rakryggad schäfer

G

Grufa

är det någon där ute som vet om de finns någon uppfödare av rakryggad schäfer alltså den gamla modellen min tjej har tyvärr gott bort i cancer och söker nu efter en ny vän men vill endast ha en rakryggad tacksam för svar

Sv: rakryggad schäfer

Vill du tvunget ha med stamtavla??

Annars finns där en del utan stamtavla där båda föräldrarna har stamtavla...

Gillar inte heller de som ser ut som de skitit på sig....:crazy:

Okey, och poängen med en blandras schäfer Är.....???:cool:

Vill TS ha en schäfer av brukstyp är det väl självklart att man ska välja renrasigt!

Dummaste jag hört på Länge, att man ens rek. en oreggad schäfer.:crazy:

TS: Du fick en bra länk utav Diskurs.

Gillar inte heller de som ser ut som de skitit på sig....:crazy:

Då blir man ju väldigt nyfiken på varför två föräldrar med "stamtavla" inte kan lämna en reggad avkomma? Tikens 11:e kull?

*kl*

på tal om rakryggade schäfrar. Är det någon som har erfarenhet av Silogh (osäker på stavningen) Schäfer? Finns dom i Sverige är dom så bra som dom låter i beskrivningen? (typ. Schäfer som avlas på temperament och bra höfter)

Shilohschäfer finns inte i Sverige och är ingen godkänd ras i SKK

Shiloh m¨å möjligen avlas på temperament och bra höfter men skiljer sig stort från schäferns standard. Bla är de långhåriga och gigantiskt stora, vilket rimmar illa om man vill ha en arbetande hund.

På länken till Svensk Bruksschäfer finns många bra kennlar som föder upp schäfer för arbete. Med en funktionell extriör

*kl*

på tal om rakryggade schäfrar. Är det någon som har erfarenhet av Silogh (osäker på stavningen) Schäfer? Finns dom i Sverige är dom så bra som dom låter i beskrivningen? (typ. Schäfer som avlas på temperament och bra höfter)

En schäfer som är avlad på bra mentalitet och fysik kallas bruksschäfer.

Shiloh schäfer är inte ens en schäfer -det är något heeelt annat.

Okey, och poängen med en blandras schäfer Är.....???:cool:

Vill TS ha en schäfer av brukstyp är det väl självklart att man ska välja renrasigt!

Dummaste jag hört på Länge, att man ens rek. en oreggad schäfer.:crazy:

TS: Du fick en bra länk utav Diskurs.

Skrev inte att det är en blandras schäfer :mad:, utan äkta schäfer med båda föräldrarna reggade, där man kan få se båda föräldrarna och dess stamtavlor.

Jag rek varmt en sådan schäfer då jag själv äger en!!!:bump:

Jag hade mamman som hade full stamtavla och var av den rakryggade gamla sorten som det är svårt att få tag i nuförtiden...

Sen hade en arbetskamrat till mig en renrasig rakryggad schäferhane med full stamtavla som jag tyckte var SUPER i lynnet och vi parade och fick en underbar kull med valpar. Alla valparna är idag 5år gamla och jättefina, rakryggade och helt underbara i lynnet!!!

Anledningen till att vi inte reggade dessa små underverk var att för att få regga en schäfer i skk är att båda föräldrarna MÅSTE göra mentaltest INNAN parningen. Mamman hade gjort ett MH test med mycket fina resultat, men då pappan var en "gårdshund" som bodde på en bondgård och mest var till sällskap till mannen som gick i grisstallarna och körde på sina åkrar med hunden vid sidan, hade aldrig gjort ett MH test på honom. Vi visste inte att man var tvungen att göra det före parningen. Hade man kunnat göra det i efterhand så hade vi ju gjort det för att regga dem, men de är lika goa utan som med sina papper på skk......

Därför rek jag att man även kan köpa en utan papper, men man ska ju kolla upp så den verkligen är renrasig....:)

Skrev inte att det är en blandras schäfer :mad:, utan äkta schäfer med båda föräldrarna reggade, där man kan få se båda föräldrarna och dess stamtavlor.
Men det blir en blandras oavsett hur mkt du vill påstå att det är en renras utan papper.

Lippy skrev:
Jag rek varmt en sådan schäfer då jag själv äger en!!!:bump:
Oki, och bara för att Du har det, så vill/ska alla andra också ha det, eller?

Lippy skrev:
Jag hade mamman som hade full stamtavla och var av den rakryggade gamla sorten som det är svårt att få tag i nuförtiden...
Bla bla blaa:rofl: Du bör nog kolla upp sakfrågan lite mer grundligt innan du uttalar dig om det. ;)

Lippy skrev:
Hade aldrig gjort ett MH test på honom.
Det är inget test, utan en MentalHund Beskrivning

Lippy skrev:
Vi visste inte att man var tvungen att göra det före parningen. Hade man kunnat göra det i efterhand så hade vi ju gjort det för att regga dem, men de är lika goa utan som med sina papper på skk......
Så går det när man inte tar reda på saker och ting innan man gör ngt. Var föräldradjuren (fri)röntgade innan parningen då?

Hundarna är säkert jätte goa, men räknas som blandraser iaf.

Lippy skrev:
Därför rek jag att man även kan köpa en utan papper, men man ska ju kolla upp så den verkligen är renrasig....:)
Och varför gör du det? När man kan få en riktigt fin renrasig, reggad schäfer som man får så mkt mer valmöjlighet med. Alla dörrar står öppna för en reggad hund. Medans en oreggad går som blandras och har bara ett fåtal dörrar som står öppna för den.

Sen får du gärna förklara denna mening lite mer; "men man ska ju kolla upp så den verkligen är renrasig.". HUR tar man reda på det då, när valparna saknar papper och kan tillhöra vilken schäferliknande byracka som helst?:grin:

Men en hund utan stamtavla är inte RENRASIG oavsett om båda är föräldrar är reggade eller ej. Den skrivs in som blandras och får inte tävla i vissa grenar. Alltså är det inte så kul att ha en oreggad bruksschäfer som du rekommenderar om man vill ha den till BRUKS. Man får inte tävla utan stamtavla.

Sen tycker jag absolut att det är ett krav att ha mentalbeskrivning på schäfrar innan man parar dem. Så det är inte bara ett litet test som du verkar tro utan det är en trygghet att se att föräldrarna är stabila och hur de presterar i press. Är dessa som du kallar "renrasiga" schäfrar röntgade?

Senast ändrad av en moderator:

Men det blir en blandras oavsett hur mkt du vill påstå att det är en renras utan papper.

Oki, och bara för att Du har det, så vill/ska alla andra också ha det, eller?

Bla bla blaa:rofl: Du bör nog kolla upp sakfrågan lite mer grundligt innan du uttalar dig om det. ;)

Det är inget test, utan en MentalHund Beskrivning

Så går det när man inte tar reda på saker och ting innan man gör ngt. Var föräldradjuren (fri)röntgade innan parningen då?

Hundarna är säkert jätte goa, men räknas som blandraser iaf.

Och varför gör du det? När man kan få en riktigt fin renrasig, reggad schäfer som man får så mkt mer valmöjlighet med. Alla dörrar står öppna för en reggad hund. Medans en oreggad går som blandras och har bara ett fåtal dörrar som står öppna för den.

Sen får du gärna förklara denna mening lite mer; "men man ska ju kolla upp så den verkligen är renrasig.". HUR tar man reda på det då, när valparna saknar papper och kan tillhöra vilken schäferliknande byracka som helst?:grin:

Mår du bra av att vara så dryg o spydig mot folk....???

jag förstår inte varför Nikkis uppfattas som dryg och spydig. Tycker att det är ett kunnigt inlägg som förklarar att hunden själv måste ha stamtavla för att klassas som renrasig. Det spelar ingen roll om föräldradjuren har stamtavla, så länge inte avkomman har det så klassas det som blandras.

Dessutom borde man ha kollat upp lite mer innan parningen för att veta vad rasen har för krav gällande registrering av valpkull.

är det någon där ute som vet om de finns någon uppfödare av rakryggad schäfer alltså den gamla modellen min tjej har tyvärr gott bort i cancer och söker nu efter en ny vän men vill endast ha en rakryggad tacksam för svar

Har några kennlar på lager som jag vet inte avlar för utseändet untan helt på mentalitet. dock är alla i norrland så bor du i skåne så skulle det juh bli en bra bit att hämta...

jag förstår inte varför Nikkis uppfattas som dryg och spydig. Tycker att det är ett kunnigt inlägg som förklarar att hunden själv måste ha stamtavla för att klassas som renrasig. Det spelar ingen roll om föräldradjuren har stamtavla, så länge inte avkomman har det så klassas det som blandras.

Dessutom borde man ha kollat upp lite mer innan parningen för att veta vad rasen har för krav gällande registrering av valpkull.

Väldigt kunnigt. Med dom smileysarna :grin:

ALLA människor är inte ute efter renrasiga hundar, jag gillar också sch men avskyr hur dom ser ut för det mesta och förstår TS. Hellre en oreggad sundare exteriör än de stackarna man kan se idag..

Alla kanske inte är så klipska som dig o Nikkis :grin:

*martha , inte spydig :angel: *

ALLA människor är inte ute efter renrasiga hundar, jag gillar också sch men avskyr hur dom ser ut för det mesta och förstår TS. Hellre en oreggad sundare exteriör än de stackarna man kan se idag..

*

Fast hur man kan få en sundare hund genom att välja föräldrar som inte uppfyller minimikraven för avel, det förstår inte jag? Två shyssta bruksschäfrar avlar inte fram en räkstjärt bara för att de är registrerade.

Mina föräldrar har en två st unga tikar som består dels utav shilo schäfer. Man får räkna med att man får en stor och rejäl hund. Tanken med shilo shäfern är att dom ville få fram en hund som var lite mer lik Lassiehunden till sättet dvs kunde följa barnen till skolan osv.

En följdfråga!

Om man utgår från Lippys avelspar, som idag alltså inte kvalar in som föräldrar hos SKK, och fixar alla formalia och därmed har två "godkända" föräldrar. Vad gäller?

1 Kan man para dom därefter och få valparna registrerade?
2 Om det går bra, och om man parar och får en ny kull som då registreras, får man registrera den tidigare kullen retroaktivt?
3 Om inte, varför? Det är ju samma föräldrar, vilket borde vara enkelt att bevisa- om man har lust.

LIA

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
363
Senast: MML
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
816
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 894
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31