Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lägger i en högre växel under maj, när det råkade finnas ett antal tävlingar på rimligt pendelavstånd. Så nu är tiken anmäld till fyra starter och hanen till ytterligare tre i nybörjarklass... Jag dristade mig också till att anmäla hanen till fortsättningsklass lite längre fram med förhoppning att vi hunnit skrapa ihop två godkända resultat på tre starter. Han har ju trots allt haft över gränsen på alla sina starter utom den allra första där han också skulle haft det om inte jag hade kostat -20 pga hjärnsläpp.

Så får man göra va? Anmäla i förväg?

Nu har vi tränat igen! 8-9 skyltar igen med fotgående mellan. Försökte tänka på att få till svängar åt både höger och vänster, försöka gå i lite raskare tempo ibland (så gott det nu går i mitt trånga kök) och påminde mig själv om att "sitt framför" är ett vanligt moment :p Filmade också, så lite senare ikväll ska det upp på youtube. Kändes riktigt fint i alla fall!

Fått fixat alldeles egna inplastade rallyskyltar, imorgon ska vi ut på bakgården och träna! :banana: Våra pensionärsgrannar kommer säkert undra vad vi håller på med (bor i radhus). :angel:

Nån som har tips på billiga och bra skylthållare?

Skylthållarna är ju svindyra. Lägg skylten på marken och lägg på en sten så den inte blåser bort. Eller spika fast skylten på en pinne och stick den i marken.

Det slår mig nu att typ krocketbågar eller såna metallbågar som man har vid växter för att de inte ska lägga sig ned, vad de nu heter, borde kunna användas om du tränar på gräsmatta. Knyt fast skylten och stick ned bågen i jorden, det borde hålla. Har du gott om bågar kan du ta två, och så sticka skylten emellan så slipper du knyta. Har inte provat detta själv men i teorin borde det gå.

Ja dom "riktiga" kostar ju verkligen skjortan! Såg att nån använt sig av genomskinliga servetthållare från ikea som man kan klämma fast skylten i, tror vi har en sån hemma så ska prova och se om det överhuvudtaget hålls upprätt! Priset på dem är ju isåfall betydligt mer överkomligt. :p

Ja dom "riktiga" kostar ju verkligen skjortan! Såg att nån använt sig av genomskinliga servetthållare från ikea som man kan klämma fast skylten i, tror vi har en sån hemma så ska prova och se om det överhuvudtaget hålls upprätt! Priset på dem är ju isåfall betydligt mer överkomligt. :p

Såg nån som skrev ut i A5 och använde tomma dvdfodral, såg riktigt bra ut ! Själv fick jag feeling igår efter att varit funkis på klubbens rallytävling och anmälde mig till tävling. Debut om en månad :eek:

Såg nån som skrev ut i A5 och använde tomma dvdfodral, såg riktigt bra ut ! Själv fick jag feeling igår efter att varit funkis på klubbens rallytävling och anmälde mig till tävling. Debut om en månad :eek:
Det var ju smart! Fast frågan är om inte dvd-fodral lätt blåser bort ändå...
Lycka till på tävlingen :D

Gjort andra starten i officiell nybörjarklass idag och är så nöjd :)
Det började med att han inte kunde sätta upp sig rakt vid startskylten men han skärpte till sig efter hand och slutade flamsa så vi skrapade ihop 94 poäng och en sjundeplats. Värsta missen var en dålig position i front, snett och vint, som gav -3. Och så var det sitt-stå som blev väldigt snett men ändå bara -2.

Vi träffade på två av våra kursfröknar också, och det kändes så gott att kunna visa dem att det börjar bli folk av oss, de som sett oss i slyngelperioden och vet hur det såg ut från början.

Jag tränade lite nu ikväll och kom ihåg att träna utan att hålla i någon belöning. Körde med lekbelöning nu i hopp om att få upp lite tempo och gömde leksaken i fickan under tiden vi skulle köra olika moment. Det här är utan tvekan något jag gjort på tok för lite, för oj vad förvirrad Aysu blev! Misstänker att det gått bättre om jag använt godisbelöning, men ja, jag ville köra på lek den här gången.

Hur som helst, när jag väl förklarat för henne att hon skulle göra olika moment trots att leksaken var gömd så gick det bra. Vi avslutade med att köra kanske 3-4 skyltar och där märkte jag även att hon satte sig mycket(!) rakare framför mig än vad hon brukar göra när jag håller i belöningen. Efter "sitt framför" så fick hon gå runt mig och då kastade jag iväg leksaken. Jättekul avslut tyckte Aysu!

I helgen kommer vi nog båda vara helt slut mentalt pga massörutbildning, men nästa vecka ska vi fortsätta träna. Då ska det bli mer träning med gömd leksak och jag borde även träna med koppel på inser jag...

Hur får ni hunden fokuserad innan det är dags för att gå in på plan? Har lite problem med att min gärna zoonar ut vid startskylten och blir tittig. Har prövat lite olika sätt att få upp fokus innan, han är ganska högtempad så det är lätt det slår över vid alltför mycket lek etc. Tacksam för tips :)

Hur får ni hunden fokuserad innan det är dags för att gå in på plan? Har lite problem med att min gärna zoonar ut vid startskylten och blir tittig. Har prövat lite olika sätt att få upp fokus innan, han är ganska högtempad så det är lätt det slår över vid alltför mycket lek etc. Tacksam för tips :)
Alla problem på tävlingsplanen har jag försökt lösa genom att träna så tävlingslikt som möjligt och i så många olika miljöer som möjligt. Med wahidah tex så har jag tränat mitt inne på Stockholms central för att få till en så stökig miljö som möjligt ;) med henne gjorde jag även så att jag sa åt henne att gå fot in på tävlingsplanen, som om tävlingen började utanför planen. Hennes fotgående var sedan precis som på vanlig lydnad där hon ska ha kontakt med mig hela tiden, just för att inte riskera att hon hittade andra roliga saker att titta på.

med henne gjorde jag även så att jag sa åt henne att gå fot in på tävlingsplanen, som om tävlingen började utanför planen.

Så jag har också gjort. Jag externbelönar hanen med godisskål utanför planen och börjar bygga upp det långt innan det är vår tur. Kollar in var det är lämpligt att belöna efter målet och tränar där. Två moment och så får han gå till skålen. Bygger ut det till att vi går längre ifrån skålen och gör fler moment. Så hamnar vi till slut på banan när det är vår tur och avslutar vid skålen efter att vi lämnat planen.

Fördelen med detta är att hunden inte vet när belöningen ska komma men att den kan komma precis när som helst oavsett var vi är på tränings/tävlingsplatsen. Långt ifrån skålen eller nära. Hur man kan göra beror förstås på hur tävlingsplatsen ser ut och var start och mål är placerade. Man får inte störa andra tävlande genom att låta hunden tokspringa fram till sin skål.

Så jag har också gjort. Jag externbelönar hanen med godisskål utanför planen och börjar bygga upp det långt innan det är vår tur. Kollar in var det är lämpligt att belöna efter målet och tränar där. Två moment och så får han gå till skålen. Bygger ut det till att vi går längre ifrån skålen och gör fler moment. Så hamnar vi till slut på banan när det är vår tur och avslutar vid skålen efter att vi lämnat planen.

Fördelen med detta är att hunden inte vet när belöningen ska komma men att den kan komma precis när som helst oavsett var vi är på tränings/tävlingsplatsen. Långt ifrån skålen eller nära. Hur man kan göra beror förstås på hur tävlingsplatsen ser ut och var start och mål är placerade. Man får inte störa andra tävlande genom att låta hunden tokspringa fram till sin skål.

Alltså det här måste jag testa med min, tack för tipset! På kvällens träning konstaterade vi (igen) att vi verkligen måste börja träna uthållighet och koncentration mer målmedvetet! Rannsakade mig själv och kom fram till att sån träning dels är något jag inte har speciellt bra koll på och desstuom tycker är ganska tråkigt :o, inte så konstigt att det går trögt framåt på den fronten då! Tycker det är jätteskoj att lära in nya moment och hunden lär sig på ett kick, men det blir allt för sällan vi tränar längre sekvenser utan belöning och med olika störningar. Dessutom är jag jättedålig på att tajma belöningen rätt när vi tränar banor, väntar alltid lite för länge när det går bra och så hinner han tappa fokus.. :banghead:

Ska på kurs för en rallydomare i helgen, det ser vi fram emot! :bump:

Alltså det här måste jag testa med min, tack för tipset!

Ska på kurs för en rallydomare i helgen, det ser vi fram emot! :bump:

Blir intressant att höra hur det funkar för er, kom gärna med din infallsvinkel så kan vi förbättra metoden tillsammans. Ha så kul i helgen, låter jätteroligt med kurs! Jag ska tävla - tiken ska göra sin debut i officiell tävling och förhoppningsvis får hanen sitt tredje resultat i nybörjarklass. Det vet man förstås inte men jag hoppas.

Vi hade inte vår bästa dag igår men jag är ändå väldigt nöjd! Hanen var okoncentrerad och fladdrig och i första klassen flöt han ut, lämnade min sida och trampade över banbandet en meter från målskylten!! Surt - så vi blev förstås diskade! Tiken (i höglöp på sin första tävling...) gick och drömde så vi fick en miljon avdrag för sträckt koppel plus att föraren :banghead: korrigerade en felaktig frontposition vid två :banghead: tillfällen vilket ju var -20 bara det. 46 poäng fick hon men vi slutförde i alla fall.

I andra klassen höll jag på att missa min start med hanen för startlistan hade ändrats och jag kom ihåg mitt nummer fel. :banghead: När jag förstod mitt misstag kom jag springande med andan i halsen. Domaren hade lagt till den för oss oväntade svårigheten att möta ekipagen på banområdet innan de gick in på banan vilket gav båda hundarna -3 för strul i starten (oj, här kommer en människa, ska vi hälsa på den matte??) Hanen var fortsatt inte riktigt med, men vi lyckades ta oss runt och prestera 75p vilket gav den efterlängtade RLD N. Tiken började lite vimsigt men jag öste beröm över henne vilket hon tyckte var kul och hon kom verkligen igång. Jag själv däremot slarvade med fötterna i två moment vilket kostade -6 :banghead:. Tjejen fick ändå 77 poäng och kvalificerande resultat trots löp i sin första tävling och vi åkte hem med en jättefin känsla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka