Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tränade precis utomhus med Aysu, och åh vad duktig hon var, hon som brukar vara så störningskänslig vid sådan träning! Allt gick tusen gånger bättre än förväntat, hon hade fin kontakt nästan hela tiden och när kontakten fanns gjorde hon alla moment snabbt och utan tvekan. Vi körde inga långa kedjor med moment, men en runda med 3-4st blev det innan vi avslutade. Vi har inte tränat ute på länge så jag ville göra det enkelt för henne.

Nu är jag tävlingssugen och har kollat lite på tävlingar... Såg att det kommer vara en dubbeltävling i början av juli. Det är mer än en månad kvar, så tävlar jag flitigt fram till dess borde det ju gå. Tänker då att jag skulle kunna köra första banan en bit och sedan tokbelöna, därefter gå in på nästa bana och försöka få till hela på rätt sätt (om det inte känns så bra att jag kör hela banan första gången och då struntar i att tävla andra gången). Är ett tag kvar av anmälningstiden, men tävlingen är på en av mina favoritklubbar så jag blir ju sugen.

Vad roligt @Red_Chili! Klart att du ska anmäla, vad är det värsta som kan hända?

Det värsta som kan hända är egentligen att Aysu ser det hela som läskigt, fast det brukar hon inte göra så länge hon har en uppgift (typ utföra rallymoment :p). Annars är väl det värsta att hon kan tänkas tycka att det är så svårt att jag måste belöna mitt i båda banorna, och det är inte så tokigt ändå.

Annars är väl det värsta att hon kan tänkas tycka att det är så svårt att jag måste belöna mitt i båda banorna, och det är inte så tokigt ändå.

Så länge man ser det som träning och en värdefull erfarenhet oavsett vad slutpoängen blir kan det aldrig bli annat än positivt tänker jag. Det blir en avstämning av var man står någonstans - vad som funkar och vad man behöver träna på. Dessutom är det ju jättekul har jag upptäckt!

Nu har vi debuterat! Det var så jäkla roligt även om det inte räckte riktigt ända fram idag, vi slutade på 58 poäng. Jag började värma alldeles för tidigt och Jussi blev liote för toppad, vilket resulterade i att han vägrade sitta framför på en skylt och skällde ut mig samt reste sig upp på ligg gå runt.Men jag är så nöjd ändå att min vilde höll ihop hyfsat! Nästa gång tar vi revansch! :D

Nu har vi debuterat! Det var så jäkla roligt även om det inte räckte riktigt ända fram idag, vi slutade på 58 poäng. Jag började värma alldeles för tidigt och Jussi blev liote för toppad, vilket resulterade i att han vägrade sitta framför på en skylt och skällde ut mig samt reste sig upp på ligg gå runt.Men jag är så nöjd ändå att min vilde höll ihop hyfsat! Nästa gång tar vi revansch! :D

Jätteduktigt av er, så härligt att det kändes bra och att du känner dig peppad att fortsätta träna och tävla :D

Så länge man ser det som träning och en värdefull erfarenhet oavsett vad slutpoängen blir kan det aldrig bli annat än positivt tänker jag. Det blir en avstämning av var man står någonstans - vad som funkar och vad man behöver träna på. Dessutom är det ju jättekul har jag upptäckt!

Jo precis, poängen ser jag mest på som ett kvitto på hur träningen gått. Sedan är det ju klart att vi tränar för att nå topp-poäng, men det är inget jag räknar med, framförallt inte på en debut. Själva tävladet älskar jag, just för att det är så kul, men som med allt jag gör så vill jag bygga upp det så att vi hela tiden har bra känsla och hunden får känna att den lyckas. Det som får mig att tveka på tävlingar nu är just att jag inte vet riktigt hur jag gör det med Aysu, meeen jag vet att det inte går att veta det innan vi testat att tävla heller :p

Förra gången vi tävlade gick jag för nära skyltarna så hunden nuddade, varpå vi fick avdrag. Hur vet jag hur långt ifrån jag ska gå? Har inga skyltar att träna på hemma, får väl sätta upp vedträn eller nåt istället :p

Förra gången vi tävlade gick jag för nära skyltarna så hunden nuddade, varpå vi fick avdrag. Hur vet jag hur långt ifrån jag ska gå? Har inga skyltar att träna på hemma, får väl sätta upp vedträn eller nåt istället :p

Ni ska vara högst en halvmeter från skylten men att röra den ger avdrag. I moment när hunden är närmast skylten (t ex sitt framför - höger ingång) är det hunden som ska vara högst en halvmeter från skylten. När du banvandrar kan du tänka in storleken på din hund och var du ska sätta fötterna så att den ska få plats mellan dig och skylten. Här finns poäng att tjäna på att vara petnoga.

Tränade lite rallylydnad idag igen, eftersom jag nu ska försöka träna varannan dag... Aysu var inte alls lika pepp som i förrgår, kanske slarvade jag med antalet lätta trick i början av passet, körde lite för mycket "pang på"... Sedan gick det spännande människor en bit bort och de var mer intressanta än mig. Det var nära att jag gav upp och gick in då, men lyckades skärpa till mig, köra några lätta trick och kunde få till en liten kedja fina moment innan vi slutade.

Nästa gång ska jag vara noggrannare med "uppvärmningen". Är ändå jätteglad att jag lyckades vända passet från något uselt till något bra, det var nog första gången det gick :)

Aysu var inte alls lika pepp som i förrgår, kanske slarvade jag med antalet lätta trick i början av passet, körde lite för mycket "pang på"...

Där är du inne på något viktigt tycker jag. Det är så lätt att man börjar nästa pass där man slutade förra gången och gör det för svårt för hunden så den tappar modet. Så lätt hänt, jag måste tänka mer som du och verkligen bygga upp självförtroendet på hunden med många repetitioner av sådant den kan väl. Tack för påminnelsen.

Där är du inne på något viktigt tycker jag. Det är så lätt att man börjar nästa pass där man slutade förra gången och gör det för svårt för hunden så den tappar modet. Så lätt hänt, jag måste tänka mer som du och verkligen bygga upp självförtroendet på hunden med många repetitioner av sådant den kan väl. Tack för påminnelsen.

Ja OM det är lätt... :banghead: :banghead: Jag ska försöka bättra mig nästa gång. Ibland lägger jag in "lydnadspass" som mest är att vi leker och gör några lätta övningar, för att träningen inte alltid ska bli utmanande utan ibland bara superlätt, känns som om det är bra för självförtroendet och träningsglädjen. Tror att jag ska ta ett sådant pass imorgon och i övermorgon köra ett nytt rallypass där jag värmer upp ordentligt. Vi får påminna varandra om att vara noga med sådant :D

Idag provade vi tävla igen. Regnet verkligen öste ner. Hunden hade noll koncentration. Har inte sett henne sån på länge. Hon började titta på folk runtomkring, hade liksom inte fokus på "oss" som hon brukar.
Hon avveka från position (brukar inte ens behöva be henne hålla positionen vid sidan), gick runt ena skylten, satte sig upp efter ligg utan att vänta på nåt kommando osv.
Stannade inte ens för att kolla poängen och vi skippade andra omgången (dubbeltävling). Kändes liksom inte som nån idé.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka