Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

kl

Ikväll var det kursstart för rallylydnad nybörjare. Att vår instruktör precis vunnit SM i rallylydnad känns som ett ganska bra utgångsläge för en lyckad kurs : )
Att vi bara var fyra ekipage kändes också fördelaktigt!

I alla fall så insåg jag ganska fort att momenten är busenkla, och problemet heter inte hund, utan förare. Kordination stavas det visst!
- Jahapp, slalom var det här ja, eller nehej spiral var det visst, då får vi gå tillbaka igen.. Vänta, det stod visst HÖGER på skylten!
- 270 grader åt höger. Okej höger det är ditåt.. 270 grader hur mkt blir nu det?
- Var blev nästa skylt av? Aha där borta, vi har visst gått sisådär 90 grader snett i förra momentet..

Typ sådär! Men i slutet fick vi till det.

Tror vi kommer få mycket nytta av denna kurs i tävlingslydnaden sen, och hunden tyckte det var roligt att de hände lite nytt : )

Senast ändrad:

Just detta upplever nog de fleta som provar rally.
Många anser ju att rally är barnsligt och barnlek. Men just att hålla koll på banan, momenten, hunden och sig själv är inte helt enkelt.
Lydnaden har sin svårighet att allt ska vara på ett visst sätt men lättheten är att man vet vad som komma skall och det är alltid samma.
När du kommer till en rallytävling vet du aldrig vad som komma skall. Många ggr så blir man tagen på sängen med att missat träna vissa kombinationer, banbyggar möjligheterna är oändliga. Speciellt i de högre klasserna, då är det massa moment och de flesta kan göras med hunden på båda sidor i tre olika tempon. Det krävs mkt av föraren!

Själv åkte jag på en nit i söndags, min hund som aldrig krånglat i frestelsen fick nos och -5 p. Kaviar var tydligen både oväntat och spännande på plan! Aldrig tänkt tanken att träna på "fisk lukter".
Så vi fick 95p och en 3e plats.

Ja jisses, sambon har fortfarande väldigt roligt åt att jag inte kan räkna till tre :D Nu har jag utmanat honom att ställa upp i nybörjarklass med svärmors gamle hane, så får vi se hur det går med räknandet :devil:

*KL*
Puttar lite i denna tråd.

Hur har Rallyåret varit för er?

Ska göra sista tävlingen den 14 dec och andra gången i fortsättningsklassen. Spännande för det blir första gången i inomhus hall

Kl

Den här tråden gör jag ett avtryck i och hoppas den kommer till liv!
Har funderat ett tag på om jag ska ta en nybörjarkurs nästa år med min hund som då kommer ha hunnit fylla 5 år. :)
Känner ingen som pysslar med sådant så försöker läsa mig till vad som tycks om det :)

Jadu.. jag har varit på 3 tävlingar i år.
-Sbk avdelningen Göteborg 77 poäng
-Angered 87 poäng
-Borås 89 poäng.

Alla i fortsättningsklass och fick i och med detta titeln för fortsättningsklassen :)
Vi har innan detta haft uppehåll från rallyn i 1 år så jag tycker att denna "come-back"-en blev väldigt bra :)
Vi stressar inte upp till avancerad (har 4 st godkända fortsättning nu) utan vi har börjat träna momenten, nu går vi över till avancerade banor och kör nog någon mer fortsättningbana till nästa säsong som uppvärmning :)

Vårat RallyÅr har varit FANTASTISKT! :D

Vi haR sannerligen haft 10 intensiva tävlingsmånader! Målsättningen för det här året var att ta titlarna RLD N och RLD F. Och det gjorde vi ju, och mer därtill!

*4 titlar: RLDN RLDF RLDA RLDM. Varav mästartiteln som andra hund i hela Skaraborg! :banana:

*18 starter varav 15 officiella.

*Placerade 15 ggr varav klassvinst 9 gånger.

*3 rundor med maxpoäng.

*2:a KM

*Distriktsmästare i Skaraborg!
september+2013+516.jpg

Snittet på våra 5 starter i Mästarklass ligger nu på 90,2p. Det kommer inte räcka till nästa års SM-kval, men det är nog lika bra det; vi måste ju ha något att jobba mot nästa år också! =)

Jaha var det du som vann Dm:et :) Grattis

Melker och jag har fixat RLDN, blivit Klubbmästare och var med i laget som vann Lag-DM Skaraborg. Och gjort 1 start i fortsättning inget jag trodde på för 1år sedan.

kl

Jag och min schnauzer har precis börjat med rallylydnad. Vi går en kurs för nybörjare och hittills har det varit två träffar.

Roligt är det helt klart! Min hund var helt grön när jag tog hem honom ( omplacering, varit hos mig i en månad) och han är helt galet pepp och på just nu då han tycker att det är så vansinnigt roligt att träna! Så just nu är det knappt nån styrsel på oss, under första träffen spenderade han mer tid i luften än på fyra ben, idag var det dock något lugnare! Men det gör inget, han har roligt och jag har roligt och vi lär oss massa saker, sen att jag har en flygmaskin/studsboll i kopplet spelar igen roll i nuläget. "Ordning och reda" och finliret får komma senare.

Hoppas på att komma ut och tävla nybörjarklassen under 2014 :)

Senast ändrad:

Ditt inlägg får mig peppad att våga gå med i kurs. Har också en omplacering som aldrig gjort något. Hon älskar att träna och är kontaktsökande men blir så exalterad att hon slår knut på sig själv och studsar runt i kopplet ^^
Har varit rädd för att folk ska undra vad vi gör där , men samtidigt måste man ju börja någonstans och det är skönt att höra att fler har studsbollar i andra änden på kopplet :)

Klart du vågar gå kurs! Precis som du säger måste man börja någonstans och kurser är ju till för att man ska lära sig inte för att visa upp vad man redan kan! :)

Klart du kan gå på kurs med en "sån" hund!
Huvudsaken är ju faktiskt inte vad hunden lär sig på kursen (inom rally) utan vad du lär dig! -så att du kan lära hunden tills momenten sitter.
Om nu hunden snarare behöver öva på att vara runt hundar och kunna fokusera eller vad det nu än må vara så får det väl vara så.
Huvudsaken är att ni gör så gott som ni kan och som sagt att du får redskap till att kunna lära hunden i dennes egen takt :)

Jag ringde faktiskt instruktören och förklarade läget och hur jag tänker och känner.
Hon sa att både jag och Tindra är varmt välkomna att vara med som åskådare på en kurs och sedan ha en pratstund :)

Håller med som du säger , även om hon är ofokuserad vid träningstillfället så lär ju faktiskt jag mig och kan träna in det i lugn och ro hemma.

Om min Ivan kan träna rallylydnad så kan nog alla. :D

KL

I år har Ivan tävlat två inoffar och den tredje är nästa helg.
Han verkar hantera tävlingsmiljö riktigt bra, så till våren ger vi oss ut på officiella :)

Här är några bilder från första starten någonsin, vårt KM i oktober:

2013-12-03-1245_529dc46dddf2b32779455160.jpg

2013-12-03-1243_529dc3d2ddf2b3280ea8cc92.jpg

2013-12-03-1245_529dc46eddf2b33c7e182c94.jpg

Ja, han lipar och ser ut att välta på sista bilden :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar