Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Andra godkända resultat i avancerad klass igår! och trots många tävlingar med båda hundar har jag aldrig gått en rosett så den är vårt första.

10155105_945350215477162_7749609545356458678_n.jpg

Verkar som att vi har varit på samma tävling...Jag kom hem med lika fin rosett + en JÄTTEFIN rosett för uppflyttning till avancerad med min ena hund, den andra var lite för övertänd och studsig för att det skulle räcka hela vägen (plus att matte slarvade bort 10 p genom att inte kunna skilja på höger och vänster :-) men det hade inte räckt ändå).

Är supernöjd ändå, glada hundar och jättetrevlig tävling.

Dammar av den här tråden nu när tävlingssäsongen snart börjar igen :) Nu har vi gjort ett par inoff nybörjarklass med godkända resultat så jag håller på att samla mod att anmäla till officiell tävling. Är det stor skillnad tycker ni? Vad är det viktigaste att tänka på?

Dammar av den här tråden nu när tävlingssäsongen snart börjar igen :) Nu har vi gjort ett par inoff nybörjarklass med godkända resultat så jag håller på att samla mod att anmäla till officiell tävling. Är det stor skillnad tycker ni? Vad är det viktigaste att tänka på?

Har aldrig varit på någon inoff, bara tävlat officiellt. Kan inte tänka mig att det är någon större skillnad. Det är otroligt ofarligt att tävla rally ;) De vänner som varit tveksamma har jag dragit med till tävlingar för att titta, samtliga har efteråt sagt "Men oj. Det här känns ju inte som någon stor grej!" och så har de gått hem och anmält. Viktigast att komma ihåg? Gör likadant på tävlingsplanen som på träningen, så att hunden förstår vad du vill (m.a.o. träna tävlingslikt!) och ha roligt! :D

Hur är reglerna när man vill prova en högre klass? Måste man ha fått titeln RLD N för att få anmäla till fortsättningsklass? Eller kan man köra båda klasserna parallellt, det är ju inte så många moment som skiljer? Åker man långt till tävling kanske man vill kunna göra flera starter.

Får samma förare starta flera hundar i samma klass? Kan man då få startnummer en bit ifrån varandra så att man hinner växla hund utan stress?

Och kan någon förklara det här med Nybörjarklass A och B som finns på en del tävlingar?

Då har du haft orealistiska krav på dig själv ;) Ha som första mål att ta dig till tävlingsplatsen och komma runt banan utan att hunden dör av uttråkning eller skräck. Klarar ni det? Då ska du vara glad och nöjd med er debut :D

Uttråkning och skräck är nog inte någon större risk med denna hunden men däremot kan ju matte bli omkulldragen eller domaren få en fläskläpp pga en kärleksfull puss av världens största bebis...

Hur är reglerna när man vill prova en högre klass? Måste man ha fått titeln RLD N för att få anmäla till fortsättningsklass? Eller kan man köra båda klasserna parallellt, det är ju inte så många moment som skiljer? Åker man långt till tävling kanske man vill kunna göra flera starter.

Får samma förare starta flera hundar i samma klass? Kan man då få startnummer en bit ifrån varandra så att man hinner växla hund utan stress?

Och kan någon förklara det här med Nybörjarklass A och B som finns på en del tävlingar?

Jag är långt ifrån en expert (har precis börjat med rally själv) men för att tävla i nästa klass behöver man 3 kvalificerande resultat eller 1 runda helt utan avdrag så nej, man kan inte köra två klasser parallellt. Samma förare kan tävla flera hundar i samma klass. Får man täta startnummer så tar man kontakt med de som arrangerar och visar att det inte är så praktiskt så ändrar de.

På de två tävlingarna jag varit på har det varit så många anmälda att de delat upp klassen i två grupper, grupp A och B. Eftersom det inte är en dubbeltävling får du bara starta i en grupp. Är det en dubbeltävling kan du starta samma klass två gånger på en dag.

Och en till idiotfråga. Eftersom man måste anmäla sig i ganska god tid - vad händer om man råkar bli uppflyttad före tävlingen? Kan man få flytta sin anmälan till den nya klassen eller "måste" man tävla i den klass som var aktuell vid anmälan?
Tror det beror på vad arrangören säger. En del kanske tillåter, andra inte.

Jag är långt ifrån en expert (har precis börjat med rally själv) men för att tävla i nästa klass behöver man 3 kvalificerande resultat eller 1 runda helt utan avdrag så nej, man kan inte köra två klasser parallellt. Samma förare kan tävla flera hundar i samma klass. Får man täta startnummer så tar man kontakt med de som arrangerar och visar att det inte är så praktiskt så ändrar de.

På de två tävlingarna jag varit på har det varit så många anmälda att de delat upp klassen i två grupper, grupp A och B. Eftersom det inte är en dubbeltävling får du bara starta i en grupp. Är det en dubbeltävling kan du starta samma klass två gånger på en dag.

Man behöver bara 1 kvalificerande resultat för uppflyttning. 3 behöver du om du vill ha titeln (samma regler som inom tävlingslydnad)

Jag och corgin tränar vidare och väntar på att träningsgruppen ska komma igång igen efter julpausen. Dom sista gångerna innan jul var det som nåt släppte i huvudet på honom och han klarade gå ett par banor helt utan belöningspauser! Säkert p.g.a. en kombination av att jag hittade en RIKTIGT populär belöning, fattade att han orkar bättre om han får ta det lugnt en stund i bilen mellan rundorna istället för att vara inne i hallen och en liten bit allmän mognad i skallen antar jag. :D Känns iallafall riktigt kul att träna när han faktiskt är motiverad att följa med en hel runda utan att stanna på 100 sniffpauser, även om han istället kan bli lite överpeppad - fotgåendet blir liksom mer fotskuttande. :o

Hoppas vi ska kunna starta inofficiell i typ april med målet att komma runt hela banan. ;) Det moment vi behöver träna mera på innan dess är framförallt läggandet direkt ur rörelse, det gillar han inte riktigt och tar det först på andra eller tredje kommandot för det mesta = alldeles för sent. Sen är det nog bara att träna uthållighet och att klara av att jobba i olika miljöer.

Jag har tänkt anmäla mig och stora kluns till en officiell tävling nu i april så att vi får tummen ur och kommer igång. Blir spännande, men debut är ju debut liksom, förhoppningsvis tar vi oss runt och tycker det är kul, resten spelar ingen roll. :)

Verkar som vi är många som ska starta officiell framåt våren.. vad kul då får vi peppa varann! Kanske ses vi på tävling rentav?! Vilka tävlingar funderar ni på att anmäla till?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka