Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lär hålla mig till norrland, har siktat in mig på piteå, men även umeå senare under sommaren kan få sig ett besök.

Verkar som vi är många som ska starta officiell framåt våren.. vad kul då får vi peppa varann! Kanske ses vi på tävling rentav?! Vilka tävlingar funderar ni på att anmäla till?

Jag har blivit lite träningspepp igen. Tränade nu ikväll med Aysu, försökte belöna med leksak vilket gjorde att alla hennes hjärnceller försvann :p Meeen mot slutet av träningspasset (efter en miljard enkla trick) så fick vi till en skitsnygg utgångsposition, några steg fotgående i bra tempo, en 360-sväng åt höger och en extremt snäv helt om-vänster. Såå nu ska jag ändå försöka träna lite då och då med sikte på tävling. Lyckades även häromdagen att köra några moment utomhus när vi gick åt sidan för att hålla oss borta från galen, mötande hund. Helt klart bra störningsträning och inget som hade fungerat öht för någon månad sedan!

Men tävlingsdatum... med tanke på lure coursingen så blir det nog inget under varken april eller maj. Från juni och framåt däremot... Skulle jag få något extremt träningsryck nu och det dyker upp något bra i mars så kanske... Det enda som är säkert är att vi främst kommer hålla till i Stockholmsområdet :p Kan dock åka till närliggande städer om det dyker upp någon lämplig tävling. Är det någon mer här på buke som tänker tävla i närheten av Sthlm?

Idag tränade vi lite igen. Improviserad träning hemma hos min mor. Jag ville passa på när Aysu blev busig :p

Såhär såg det ut:
Kändes betydligt bättre när jag tränade än när jag tittade på filmen :p Ska bli mycket mer noga med när jag belönar, vad jag faktiskt belönar för något och fortsätta träna vidare på att "sitt framför" är nära mig, inte tusen meter bort.

Ok, i april SKA vi tävla. Finns två tävlingar som jag borde kunna vara med på. Vet inte vilken jag ska välja bara... Ena är nära, men det är dubbla klasser eller vad det nu kallas, möjlighet att tävla två gånger under samma dag i alla fall. Misstänker att många lockas av det, men jag vill inte köra två gånger på samma dag och då kanske det är onödigt att ta sig till en så stor tävling? Andra är lite längre bort och tävlingen arrangeras två veckor senare. Där är det enkla klasser. Fördelen där är att det borde vara varmare ute, vilket passar fröken fryslort. Däremot kanske det är större risk att bli bortlottad där?

Har tävlat på båda klubbarna förut, båda har varit supertrevliga och allt har varit bra arrangerat. Tyvärr :p annars hade jag valt den klubb som är trevligast, men nu går inte det.

Har anmält oss till en kurshelg i rally i början av mars, ska bli intressant att träna för en ny kursdragare och i en för vovve okänd hall! Får se hur han klarar det min lilla yrhöna. :p Har en annan helgkurs på lut senare i vår som verkar riktigt intressant och som jag verkligen hoppas vi får plats på, med inriktning på motivation, belöningsmetoder och självbehärskning. Typ exakt vad vi behöver! Tror det finns ett stort intresse för den helgen dock, så stor risk att vi blir utan plats tyvärr. Men jag ska ligga på luren direkt anmälningstiden drar igång i alla fall!

Har satt upp som mål att vi ska komma till start den 29 mars! :nailbiting: :nailbiting: Det är en inofficiell där man får belöna under banans gång, så målet är att belöna hela banan igenom och att komma oss runt. Poängen skiter vi i. Kul att ha nåt konkret att träna emot!

Hur går det för er andra? :)

Har fått en ny stjärna hos mig En liten chihuahua vid namn Kevin ska bli spännande för det är inte helt enkelt att träna en så lite hund. Och det är en omplasering som inte har gjort något innan han kom hit och blir 1 år om några veckor.

Medans Melker har gjort några starter i Avancerad och det har känts skit. Men efter Kevins intågande har Melker fått fart och i helgen kom första godkända resultatet. Dubbla starter och i andra starten blev han så störd av Honnörs hunden som stod och skällde men ändå helt godkändrunda med 67 poäng

Har satt upp som mål att vi ska komma till start den 29 mars! :nailbiting: :nailbiting: Det är en inofficiell där man får belöna under banans gång, så målet är att belöna hela banan igenom och att komma oss runt. Poängen skiter vi i. Kul att ha nåt konkret att träna emot!

Alltså, en sådan tävling hade jag älskat att vara med på! Hoppas det går bra på tävlingen för er :D Vet du om du kan få med dig någon som filmar? Vore jättekul att se i så fall.

Aysu har ÄNTLIGEN börjat ta saker i munnen som inte är leksaker! Det kommer ju senare i klasserna, om jag inte tänker helt fel, och med tanke på hur svårt hon har för det så gäller det att träna in det redan nu...

Senaste träningspassen har annars gått jättebra. Hon börjar förstå att hon kan sitta nära mig när hon sitter framför (fast ungefär hälften av gångerna blir långt ifrån...), hon kommer fortfarande ihåg högerhandlingen trots att jag mest tränat på vänsterhandlingen och hon följer urtjusigt, även i snäva svängar osv när jag inte har godis i handen utan låter godiset ligga på tex en bänk eller liknande. Ska försöka träna någon liten grej varannan dag nu framöver, om inte annat 2 minuter lätta trick. Ska även kolla om de fortfarande har någon rallygrupp på närmaste brukshundklubben.

Alltså, en sådan tävling hade jag älskat att vara med på! Hoppas det går bra på tävlingen för er :D Vet du om du kan få med dig någon som filmar? Vore jättekul att se i så fall.

Ja det blir ju helt klart en lägre tröskel för att anmäla sig när man får belöna hunden, jättebra tycker jag som har en hund som lätt glömmer bort mej efter halva banan. :p Tror det blir poängavdrag för varje gång man belönar men skit i det i det här läget. ;) Ska försöka dra med mig mannen när det är dags, lyckas jag med det blir det absolut film! Om jag vågar visa den här på buke sen hänger på hunden.. :sneaky:

Vad duktig Aysu har blivit! Hon verkar tycka det är jätteskoj! :)

Hoppar in här jag med. Har en tollare på 5 år som jag haft 1.5 år. I vanliga fall är det lydnad och agility som gäller men då jag börjar inse att agility inte är rätt för henne pga. stress har vi börjat med rallyn istället.

Vi har aldrig tävlat men kan rallymomenten för nybörjarklass och går just nu en kurs i fortsättningsklassen.
Vi har lite problem med att jobba framför då jag under så lång tid jobbat henne till vänstersidan. Därför kan hon lätt hamna snett i position.

Är anmälda till tävling 21/2 i Kalix och hoppas väl på 70+ i poäng. Är fullt möjligt om matte sätter fart med träningen nu. Målet för den här säsongen är att ta titlarna i nybörjar och fortsättning.

Ja det blir ju helt klart en lägre tröskel för att anmäla sig när man får belöna hunden, jättebra tycker jag som har en hund som lätt glömmer bort mej efter halva banan. :p Tror det blir poängavdrag för varje gång man belönar men skit i det i det här läget. ;) Ska försöka dra med mig mannen när det är dags, lyckas jag med det blir det absolut film! Om jag vågar visa den här på buke sen hänger på hunden.. :sneaky:

Vad duktig Aysu har blivit! Hon verkar tycka det är jätteskoj! :)

Man får ju faktiskt belöna hunden hur mycket du vill i rally, det är ju en grej som gör sporten så trevlig. Många verkar glömma bort det inne på banan tycker jag.
Lär hunden att uppskatta verbal belöning och kroppsspråk :)

@Malibu_Stacy, påminner mig om första gången jag tävlade med wahidah. Jag fick gå hela banan och klappa i händerna, ropa och tjoa för att alls få henne med mig :p Hade tränat helt fel innan, så hon hade lärt sig att träning var kul men så fort man klev över banden till tävlingsbanan blev det tråkigt.

Rallyn blev vår räddning där, och efter lite mer medveten träning på hemmaplan gick hon lika bra på tävling som på träning. Vanlig lydnad slutade vi med då, jag insåg att det där superstrikta inte var vår grej. Känns bra att ha gjort det misstaget en gång, så behöver jag inte göra detsamma med Aysu. Nu vet jag att jag ska träna tävlingslikt innan tävling för att behålla glädjen på tävlingsplanen :)

Man får ju faktiskt belöna hunden hur mycket du vill i rally, det är ju en grej som gör sporten så trevlig. Många verkar glömma bort det inne på banan tycker jag.
Lär hunden att uppskatta verbal belöning och kroppsspråk :)

Jo, jag vet, menar såklart att man får belöna med godis/leksak. :) Vi jobbar såklart mot att han ska tycka det är lajbans med verbal belöning också och det får han massor av under banans gång, men för en yr unghundshane tar alla intressanta dofter lätt övertaget. ;) Så därför uppskattar jag dom här klasserna, roligt att komma ut och få lite tävlingserfarenhet även om uthålligheten för en hel rallybana inte riktigt finns där ännu. :)

Det ska snöa hela dagen imorgon, också... Eller ja, snöa och snöa, det är inget annat än äckligt slask som kommer ner från himlen och det är SÅ blött ute... Funderar på att ta mig till ett stort bilgarage som brukar ha en hel våning tom och träna lite där. Det är svårt att hitta bra träningsplatser här, men i det där garaget har jag tränat förut och det gick jättebra.

Funderar lite på vad jag ska träna då bara. Det är ju utomhus och i ny miljö, så jag tänker inte ha för stora förväntningar på Aysu. Samtidigt har hon ju visat att hon klarar betydligt mer än jag tror många gånger. Börja med lite enkla trick, försöka köra några moment på raken med godis i fickan istället för i handen och avsluta med lite lätta trick kanske blir lagom... Önskar att jag hade någon som kunde filma mig också, men det blir nog omöjligt :(

Puttar upp tråden och undrar hur det går för er alla? Jag har just anmält till officiell tävling längre fram i vår, två starter på en tävling där det var dubbla klasser och en start på en annan tävling. Tre starter - tre godkända resultat är målet (optimist javisst).

Och om en vecka blir det inofficiell tävling igen. Då med båda hundarna!! Undrar just hur det ska gå. Dels ska jag hålla tungan rätt i munnen och göra fyra starter, två per hund, och så ska den lilla loppan orka en hel bana för första gången i sitt liv. På träningen i lördags kunde hon inte gå fot, hade glömt alla kommandon och hade en ork på 10 sekunder ungefär...

Vad roligt @Lejonelle , lycka till! :)

Fick just veta att den andra kurshelgen jag siktat in mig på (och var jättepepp på!) redan är så gott som fullsatt efter att anmälningstiden för den arrangerande föreningens medlemmar varit öppen i ett par timmar... :p Trist, men var beredd på att platserna skulle fyllas fort.

Annars tränar vi vidare och har varit riktigt nöjd med honom senaste veckorna, uthålligheten har verkligen tagit ett stort kliv framåt tycker både jag och vår tränare! Fick en liten dipp igår när vi var på utställningsträning och i pausen tränade lite rally på egen hand, varpå den en av kursdragarna kommer fram och kritiserar oss för att hunden "har fel vinkel i nacken i fotgåendet" som "måste ändras om vi nånsin ska kunna träna lydnad på en hög nivå". :confused: :( Blev riktigt ledsen och motivationen är som bortblåst. Jag som var glad att han överhuvudtaget orkade hålla kontakten i en stökig hall full av hundar, och berömde honom för det. Brukar vara bra på att ta emot kritik men det där kändes faktiskt bara som att få en hink med skit över sig. Inför publik dessutom.

Ska försöka skaka av mig det hela, den här veckan hade jag tänkt träna bakdelsanvändningen som han verkade ha tappat bort litegrann på senaste träningen. Så nu ska klossen fram igen! :)

Fick en liten dipp igår när vi var på utställningsträning och i pausen tränade lite rally på egen hand, varpå den en av kursdragarna kommer fram och kritiserar oss för att hunden "har fel vinkel i nacken i fotgåendet" som "måste ändras om vi nånsin ska kunna träna lydnad på en hög nivå". :confused: :( Blev riktigt ledsen och motivationen är som bortblåst. Jag som var glad att han överhuvudtaget orkade hålla kontakten i en stökig hall full av hundar, och berömde honom för det.

Trött man blir på folk som inte kan hålla inne med kommentarer men du är själv inne på lösningen, nämligen att vara nöjd med din hund som levde upp till dina förväntningar! Du sätter mål för dig och din hund och ingen annan har rätt att sätta mål för er, eller bedöma er utifrån andra mål än de ni faktiskt har.

Trött man blir på folk som inte kan hålla inne med kommentarer men du är själv inne på lösningen, nämligen att vara nöjd med din hund som levde upp till dina förväntningar! Du sätter mål för dig och din hund och ingen annan har rätt att sätta mål för er, eller bedöma er utifrån andra mål än de ni faktiskt har.

Jo, så är det ju! Jag har bara lätt att fastna i det andra tycker och tar åt mig mer än jag borde. Är väl medveten om att jag inte är nån stjärna inom hundträning, han är ju trots allt min första hund. Men försöker ju mitt bästa och då är det aldrig kul att bli så hårt kritiserad. Har faktiskt aldrig upplevt det inom hundvärlden innan (hästvärlden däremot :devil:), men tydligen förekommer det här också! Överlag är folk ändå peppande och duktiga på att ge konstruktiv kritik, får fokusera på det! :love:

Har ju glömt att uppdatera! Vi tävlade i Kalix förra veckan och kom hem med godkänt lopp på 92 poäng. Jag tyckte att Ila var otroligt ofokuserad och svamligt men tydligen måste det ha känts värre än vad det såg ut.

Nästa tävling är om två veckor i Luleå. Dubbla dagar så med lite tur kanske vi är klar i nybörjarklassen efter det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka