Sv: rakryggad schäfer
jag har mailat dig här på buke. / Emma
jag har mailat dig här på buke. / Emma
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mår Du bra av det?Mår du bra av att vara så dryg o spydig mot folk....???
Om du nu tycker att jag är så dryg & spydig så kan du väl själv föregå med ett bättre exemplar, eller hur? (Åh, här skulle enAlla kanske inte är så klipska som dig o Nikkis
*martha , inte spydig*
Tack! Jag håller absolut med dig!jag förstår inte varför Nikkis uppfattas som dryg och spydig. Tycker att det är ett kunnigt inlägg som förklarar att hunden själv måste ha stamtavla för att klassas som renrasig. Det spelar ingen roll om föräldradjuren har stamtavla, så länge inte avkomman har det så klassas det som blandras.
Dessutom borde man ha kollat upp lite mer innan parningen för att veta vad rasen har för krav gällande registrering av valpkull.
Men lägg ner nu va och sluta sätta en gloria på ditt huvud. Du om någon är väl ändå en av dom här på buke som har en tendens till att bli jäkligt 'dryg & spydig'.Väldigt kunnigt. Med dom smileysarna![]()
Nej inte alla, men TS verkar vara det. Sen tycker jag att Gabbi skrev ett väldigt bra svar.ALLA människor är inte ute efter renrasiga hundar, jag gillar också sch men avskyr hur dom ser ut för det mesta och förstår TS. Hellre en oreggad sundare exteriör än de stackarna man kan se idag..
ALLA människor är inte ute efter renrasiga hundar, jag gillar också sch men avskyr hur dom ser ut för det mesta och förstår TS. Hellre en oreggad sundare exteriör än de stackarna man kan se idag..
Alla kanske inte är så klipska som dig o Nikkis
*martha , inte spydig*
*kl*
Finns det uppfödare inom schäfer som föder upp rakryggade schäfrar? Jag har iaf fått för mig att en rakryggad schäfer inte följer rasstandarden.
NU går ju åsikterna isär om vad som är en räka och vad som är rakrygg.
Det är inget test, utan en MentalHund Beskrivning
Mentalbeskrivning hund heter det. Du kanske skulle kolla fakta innan du idiotförklarar folk?
Anledningen till att vi inte reggade dessa små underverk var att för att få regga en schäfer i skk är att båda föräldrarna MÅSTE göra mentaltest INNAN parningen. Mamman hade gjort ett MH test med mycket fina resultat, men då pappan var en "gårdshund" som bodde på en bondgård och mest var till sällskap till mannen som gick i grisstallarna och körde på sina åkrar med hunden vid sidan, hade aldrig gjort ett MH test på honom. Vi visste inte att man var tvungen att göra det före parningen. Hade man kunnat göra det i efterhand så hade vi ju gjort det för att regga dem, men de är lika goa utan som med sina papper på skk......
Vill du tvunget ha med stamtavla??
Annars finns där en del utan stamtavla där båda föräldrarna har stamtavla...
Gillar inte heller de som ser ut som de skitit på sig....![]()
(kl) Det intressanta när någon planerar att skaffa schäfer för mig, är vad de ska göra med hunden - inte hurdan rygg hunden har.
Bruksschäfer bör endast köpas av människors om tänker träna och ev tävla bruks. Vill man ha en schäfer som sällskapshund utan att träna den... bör man tänka om. Osv.
Min förra tjej h ade inte stamtavla o visst hon var världens bästa i mina ögon ändå. men vi hade inte så mycket valmöjligheter när hon ej hade tavla
Men en hund utan stamtavla är inte RENRASIG oavsett om båda är föräldrar är reggade eller ej. Den skrivs in som blandras och får inte tävla i vissa grenar. Alltså är det inte så kul att ha en oreggad bruksschäfer som du rekommenderar om man vill ha den till BRUKS. Man får inte tävla utan stamtavla.
Sen tycker jag absolut att det är ett krav att ha mentalbeskrivning på schäfrar innan man parar dem. Så det är inte bara ett litet test som du verkar tro utan det är en trygghet att se att föräldrarna är stabila och hur de presterar i press. Är dessa som du kallar "renrasiga" schäfrar röntgade?
(kl) Det intressanta när någon planerar att skaffa schäfer för mig, är vad de ska göra med hunden - inte hurdan rygg hunden har.
Bruksschäfer bör endast köpas av människors om tänker träna och ev tävla bruks. Vill man ha en schäfer som sällskapshund utan att träna den... bör man tänka om. Osv.