Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt med så många duktiga bukehundar (och förare ;) ) Ziva och jag har också skrapat ihop ett RLD N och siktar på att göra 3 starter i fortsättningsklass under den sista helgen i juni, en rejäl klassdebut. Får man drömma lite (läs mycket) så skulle vi kunna klara av RLD F på bara den helgen, förutsatt att man inte blir bortlottad då :P
Ska ni tävla på gmbk kanske? Jag tävlar i båda klasserna under lördagen och avancerad på söndagen! (har redan 3 st i F).

Ska ni tävla på gmbk kanske? Jag tävlar i båda klasserna under lördagen och avancerad på söndagen! (har redan 3 st i F).

Jajjamän det är där vi ska tävla :) Roligt att du ska tävla i så många klasser, hoppas att ingen av oss blir bortlottade bara

Jag tävlade första gången den 1 juni och vi fick då 77 p, andra gången i fredags med 49p. Bägge gångerna har det blivit fel moment vid sitt-stå (han lägger sig ned...) så det ska vi hårdträna på. Dessutom fick vi väldigt mycket avdrag för nos och position sist så det blir hårdträning i veckan för vi startar igen på söndag på Billingens BK. Dock är där 50 startande och vi startar i slutet så risken finns att det är många spännande dofter jag har att kämpa mot...

Vi tränade lite mer på front (även om vi släppte genom ett par sneda front men det för att vi hade fokus på förstå skillnader till ingångar än fina front) men mest på ord-förståelse. Sherry vet allt och lyssnar inte alltid - roligt att utmana henne och säga fot till vänster ingång i följd av två runt - höger ingång. Men då kan jag lära henne lyssna och inte gissa :)

Annars kör vi lite annat upplägget med Sherry i med att hon var inte med mig på två senaste tävlingar, vi leker först

Mila har inte tränat på ett halv år så henne belönar jag oftare men henne kan jag också lita på

Vet inte om man får lägga länk men det en grupp med rallylydnad utmaning https://www.facebook.com/groups/528873067228470/

Härligt med så många duktiga bukehundar (och förare ;) ) Ziva och jag har också skrapat ihop ett RLD N och siktar på att göra 3 starter i fortsättningsklass under den sista helgen i juni, en rejäl klassdebut. Får man drömma lite (läs mycket) så skulle vi kunna klara av RLD F på bara den helgen, förutsatt att man inte blir bortlottad då :P
Jajjamän det är där vi ska tävla :) Roligt att du ska tävla i så många klasser, hoppas att ingen av oss blir bortlottade bara
Nä, vi får hålla tummarna helt enkelt!
Jag och vovvan får komma igen rejält, var längesedan vi både tränade och tävlade nu faktiskt, mest jag som är lat och inte riktigt har tid tyvärr :(

Nä, vi får hålla tummarna helt enkelt!
Jag och vovvan får komma igen rejält, var längesedan vi både tränade och tävlade nu faktiskt, mest jag som är lat och inte riktigt har tid tyvärr :(

Ja men det blir ju så ibland, har själv svårt att få tummen ur ibland och speciellt nu när det är så vaaaaaarmt! Tror jag lider av värmen mer än vad hunden gör. Kan säga att jag sitter och kikar sbktävling med ojämna mellanrum i hopp om att de fixat startlistorna tidigare än en vecka före :angel: Men tills dess behöver vi träna en massa kontakt, för momenten kan vi men går hunden på en egen promenad och inte bryr sig om vad jag ber om så blir det inget bra iallafall ju :mad::p

Ja men det blir ju så ibland, har själv svårt att få tummen ur ibland och speciellt nu när det är så vaaaaaarmt! Tror jag lider av värmen mer än vad hunden gör. Kan säga att jag sitter och kikar sbktävling med ojämna mellanrum i hopp om att de fixat startlistorna tidigare än en vecka före :angel: Men tills dess behöver vi träna en massa kontakt, för momenten kan vi men går hunden på en egen promenad och inte bryr sig om vad jag ber om så blir det inget bra iallafall ju :mad::p
Hahah det har ju faktiskt hänt någon gång! (tror jag..)
Jomen det är ju så, och särskilt när jag som nyexaminerad jobbar extra och kastar om vardagen helt titt som tätt och försöker hinna med min egen träning. Går inte alltför bra :p
Tur att vi har flera chanser på oss den helgen åtminstone! Jag är i och för sig orolig för att hunden inte ska hålla hela dagen eller hela helgen... Men vi får väl se hur det går :)

När det någon av er som tränar och tävlar tävlingslydnad med ? Hur tycker ni att det funkar att kombinera tävlingslydnad och rally?

Jag ska gå första tävlingslydnadskursen med start på tisdag med min 11 månaders och jag är sugen på att försöka tävla en del om det går bra för oss att träna och vi tycker det är roligt. Men jag skulle även vilja köra Rally. Men hur funkar det att kombinera båda? Dom är ju väldigt olika ur tävlingssynpunkt när det gäller precision och exakthet men ändå lika iomed att det är lydnad och många moment som påminner om varandra. Min känsla är att man kanske kan få negativ utveckling i tävlingslydnaden iomed att man i rallyn är mycket mer fri och ''latjig''? Eller? Lär sig hundarna att skilja eller tar man med tävlingslydnaden till rallyn så man är mer kort med kommandon men ändå friare? Eller ska man ha vitt skilda kommandon?

Ska tilläggas att mina mål är väl att försöka ta diplom i de lägre klasserna, inte elit. Så det blir ju på tävlande hobbynivå gärna i båda grenar. :)

När det någon av er som tränar och tävlar tävlingslydnad med ? Hur tycker ni att det funkar att kombinera tävlingslydnad och rally?

Jag ska gå första tävlingslydnadskursen med start på tisdag med min 11 månaders och jag är sugen på att försöka tävla en del om det går bra för oss att träna och vi tycker det är roligt. Men jag skulle även vilja köra Rally. Men hur funkar det att kombinera båda? Dom är ju väldigt olika ur tävlingssynpunkt när det gäller precision och exakthet men ändå lika iomed att det är lydnad och många moment som påminner om varandra. Min känsla är att man kanske kan få negativ utveckling i tävlingslydnaden iomed att man i rallyn är mycket mer fri och ''latjig''? Eller? Lär sig hundarna att skilja eller tar man med tävlingslydnaden till rallyn så man är mer kort med kommandon men ändå friare? Eller ska man ha vitt skilda kommandon?

Ska tilläggas att mina mål är väl att försöka ta diplom i de lägre klasserna, inte elit. Så det blir ju på tävlande hobbynivå gärna i båda grenar. :)

Jag började träna och tävla tävlingslydnad först. Har sedan börjat tävla i rally. Gick aldrig någon kurs eller så utan hon kunde ju det mesta från tävlingslydnaden så vi startade med tävling direkt vilket gick galant.

Jag tycker inte alls att hon verkar bli förvirrad av att göra båda. I och med att jag startade med tävlingslydnad så har hon ju precisionen så djupt rotad. Upplever att hon tycker att tävlingslydnad har blivit ännu roligare efter att jag tävlat i rally.

Skulle dock inte anmäla till båda grenarna typ samma helg. Har jag anmält till en rallytävling till exempel tränar jag inte direkt massa tävlingslydnad innan.

För oss fungerar det i alla fall bra att kombinera. Kan dock tänka mig att det blir svårt för en rallyhund att tävla i tävlingslydnad om man inte varit noga med positioner osv. Just linförighet/fotgående är jätteviktigt att man tränar in rätt position från början och det är mycket svårare att lära om än att lära in nytt.

Så ska du tävla rally och vill köra tävlingslydnad sedan, var noga med positioner redan från allra första början!

@Malibu_Stacy Tack för jättebra råd! Kommer börja med tävlingslydnaden nu och sedan i höst ev rally. Men som du säger så borde rallyn funka om jag är noga med positionerna och lär in det rätt från början och tar med det in i rallyn än tvärt om.
Jag tror ju att min hund kommer gilla rally bättre så därför vill jag testa båda men verkligen ge tävlingslydnaden en chans, och jag vill lära in precisionen och positionen från den. :) ska bli intressant att prova båda :)

Jag och Ziva blandar hej vilt mellan tävlingslydnad och rallylydnad. Tycker att båda kompletterar varandra på något vis och det känns inte som om att Ziva har några problem att skilja dem åt. Det viktigaste för båda grenar är ju fokus och kontakt. Har ni bara det så är det helt lugnt :) På tal om kontakt ja, det var ju det jag skulle tränat nu innan tävlingen ja :P

Jag kombinerar också rally- och tävlingslydnad och tycker det går bra. Körde enbart tävlingslydnad först och hade därför mycket gratis när jag sedan började med rallylydnad. Tycker som @Kibani att de två sporterna kompletterar varandra på ett bra sätt, och jag har inte märkt att resultaten i tävlingslydnaden påverkets negativt, snarare tvärtom. Tycker att rallylydnaden är så positiv och bekräftande att det blir lite av en energikick som smittar av sig på tävlingslydnaden.
Största risken är nog att JAG SJÄLV skulle blanda ihop korten och börja tjoa och vifta under ett strikt och stramt tävlingslydnadsmoment... :-)

Jag kombinerar också rally- och tävlingslydnad och tycker det går bra. Körde enbart tävlingslydnad först och hade därför mycket gratis när jag sedan började med rallylydnad. Tycker som @Kibani att de två sporterna kompletterar varandra på ett bra sätt, och jag har inte märkt att resultaten i tävlingslydnaden påverkets negativt, snarare tvärtom. Tycker att rallylydnaden är så positiv och bekräftande att det blir lite av en energikick som smittar av sig på tävlingslydnaden.
Största risken är nog att JAG SJÄLV skulle blanda ihop korten och börja tjoa och vifta under ett strikt och stramt tävlingslydnadsmoment... :-)

Det låter hur bra som helst! Har precis anmält mig till rallykursen som startar i augusti :D

@Nominous, bara för att du FÅR lattja runt och hunden inte behöver ha superexakt position vid rallylydnad så behöver det inte betyda att du måste skratta högljutt runt banan och hunden flamsa runt vid sidan ;) Det går helt utmärkt att ha hunden i vanlig lydnadsfot runt banan och inte använda sig av DK vid de olika momenten.

Själv tävlade jag först lydnad med Wahidah och sedan började jag med rallylydnad, i hopp om att få det roligare på tävlingsplanen för henne. Det fungerade så bra att vi sket i lydnaden och bara tävlade rally :p MEN jag var hela tiden lika petig med fotgåendet i rallyn som i vanliga lydnaden. Jag ville ha till läggande under gång på samma sätt, ställandet också osv. Allt som ingick i lydnaden har vi utfört på samma sätt med samma kommandon i rallylydnaden och det enda som blev ett problem med rallylydnaden var att Wahidah i början var så låst vid att vara vid min vänstra sida att hon inte ALLS ville sitta framför mig, vilket de ju ska kunna i rallylydnaden. Herregud, det tog ca 2 månader att få till ett sitt-framför...

På tävling fick vi sedan bra poäng, när det löst sig med sitta framför samt hennes motivation. Jag var petig med positioner, kommandon osv, berömde med ett lätt "bra!" efter varje avklarat moment (för motivationen) och belönade med värsta superjätteroliga belöningen när vi kom ut från banan.

Med Aysu har jag därför börjat på annat sätt. Jag vill kanske tävla vanlig lydnad med henne i framtiden, men vi börjar med rallylydnaden. Dessutom har jag redan nu lärt in att alla kommandon kan utföras på båda sidor om mig och hon går mer på handtecken än muntliga kommandon. Pekar jag mot min högra höft med vänsterhanden så är det fot på höger sida, pekar jag mot vänstra höften med högerhanden så är det fot på vänster sida. Fungerar hur bra som helst.

Och när jag ändå har den här tråden uppe ;) Nu ikväll var Aysu komplett sjövild (igen...), så för att hon inte skulle riva lägenheten i världens tok-kapplöpning bestämde jag mig för att träna lite med henne i köket.

Idag upptäckte jag en helt fantastisk sak - hon blir mer peppad när hon får kämpa lite extra! Vi har ju kämpat massor bara med att kunna börja träna, för att hon ska ta belöningar osv. Sedan krävdes belöningar ofta och för plättlätta saker för att hon skulle våga fortsätta hitta på saker och testa nytt.

Nu däremot... Jag kommenderade fot, gick lite, sitta framför, backa, sitta framför, gå runt, fotgående framåt, sitt, framåt, sitt, ligg, beröm och godis. Och ju längre det tog innan hon fick godisen, desto mer kämpade hon för att göra rätt :D Svansen viftade, öronen flög, hon hade världens busblick och vid några tillfällen kom även några små skall! Det ni! En saluki som skäller för att den blir peppad vid lydnadsträning :D Självfallet la jag in belöningar tätt på varandra också och varvade lätta moment med svårare moment. MEN vilken jäkla hund jag har! Så positiv och intelligent, rolig och världsbäst. Allt flöt på och vi kunde variera hur som helst.

Visst skuttade hon mot mig istället för att sätta sig bredvid ibland, visst la hon sig någon gång när jag sa sitt osv, men själva känslan under träningspasset och hennes inställning till allt... Underbara lilla galenpanna :love:

Och när jag ändå har den här tråden uppe ;) Nu ikväll var Aysu komplett sjövild (igen...), så för att hon inte skulle riva lägenheten i världens tok-kapplöpning bestämde jag mig för att träna lite med henne i köket.

Idag upptäckte jag en helt fantastisk sak - hon blir mer peppad när hon får kämpa lite extra! Vi har ju kämpat massor bara med att kunna börja träna, för att hon ska ta belöningar osv. Sedan krävdes belöningar ofta och för plättlätta saker för att hon skulle våga fortsätta hitta på saker och testa nytt.

Nu däremot... Jag kommenderade fot, gick lite, sitta framför, backa, sitta framför, gå runt, fotgående framåt, sitt, framåt, sitt, ligg, beröm och godis. Och ju längre det tog innan hon fick godisen, desto mer kämpade hon för att göra rätt :D Svansen viftade, öronen flög, hon hade världens busblick och vid några tillfällen kom även några små skall! Det ni! En saluki som skäller för att den blir peppad vid lydnadsträning :D Självfallet la jag in belöningar tätt på varandra också och varvade lätta moment med svårare moment. MEN vilken jäkla hund jag har! Så positiv och intelligent, rolig och världsbäst. Allt flöt på och vi kunde variera hur som helst.

Visst skuttade hon mot mig istället för att sätta sig bredvid ibland, visst la hon sig någon gång när jag sa sitt osv, men själva känslan under träningspasset och hennes inställning till allt... Underbara lilla galenpanna :love:

Känslan är absolut viktigast! Den lydnadstävlingen jag hade bäst känsla på är den som vi fått minst poäng på. Det var den senaste lydnadstävlingen förra hösten och den känslan kommer jag bära med mig när vi ska starta tävlingslydnad igen nån gång i sommar. Vad härligt att det går framåt :)

Känslan är absolut viktigast! Den lydnadstävlingen jag hade bäst känsla på är den som vi fått minst poäng på. Det var den senaste lydnadstävlingen förra hösten och den känslan kommer jag bära med mig när vi ska starta tävlingslydnad igen nån gång i sommar. Vad härligt att det går framåt :)

Så var det för mig en gång när jag tävlade rally med Wahidah. Ena tävlingen kändes inte alls bra. Hon var visserligen med och duktig, men det regnade (och stormade så rejält att tävlingen fick pausas ibland) och för en solälskade saluki blir det inte kul att tävla då. Vi fick ändå 77 poäng om jag inte minns fel, en bit över 70 var det i alla fall. Sedan tävlade vi en gång där allt kändes underbart, hon var framåt och glad, solen strålade och jag dansade som på moln när vi kom ut från banan. 65 poäng. Då var visserligen 10 poäng avdrag för att jag gjort fel, men så jäkla stor skillnad mot regn-tävlingen var det ju inte trots allt.

Nu lär det inte bli tävlingar för Aysu i år, jag kommer inte hinna få henne tillräckligt avslappnad i olika tävlingsmiljöer och framförallt inte tillräckligt fokuserad på mig utomhus utan godis i handen ;) Meen nästa sommar så!

Åh jag blir så trött! Har tävlat 4ggr nu utan ett enda godkänt resultat! Igår gick det verkligen jättedåligt men fick ändå 69 poäng, nästan glad att vi inte blev godkända på en sån skit runda. Tävlade i Falun i onsdags och då gick allt jättebra förutom att jag hoppade över en skylt och blev diskad!

Film från i onsdags:

Åh jag blir så trött! Har tävlat 4ggr nu utan ett enda godkänt resultat! Igår gick det verkligen jättedåligt men fick ändå 69 poäng, nästan glad att vi inte blev godkända på en sån skit runda. Tävlade i Falun i onsdags och då gick allt jättebra förutom att jag hoppade över en skylt och blev diskad!

Film från i onsdags:

Ser jättetrevligt ut, synd på den missade skylten!

Tack till Simrishamns Brukshundskubb för en trevlig tävling och fina present för ett godkänd resultat. Underbar rättvis domare lyste vår dag. Extra roligt att få samma domare som när Sherry stack för första gång ifrån mig mot idag hade henne med mig hela tiden!!!! :) Mila som jag förstörde genom ha för mycket press... hon har inte tävlat sen nov förra året och var lite ofokuserad men hade glädje. 81 slutade Sherry på, Mila fick 86!!!
10500493_898550633490454_698629792174577170_n.jpg

Filmer och lite tankar här http://rallyhundar.wordpress.com/2014/06/29/simrishamn-29-juni-2014-2/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka