rakryggad schäfer

Sv: rakryggad schäfer

???? Varför inte ?

Därför att schäfrar är avlad för mycket aktiviteter och man får lätt problem om man inte aktiverar dom. Jag säger inte att det inte går att ha dom som sällskapshundar, kanske borde förtydliga att jag menar sällskapshundar ungefär som min farmor har sina hundar. Dom är med överallt förvisso men dom får juh aldrig direkt någon motion eftersom min farmor sällan går längre än till postlådan resten av dagarna lullar dom på hemma på gården (hennes hundar är helt nöjd med detta och provar man ta dom på någon lite längre promenad så sätter dom sig ner och vägrar gå). Sedan finns det juh sällskapshundar i den meningen att man tävlar inte med dom men man tillbringar iallafall flera timmar i tex skogen så att hunden får mycket motion. Ska man ha en schäfer som enbart sällskapshund så tror jag att det sistnämnda alternativet är att föredra men även då kan det lätt bli problem eftersom många schäfar behöver få "tänka" alltså även aktivera sig mer psykiskt för att vara helt nöjd med livet. Men som alltid finns det juh undantag jag har själv en schäfer som är helt nöjd med att "bara få vara med" medans jag också har två som bokstavligen blir tokiga om dom inte får ordentligt med aktivering varje dag.

Så det jag menar att är allså att visst går det att ha schäfer som sällskaps hund MEN det finns raser med andra egenskaper som är bättre lämpad för det.

*delvis KL*
Vi har en tyskättad omplacerings schäfer med full stamtavla ursprungligen från kenneln x-sensation, det är en rejäl stabil hane, med bra rak rygg.

Dock går han bara här på gården sen 5 år tillbaka & myser samt följer med på ridturerna i skogen, enligt sig själv har han ett bra hundliv trots det inte innebär massa träning & utställningar.

Jag ryser när jag ser dessa räkor.:crazy:

Håll utkik efter dom tyska är mitt tips

Men X-senstaion har ju också hållt på en hel del med utställningvarianten om jag minns rätt (har själv sett en av deras uppfödningar och han är väldigt dålig exteriört). Och utställningavarianten är överlag inte lika krävande som de mer bruksavlade.

Visst kan man få exemplar av schäfer som inte kräver något, jag har själv (tyvärr) en sådan individ här hemma. Direktimport från Tyskland om det har någon betydelse, och nej hon är inte rak i ryggen.

Hur hunden ser ut i kroppen har inget att göra med ursprungsland utan vad kenneln har för inriktning och hur väl de lyckas med sina avelsmål och franför allt att dessa avelsmål är sunda.

Eftersom ordet sällskapshund inte har en enda definition så går det inte att avgöra heller. Man behöver inte tävla bruksgrenar för att ha en schäfer, en aktiv vardag med tankenötter i hemmet, vardagslydnad på promenaderna och jogging/skidor/drag/bära/cykling tex räcker långt.
Dock är det inte alla som använder termen sällskapshund som menar det ovannämnda, utan de menar kissrundor runt kvarteret och sova på furstubron.

*delvis KL*
Vi har en tyskättad omplacerings schäfer med full stamtavla ursprungligen från kenneln x-sensation, det är en rejäl stabil hane, med bra rak rygg.+

Dock går han bara här på gården sen 5 år tillbaka & myser samt följer med på ridturerna i skogen, enligt sig själv har han ett bra hundliv trots det inte innebär massa träning & utställningar.

Jag ryser när jag ser dessa räkor.:crazy:

Håll utkik efter dom tyska är mitt tips

Men nu får folk ta och reda ut saker och ting för mig här.
Vad sjuttsingen skulle det betyda om jycken var impoerterad från Tyskland eller inte? Eller var tyskättad? Är inte alla schäfrar tyskättade? Mig veterligen kommer schäfern fortfarande ursprungligen från Tyskland. Och mig veterligen finns det dröser av utställningskennlar med värsta tänkbara räkor även där...skulle dom vara bättre än räkorna i Sverige?

Det är bara att inse. Det här med schäfrar verkar vara en komplicerad historia. Senast idag fick jag höra att "långhåriga är ju de överlägset bästa!!" Jaha sa jag, men hårlaget är icke önskvärt.
"Va? Men de är ju bäst! Helt överlägsen mentalitet."
Så nu vet vi att Rådas mentalitet är HELT annorlunda än hennes korthåriga syskons.

Men X-senstaion har ju också hållt på en hel del med utställningvarianten om jag minns rätt (har själv sett en av deras uppfödningar och han är väldigt dålig exteriört). Och utställningavarianten är överlag inte lika krävande som de mer bruksavlade.

Visst kan man få exemplar av schäfer som inte kräver något, jag har själv (tyvärr) en sådan individ här hemma. Direktimport från Tyskland om det har någon betydelse, och nej hon är inte rak i ryggen.

Hur hunden ser ut i kroppen har inget att göra med ursprungsland utan vad kenneln har för inriktning och hur väl de lyckas med sina avelsmål och franför allt att dessa avelsmål är sunda.

JAg känner själv inte till x-sensations avel, vår schäfer är ursprungligen därifrån & han är omplacerad hos oss av tråkiga anledningar. JAg har inte själv haft kontakt med själva kenneln. Men han har rak rygg, så uppenbarligen har dom avlat på rakryggade schäfrar eller så är det en "miss" i deras avelsarbete. Nu finns dom tydligen inte längre, gjorde en sökning för ett tag sedan för jag skulle ha tag på en bild på hans pappa Norton.

Men nu får folk ta och reda ut saker och ting för mig här.
Vad sjuttsingen skulle det betyda om jycken var impoerterad från Tyskland eller inte? Eller var tyskättad? Är inte alla schäfrar tyskättade? Mig veterligen kommer schäfern fortfarande ursprungligen från Tyskland. Och mig veterligen finns det dröser av utställningskennlar med värsta tänkbara räkor även där...skulle dom vara bättre än räkorna i Sverige?

Schäfern kommer ursprungligen från tyskland, men tyskland & sverige har tydligen ngt skilda avelsmål. Av förstå sig påare med schäfer som jag har talat med så är dom schäfrarna med nästan regelrätt tysk stam lättare att hitta bra individer än "svenskavlade" stammar.
JAg är själv ingen schäfer expert, han hamnade hos oss eller avlivning. Aktivt hade jag inte valt rasen när han kom för 5 år sedan.
Nu skulle jag lätt kunna tänka mig en schäfer igen dock ingen räka.

Kan hända jag har blivit felaktigt informerad, isåfall vore det väldigt tråkigt med ändå oväsentligt då han "bara" är gårdshund.

Det är bara att inse. Det här med schäfrar verkar vara en komplicerad historia. Senast idag fick jag höra att "långhåriga är ju de överlägset bästa!!" Jaha sa jag, men hårlaget är icke önskvärt.
"Va? Men de är ju bäst! Helt överlägsen mentalitet."
Så nu vet vi att Rådas mentalitet är HELT annorlunda än hennes korthåriga syskons.

Samma om man råkar träffa på en ägare till en vit schäfer, då får man höra hur värdelös ens "vanliga" schäfer är :(

Hur kommer det sig att man gör en mental hund beskrivning om det inte är ett test eller prov??

För att det är en beskrivning på hundens menatalitet. Hunden får "Känd mental status " efter beskrivningen. Du kan då tex kolla på SKK, om du är intresserad av en valp, hurdans valpens föräldrars MH ser ut osv. :)

Jag har tränat/ tävlat en Norton-avkomma, denna har också rak rygg. Men det är som du tror ingenting som var meningen, utan är egentligen något dåligt för uppfödaren då denne avlar för utställning och han inte har de vinklar som krävs i dessa sammanhang. Men jag gillar ju också när de är rakare i ryggen.

Bild på hunden:

1376739.jpg

Han är också ganska lugn, kräver inget speciellt men har ju gått att träna och tävla lättare klasser. Men som jag sa tidigare så är ofta utställningsvarianten lite mindre krävande överlag. Just för att det avlas på utseende mer än motor.

Sen det här med tyska linjer. Inom utställningsfolket vet jag att det anses fint och bra att ha en schäfer från Tyskland. Sanningen är ju den att det finns mycket dåligt där, precis som här. Mig veterligen skiljer inte avelsmålen sig åt generellt från oss i Sverige, utan det ligger mycket hos uppfödarna- precis som för alla raser. Sen om det finns mycket bra uppfödare så blir det ju mycket bra material, men det har jag faktiskt ingen koll på hur det skiljer sig mellan Sverige och Tyskland.

Kul att se en halvbror till vår.

X-sensation Izo, Efter x-sensation Norton & x-sensation Yessie (stavning)?

Nu står han inte bra längre, har en högerhöft som är riktigt kass, blir opererad imorgon bitti & får guldinplatat som ska fungera som akupunktur.

Nämen så lustigt! Min kompis har en helbror till din: X-sensation Icon.

Tyvärr har han haft problem med sitt ena knä och är ganska sliten i kroppen. Han är egentligen alldeles för tung för att hålla...
De har ju ingen direkt hållbar exteriör, och just Icon skulle jag inte kalla rakryggad.

och av de senaste två inläggen kan vi snabbt dra slutsatsen att "rak rygg" allena inte garanterar en skadefri hund.

Är det "bara"utseendet som skiljer en utställnings schäfer och en bruks schäfer?

Nej, det skiljer enormt i arbetskapacitet. Visst kan man finna utställningsschäfrar med bra motor, men de är få.

Bruksavlad= avlad för arbete och med en annan typ av exteriör (inte samma extrema vinklar man kan se hos utställningsschäfrarna)
Uställningsavlad= inriktad på utställning, fäster ej lika stor vikt vid arbetskapacitet.

Och med det menas??

Att hundarna är annorlunda mentalt. Läs även Krasux senaste inlägg. En bruksschäfer som är avlad för att bli tjänstehund eller för att hamna hos folk med tävlingsambitioner är avlad på egenskaper som hos en sällskapshund skulle ses som extrema, kanske groteska. Det samma som får räddningshunden att gå genom eld och rök för att hitta en försvunnen person, är inte lika gulligt när "sällskaps"schäfern hoppar genom framrutan på bilen för att matte går sin väg tex.

Sedan finns det givetvis olika nivåer beroende på uppfödare och kombination.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
363
Senast: MML
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
816
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 894
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V