Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rally-folk!

*KL*

Har ni sett att de uppdaterat skyltarna nu och momentbeskrivningarna? Samma moment som förut (iaf i nybörjarklassen), men ja, det ser lite annorlunda ut.

Allt går att se här:
http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/rallylydnad/moment-i-rallylydnad/

Och till något helt annat:
Nu börjar jag komma igång med att träna min älskade lilla Aysu :D
Hon har börjat bjuda på beteenden, uppskatta olika belöningsformer och tycker att det är jättekul att träna. Såklart. Hon tycker att allt är kul ;)

Senaste projektet är att få till klossträningen så att vi kan få till bra fotgående. För några minuter sedan tränade vi och då kom vi så långt att hon klev upp på klossen och tog något steg åt sidan när jag också flyttade mig. Duktig tjej! Ska försöka träna några minuter varannan dag nu för att verkligen få ordning på det här.

Annars kan hon:
Sitt, ligg och stå både vid sidan och framför mig, följa handen lite och massor av onödiga tricks.
Hon kan ligga både från stående och sittande, börjar förstå att man kan sitta från liggande men förstår inte alls att man kan stå direkt från sittande. Just att stå är något vi behöver träna mycket på också.
Förhoppningsvis kan vi tävla i juni. Om inte annat åker vi till tävling då för att titta på och miljöträna lite :)

Hur ser era planer ut för framtiden, har ni hunnit komma på några mål för nästa år tex?

kl.

Här tränar vi på, strax över halva kursen är avklarad. Har börjat jobba mer ordentligt med fotgånde med Lego, än så länge väldigt basic och tänkte börja med klossträning nu också. Tycker överlag att fotgåendet kan vara klurigt att lära in ordentligt så jag har inte velat mixtra med det förrän nu senaste veckorna.

I övrigt kan han sitt, ligg och stå vid sidan om mig och framför, och i olika följd. Han är också väldigt duktig på att behålla position i sitt och ligg, vi tragglar vidare med att behålla positionen i stå, det funkar ibland och ibland inte, men han är gärna snabb på att sätta sig.

Jag hoppas på att komma ut och tävla under 2014, kanske fram emot sommaren.

Senast ändrad:

kl

Nu har vi debuterat i rallylydnad! Det resulterade i vinst med 100 poäng. Heja oss!
Sms-ade och tackade vår tränare som vi gått kurs för i höstas, och fick massa beröm, så just nu är man mäkta mallig, även om det bara är nybörjarklass. Vovven är dyyyr idag ;)

Senast ändrad:

Halvt kl

Grattis, vad roligt!:)

Nu är vi anmälda till nybörjarkursen som startar vecka 14! Ska bli riktigt spännande :D

Va roligt! Grattis och bra jobbat!!

kl

här går det snabbt framåt. Lego är så vansinnigt tacksam att jobba med och så himla duktig att inlärningen av nybörjarklassen går i en rasande fart.
Han kan alla moment på grundnivå, vi har endel småfix kvar att jobba med i momenten men vi har kommit så långt att jag anmält till två tävlingar, båda i början av februari! Ska bli riktigt roligt även om det är lite nervöst!

Grattis! :)

KL,

Då får jag och Ladda också hoppa in här - vi har precis gått vår första rallylydnadskurs! Vi valde en intensivkurs, så igår och idag har vi tragglat skyltar och regler, och haft jätteroligt.
Ladda var totalt slut efter gårdagens kurs, men idag hade hon liiite energi kvar även efteråt. Igår fick jag väcka henne vid 22.30 för att vi skulle ut och kissa, då hade hon sovit sen 19… :D

Detta var dagens sista runda, ni får ha lite överseende med alla nybörjarmissar och godismateri. Även om hon är seg så tror jag att hon gillar det, svansen går i stort sett hela tiden :D

http://youtu.be/H7fuUZl_vwI

Nu har vi något att varva apporteringen och viltspåret med i vår och sommar!

KL

Jag funderar på att anmäla mig och hundarna till nybörjarklass om en knapp månad. Är det nåt ändrat i och med skyltarna, eller är det som förut och skyltarna ser lite annorlunda ut? Har tittat på skyltarna på SBKs sida och inte sett nåt speciellt annorlunda.

kl

Nu har vi debuterat i rallylydnad! Det resulterade i vinst med 100 poäng. Heja oss!
Sms-ade och tackade vår tränare som vi gått kurs för i höstas, och fick massa beröm, så just nu är man mäkta mallig, även om det bara är nybörjarklass. Vovven är dyyyr idag ;)

Grattis!! Vad kul!

KL

Jag funderar på att anmäla mig och hundarna till nybörjarklass om en knapp månad. Är det nåt ändrat i och med skyltarna, eller är det som förut och skyltarna ser lite annorlunda ut? Har tittat på skyltarna på SBKs sida och inte sett nåt speciellt annorlunda.

Till höger på denna sida hittar du alla ändringar 2014:
http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/rallylydnad/

Kopierar vad som ändrats i skyltarna i nybörjarklass.

"Två skyltar i nybörjarklassen byter namn.
Nr 125 byter namn till ”Ligg”
Nr 127 byter namn till ”Helt om, hund bakom”"

De hette tidigare "läggande under gång" och "helt om vänster, hund höger"
Tycker det är bra med namnbyte, blir tydligare. Läggande under gång för mig är tävlingslydnadsmoment där man fortsätter framåt och lämnar hunden, men i rallylydnad ska man stanna kvar.

kl

Tack för alla grattis!

Jag har tänkt försöka träna lite rally med min har jag tänkt, får börja med att lära in grundkommandon som det fungerat utan i vardagen eftersom att han är så lyhörd.

kl

Imorgon kväll drar kursen igång!:D Ska bli så kul att få pröva på :D Blir ju helt annat än att traggla kommandon på hemmaplan, så det ska bli jättespännande!:)

Tänkte släpa med mig mamma efter några träffar och få lite bilder på oss när vi blivit lite varma i kläderna :)

Ha det så kul och hoppas det går bra.

Sitter själv och planerar min första rallykurs som jag ska hålla i. Och håller på att utbilda mig till rallyinstruktör.

Tack!! Tror det blir väldigt nyttigt för oss båda :)

Okejokej , hoppas det ska gå bra för dig med :)

KL
Får jag hoppa in här? Jag ska gå min första kurs i rally tillsammans med Max 2,5 år. :) Vad är bra att tänka på innan? Vad kan man klassa som grundkrav för att klara sig igenom en bana (tänker typ på fotgående etc)?

Nu är jag ny inom detta område så ska inte säga för mkt, men kravet för mig för att få gå med var en hyfsad kontroll på sitt , ligg , stanna (inom koppellängd till o börja med). Fotgående nämnde hon inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka