Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
1511220_862173800461471_1439495463330615838_n.jpg

Jag och Sherry tävlade

19/4 med 87

21/4 med 82

26/4 med 85

Så nu heter hon RLD N Sherry :)

Tävlade i helgen med Lego i fortsättningsklassen och med mammas amrishane i nybörjarklassen. Dubbla klasser i alla klasser så fyra starter gjorde jag totalt.
Båda grabbarna kammade hem godkända poäng i båda sina klasser.
Vilket också betydde att Lego har fått en ny titel; RLD F och är uppflyttat till avancerad klass. :D

Grattis @Rouise och @rahl! :D

Här tränar vi på. Momenten sitter bra så länge jag har godis i handen, resten är det lite sisådär med ;) Svårast av allt är dock att vara i olika miljöer och träna. Aysu har inte direkt fått mycket miljöträning som ung om man säger så och först nu kan hon fokusera på mig trots andra hundar i närheten (om jag har godis i handen...). Det går dock framåt sakta men säkert, vi börjar komma igång med att träna bland andra hundar nu också och jag har ännu inte tappat hoppet om att kunna tävla nybörjarklass någon gång i år. Vi får se hur det går...

kl (heter det så numera?!)
Tänkte hoppa in i gruppen då jag alldeles nyligen börjat träna rallylydnad med min vovva. Har redan anmält oss till tävling!:eek: Den 29/5 är det tänkt att vi ska tävla för första gången. Känns lite nervöst!

Här är en film från senaste träningen, ni som kan det här med rally får gärna påpeka om jag gör något som är helt galet!

kl (heter det så numera?!)
Tänkte hoppa in i gruppen då jag alldeles nyligen börjat träna rallylydnad med min vovva. Har redan anmält oss till tävling!:eek: Den 29/5 är det tänkt att vi ska tävla för första gången. Känns lite nervöst!

Här är en film från senaste träningen, ni som kan det här med rally får gärna påpeka om jag gör något som är helt galet!

Tyckte att det såg trevligt ut! funderar lite på slalom dock, utan att ha dubbelkollat skyltarna så tror jag att man alltid går in i slalom från höger sida? Nån får gärna rätta mig om jag har fel.

Tredje sista skylten, antar att det är sitt framför sedan vänster ingång, framåt (utan sitt)? I vart fall genomför ni sitt framför sedan går du och hunden faller in på vänster sida. Hunden ska alltså göra ingång först innan ni går.

Lite samma sak när ni slutar ´1 steg bak, 2 steg bak, 3 steg bak. hunden gör ingen ingåg utan du går framåt medans hunden fortfarande sitter framför och hunden faller in på sidan. Ett annat tips för det momentet är att räkna dina steg högt, det är jättelätt att få avdrag för att man som förare strulat till det med stegen, jag själv är väldigt duktig på att avsluta med ett halvt steg, så istället för två steg tar jag två...och ett halvt.

Lycka till på tävlingen!

@Rouise tack för din feedback! Mycket bra att tänka på! Ska definitivt kolla upp slalom så jag inte går in på fel sida! Vore ju synd att få en sån miss! Det där med att hunden inte gör ngn ingång hade jag inte heller tänkt på så det var väldigt bra att du såg det! :)

Ja precis fel ingång i slalom och sen rätt mycket sträck koppel :)

och 123 bak så blir det -10 :D vovve ska inte sätta sig medan du tar 2 eller 3 steg utan den ska sätta sig när du har tagit de steg :)

@rahl det är så svårt med kopplet tycker jag! Det är bara ivägen ;) Men det ska alltså vara bra mkt längre än vad jag har det?

Har problem med att hon sätter sig när jag bakar, måste träna på det men vet inte riktigt hur. Men man får alltså inga poäng alls om hunden sätter sig ned emellan? Bra att veta inför tävlingen! :D

Jag tycker att det ser väldigt trevligt ut!

Påpekanden;
-Fel ingång i slalom som de andra har påtalat
-Ingen ingång på vissa moment, även här som andra påtalat
-För många sättanden i 1,2,3-bak -> Nej du får bara massa minuspoäng om du inte får bort detta tyvärr.

-Försök vara mer självsäker i ditt steg, du går gärna ganska snabbt, vad händer om du går långsammare?
Försök att ta längre tydliga steg i 1,2,3-bakåt exempelfilm;

detta gäller sedan även tex ligg-gå runt och liknande, sätt tydligt ihop fötterna och vänta en millisekund!
-gör att du kan ta ett snabbt andetag och ladda inför nästa skylt och samla ihop hunden och domaren ser tydligt vad som sker.

Sträckt koppel tycker jag inte att jag håller med om..? Vart exakt är detta i filmen?
Tycker att du har en bra längd i början, sedan mot slutet verkar du ha kortat upp det en bit, troligtvis omedvetet.
Försök bara att hålla kopplet på "rätt sida om hundens hals" även här för att vara tydlig gentemot domaren även om det inte bör ge några avdrag i sig. Du kan även korta/länga kopplet vid vissa enskilda moment, på filmen fick du trassel med benet där kanske du borde ha kortat det innan? och vid ligg kan man exempelvis behöva länga kopplet tillfälligt.

Libra jag såg sträck koppel i ett par moment :) Den behöver inte vara mycket längre :)

Du får ju -10 fel övning och lite mer kanske om hon sätter sig om det blir brist där också. alltså hunden ska sätta sig framför, följa med sätta sig efter 1 steg följa med sätta sig efter 2 steg följa med sätta sig efter 3 steg. allt annat i mellan är ju fel utförd övning. locka medan ni backar

@Libra Filmen var jättebra! Ska träna på att mer ta såna steg! :) Tack för det tipset och dina andra tips! :) Ska verkligen tänka på det där med att vänta en millisekund! Och på hur jag går! :)

Jag tränade 1,2,3 steg bak på klubben igår. Gjorde så att jag klickade när hon gick med istället för att sätta sig. Det fungerade bra så nu verkar hon fatta det!

Jag har hört att man inte får trasslat ut hunden om den trasslar in sig i hunden, stämmer det?

Du får trassla ut hunden UTAN att röra den då är du diskad :D men klarar ni göra det utna att du rör hunden så gör det :)

vi tränar på frestelse (en leksaks- och matgalen tax), en del att jobba på men vilka stora framsteg!! Svårare var det att göra moment nära en leksak med päls men bara göra om det och belöna om hon följer mig Mycket nöjd - godis var hon inte alls intresserad trots gott våt foder för katter, köttbullar, torkad fisk osv.

Kul att du tycker det! :)
Det där med millisekunds väntan kan verkligen kännas som en lång evighet ibland, men oftast syns det inte alls på samma sätt.
Och i vilket fall, om det nu syns att du stannar, vad gör det? Det går ju ändå inte på tid etc! :)

Angående trassel;
Du får inte röra hunden, du får inte tappa kopplet, du får inte sträcka kopplet (avdrag för sträckt koppel), förutom detta kan du försöka göra det bästa åt situationen. Din hund verkar dock duktig på att trassla ur sig själv vilket är ett stort plus! Annars tycker jag att man oftast löser det genom att länga kopplet lite extra och hoppas på det bästa.

Tävlade i rally med dahlia (dvärgschnauzer) första gången idag och fick godkänt med 88 poäng!

Vi har knappt tränat något mer än typ tysksvängen och frontposition då vi tävlar tävlingslydnad annars och hon har mycket gratis därifrån.

De avdrag vi fick var enbart för att jag själv strulade till det vid en skylt (en enkel satans 270 grader vänster sväng...)!

Nu har vi två tävlingar till inbokade så hoppas på ett diplom inom snar framtid :)

@Malibu_Stacy grattis! :)

Jag gjorde debuten idag men blev tyvärr inte godkända. Känner mig lite besviken men gör man fel får man skylla sig själv!

Blir säkert bättre nästa gång ska du se!

Vi tävlade för andra gången i helgen, placering 7 av 48 startande med kvalificerat resultat. Dock sämre poäng denna gång än förra, fick massor av -1 för att jag stod fel med mina fötter och tydligen var för långt bort från skyltarna. Konstigt för fick inte ett enda sådant avdrag vid första tävlingen så undrar om det kanske var denna domare som var mycket petig?

Ska tävla i helgen igen, hoppas på godkänt då också så vi har RLD N :D Kommer nog starta något i fortsättningsklass också i slutet av sommaren. Ska först satsa på tävlingslydnaden under sommaren, retorik det kan bli lite virrigt om man tävlar i båda grenar samtidigt...

Nu har vi tävlat rally för tredje gången på drygt två veckor och dahlia har numera titeln RLD N före sitt namn! :D

Det var kokande hett idag och Dahlia som annars är mycket alert och med på noterna var idag riktigt seg och det blev inte alls något fotgående utan mer promenad runt banan. Trots det fick vi över 80 poäng.

Nu ska jag nog prova starta fortsättning senare i sommar!

Härligt med så många duktiga bukehundar (och förare ;) ) Ziva och jag har också skrapat ihop ett RLD N och siktar på att göra 3 starter i fortsättningsklass under den sista helgen i juni, en rejäl klassdebut. Får man drömma lite (läs mycket) så skulle vi kunna klara av RLD F på bara den helgen, förutsatt att man inte blir bortlottad då :P

Jag börjar komma igång rätt bra med Aysu nu. Tänk att den lilla salukin som för ett halvår sedan knappt visste hur man lekte med människor nu kan i princip samtliga moment till nybörjarklassen samt klarar flera av dem på rad utan belöning mellan (i alla fall hemma i köket) :D Många moment fungerar även med hundar runtomkring, men då bara de enklaste och med godisbelöning väldigt ofta.

Såhär såg några sekunder ut när vi tränade i köket häromdagen:
http://instagram.com/p/o1Ewh7vxV9/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar