Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, jag MÅSTE börja träna ordentligt nu... Nu när det är ljust så länge på dagarna och börjar bli varmt så finns det faktiskt både tid och energi till det, egentligen. Måste bestämma mig för vilken tävling jag ska anmäla till tror jag. Kanske skulle träna en stund imorgon innan jobbet... Börjar sent, men inte tillräckligt sent för att hinna med en långpromenad innan, däremot skulle jag hinna med ett rallypass utan problem...

Ok, Aysu anmäld till tävling 25 april!
Nu har vi ganska exakt 8 veckor på oss att träna. Det ska vi väl klara ändå tycker jag!

Heja heja! Min hemmaklubb har också tävling då, är i valet och kvalet men har några veckor på mig innan anmälningstiden går ut :D Vore ju smidigt att debutera "hemma" så att säga, där Jussi (galna flatten) är van vid att hänga.

I helgen har vi varit på rallykurs! Första dagen var hunden ett riktigt litet as (:devil::devil:) som hade glömt ungefär allt han nånsin kunnat, sket totalt i mig och endast var intresserad av att nosa på golvet och skälla på dom andra hundarna. Behöver jag säga att jag skämdes som ett tok och grävde ner alla planer på att någonsin tävla eller synas på allmän plats igen? ;) Kämpade hela dagen med att över huvud taget få kontakt med hunden.

Men idag var min vanliga hund tillbaka igen, till och med en lite bättre och duktigare version av honom! :eek: :love: Han gick en hel tävlingsbana med fin kontakt och bara några mindre missar och ett par godispauser. Instruktören tyckte till och med att han var lovande! Så nu är matte stolt och glad igen, och ska kanske gräva fram tävlingsplanerna småningom om hon vågar. :D

Nöjd med kursen, vi fick fina råd om sånt som ska förbättras. Bland annat har han tendens att smyga iväg för långt fram i fotgåendet, måste bli mer noggrann där.

Igår tränade jag på brukshundklubb med Aysu! Bara 2 minuter ungefär, men ändå ;) Vi gick förbi den och jag kunde inte låta bli att gå ner på planen för att se om vi öht skulle kunna få något vettigt gjort.
"Va? Vad försöker du nu?" var väl hennes reaktion ungefär. Verkligen INTE inställd på att det skulle tränas där, men på något mirakulöst vis så fick vi ändå till lite fotgående, sitt framför och gå runt.

Med andra ord, jag ska inte träna under rejäla långpromenader igen, utan mer gå från "nu gör vi inget" till "nu tränar vi" så att hon förstår vad som ska göras. Sedan ska jag försöka klura ut någon typ av signal för "nu ska vi jobba", mer än att bara ge kommandon då, för kommandona lyssnar hon på vääääldigt långsamt när hon inte är inställd på träning märker jag.

@Red_Chili Har samma problem - borde verkligen ta tag i att lära in en "nu ska vi jobba"-signal. Och helst en "nu har vi jobbat klart"-signal också. I nya miljöer tar det verkligen länge att få honom att tända till och förstå vad jag är ute efter. Men hur gör man? Bara tar som vana att säga kommandot innan man börjar och hoppas poletten trillar ner småningom? :p

KL
Gubben filmade en snutt från dagens lilla rallypass i köket, alltid nyttigt att se vad man håller på med egentligen! Bl.a. reagerade jag inte på att han satte sig så långt fram när jag visade honom till fotpositionen från vänster sida. Slarvigt av mig.

Började också träna in ett kommando för att ställa sig upp från sitt. Försöker få honom att resa sig genom att föra bak bakdelen istället för att trampa iväg framåt som han gärna gör. Han hamnar så långt fram i fotpositionen när han gör så. Men svårt var det, fick börja med att träna med tasstarget på framtassarna. Får jobba vidare med det imorgon. :)

(Ursäkta mupp-hemmaklädseln hos matte :o)

Har ju glömt att uppdatera! Vi tävlade i Kalix förra veckan och kom hem med godkänt lopp på 92 poäng. Jag tyckte att Ila var otroligt ofokuserad och svamligt men tydligen måste det ha känts värre än vad det såg ut.

Nästa tävling är om två veckor i Luleå. Dubbla dagar så med lite tur kanske vi är klar i nybörjarklassen efter det.

Var det du som vann nybörjarklassen idag? :)

Vi var också och tävlade i Luleå i helgen, igår fick vi vårt tredje kvalificerande resultat i nybörjare och idag körde jag bara halva banan och gick sen ut och belönade :)
Jag är så himla nöjd med min hund, vi har knappt tränat något alls sen i november, bara korta pass hemma eller ute på parkeringen sista vecken, och vi har dessutom aldrig tränat i den typen av inomhushall och hon fick ingen optimal uppladdning. Visst, vi fick bara 73 poäng igår men då var -10 mitt fel och när vi gick in på planen idag var hon superpepp och gick jättefint den delen av banan som vi gick.
Nu måste jag in på sbk tävling och se när vi kan debutera i fortsättning, och kanske planera in en träningsdejt med @Emor ;)

Förresten, vet ni om titeln registreras automatiskt eller om jag måste göra något? Jag vill inte ha hem diplomet.

Vi var också och tävlade i Luleå i helgen, igår fick vi vårt tredje kvalificerande resultat i nybörjare och idag körde jag bara halva banan och gick sen ut och belönade :)
Jag är så himla nöjd med min hund, vi har knappt tränat något alls sen i november, bara korta pass hemma eller ute på parkeringen sista vecken, och vi har dessutom aldrig tränat i den typen av inomhushall och hon fick ingen optimal uppladdning. Visst, vi fick bara 73 poäng igår men då var -10 mitt fel och när vi gick in på planen idag var hon superpepp och gick jättefint den delen av banan som vi gick.
Nu måste jag in på sbk tävling och se när vi kan debutera i fortsättning, och kanske planera in en träningsdejt med @Emor ;)

Förresten, vet ni om titeln registreras automatiskt eller om jag måste göra något? Jag vill inte ha hem diplomet.

Du måste skicka in ansökan om rallylydnadsdiplom men kryssa inte för rutan att du vill köpa diplom också.

Har bestämt mig för att skippa tävlingen vi planerat in. :( surt då jag inte vet av några andra träningstävlingar inom den närmsta tiden, men hunden var verkligen så disträ på dagens träning (på HEMMAKLUBBEN.. Hur okoncentrerad skulle han inte va i en ny hall då..) så jag släppte alla tankar på tävling nästa helg. Mannen var med och filmade när vi gick dagens bana, men det är nog inget jag törs visa upp. :p Hunden glömde bort mig stup i kvarten, marken var verkligen extra intressant dag! :cool: Så vi får jobba vidare och hoppas det dyker upp nån tävling i sommar..

Får se fram emot nästa kurshelg istället, den blir i maj och med en riktigt duktig rallydomare som instruktör! :up:

Här har jag visst inte varit aktiv på länge ser jag. Vi vann klassen på söndagen så det var säkert oss du tänkte på. Nu blir jag ju nyfiken vem du är? Vi kommer säkert ses på tävlingar fram över om du också håller till i Norrbotten

Hur går det för er alla? För oss blir det ingen debut nu den 25:e, Jussi var ordentligt sjuk en omgång så vi kunde inte träna på 1,5 vecka. Ska vara funktionär istället, kul det med :) Har gått riktigt bra på träningen nu senaste veckan så jag siktar på debut i maj!

Vilken kul tråd! :)

Jag och min flat Klara gjorde vår rallydebut i söndags. Jag var sjukt nervös så vi drog på oss en del dumma missar, bland annat så kunde jag absolut inte stå stilla så fick några "samlar inte fötterna"-fel... :banghead: Klara tyckte dock att det var väldigt kul, var lite rädd att hon skulle slå över och få för sig att ha dragkamp med kopplet mitt i alltihopa, men hon höll sig tills vi hade gått i mål. :up: Och tycker att hon var väldigt följsam.

Har kollat in fler tävlingar nu under våren, känner mig jättetaggad! (och funderar på om jag ska våga starta familjens andra sjövilda flatt också, med risk att skämma ut mig..)

Vilken kul tråd! :)

Jag och min flat Klara gjorde vår rallydebut i söndags. Jag var sjukt nervös så vi drog på oss en del dumma missar, bland annat så kunde jag absolut inte stå stilla så fick några "samlar inte fötterna"-fel... :banghead: Klara tyckte dock att det var väldigt kul, var lite rädd att hon skulle slå över och få för sig att ha dragkamp med kopplet mitt i alltihopa, men hon höll sig tills vi hade gått i mål. :up: Och tycker att hon var väldigt följsam.

Har kollat in fler tävlingar nu under våren, känner mig jättetaggad! (och funderar på om jag ska våga starta familjens andra sjövilda flatt också, med risk att skämma ut mig..)

Kul! Har också flat, mer vild än tam! Vi tränar på och hoppas debutera snart när jag inte får psykbryt vid tanken...

Kl.

Är i valet och kvalet om jag ska anmäla till tävling i maj eller inte. Anmälningarna går ut på söndag sån snart lär jag ju ta ett beslut.

Vi går upp i avancerad nu med har tränat väldigt sporadiskt hela hösten och vintern, men egentligen tror jag ju att det ska gå bra ändå, momenten bör inte vara några problem, det är egentligen bara att fila vidare på att gå på höger sida som är kvar, och sidbytena. Han fixar det ju med vi har inte lagt till några egentliga kommandon utan bara lekt fram det hittills.

Å andra sidan så hade jag ju glömt att träna in hopp över hinder när vi tävlade fortsättning första gången Men det gick ju bra ändå tillslöt, första gången gick han plikttroget fot och klämde sig in mellan mig och hindret, och tyckte nog att jag gjorde det onödigt svårt för honom att gå fot ordentligt. Andra tävlingen samma dag var jag istället övertydlig (och drog på mig poängavdrag såklart) men han hoppade så fint så. Ofta är det så med oss, hunden kan och vet men matte gör missar lite här och lite var. ;)

Hur går det för dig @Red_Chili blir det tävling i helgen?
Vi gjorde debut officiellt i helgen som gick och det gick faktiskt jättebra så vi kom hem med 98 p och ett andrapris.

Hur går det för dig @Red_Chili blir det tävling i helgen?
Vi gjorde debut officiellt i helgen som gick och det gick faktiskt jättebra så vi kom hem med 98 p och ett andrapris.

Tyvärr inte, Aysu tvingades operera bort en klo i förra veckan och får inte tävla den här månaden. Å andra sidan är det lika bra, för precis som alltid när jag planerar något så dyker det upp tusen saker som hindrar mig från att genomföra allt.. Har knappt tränat senaste tiden, men kör lite tricks och kontaktövningar då och då för att inte tappa preciis allt.

Min hund är halt, men som tur är ju lite hemmarally alltid bra aktivering och hjärngymnastik för en som inte får gå på långpromenader så det har vi sysslat med senaste dagarna! Har bland annat börjat träna in lite fotposition och fotgående på höger sida, vovve fattade förvånansvärt fort vad det hela handlade om, svårare är det för matte som inte riktigt får ihop koordinationen och ständigt råkar använda kommandona för vanligt fotgående.. :o :angel:

Har också fått tag i en uppsättning skyltar som är påväg hem till oss, sen ska det tränas banor på bakgården! :)

Nu tränade vi lite ändå, och ÅH vad duktig Aysu var! Vi tränade bara i köket visserligen, men eftersom hon har så lätt för sig där bestämde jag för att se hur många moment vi kunde göra på raken utan belöning mellan.
Det blev ungefär: fotgående framåt, helt om åt höger, fotgående några steg, sitt stå, fotgående, helt om åt vänster, läggande under gång där hon även fick ligga kvar när jag gick runt henne, fotgående framåt några steg, helt om igen, fotgående, 270 höger, fotgående helt om åt höger, 90 grader höger, spring, sitt, tokbelöning :D (och ja, jag har litet kök, det blir många svängar....)

Såå hon klarar (inomhus utan störning) i alla fall 8-9 skyltar utan belöning. 15 moment är visst max i nybörjarklassen. Det borde vi klara. Frågan är om vi klarar det ute och med störning. Fasen, nu blev jag ju tävlingssugen igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka