Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken serie smileys som sammanfattar känslan av dagens träningspass? :banghead: :yuck: :meh: :( :idea:

Kändes kort sagt inte bra alls, Aysu löper och har nog tappat hjärnan någonstans, för hon var inte alls med mig, hon bara gjorde på ett ungefär som jag bad henne om. Dumma jag bestämde mig också för att försöka få till det bättre och bättre, vilket gav rakt motsatt effekt. Jag borde ha värmt upp, gått lilla banan en gång, avslutat. Det kom jag såklart inte på förrän jag var hemma igen och tittade på filmen, för ja, jag filmade den här gången och tur är väl det för annars skulle jag nog gett upp helt.

Nåja, nu har vi tränat med skyltar för första gången! Aysu har aldrig gjort det innan och jag har inte gjort det på 2½ år. Så ja, jag är nöjd med att ha överlevt det. Nu ska det bara bli bättre och framförallt kännas bättre.

Åh, vi är ju anmälda till inofficiell på söndag men jag tappade verkligen all ork nu när jag förlorade min häst.. Vet inte hur jag ska göra. Det är så sällan det ordnas inofficiella på någorlunda okej avstånd från oss så på ett sätt skulle det kännas dumt att strunta i den. Men hur lyckat kan det bli med en matte som innerst inne är väldigt nere..

Ska iallafall släpa mig iväg på träning på torsdag och se hur det går.

Åh, vi är ju anmälda till inofficiell på söndag men jag tappade verkligen all ork nu när jag förlorade min häst.. Vet inte hur jag ska göra. Det är så sällan det ordnas inofficiella på någorlunda okej avstånd från oss så på ett sätt skulle det kännas dumt att strunta i den. Men hur lyckat kan det bli med en matte som innerst inne är väldigt nere..

Ska iallafall släpa mig iväg på träning på torsdag och se hur det går.

Fy så trist... Jag har varit med om samma sak. Två dagar efter att jag var tvungen att ta bort min älskade Zala så skulle jag och min Wahidah tävla rallylydnad, vår debut skulle det bli. Jag gjorde som så att jag åkte dit och tittade, men strök oss redan på morgonen. Vi tränade sedan lite lätta tricks vid sidan av och studerade tävlingen. När tävlingen sedan var klar fick jag lov att gå banan utom tävlan, bara för träningens skull. Hela banan började med det som var vårt svåraste moment så jag var inte jättepepp, men när allt bara var träning och jag kunde ha med godis så kändes det ok och jag är glad att jag åkte dit. Å andra sidan är jag en person som hanterar sorg genom att göra en miljard saker på en gång. Jag åker på tävlingar, kurser, tränar som en tok, gör om hela hemmet... allt för att på något vis förklara för mig själv att jag klarar mig utan den jag förlorat.

Fy så trist... Jag har varit med om samma sak. Två dagar efter att jag var tvungen att ta bort min älskade Zala så skulle jag och min Wahidah tävla rallylydnad, vår debut skulle det bli. Jag gjorde som så att jag åkte dit och tittade, men strök oss redan på morgonen. Vi tränade sedan lite lätta tricks vid sidan av och studerade tävlingen. När tävlingen sedan var klar fick jag lov att gå banan utom tävlan, bara för träningens skull. Hela banan började med det som var vårt svåraste moment så jag var inte jättepepp, men när allt bara var träning och jag kunde ha med godis så kändes det ok och jag är glad att jag åkte dit. Å andra sidan är jag en person som hanterar sorg genom att göra en miljard saker på en gång. Jag åker på tävlingar, kurser, tränar som en tok, gör om hela hemmet... allt för att på något vis förklara för mig själv att jag klarar mig utan den jag förlorat.

Det var ju ett bra tips, får se hur jag gör. Jag är som dej, gör tusen saker lite för att slippa tänka (idag har jag typ panikstädat hästens utrustning.. Som att det var nån brådska med det liksom..), så helt ärligt känns det åtminstone mer lockande att åka på tävling än att sitta hemma. Och det är ju bara inofficiell, så resultatet spelar ju egentligen ingen större roll bara vi har kul.

Det var ju ett bra tips, får se hur jag gör. Jag är som dej, gör tusen saker lite för att slippa tänka (idag har jag typ panikstädat hästens utrustning.. Som att det var nån brådska med det liksom..), så helt ärligt känns det åtminstone mer lockande att åka på tävling än att sitta hemma. Och det är ju bara inofficiell, så resultatet spelar ju egentligen ingen större roll bara vi har kul.

Gör så, åk dit! Och känns det som om du inte kan fokusera eller få till en bra känsla för din hund, stryk er och var publik istället! Bara att vara där och vänja sig vid själva tävlingsmiljön är ju bra. Sedan finns det ju inget som hindrar er från att gå in på banan, köra de 2-3 första skyltarna och sedan springa ut därifrån bara för att få det till något roligt att gå in på tävlingsplanen :)
Ta hand om dig hur du än väljer att göra. En tävling är bara en tävling. Det viktigaste är att du försöker må bra, både för din skull och för de i din närhet.

Gör så, åk dit! Och känns det som om du inte kan fokusera eller få till en bra känsla för din hund, stryk er och var publik istället! Bara att vara där och vänja sig vid själva tävlingsmiljön är ju bra. Sedan finns det ju inget som hindrar er från att gå in på banan, köra de 2-3 första skyltarna och sedan springa ut därifrån bara för att få det till något roligt att gå in på tävlingsplanen :)
Ta hand om dig hur du än väljer att göra. En tävling är bara en tävling. Det viktigaste är att du försöker må bra, både för din skull och för de i din närhet.

Ja det är ju sant, vi behöver ju inte ens gå hela banan om det inte känns bra. :) Vet att hunden inte kommer att orka om inte jag är fokuserad och peppande, så om det känns så går det ju att bara ta några skyltar och få en bra erfarenhet med hem.

Gårdagens träning gick riktigt bra, skönt att tänka på nåt annat en stund. Fick ett riktigt pepptalk av tränaren som absolut tyckte att vi ska åka på sändag, så det får no bli så! Får göra det till en bra erfarenhet. :)

Igår tränade vi på högerhandling, olika sidbyten och gick till sist en kort bana på höger. Det gick bra, han blir allt säkrare på högerhandlingen även om vi får jobba vidare på bakdelsanvändningen och att behålla en rak position.

Nu har vi tävlat (film kommer senare), och vi kom faktiskt oss genom hela banan! Skrapade ihop hela 89 poäng till och med. :) Dock tack vare att belöningar var helt tillåtna (både godis och beröring) och inte gav några minuspoäng. Men iallafall, vi kom ju genom alla momenten!

Fick den mindre fördelaktiga startnummern 2, och hunden var helvimsig när jag hämtade honom ur bilen efter bangenomgången och jag hann inte alls samla ihop honom innan det var vår tur. Men så är det ibland. Bara vi får mer rutin på tävlandet kanske vi börjar klara av såna situationer bättre också. :)

Riktigt dåligt med tävlingar i avancerad klass ända fram till augusti. Jag som är så tävlingssugen!

Nåja, vi är ju anmälda till KM som blir fortsättningsklass eftersom vi ännu inte startat officiellt i avancerad ännu. Sen anmälde jag oss till en dubbeltävling om 2,5 veckor i fortsättningsklass bara för att jag vill tävla :D (hon har redan RLD F).
Eftersom jag ska dit så passade jag på att anmäla hennes mamma Nova i nybörjarklassen också då hennes ägare frågat om jag inte vill tävla henne också. Sagt och gjort! :)

Tävling med bägge odågorna imorgon.
Premiär för labben att visa sig officiellt (utom en utställning i unghundsklass). Mål? Inte bli diskad :angel:. Kommer mål uppfyllas? Ingen aning, håll tummarna :D
Mål för lagotton: få kvalificerat resultat. Kommer mål uppfyllas? Ja, om mattes nerver inte ställer till det :o

Bägge går i nybörjarklass.

Tävling med bägge odågorna imorgon.
Premiär för labben att visa sig officiellt (utom en utställning i unghundsklass). Mål? Inte bli diskad :angel:. Kommer mål uppfyllas? Ingen aning, håll tummarna :D
Mål för lagotton: få kvalificerat resultat. Kommer mål uppfyllas? Ja, om mattes nerver inte ställer till det :o

Bägge går i nybörjarklass.

Lycka till! :D

Jag är sjukt sugen på att köra Rally med min valp i framtiden. Hur gammal bör han vara för att vi ska kunna gå på nybörjarkurs?
Du får ju tävla från att han är 10 månader (har jag för mig), så de lär ju inte behöva vara gamla för kurs, de måste ju få lära sig innan tävlingsålder :p Vad du kan göra redan nu, innan kurs, är att leka mycket med honom, hitta olika belöningsformer, försöka ta reda på vilka belöningar som fungerar bra och mindre bra och i vilka situationer.

Min förra tik tex, hon blev extremt(!) ivrig och glad av köttbullar, så ivrig att det inte kunde användas vid inlärning av olika moment, hon blev för taggad och glömde tänka. Istället fick jag använda tråkigt godis (typ torrfoderbitar) vid inlärning och först när hon förstod och vi skulle få upp lite tempo i utförandet av momenten, då kunde jag använda köttbullarna och belöna när det gick riktigt bra. Lyckas du få hyfsad koll på sådant redan innan träningen börjar seriöst, då har du nog mycket gratis sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka