Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

KL

Helgen har gått i rallyns tecken.
Jag hade bjudit in Cristina Lundgren till klubben (instruktör och domare) för två kursdagar. Jag var själv med på lördagen och jag fick hjälp med min handling och prova på fortsättningsskyltarna. Vi är ju uppflyttade nu så det var ju dags :p
Första rundan gick sådär och jag fick förklarat för mig varför. När Akki är lite övertaggad blir hon extremt signalkänslig och jag handlar som en spratteldocka och ingen koll på vad för signaler jag har och när.
Men det sista vi gjorde på dagen sedan var en "tävling". Tog åt mig alla tips och vips så gjorde vi en runda på 100p med skyltar vi inte tränat alls innan.
Kanondag!!

Film: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=i8x1TR2mp5c

*KL*

Någon som har tips om träning, alt trevlig träningsgrupp inom Rallylydnad i/ runt mitten av skåne.
Skulle gå kurs nu men tyckte det var lite väl dyrt för endast 4 ggn.

Behöver träna o träffa andra som tränar så man får upp motivationen lite. :D

Den har jag precis beställt idag så vi kan kolla och fundera lite, moment känns inte svåra om jag tittar på YT men säker svårare att göra i verkligheten och just det att man inte får belöna på tävling avskräcker mig. ja plus en dyr - enligt mig - licens för vovve.

Fast belöna på tävling är ju just det man får göra i rallylydnad! Dock enbart med rösten i och för sig, men i jämförelse med "vanlig" lydnad så är det ju väldigt mycket.
Jag som har en kampglad hund brukar visa henne var jag stoppar ner trasan efter uppvärmningen, börjar hon se lite less ut på plan så behöver jag bara lägga handen på den fickan samtidigt som jag säger nåt i stil med "ja kom igen nu gumman, duktig tjej". Kan säkert lika gärna appliceras på en köttbulle också :D

Fast belöna på tävling är ju just det man får göra i rallylydnad! Dock enbart med rösten i och för sig, men i jämförelse med "vanlig" lydnad så är det ju väldigt mycket.
Jag som har en kampglad hund brukar visa henne var jag stoppar ner trasan efter uppvärmningen, börjar hon se lite less ut på plan så behöver jag bara lägga handen på den fickan samtidigt som jag säger nåt i stil med "ja kom igen nu gumman, duktig tjej". Kan säkert lika gärna appliceras på en köttbulle också :D
Ja det en skillnad men min hund - en osäker omplacering - behöver mer stöd och bekräftelse på att hon gör rätt :)

KL

Nu har jag anmält lagotton till ytterligare två starter samma dag i nybörjarklassen.
Och passade på att anmäla labben också. Hans första start i något officiellt sammanhang överhuvud taget. Inte säker på att labben är mogen, men vi har en månad på att träna så vi ska göra ett (två) försök.

Hur förlorade ni poäng i era första tävlingar? Var det svårt att inte blir godkänt?

Jag vill inte påstå att det var svårt att bli godkänd, men så är jag också en person som inte vågar mig ut på tävling för att jag vet att det sitter riktigt ordentligt, med olika störningar, olika platser mm, och som tränar väldigt mycket...

Hade jag inte lagt ner väldigt mycket tid och energi, då hade det säkerligen varit svårt att lyckas bli godkänd, jag har också en omplaceringshund med stort behov av stöd och stöttning för att hon inte ska lägga av och tro att hon gjort fel, men jag har fått ladda min röst väldigt mycket för att hon ska förstå att det verkligen innebär att hon gjort rätt. Mitt tjoande betyder lika mycket att hon gör rätt, som en köttbulle (även om köttbullen är värdefullare och bättre som belöning, men som uppmuntran fungerar rösten bra nu)

Första tävlingen fick vi 87p. -10 fel övning, då hon reste sig från sitt-ligg-gå runt, och -3 för förarfel då jag snubblade över hunden i springande 360 vänster.

Tävling 2 och 3 felfria, tävling 4 -10 då jag gick galet i spiralen. Tävling 5 -3 för oro då hon trampade i sitt-stå-gå runt, och tävling 6 -1 för snett sättande och -3 för oro: hon hoppade upp väl kvickt från sättandet.

Tack! Jag undrar i fall nån av er vill utvärdera våra filmer från första fri träning av olika moment. Jag vet att nästa gång ska jag gå lite närmare kameran så att det syns bättre.

http://youtu.be/nJDROhoLKIc

http://youtu.be/bmJDuYW2Z90

Fick tips om bättre belöning till Sherry så att hon inte ska gå mycket framåt. Och jag vet att jag måste hitta rätt att få upp Mila att gå snabbare - hon tycker om klapp och ord att hon är duktig - det syns på första filmen hur roligt vi har när jag berömmer henne. Men alla tips är värdefulla :)

Vi förlorade poäng genom att hon studsade samt att jag läste en skylt fel :o, så en glad hund och mattes krångel var det som drog poäng.

*kl*

Årsdebut i Motala i helgen. Känns rätt okej, har haft svårt att motivera Melker men blivit bättre.
Någon mer som ska dit?

Nu är vi anmälda till vår debut i rallylydnad. Det var lite spontant och inte ens månad kvar till tävling men vi få se :)

Första godkännda resultatet 78 poäng Något sträckt koppel och bris. Mina brosbarn kom för att kolla och Melker hann inte hälsa på dem innan start så han blev lite distraherad

Vi har också varit iväg och tävlat i helgen, vår tredje start i Fortsättningsklass. Jag hade legat i 11 dagar innan; lunginflammation och bihåleinflammation, och hunden hade därmed också legat på sofflocket, ingen träning och ingen större mängd motion heller. Därtill är hon skendräktig. In i det sista tvekade jag om vi skulle tävla, jag kände mig inte särskilt pigg och frisk, men vad fasen, jag vill ju tävla så vi åkte ändå. ;)

Soligt och varmt (24 grader) på tävlingsplatsen också och min hund är ganska känslig för värme, MEN vi vann men 99p. Jag är mycket nöjd med denna bedrift! =)
Forsta_pris_rallylydnad_fortsattningsklass_Fargelanda.jpg

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=xf4YIoSSR-A

En liten löjlig -1 då hon inte satte sig på första sitt-kommandot bara. Synd med den dock, för hade jag fått en 100-poängare hade jag varit helt säker på att flytta upp till Avancerad, nu tvekar jag lite... Bara för att jag har mina egna ideer om att vi måste prestera en runda maxpoäng. :o Jag tror dock jag måste släppa det, det tar tid och kostar mycket pengar att åka och tävla, och det kanske är bättre att lägga det på träning, och komma vidare upp i klasserna. Vi har trots allt gjort tre jättebra rundor i fortsättningsklass, 97 (2:a), 96 (1:a) och 99 (1:a) så egentligen borde det inte vara mycket att fundera på.;)

Andra start och 78!! Jag gick av banan med en bra känsla, fick bara ett avdrag för sträck koppel mot 13 på min debut och mycket mer poäng än sist. Jag är grymt nöjd!

Grattis, vad roligt!
Tack! Nu ska vi bara jobba mer med kontakt - vi tränar på olika platser där olika hundar var men aldrig har problem med kontakt (ej nosande) på träningar men förlorar en del på det på tävlingar. Sen det inte lätt för henne lång tjock päls och tävla mitt på dagen 24 av 31 eller 22 av 28... Hon tröttnar snabbt också på att vänta

Grattis till dig och till nordsvensken.

Själv har vi nu en vecka kvar till debuten för labben. Har varken haft ork att träna honom eller lagotton så vi får se hur det går, ska försöka åka dit och se det som miljöträning för labbens del. Lagotton hoppas jag kan gå på ren rutin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka