Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen som ville skriva här efter sist? vi har tävlat idag med ;)

Det jätteroligt att Sherry har fått 88 poäng idag! Första gången hon stack på en tävling så var det för Gitte och nästa gång träffade vi Gitte förra helgen i Simrishamn och hon fick 81 poäng. Nästa gång hon stack så var det för Monique – där kom vi bara till startskylten Idag tävlade vi för henne igen och fick 88 poäng!! http://www.youtube.com/attribution_link?a=QScGDbFDy7M&u=/watch?v=SVcXeanDZ7c&feature=share

Vi gjorde debut i fortsättningsklassen idag med kvalificerat resultat!

Blev -5 på frestelsen då hon nosade på leksaken, men jag klandrar henne inte för vi har aldrig tränat det momentet någonsin innan! Hindret kom som en liten överraskning för damen, fick kommendera två gånger innan hon hoppade över så det blev avdrag för bristande samarbete där.

Vi fick till en mycket fin början på rundan men efter hand blev det lite segt då det var stekande hett ute, är dock nöjd överlag då målet var att ha kul, inte vara så nervös och få över 80 poäng vilket vi lyckades med !

Hoppas att nästa två tävlingar går lika bra eller bättre så vi får RLD F innan sommaren är slut :D

10514574_913022232043294_7578578673555050250_n.jpg

Från och med idag heter hon RLD N RLD F MILA 80 poäng i värme :)

Uselt väder ute idag, ösregn och elände. Trött och illamående matte, men busig Aysu. Resultatet blev ett litet träningspass inne i köket.
Passade på att filma också. Vad som inte syns i filmen är början och slutet där vi mest lekte, gjorde lite "vacker tass" och något enkelt "sitt" och "ligg" som uppvärmning.

Nu har vi också börjat träna rally! :D Fick plats på en nybörjarkurs, och det är himla kul tycker både jag och hunden. :) Väldigt mycket kvar att lära och framförallt gäller det att träna upp hundens koncentrationsförmåga (1 år gammal herreman som är väldigt känslig för störningar i dagsläget ;)) , men hoppas att vi ska kunna starta en inofficiell nästa sommar iallafall! :)

Lite uppdatering från oss.
Första start i avanseradklass i morgon(Mariestad) inte helt klara igentligen men tävling 4 mil bort var sår att motstå ska kolla av vad vi behöver träna på. Och håller på att utbilda mig till rallyinstruktör och har då ett projektekipage som ska starta. Så utmanade henne och sa då att startar du så startar jag.
Och dubbelstart den 30 augusti i Karlstad.

Någon mer som startar på samma ställen?

Rally är en toppenbra gren som passar alla. Började med rally för ca 1 år sedan med min 4 årige PRT. Vi har lärt oss massor, inte bara att utföra momenten. Det som är så bra med rallyn är ju att man hela tiden måste samarbeta med sin hund och att man aldrig kan ta till tvång. Bara att kopplet sträcks någon sekund ger poängavdrag.

Grattis @rahl, rosetter är ju så kul att få :D Själv provade jag att träna lite rally med Aysu i en lokal fylld med andra hundar (vi var på utställningsträning) i torsdags och jag förvånades över hur gärna hon ville hålla på med olika moment. Sååå till nästa vår hoppas jag verkligen på att vi kan komma ut på tävlingsbanorna! Momenten kan hon ju, det är bara själva grejen att vara bland andra hundar som vi jobbar på (och att klara en hel rallybana utan godis mellan momenten, men det går bättre och bättre).

Andra godkända resultat i avancerad klass igår! och trots många tävlingar med båda hundar har jag aldrig gått en rosett så den är vårt första.

10155105_945350215477162_7749609545356458678_n.jpg

Vad kul! Tycker det är snålt med rosetter på klubbarna faktiskt...

Dahlia har nu mer RLD N och RLD F efter enbart 6 tävlingar (vilket innebär godkänt på varenda tävling!).
Sen tävlade vi även inofficiellt på Dvärgschnauzercupen där vi lyckades få otroliga 99/100 poäng i fortsättningsklass för officiell rallydomare! Därmed blev vi även Cupenmästare :)

Hur går det för er som tävlar i avancerad klass? Alla skyltar måste ju kunna utföras på höger sida dvs mycket fotgående på höger sida. Jag tycker det verkar väldigt svårt som har en lydnadshund där det är så inrotat att göra allt på vänster sida. Hur har ni tränat? Har ni tränar mycket?

Grattis @rahl ! Vad roligt med en så fin rosett!

Jag är helt ny på detta med rally - vi började en nybörjarkurs förra veckan och det var så roligt! Jag hoppas jag vågar tävla någon gång också. :)

Vad kul! Tycker det är snålt med rosetter på klubbarna faktiskt...

Dahlia har nu mer RLD N och RLD F efter enbart 6 tävlingar (vilket innebär godkänt på varenda tävling!).
Sen tävlade vi även inofficiellt på Dvärgschnauzercupen där vi lyckades få otroliga 99/100 poäng i fortsättningsklass för officiell rallydomare! Därmed blev vi även Cupenmästare :)

Hur går det för er som tävlar i avancerad klass? Alla skyltar måste ju kunna utföras på höger sida dvs mycket fotgående på höger sida. Jag tycker det verkar väldigt svårt som har en lydnadshund där det är så inrotat att göra allt på vänster sida. Hur har ni tränat? Har ni tränar mycket?

GRATTIS till att bli cupmästare! Jag har varit på dvärgschnauzercupen en gång och det är verkligen ett stort arrangemang. Vilka toppenbetyg ni fick!

En fråga - när jag nu förstår att man i högre klasser har hunden på sin högra sida - kanske är det bra att träna både höger och vänster sida på en gång?

Vi går fortfarande på nybörjarkurs och har fått plats i en träningsgrupp på hundklubben i vinter, så ska hoppas det fortsätter gå framåt! :) Siktar på att försöka komma iväg på en såkallas mölli-tävling i vår/sommar, en inofficiell där det är tillåtet att belöna mellan momenten. Han kan dom flesta momenten helt okej redan (värre är det med hans vimsiga matte!), men har inte tålamodet för en hel bana och kan börja strejka om man tjatar samma moment för många gånger under ett pass! Sist började han vägra fotpositionen mot slutet av timmen t.ex. ;) Han är dessutom väldigt ljudlig :o under banans gång, och "svarar" på mina kommandon med allehanda ljud och skall, vilket jag har förstått ger avdrag i poängen? Tvivlar på att han nånsin kommer börja hålla käft helt och hållet faktiskt, men förhoppningsvis lugnar det ner sig när han bättre börjar förstå kommandona o.s.v. :D

Vi går fortfarande på nybörjarkurs och har fått plats i en träningsgrupp på hundklubben i vinter, så ska hoppas det fortsätter gå framåt! :) Siktar på att försöka komma iväg på en såkallas mölli-tävling i vår/sommar, en inofficiell där det är tillåtet att belöna mellan momenten.

Men åh, var finns det sådana tävlingar?!

I Finland. :) Finns möllitävlingar inom agility och lydnad också, tycker det är himla bra - sänker tröskeln att komma ut på tävling rejält! Finns det inget motsvarande i sverige?

Inte vad jag vet, inte hört talas om något sådant i alla fall :( Får väl kolla om det råkar finnas något sådant när jag (kanske) ska till Finland nästa sommar :)

Tack alla! visst var det fin rosett! och idag fick vi en till... massa tävlingar med båda vovvar och aldrig en rosett och nu två fina!! Hur mycket högerhandling beror det på domare men de ska kunna ALLA skyltar på höger sida :) visar har mycket, visa har allt på vänster förutom sista skylt sidbyte framför :P Men ja det bara att lära hunden som man har lärt med fot

Bästa vovve levererar! 84 poäng och RLD A idag!! Mitt mål var att få titel i år och vi har haft paus till 30 juni 2013 och sen dess inte tävlat så värst mycket! Jättekul! och hon var mycket med med!! Nu väntar mästarklass om två veckor!

10710435_945683648777152_6266152822000357973_o.jpg

I svergie har vi träningstävlingar och ibland inoffciella men inte så där jättemånga

Tack alla! visst var det fin rosett! och idag fick vi en till... massa tävlingar med båda vovvar och aldrig en rosett och nu två fina!! Hur mycket högerhandling beror det på domare men de ska kunna ALLA skyltar på höger sida :) visar har mycket, visa har allt på vänster förutom sista skylt sidbyte framför :P Men ja det bara att lära hunden som man har lärt med fot

Bästa vovve levererar! 84 poäng och RLD A idag!! Mitt mål var att få titel i år och vi har haft paus till 30 juni 2013 och sen dess inte tävlat så värst mycket! Jättekul! och hon var mycket med med!! Nu väntar mästarklass om två veckor!

10710435_945683648777152_6266152822000357973_o.jpg

I svergie har vi träningstävlingar och ibland inoffciella men inte så där jättemånga

Roligt! Stort grattis :D

Min hund har svårt med högersidan pga lydnaden. Hon vill gärna snurra runt och komma med bakdelen "åt rätt håll" så det är i alla fall för oss inte "bara att lära in allt från höger". Det blir mer att lära om än lära in nytt. Har i alla fall fått in ett sidbyte framför och en rätt okej fotgående, det är när det ska "hända" saker på höger sida som det blir svårare.

Tack!

Jobba med kloss på höger sida och sen halter innan du lägger in moment som gå runt eller kalla in eller skifte mellan positioner. Först säker med sitt på höger och följa på höger innan man börjar träna.

Min andra hund hoppar gärna på mig, trodde att det var från glädje och det är det säker OCKSÅ men hon gör det bara på höger (i princip bara) vilket kan innebära att hon är osäker på höger och hoppar till - vet inte riktigt hur det ska bli :) Det ju helt annorlunda sak för en hund att gå på höger eller vänster - den vovve går på vänster till vardagspromenader den andra som fick rld a idag går på höger :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka