Och när jag ändå har den här tråden uppe
Nu ikväll var Aysu komplett sjövild (igen...), så för att hon inte skulle riva lägenheten i världens tok-kapplöpning bestämde jag mig för att träna lite med henne i köket.
Idag upptäckte jag en helt fantastisk sak - hon blir mer peppad när hon får kämpa lite extra! Vi har ju kämpat massor bara med att kunna börja träna, för att hon ska ta belöningar osv. Sedan krävdes belöningar ofta och för plättlätta saker för att hon skulle våga fortsätta hitta på saker och testa nytt.
Nu däremot... Jag kommenderade fot, gick lite, sitta framför, backa, sitta framför, gå runt, fotgående framåt, sitt, framåt, sitt, ligg, beröm och godis. Och ju längre det tog innan hon fick godisen, desto mer kämpade hon för att göra rätt
Svansen viftade, öronen flög, hon hade världens busblick och vid några tillfällen kom även några små skall! Det ni! En saluki som skäller för att den blir peppad vid lydnadsträning
Självfallet la jag in belöningar tätt på varandra också och varvade lätta moment med svårare moment. MEN vilken jäkla hund jag har! Så positiv och intelligent, rolig och världsbäst. Allt flöt på och vi kunde variera hur som helst.
Visst skuttade hon mot mig istället för att sätta sig bredvid ibland, visst la hon sig någon gång när jag sa sitt osv, men själva känslan under träningspasset och hennes inställning till allt... Underbara lilla galenpanna