Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kan det finns för anledning att ett ekipage får 0 poäng (vid flertalet gånger)? Betyder det att man avbrutit, inte kommit till start eller blivit diskad? :)

Det SKA vara att ekipaget fått så många poängavdrag att det inte finns mer att ta av. Har hunden inte kommit till start ska det stå att den är struken, diskad ska också stå som diskad osv. Men ja, på Aysu står det 0p på en tävling som vi inte åkte till.

Är lite sugen på att börja med rallylydnad :d tränar just nu Lydnad men har inte tävlat ännu. Har kikat in ett helgläger i sommar men hur länge tränade ni innan tävlingsdebuterade? Lite halvosäker om ett helgläger är värt eller om det är bättre att gå en vanlig kurs istället. Hunden kan gå hyffsat i fot, ligg, sitt stanna, osv, medans jag går runt henne, den enda skylten i första klassen hon inte kan alls än är "stå" resten är mer småfix... tillägg att jag däremot har svårt att förstå skyltarna "snabbt" behöver tänka lite :angel: är det inte svårt att minnas banan och vilken väg man ska gå? :o

Jag kan ju bara säga för mig själv, men aldrig att jag minns en bana. Jag utnyttjar varje sekund av banvandringen, men när jag sedan kliver in på planen så blir det mer "Jajuste, här var det visst en snurr, jaså, nu ska vi springa" typ så. Att memorera banan utantill verkar onödigt krångligt, bättre att lära sig vad skyltarna betyder, de står ju på plats under hela tävlingen ;)

Har du möjlighet att titta på någon tävling? I så fall, gör det! Det är inte ens hälften så läskigt med rallylydnad som med vanlig lydnad.

Jag kan ju bara säga för mig själv, men aldrig att jag minns en bana. Jag utnyttjar varje sekund av banvandringen, men när jag sedan kliver in på planen så blir det mer "Jajuste, här var det visst en snurr, jaså, nu ska vi springa" typ så. Att memorera banan utantill verkar onödigt krångligt, bättre att lära sig vad skyltarna betyder, de står ju på plats under hela tävlingen ;)

Har du möjlighet att titta på någon tävling? I så fall, gör det! Det är inte ens hälften så läskigt med rallylydnad som med vanlig lydnad.

Ja det verkar lite mer avslappnat eller vad man ska säga :up: anledningen till att jag började med lydnad istället är att då säger ju tävlingsledaren till en vad man ska göra :angel: tycker det verkade/verkar så svårt med skyltarna som det är massa pilar på samt minnas banan :angel: men nu är jag allt sugen på rally med :D får man prata med och visa hunden hur mycket man vill så länge inte kopplet är sträckt i stora drag? :)

Ja det verkar lite mer avslappnat eller vad man ska säga :up: anledningen till att jag började med lydnad istället är att då säger ju tävlingsledaren till en vad man ska göra :angel: tycker det verkade/verkar så svårt med skyltarna som det är massa pilar på samt minnas banan :angel: men nu är jag allt sugen på rally med :D får man prata med och visa hunden hur mycket man vill så länge inte kopplet är sträckt i stora drag? :)

Se skyltarna som din tävlingsledare! Istället för någon som säger vad du gör så ser du ju skyltarna och SÅ svåra är de inte, inte i nybörjarklass där det mest är att du ska gå åt höger eller vänster eller gå i en spiral runt koner. Pilarna pekar ju åt hållet du ska gå åt ;) Och ja, du får prata hur mycket du vill, du får dock inte ta i hunden eller ha godis/leksak synlig. På de senaste tävlingarna jag varit på så har det inte heller varit ok med godisväska/midjeväska (vilket är lite komiskt kan jag tycka, för det är ju precis lika lätt att ha fickorna fullproppade med köttbullar för den som vill det).

Nu har vi varit på första kurstillfället rallylydnad nybörjare :D

Det började som förväntat, hund som skäller åt allt och alla och kastar sig mot alla i kopplet :crazy:
Men det gick över förväntan fort att få kontakt igen och få henna att åtminstone inte skälla hysteriskt. Väl inne i kurslokalen kunde hon sitta nästan still några stunder åt gången, hålla tyst och var faktiskt inte ens värst :p Ute på planen kunde hon hålla fokus på mig (eller godiset :angel: ) och var absolut mottaglig för träning. Så himla kul och jag är så glad för att det faktiskt gått så mycket framåt med stollan sen hon kom till oss :love:

En träningsfråga, era bästa tips för att lära in front/framför? Vad använder ni för kommando? Hur kan man dela upp det i flera steg så att hon förstår vad det är jag vill? Jag försöker använda någon variant av klickerträning, och dela upp varje moment i små steg, men eftersom jag inte riktigt själv fattat vad det går ut på så är det svårt!

En träningsfråga, era bästa tips för att lära in front/framför? Vad använder ni för kommando? Hur kan man dela upp det i flera steg så att hon förstår vad det är jag vill?

Jag använder kommandot Front plus ett handkommando. Har lärt mina hundar att följa min hand vilket kommer till nytta i många rallymoment. I högre klasser förekommer det att hunden i frontposition ska backa från föraren och (från 2017 års regler) även kunna stå eller ligga.

Du kan börja med att hunden ska förstå att den ska vända upp framför dig från sittande eller från gående. Och sätt hunden. Bry dig inte så mycket om ifall det blir snett från början. När poletten trillat ned kan du använda dig av en vägg eller ett hörn för att hindra att hunden kommer i fel position. Ett bra sätt att få hunden att sätta sig nära dig är att belöna bakåt mellan benen. När hunden förstått vad den ska göra belönar du bara att den sätter sig rakt och nära. Variera höger och vänster ingång och med och utan sitt före och efter. Träna gärna detta moment i både höger och vänster handling redan från början så har du det gjort när du flyttar upp i klasserna.

Varit på workshop idag med genomgång av de nya moment som kommer 2017. Honnören försvinner i avanc+mästarklass, nya skyltar tillkommer i alla klasser, totalt 11 nya moment.

Det blir också nya poänggränser för kvalificering till högre klass;
70 p nybörjarklass, 75 p fortsättningsklass, 80 p avancerad klass samt 85 p mästarklass.

Samt CERT vid minst 95 p i mästarklassen.
Tre CERT ger championat.

De nya bestämmelserna finns här. Hoppas länken får ligga kvar.

Varit på workshop idag med genomgång av de nya moment som kommer 2017. Honnören försvinner i avanc+mästarklass, nya skyltar tillkommer i alla klasser, totalt 11 nya moment.

Det blir också nya poänggränser för kvalificering till högre klass;
70 p nybörjarklass, 75 p fortsättningsklass, 80 p avancerad klass samt 85 p mästarklass.

Samt CERT vid minst 95 p i mästarklassen.
Tre CERT ger championat.

De nya bestämmelserna finns här. Hoppas länken får ligga kvar.

Tack för länken!
Jag tror att jag gillar att det är högre poänggränser för kvalificerande resultat! Jag gillar definitivt de nya momentbeskrivningarna och att det står något om tempo på samtliga, för det vet jag att många brukar fråga om. Kul med helt nya moment också :D

Vi tävlade i Piteå förra helgen och lyckades få två kvalificerade resultat i fortsättningsklassen och därmed diplom. Jag är så himla nöjd med min hund, vi hade egentligen tränat för lite och hallen vi var i hade bara matta på vissa delar så det var lite ovanligt underlag. Vi fick ihop 75 p i första klassen och 95 p i andra klassen.

Nu har vi börjat träna inför avancerad klass men det känns trögt med höger handlingen och vi får se om vi får till någon start under sommaren.

Är det någon som har något tips på hur jag ska tänka vid inlärningarn av högerhandling? Vi har tränat vanlig lydnad och är båda två väldigt inkörda på vänster sidan :banghead:

Vi har haft träningspaus i snart tre veckor, bara frishejpat lite för att stärka motivationen. Hunden börjar vara riktigt peppad, räcker att man viskar ordet träna så flyger han nästan i taket. :angel: Nästa vecka drar vår träningsgrupp igång igen så det ser vi fram emot! Första starten i fortsättningsklassen närmar sig också med stormsteg, så det börjar allt vara dags att komma igång igen. Har däremot inga förhoppningar på kvalificerat resultat utan vill mest bara åka och checka av var vi ligger egentligen. Hoppas åtminstone att hunden ska hålla sig på banan. :o

Är det någon som har något tips på hur jag ska tänka vid inlärningarn av högerhandling? Vi har tränat vanlig lydnad och är båda två väldigt inkörda på vänster sidan :banghead:

Ja, det du ska tänka på är att göra det :D
Precis som du lär in ett vanligt fotgående på vänster lär du nu hunden vara bekväm i högerposition, veta vad som är rätt position, uppmuntra kontakt, kunna sitta, ligga stå, kunna inta frontposition, ha bakdelskontroll i vändningar och svängningar - samt inte minst gå kvar även om det inte händer något..
Att byta från vänster till höger och från höger till vänster.
Glöm inte träna tysksvängen, den är ofta med och känns väldigt avig från höger.

Ju mer du varierar naturligt mellan höger och vänster desto bättre kroppskontroll får hunden åt båda håll och du själv blir säkrare i handlingen också.

Tack för länken!
Jag tror att jag gillar att det är högre poänggränser för kvalificerande resultat! Jag gillar definitivt de nya momentbeskrivningarna och att det står något om tempo på samtliga, för det vet jag att många brukar fråga om. Kul med helt nya moment också :D

Instämmer. Tycker det är bra förändringar som gynnar sporten. Om man ska invända något så är det att man inte har jämkat något mellan länderna. Vore kul om det i framtiden kunde finnas en internationell klass eller åtminstone nordisk klass så det gick att ha nordiska mästerskap.

Äntligen där satt den!
Tredje gången gillt i avancerad klass för Dahlia och äntligen fick vi till ett bra resultat på 87 poäng! Hade hon inte satt sig i slutet på backa vid sidan så hade vi hamnat på 97 poäng.
Underbar känsla under hela banan och en jättefin kommentar från domaren: "Ett litet charmtroll som utstrålar samarbete och vilja".

Winzi startade i fortsättningsklass och kom 2:a med 97 poäng! En riktigt bra tävlingsdag för oss och inga problem med miljön (inomhustävling, trångt med mycket folk och hundar nära inpå överallt).

Nu är det inga tävlingar inom rimligt avstånd förrän i april :(:cool: då är jag ändå beredd att åka 2 timmar...

Ni som tävlar med två hundar. Hur tänker ni när ni anmäler till tävling? Tycker det blir struligare och struligare nu när mina är i klasser där honnören ingår, att få tidsschemat att klaffa, speciellt om det är dubbeltävling. Man ska hinna värma upp, banvandra, tävla, belöna och mysa, värma upp nästa hund osv, helst själv hinna äta, gå på toa etc någon gång under dagen också.

Funderar på att tävla en hund i taget, men då å andra sidan blir det ett himla åkande om inte båda kan åka på samma tävling. Hur tänker du?

Nu är det inga tävlingar inom rimligt avstånd förrän i april :(:cool: då är jag ändå beredd att åka 2 timmar...

Grattis, vilka fina resultat för dig idag!

Ja det är jätteont om tävlingar i vår tycker jag, massor av anmälningar till dem som finns.
Jag blev bortlottad med tiken från vår planerade nästa tävling och fick tänka om.
Är det ovanligt ont om tävlingar? Vad beror det i så fall på?

Ni som tävlar med två hundar. Hur tänker ni när ni anmäler till tävling? Tycker det blir struligare och struligare nu när mina är i klasser där honnören ingår, att få tidsschemat att klaffa, speciellt om det är dubbeltävling. Man ska hinna värma upp, banvandra, tävla, belöna och mysa, värma upp nästa hund osv, helst själv hinna äta, gå på toa etc någon gång under dagen också.

Funderar på att tävla en hund i taget, men då å andra sidan blir det ett himla åkande om inte båda kan åka på samma tävling. Hur tänker du?

Jag tycker inte att det blir något problem då jag alltid sagt till arrangören direkt när PM kommit med tider och startnummer om jag behöver byta nummer/grupp med någon av hundarna. Det har aldrig varit något problem att flytta upp/ned/byta banvandringsgrupp när jag sagt till att det krockar. Tycker det är skönt att kunna tävla båda hundar samma dag!

Ang värma upp så tycker jag alltid att det finns tid, men då behöver jag inte så mycket tid för det heller. Känner ofta av dagsformen lite i början när jag kommit fram och tävlingen inte börjat ännu och för att få hundarna att känna in miljön :)

Grattis, vilka fina resultat för dig idag!

Ja det är jätteont om tävlingar i vår tycker jag, massor av anmälningar till dem som finns.
Jag blev bortlottad med tiken från vår planerade nästa tävling och fick tänka om.
Är det ovanligt ont om tävlingar? Vad beror det i så fall på?

Tack!
Jag tycker det alltid varit dåligt med tävlingar under vinterhalvåret. Anledningen är ju att man helt enkelt inte kan köra inomhus utan klubbarna måste boka upp dyra hallar, hyra ridhus etc. I april brukar säsongen ta fart då man kan vara utomhus. I Stockholmsområdet/Sörmland/Uppland brukar det gå att välja och vraka från april-oktober med en liten "paus" under julimånad då det bara finna några enstaka.

Då var det dags igen. Började med att starta Akira på kistamässan vilket resulterade i två godkända resultat, en 3e placering efter två st 1or och titeln RLDN.
Igår var det dags för debuten i fortsättningsklassen. Tyvärr har jag dragit på mig feber och förkylning som har satt sig på luftrören så jag var trött och vimsig. Hundarna satt och ylade i bilen för tikarna i stallet är i höglöp... Fick dessutom en bana som jag tyckte var väldigt svår. Med Akira som jag gick först med tjabblade jag till det och vi fick bara 66p. Och med Ninja fick vi 73p fast jag trasslade till det där också.
Nåja, nästa tävling är fagersta och då ska jag vara pigg och kry!

Äntligen där satt den!
Tredje gången gillt i avancerad klass för Dahlia och äntligen fick vi till ett bra resultat på 87 poäng! Hade hon inte satt sig i slutet på backa vid sidan så hade vi hamnat på 97 poäng.
Underbar känsla under hela banan och en jättefin kommentar från domaren: "Ett litet charmtroll som utstrålar samarbete och vilja".

Winzi startade i fortsättningsklass och kom 2:a med 97 poäng! En riktigt bra tävlingsdag för oss och inga problem med miljön (inomhustävling, trångt med mycket folk och hundar nära inpå överallt).

Fortsättning i fagersta den 6mars.

Fortsättning i fagersta den 6mars.

Jo den har jag sett. Men lite väl långt att åka och dessutom kan jag bara åka med Winzi. Ska jag åka så långt vill jag åtminstone ha med båda hundar. Och ridhus är nog inte helt optimalt för Winzi heller. Hade det varit avancerad klass också hade jag tagit med båda och chansat men nu får det bli april istället :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka