rakryggad schäfer

Sv: rakryggad schäfer

Och med det menas??

Ja att dom är både bättre mentalt och extriört

men största skillnaden är det mentala egenskaperna som skiljer sig enormt. Utställnings folk vill inte ha så mycket hund för det blir jobbigt i utställnings ringen.

Nämen så lustigt! Min kompis har en helbror till din: X-sensation Icon.

Tyvärr har han haft problem med sitt ena knä och är ganska sliten i kroppen. Han är egentligen alldeles för tung för att hålla...
De har ju ingen direkt hållbar exteriör, och just Icon skulle jag inte kalla rakryggad.

Nämen vad häftigt... Jag har aldrig haft någon tanke på hans syskon.

Izo har en höft som är fullständigt kass, om det beror på exteriören vet jag inte då han även har 2 knäckta revben = yttre våld från tidigare ägare.
Var svårt att se på röntgenbilderna enligt veterinären.
Han är fruktansvärt strykrädd & livrädd att göra fel & väldigt skeptisk mot andra människor. Tror han haft det tufft, då han var en smula aggressiv när han kom, men är helt ok idag..
Vi har haft honom sen han var ca 1 år & det är först nu på vårkanten som höften har visat sig.

Nu gled vi iväg från ursprungsfrågan :crazy:

Att hundarna är annorlunda mentalt. Läs även Krasux senaste inlägg. En bruksschäfer som är avlad för att bli tjänstehund eller för att hamna hos folk med tävlingsambitioner är avlad på egenskaper som hos en sällskapshund skulle ses som extrema, kanske groteska. Det samma som får räddningshunden att gå genom eld och rök för att hitta en försvunnen person, är inte lika gulligt när "sällskaps"schäfern hoppar genom framrutan på bilen för att matte går sin väg tex.

Sedan finns det givetvis olika nivåer beroende på uppfödare och kombination.

Okej,jag missade Krasux inlägg.Ville bara höra Piru,s åsikt!

Nu kommer en dum fråga till!
Avlar man aldrig på en utställnings schäfer och en bruks schäfer?

Vanligtvis inte, men givetvis förekommer det. Hårdnackat bruksfolk skulle nog inte göra det, men mellan svart och vitt finns grått. Utställningsavlarna tycker ju om att hävda att deras hundar jobbar lika bra som de bruksavlade, och där nånstans kan ju de vara motiverade att para.

De som hårdpluggar vet ju exakt vilka linjer vilken hane har osv, och kan säga vad det finns mest i stammen av.

Men dessa Schäfrar jag sett på bilderna är inte lika raka i ryggen som dom svarta? Eller det kanske är en annan ras? PIRU du har vell en schäfer? Eller? Den svarta. Om man kollar på dom, vad är det för ras? Är det en schäfer?, En bruksSchäfer?

Det är schäfer, bruksvarianten. De kan vara både svarta, grå, svarta med gula eller röda tecken (denna variant är vanligast i utställningsvärlden).

Vanligtvis inte, men givetvis förekommer det. Hårdnackat bruksfolk skulle nog inte göra det, men mellan svart och vitt finns grått. Utställningsavlarna tycker ju om att hävda att deras hundar jobbar lika bra som de bruksavlade, och där nånstans kan ju de vara motiverade att para.

De som hårdpluggar vet ju exakt vilka linjer vilken hane har osv, och kan säga vad det finns mest i stammen av.

Okej,men vad är din åsikt om en sådan parning?

Jag är inte tillräckligt insatt för att ha någon jätteåsikt, men spontant kan jag väl undra vad meningen är. Om jag söker en brukshund vill jag ha en hållbar hund som är optimal för det jag vill hålla på med (kanske skydd, eller räddning, eller sök tex). Vet man redan innan exakt vad man vill ha, och letar målinriktad så hittar nog de flesta ingen kombination mellan utst. och bruksavlad schäfer.

Å andra sidan går det säkert att leta bland stamtavlor och hitta några bra hundar av mixad härkomst.

Det är schäfer, bruksvarianten. De kan vara både svarta, grå, svarta med gula eller röda tecken (denna variant är vanligast i utställningsvärlden).

Är det bara jag men brukar inte dom lite mer "gula" hundarna (dom vanligaste) vara lite mer biffiga? Alltså om man kollar på olika uppfödares hundar på tex www.svesnkabruksschäfer.se (nått sånt iaf) sen klickar runt, hundarna ser så biffiga ut. eller det kanske bara är pälsen som är så pass tjock? Finns det inga utställnings Schäfrar som e svarta? eller grå?

I alla raser där det finns en uppdelning i utställning och i arbete, så är utställningshundarna större, fetare, kraftigare eller biffigare.
Detta anses väl fint eller maffigt, men i arbete finns det ingen fördel med att ha en ENORM schäfer. Smidigt och muskulöst är bättre.

Jag är inte tillräckligt insatt för att ha någon jätteåsikt, men spontant kan jag väl undra vad meningen är. Om jag söker en brukshund vill jag ha en hållbar hund som är optimal för det jag vill hålla på med (kanske skydd, eller räddning, eller sök tex). Vet man redan innan exakt vad man vill ha, och letar målinriktad så hittar nog de flesta ingen kombination mellan utst. och bruksavlad schäfer.

Å andra sidan går det säkert att leta bland stamtavlor och hitta några bra hundar av mixad härkomst.

Tack för svaret,var bara lite nyfiken!

Schäfern kommer ursprungligen från tyskland, men tyskland & sverige har tydligen ngt skilda avelsmål. Av förstå sig påare med schäfer som jag har talat med så är dom schäfrarna med nästan regelrätt tysk stam lättare att hitta bra individer än "svenskavlade" stammar.
JAg är själv ingen schäfer expert, han hamnade hos oss eller avlivning. Aktivt hade jag inte valt rasen när han kom för 5 år sedan.
Nu skulle jag lätt kunna tänka mig en schäfer igen dock ingen räka.

Kan hända jag har blivit felaktigt informerad, isåfall vore det väldigt tråkigt med ändå oväsentligt då han "bara" är gårdshund.

Jag måste säga att det är märkligt, eftersom att hundarna i Sverige uteslutande har tyska hundar i stamtavlan och avlas ofta med tyska hundar. Slå mig hårt i huvudet någon om jag har fel.

Jag måste säga att det är märkligt, eftersom att hundarna i Sverige uteslutande har tyska hundar i stamtavlan och avlas ofta med tyska hundar. Slå mig hårt i huvudet någon om jag har fel.

Och jag har alltid fått höra att schäfrarna i Tyskland inte har räkryggar utan ser ut som schäfern gjorde förr,alltså men rak rygg.
Och att om någon från Sverige skulle åka till Tyskland och ställa ut en schäfer så skulle dom inte komma någon stans,för att utställnings schäfrarna ser ut som dom gör här.

Och jag har alltid fått höra att schäfrarna i Tyskland inte har räkryggar utan ser ut som schäfern gjorde förr,alltså men rak rygg.
Och att om någon från Sverige skulle åka till Tyskland och ställa ut en schäfer så skulle dom inte komma någon stans,för att utställnings schäfrarna ser ut som dom gör här.

Många åker ju ner o parar sina utställningshundar med andra utställningshundar i Tyskland det är ingen skillnad alls men ex Sverige o Tyskland.

Ja,jag har förstått det,men det är vad jag alltid har hört av sk "själv lärda experter"!

Vilken myt! tyskarna avlar lika extremt som alla andra om inte värre. kika runt på pedegree så förstår du vad jag menar jag skickar ett exempel.
men vist har dom, precis som alla andra, brukshundar också och dom är värken bättre eller sämre än någon annan annser jag.
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/classifieds/59938.html

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
363
Senast: MML
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
816
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 894
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31