Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkar som vi är många som ska starta officiell framåt våren.. vad kul då får vi peppa varann! Kanske ses vi på tävling rentav?! Vilka tävlingar funderar ni på att anmäla till?
Såhär såg det ut:
Har satt upp som mål att vi ska komma till start den 29 mars! Det är en inofficiell där man får belöna under banans gång, så målet är att belöna hela banan igenom och att komma oss runt. Poängen skiter vi i. Kul att ha nåt konkret att träna emot!
Alltså, en sådan tävling hade jag älskat att vara med på! Hoppas det går bra på tävlingen för er Vet du om du kan få med dig någon som filmar? Vore jättekul att se i så fall.
Ja det blir ju helt klart en lägre tröskel för att anmäla sig när man får belöna hunden, jättebra tycker jag som har en hund som lätt glömmer bort mej efter halva banan. Tror det blir poängavdrag för varje gång man belönar men skit i det i det här läget. Ska försöka dra med mig mannen när det är dags, lyckas jag med det blir det absolut film! Om jag vågar visa den här på buke sen hänger på hunden..
Vad duktig Aysu har blivit! Hon verkar tycka det är jätteskoj!
Man får ju faktiskt belöna hunden hur mycket du vill i rally, det är ju en grej som gör sporten så trevlig. Många verkar glömma bort det inne på banan tycker jag.
Lär hunden att uppskatta verbal belöning och kroppsspråk
Fick en liten dipp igår när vi var på utställningsträning och i pausen tränade lite rally på egen hand, varpå den en av kursdragarna kommer fram och kritiserar oss för att hunden "har fel vinkel i nacken i fotgåendet" som "måste ändras om vi nånsin ska kunna träna lydnad på en hög nivå". Blev riktigt ledsen och motivationen är som bortblåst. Jag som var glad att han överhuvudtaget orkade hålla kontakten i en stökig hall full av hundar, och berömde honom för det.
Trött man blir på folk som inte kan hålla inne med kommentarer men du är själv inne på lösningen, nämligen att vara nöjd med din hund som levde upp till dina förväntningar! Du sätter mål för dig och din hund och ingen annan har rätt att sätta mål för er, eller bedöma er utifrån andra mål än de ni faktiskt har.