Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lycka till med dina planer. Ett tips; rosetter kan också finnas till försäljning, t ex titelrosetter som man får köpa, där det står den titel hunden erövrat t ex RLD N.

....och förresten meddelas härmed lite stolt att Isak erövrade mästartiteln RLD M i fredags :)
Åh, vad bra! Jag vet att det var så när vi ställde ut hundarna när jag växte upp. Att vi bara fick något slags band som "pris" och kunde hämta ut en motsvarande rosett mot en kostnad.

Eftersom det inte finns någon tråd om Rallymix, så kan jag avslöja att vi ska gå en kurs i det om två veckor! Och tävla i det 17 april!!
Nu ska jag bara få Alice tävlingslicens och mitt medlemskort, så ska vi börja anmäla oss!!

(och eventuellt börja TRÄNA rallylydnad..! En sport som vi inte kan ett skit om.)

Detta är allt du behöver kunna för nybörjarklassen i rallylydnad.

Rallymix vet jag inget om, mer än att det inte är en officiell sport och då faller den bort för oss ;)

Detta är allt du behöver kunna för nybörjarklassen i rallylydnad.

Rallymix vet jag inget om, mer än att det inte är en officiell sport och då faller den bort för oss ;)
Åh vad bra! Det mesta av det skulle vi nog kunna klara! Försöker tänka också att hennes form kanske inte är representativ för en nybörjare :angel: Men Sitt - Stå ("Stå" betyder just nu mest hoppussa matte i ansiktet..) och att jag går runt Alice ska vi träna på! Och att göra svängar..
Är det tillåtet att berömma med röst under hela banan? Och att upprepa kommando under hela fotgående/prata med hunden så den håller fokus?

Hehe nää, ingen officiell sport (än?), men tänker att det kan vara en bra uppvärmning för oss. Lite mer avslappnat!

Känns som att SBK borde uppdatera sig lite! :mad: Vad är det för fasoner?! TÖNTIGT! :rage:
Verkligen! Malte avskyr att träna i halsband, så vi tränar i sele istället :D Tävlar gör vi i halsband eftersom vi inte kommit högre än nybörjarklass än, men det är skitjobbigt enligt skäggerin att ha halsband på :mad:

Verkligen! Malte avskyr att träna i halsband, så vi tränar i sele istället :D Tävlar gör vi i halsband eftersom vi inte kommit högre än nybörjarklass än, men det är skitjobbigt enligt skäggerin att ha halsband på :mad:
Alice kunde inte bry sig mindre om vad hon har på sig. Och jag skulle kunna ha halsband på henne i vanliga fall också eftersom hon inte drar i koppel (förutom när jag tvingar henne! :D ) Men det är en principsak! Detta bekräftar alla mina misstankar om att ALLA I SBK (inklusive alla bukefalister och era förfäder) är bakåtsträvare som njuter av att prygla hundar! :mad:

:D

Åh vad bra! Det mesta av det skulle vi nog kunna klara! Försöker tänka också att hennes form kanske inte är representativ för en nybörjare :angel: Men Sitt - Stå ("Stå" betyder just nu mest hoppussa matte i ansiktet..) och att jag går runt Alice ska vi träna på! Och att göra svängar..
Är det tillåtet att berömma med röst under hela banan? Och att upprepa kommando under hela fotgående/prata med hunden så den håller fokus?

Hehe nää, ingen officiell sport (än?), men tänker att det kan vara en bra uppvärmning för oss. Lite mer avslappnat!

Du råkar inte ha möjlighet att åka och titta på någon tävling innan du själv tävlar? Jag drog med mig en vän på tävling en gång, redan på bussen hemåt så sa hon att hon skulle anmäla till tävling, för det var ju inte alls så farligt som hon trott :D

Här kan du se hur det var när jag och Wahidah tävlade en gång. 77p fick vi här

En till runda, den här gav oss 73p.

Båda de två gav oss kvalificerande resultat.

Här har du film från min och Aysus första tävling. Den här rundan gav oss 63 poäng. Vi var inte så duktiga på "sitt framför" så vi förlorade massor där :D Det har vi fått ordning på nu.

Du råkar inte ha möjlighet att åka och titta på någon tävling innan du själv tävlar? Jag drog med mig en vän på tävling en gång, redan på bussen hemåt så sa hon att hon skulle anmäla till tävling, för det var ju inte alls så farligt som hon trott :D

Här kan du se hur det var när jag och Wahidah tävlade en gång. 77p fick vi här

En till runda, den här gav oss 73p.

Båda de två gav oss kvalificerande resultat.

Här har du film från min och Aysus första tävling. Den här rundan gav oss 63 poäng. Vi var inte så duktiga på "sitt framför" så vi förlorade massor där :D Det har vi fått ordning på nu.
Åh, dom är så fina! :love: :love: Är det 70p som är kvalificerande?
Jaa, alltså det där "sitt framför" blir inte lätt!

*Jag visar att Alice ska ställa sig framför*
*Alice ställer sig framför med rumpan mot mig*
*Jag ber henne vända sig om*
*Alice gör "snurra runt"*
*Jag gör om allt*
*Alice ställer sig framför och sätter sig snett*
*Jag backar*
*Alice sitter kvar*
*Jag kallar*
*Alice blir överpepp och hoppar upp på mig*
Slut på träning..

Träna Sitt-Stå.
*Alice hoppar in i sittposition, snett*
*Jag försöker rätta till*
*Alice hoppar in igen, snett*
*Ger stå-kommando*
*Alice hoppar upp på mig*
*Gör om. Repeat ovanstånde*
*Ger ståkommando*
*Alice ställer sig upp och dansar iväg i en krokig, överpeppad, skänkelvikning*
Slut på träning..

Joo, visst har jag det! Det verkar drälla av tävlingar här i Skåne! Min granne ska gå en nybörjarkurs nu i april och tävla första gången i slutet av maj. Men den tävlingen tänker jag ju att jag ska vara med på och slå henne :devil: :D

Jag hakar på här. Jag och min lilla pumi tränar ju rally och ska tävla för första gången i april! Var på en träningstävling för ett par veckor sedan och det gick jättedåligt... Under vintern har vi mest tränat hemma i köket och lillpumin tyckte det var oerhört spännande att komma till planen igen och se massa hundar. Men vi fick ändå beröm av "domaren" för fin kontakt :up:

Åh, dom är så fina! :love: :love: Är det 70p som är kvalificerande?
Jaa, alltså det där "sitt framför" blir inte lätt!

*Jag visar att Alice ska ställa sig framför*
*Alice ställer sig framför med rumpan mot mig*
*Jag ber henne vända sig om*
*Alice gör "snurra runt"*
*Jag gör om allt*
*Alice ställer sig framför och sätter sig snett*
*Jag backar*
*Alice sitter kvar*
*Jag kallar*
*Alice blir överpepp och hoppar upp på mig*
Slut på träning..

Träna Sitt-Stå.
*Alice hoppar in i sittposition, snett*
*Jag försöker rätta till*
*Alice hoppar in igen, snett*
*Ger stå-kommando*
*Alice hoppar upp på mig*
*Gör om. Repeat ovanstånde*
*Ger ståkommando*
*Alice ställer sig upp och dansar iväg i en krokig, överpeppad, skänkelvikning*
Slut på träning..

Hahah! Vill du så kan jag filma när jag tränar just de momenten med Ebrah och Aysu, så kanske du kan snappa upp något från det?
Och yes, det är 70p som är gränsen för kvalificerande.

Med "sitt framför" så har jag dock börjat i en annan ände än vad du verkar försöka med. Jag började med att ha hunden någonstans framför mig och backa med en godis i handen. När hunden gick rakt framför mig, mot mig, så sa jag "framför" (som är vårt kommando för det där, har sedan hört att många använder "front" istället). Så gjorde vi några gånger, sedan började jag likadant, stannade och sa "framför" först då. Sedan har jag börjat ha hunden lite snett till höger eller vänster framför mig och sagt "framför", närmare och närmare mig och mer och mer mot mina sidor. Till sist har det fungerat även från fotposition.

Sitt-stå har jag alltid tränat på från fotgående ELLER när de är framför mig, börjar de med att sprattla in i någon dålig utgångsposition så fortsätter jag inte därifrån. Då brukar det vara bättre att gå, låta hunden komma in på vänster- eller högersidan, stanna, be hunden sitta och därefter försöka få den att stå.

Hahah! Vill du så kan jag filma när jag tränar just de momenten med Ebrah och Aysu, så kanske du kan snappa upp något från det?
Och yes, det är 70p som är gränsen för kvalificerande.

Med "sitt framför" så har jag dock börjat i en annan ände än vad du verkar försöka med. Jag började med att ha hunden någonstans framför mig och backa med en godis i handen. När hunden gick rakt framför mig, mot mig, så sa jag "framför" (som är vårt kommando för det där, har sedan hört att många använder "front" istället). Så gjorde vi några gånger, sedan började jag likadant, stannade och sa "framför" först då. Sedan har jag börjat ha hunden lite snett till höger eller vänster framför mig och sagt "framför", närmare och närmare mig och mer och mer mot mina sidor. Till sist har det fungerat även från fotposition.

Sitt-stå har jag alltid tränat på från fotgående ELLER när de är framför mig, börjar de med att sprattla in i någon dålig utgångsposition så fortsätter jag inte därifrån. Då brukar det vara bättre att gå, låta hunden komma in på vänster- eller högersidan, stanna, be hunden sitta och därefter försöka få den att stå.
Jättegärna! Tar emot all hjälp jag kan få! :D
Smart att träna in det "baklänges". Det ska vi testa.

Jag testade sitt-stå både från sittande början och fotgående. Resultatet blir ändå *stå - spring lite åt vänster pga jätteroligt och förstår inte riktigt*

Jättegärna! Tar emot all hjälp jag kan få! :D
Smart att träna in det "baklänges". Det ska vi testa.

Jag testade sitt-stå både från sittande början och fotgående. Resultatet blir ändå *stå - spring lite åt vänster pga jätteroligt och förstår inte riktigt*

Du kanske kan filma när du tränar också och lägga upp någonstans på nätet för att få tips? :) Annars att bara filma och titta själv på vad man gör brukar vara tokigt nyttigt!

Mina hundar är helt slut i skallen idag efter stadspromenad, men imorgon eller övermorgon ska vi ta och träna lite!

Du kanske kan filma när du tränar också och lägga upp någonstans på nätet för att få tips? :) Annars att bara filma och titta själv på vad man gör brukar vara tokigt nyttigt!

Mina hundar är helt slut i skallen idag efter stadspromenad, men imorgon eller övermorgon ska vi ta och träna lite!
Jaa jag tänker att jag ska försöka göra det! Men måste städa först. Och skriva den där tentan.. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka