84 poäng - första godkänd detta året i lördags (har ingen film) och 82 idag!!!!
Det var lite osäker om vi hittar någon som vill köra upp till Halmstad på annandag påsk för att jag och Sherry ska tävla. Men min make har varit jättesnäll och gjorde det för oss - 30 mil tur och retur.... Upp klockan 5 men det VAR VÄRT vi fick 82 poäng!!!
Direkt när jag fick banskissen så såg jag att banan har sina svårigheter - bland annat sitt-ligg i följ av ligg (utan att hunden sätter sig först) och ligg hade inte Sherry velat göra på ett tag.... Men värre skulle det blir med 1-2-3 steg bak - det gick med blandande resultat i uppvärmning men tror jag hittade ett sätt att visa henne det i framtiden att vi kan lyckas. Den lyckades vi inte få ihop på banan - men som sagt den tränade jag inte mycket på annars.
När vi var precis på väg att komma in så smällde ett barn i en lyktstolpe nära oss - Sherry började skälla och jag fick inte kontakt med henne... Hade det varit Mila så hade det varit körd för oss - jäkla dumt att föräldrar inte kan passa sina ungar :/ Som ni kan se i början av filmen så var inte Sherry med mig... Jag fick försöka få kontakt med henne innan vi går över bandet och rusade inte direkt mot start-skylt när domare välkomnade in oss... Det blir bättre ju länge på banan är vi men det så irriterande....
Hon var snabb att ställa sig men har fått väldigt fina ställande i övrigt - under uppvärmning på slutet ville hon inte ställa sig så jag trodde att det blev körd för oss. Hon hittade på små bus inne på banan (extra bus) så när jag gick av banan så sa jag till Julia att jag tar med mig två saker idag - sitt ligg där hon la sig och var kvar att jag kunde rätta till ryggen och ligg där hon la sig perfekt snabbt och var kvar en stund! Det var våra bästa skyltar idag!!
Dessutom har vi lyckas med 270 vänster - detta efter tips från en underbar tränare.
Här har ni hennes runda idag - vi bjuder på det lilla extra
Så nu har vi två godkända resultat och längtar till den tredje. Jag har inga förväntningar till Sölvesborg (om jag vi kan åka dit) eller Helsingborg - men det ska jag inte ha med Sherry - vi ska fortsätta ha kul oavsett poäng. Jag har inte bestämt mig än när jag kommer flytta Sherry upp - om det blir direkt i maj när vi har fått vårt tredje eller om hon ska stanna kvar ett tag i nybörjarklass och få mer vana. Det lutar sig mer åt håll att hon ska flyttas upp nästan direkt - mest för att jag tränar rätt mycket med henne nu utan koppel så hon har bättre kontakt och samarbete med mig då. Sen klart hon älskar leksaker och godis så frestelse kan ställa till för oss men vi tar det som kommer
Hon älskar snurra så snurr kommer vara den bästa skylt hon vet om
Jag vill också skriva till er som tror att ni aldrig kommer att lyckas, till er som har störningskänsliga hundar.... Som jag skrev i förra inlägg så hade Sherry tävlar förra året för att hon tyckte att det var kul och för att hon var med när Mila tävlade. Alltså jag hade inte alls jobbat med Sherry och här ser ni hennes debut med underkänd -103 poäng. Detta året började hon gå på två kurser (tog över en från Mila) och som kursinstruktör säger hon är väldigt snabb lättlärd och älskar göra saker.
Titta noga hon är inte ALLS med mig, hon vet inte var hon ska befinna sig.... Så det finns hopp för er också - ge inte upp träna på olika platser, gå en kurs och glöm inte att ha kul med era hundar! Det är det viktigaste!
Tänk på som en del domare säger - att ni tar samma hund med er hem! Vi blir nervösa hundar reagerar på det, vi blir otydliga till dem och de försöker göra så gott dem kan - se en tävling som en kvitto på vad ni behöver träna mer på. Som jag vet från de två tävlingar att vi ska jobba med säkra ligg och stå (det verkar fungerar jättebra att ha ligg som handkommando och stå som ordkommando) och försöka få till 1-2-3 bak på henne.