hund som kan lydnaden sedan förut.
Välkommen till rallyn! Vi är trevliga.

En grej till som skiljer - i lydnad kan du aldrig få annat än noll för ett misslyckat moment. I rallyn kan du få hur många minuspoäng som helst på en skylt om du fortsätter försöka och inte lyckas. -25 poäng är mitt rekord på en "8:ans frestelse" i min första start i avancerad klass.

8:ans frestelse innebär att gå i en åtta mellan koner där det är utplacerat två frestelser, godis och/eller leksak. På den aktuella banan kom 8:ans frestelse efter ett hindermoment i högerhandling. alltså "skicka över hinder" med hunden på höger sida, på några meter få tillbaka hunden i korrekt position på höger sida och så gå in i åttan där den då inte ska bry sig om den roliga leksaken och burken med köttbullar som ligger på marken. Min hund kom över på fel sida (-10, fel övning), nosade på frestelsen (-5, frestelse), strulade så att jag stannade till (-5, bristande samarbete, -5 förarfel att stanna). Sen hände det mycket annat på banan också :D så jag gick ut med sammanlagt 1 poäng och vann medlemskap i klubben "Vi som fått 10 poäng eller färre på rallylydnadstävling".

Bestämde mig för att stryka mig från helgens tävling, känner mig inte förberedd och dessutom dödens trött efter en vecka from hell, men nya tag blir det antagligen den 21:e maj istället :)
Igår hade jag kurs igen och det är så kul att det gått framåt rejält för många! Ännu roligare att de verkar ha blivit bitna av rallyflugan och flera var intresserade av att hjälpa till när vi har hemmatävling i juni :up: Funkisar finns det alltid ett skriande behov efter :)

Du har redan fått jättebra svar ser jag, men svarar ändå :p
På youtube finns flera som visar upp alla moment som förekommer i klasserna. Värt att notera är att det ofta är riktigt, riktigt duktiga personer som är med i de filmerna och att det sällan behöver se lika proffsigt ut i nybörjarklass som det gör när proffsen visar hur momenten ska gå till.

Har du hållit på med vanlig tävlingslydnad är det i princip bara sitt framför som behöver läras in innan en start i nybörjarklass, eventuellt att hund går runt förare också om den inte redan kan sådant. Det bästa att komma ihåg till rallylydnaden är annars att du som förare FÅR berömma hunden muntligt under tävling. Du får mitt under tävling visa hunden att du blir glad. Du får gå med kass hållning och titta ner på din hund hela tiden. (Rekommenderar dock att titta framåt när det är dags att gå spiral osv, annars är det lätt att bli yr :p )

Nu har jag anmält oss till vår första tävling :nailbiting: :D
Ska tänka igenom vad jag vill få ut av denna dag och vad som kan vara en realistisk målbild. Och framför allt bestämma mig för vilken känsla jag vill sträva efter och sen inte störa mig på att resultatet kanske inte blir topp :cool:

Varsin godkänd-rosett för mina hundar i helgens mästarklass. Riktigt nöjd med tikens runda, 80 p är hennes bästa resultat och att det inte blev ännu bättre berodde på ett missförstånd på den allra sista skylten. Nu fattas bara ett resultat för henne till RLD M. Med tre starter framför oss hoppas jag det blir i helgen.

Hanen var inte med på noterna alls trots att han var super fin på värmningen. Vet inte vad det berodde på, om det var något som störde honom eller om det berodde på mig. Vi skrapade ihop 76 poäng och avancerade några få poäng i sm-listan där vi ligger typ på 200:e plats. Eftersom vi inte alls har någon chans att avancera funderar jag på att inte köra de sista tävlingarna eller också diska oss och belöna på plan. Vi får se.

På lördag ska vi tävla igen för samma domare som vi tävlade för i januari som gav mig en massa minus för sträckt koppel, hade en annan domare i lördags och fick inte ett enda minus på sträckt koppel. Jag har det löst hängande i en båge men inte för långt ner för då trasslar hon in sig och första domaren skrev att jag måste ner mer med kopplet...blir lite kluven hur fasen jag ska ha kopplet på lördag, tråkigt med en massa onödiga minus liksom. Hoppas vi få ett godkänt resultat så jag slipper det där kopplet ;)

Det är lätt hänt att omedvetet höja handen upp mot hakan så att kopplet sträcks fast det var i en fin båge från början. Försök tänka på att sänka handen.

Anmälde precis bägge hundarna till en tävling i nybörjarklass om tre veckor igen. Ev kommer jag inte ha nån med mig den gången, men jag tänker att det ordnar sig alltid. Nog måste man väl kunna få hjälp av nån om man är lottad till startnummer tätt inpå med bägge hundarna, gissar (hoppas) jag. :)

Nog måste man väl kunna få hjälp av nån om man är lottad till startnummer tätt inpå med bägge hundarna, gissar (hoppas) jag. :)

Ofta är arrangörerna snälla när de gör startlistan och lägger starterna med luft emellan för dem som har flera hundar. Skulle det inte bli bra kan du kontakta arrangören när startlistan kommer ut och be att få byta nr för någon av hundarna. Brukar inte vara problem om du bara gör det direkt när listorna publiceras och inte på tävlingsdagen.

Dubbel mästarklass idag och även om jag inte är jättenöjd med någon av de fyra rundorna blev ändå tre av dem godkända och tiken fick mästartiteln efter att ha fått 75 p på en väldigt klurig och rolig bana. :)

Den 9 maj förra året gjorde hon sin första officiella start i nybörjarklass och nu mindre än ett år senare är hon mästare. Stolt över min lilla loppa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka