Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

*KL*

Andra godkännda (nybörjare) idag på Billinge BK. 86 poäng Trodde inte på så många poäng idag

Grattis! Vad är det för hund du har? Jag var också på Billingen, men inte för att tävla tyvärr då jag blev bortlottad, jag bakskrev i nybörjarklassen (så jag såg dig och dina poäng;) ) istället så jag kan få min aktorisation som rallyskrivare. :)

Tycker fö att det är rätt dött på rallysidan här...? Vart har ni tagit vägen, håller ni inte på med rally längre, ni som försvunnit?

Livar upp;):D det hela lite med några bilder från senaste banträningen. Vi jobbar vidare på avanceradklassen nu. Går sådär. Toolah blir lite stressad av högerhandlingen när hon inte riktigt känner sig säker på vad som förväntas av henne, och då blir det lite hafsigt och en del missar tyvärr...

Men jag minns att det var samma när vi började med rally och hon var ovan vid att träna alls, hon blir sådan. Det släpper när hon börjar känna sig trygg med vad jag vill.

379576_10200594671488146_1530819215_n.jpg

944417_10200594674528222_633020686_n.jpg

970731_10200594675248240_1060691293_n.jpg

1009902_10200594673008184_616775807_n.jpg

179760_10200594677448295_1125855349_n.jpg

945908_10200594678728327_1570562058_n.jpg

-6U2ZwTF6Ot...47373662_n.jpg

971628_10200594680648375_656071152_n.jpg

1001798_10200594681928407_1640304629_n.jpg

Vi är här, men fick avstå planerade tävlingen med bägge vovvarna. Ena vovven fick bli opererad tidigare än planerat för en liten knöl som växte och hamnade således under karenstid för medicinska preparat.

Melker är Papillon/Lhasa Apso 5år.

Är så nöjd med honom idag, gjorde tävlingsdebut förra året gjorde då 2 officiella Billingen och Tibro. Även KM och Dm och han bara nosade och ville inte alls vara med. Kastrerade honom i januari mer fokus nu men har fortfarande svårt att få honom riktigt motiverad.

Senast ändrad:

Gör ett tappert försök att få liv i tråden som varit vilande ett tag! Hur går det med rallyträningen för er andra?

Vi har just tagit vår tredje kvalificerande reultat i avanceradklass och flytta om möjligt upp till nästa tävling! :D

Grattis!

KL

Jag har debuterat i rallysammanhang :)! Har tävlat min 6:årige dvärgschnauzer Homer i Fortsättningsklass. Han har tävlat med min man förut och de har tillsammans tagit titeln RLD N (men detta var debuten i Fortsättningsklass), jag har aldrig någonsin satt min fot på en rallybana innan ;).

rally4.jpg

Det gick helt OK och vi slutade på 94 poäng och en 6:e placering. Jag är glad att jag äntligen hittat en hobby till Homer som han verkar gilla (har testat agility, lydnad, bruksspår och viltspår) så detta kommer vi fortsätta med :). Satsar på RLD F innan året är slut och sen träna mot Avancerad och Mästarklass :).

Vår tävlingsrunda

*kl*

Här ligger vi lågt med rallyträningen just nu, Dana fick en lill-husse i slutet av juni och jag hade rätt mycket foglossning tyvärr, så det blev väldigt lite hundträning. Så just nu jobbar vi bara på att få tillbaka kontakten och väldigt grundläggande kontaktövningar hemma i köket.
Målet är iaf att ha ett RLD F och vara trygga i avancerad klass inför ras-sm som går om bra precis ett år. Tycker själv att alla moment i fortsättningsklassen börjar sitta bra, alla utom den förbaskade snurren.Har även börjat nosa på momenten i avancerad klass.
Jag kommer eventuellt även att tävla svärmors tik till våren, med målet att hon ska skrapa ihop ett RLD N under 2014. Om det går bra så vore det ju kul att ha två hundar till ras-sm :D

Efter att ha haft tävlingsuppehåll sedan Maj 2012 tävlade vi igen förra helgen. Vi lyckades med vår andra godkända i fortsättningsklassen :)
(Miao, jag såg er förresten! -Har Enya, vi tävlade sist i klassen).
Var en del kissade i vår klass, och eftersom vi startade sist som sagt så hade vi säkerligen en hel del lukter att ta oss igenom, men trots detta blev det endast ett nos. Däremot fick vi lite andra fel såsom att jag kom för nära pälsen vid läggande under gång -vilket medförde att hon flög upp igen och jag la om henne -10 poäng. Sedan på sitt, stå var hon lite för ivrig och lyssnade inte så den blev ligg, sitt, stå :p Och förutom detta fick vi ett snett sittande.

Så, en mycket trevlig runda fick vi, men felen som gjordes kostade väldigt mycket. Men är galet nöjd med min hund eftersom det ändå var såpass längesedan vi tävlade, och tränat har vi ju inte heller gjort ordentligt.. ("på riktigt" blev det 3 ggr under veckan innan tävling).

Grattis, både till dig, Miao och nordsvensken!

Själv har jag ju fått en ny liten flockmedlem, en sån där som bara kunde "sitt" och inget mer. Bytte namn på henne gjorde jag också, så först nu börjar hon veta vad hon heter ;)

Planen är i alla fall att tävla nybörjarklassen med henne nästa år. När på året vet jag dock inte, men helst innan det blir kallt ute :D Hon gillar ju utan tvekan värme mer än kyla.

I nuläget leker vi mycket, tränar lite tricks och jag peppar henne allt jag kan för att få henne att bjuda på beteenden så att det sedan ska gå att shejpa fram rallymomenten. Förutom sitt så börjar hon få kläm på "stå" och "ligg" och kartongen vi använder vid klossträningen är rolig att stå på. Har även fått henne att gå runt ett ben om jag håller fram det, så "gå runt" och "sitt framför" lär bli det lättaste med henne.

Måste läsa på rallymomenten igen för att se vad vi faktiskt behöver lära oss :D
Som jag kan komma på nu så är det:
Gå nära mig vid sidan i slakt koppel oavsett tempo.
Sitt, stå och ligg samt växlingar mellan dem när hon är vid min sida.
Gå runt mig.

Har jag glömt något?

Roligt att höra vad som händer hos er! Grattis till debuter, fina tävlingsresultat nya hundar och lillhussar! =)

Fick klartecken om uppflytt i morse, så nu har jag knappt 2 veckor på mig att få kontroll över mästarklassens moment... :o

(Bortsett från konskick och apport tror jag dock det ska gå tämligen smärtfritt, det är ju "bara" nya sammansättningar av färdigheter vi redan har i övrigt. Att sedan få det att fungera på bana är en annan sak, men det blir en mental utmaning för mig att ge mig ut på tävlingsbanan utan att vara hundra förberedd. Och stadgan, framförallt i ståendet, behöver också uppdateras)

film från lördagens runda finns här: http://youtu.be/vY7fEIkZS74

*kl*

Lite uppdateringar här med :)
Tävlade i Mariestad i augusti, då allt bara blev konstigt och allt var mitt fel. Men skrapade ihop 67 poäng.

Så nya tag siktar på Km den 11 sep, Billinge den 15 sep och Dm på hemmaplan den 28 sep.

Börjat lite smått med fortsätningsskyltarna och har lite problem att få till snurren. Men det löser sig säkert med lite mer träning

kl

Tränar lydnad, agility och spår med min hund, och nu har vi även anmält oss till en rallykurs. Någon som har tips på vad man kan "fuskträna" inför kursstarten? Framför-sättande har vi börjat träna in idag. Vi tävlar i lydnad och är uppflyttade till klass 3 så antar att vi har lite fördel av det.

Du lär helt klart ha en STOR fördel vad gäller nybörjarklassen om inte annat, det är ju i princip enbart följsamhet.
Träna på front (framför-sittande) som du är inne på. Sedan vet jag inte om du kan gå ett varv runt hunden när den står? Snurr under gång kan också vara bra att tjuvträna på om du gillar rallyn -kommer dock först i fortsättningsklass.

Och det ska vi med :)

Minns inte hur bra jag uppdaterat här men vi har ju tävlat 4 ggr officiellt nu, senast debut i fortsättning med 98p :)
Sen så har jag ju tävlat ett dm och ett km och kan titulera oss mästare på båda två :) ska bli spännande att tävla dm igeb och se om vi kan behålla pokalen!

Oj, vad duktiga ni är! Kul att se en film från ett så pass avancerat ekipage.

*kl

Vi går nu fortsättningskurs i rally med vår finska lapphund Lovis. Vi tycker att det är hur kul som helst, men har noll tävlingsambitioner. Just nu tränar vi på sitt-stå-stanna, och sidvärtesarbete i fronten.

Vi ses den 28 :)

Jag och Melker är nu klubbmästare i Rallylydnad. Vi vann på 90 poäng i gårkväll. Ska hålla i känslan tills på söndag då vi startar på Billingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka