rakryggad schäfer

Sv: rakryggad schäfer

Mår du bra av att vara så dryg o spydig mot folk....???
Mår Du bra av det?
Alla kanske inte är så klipska som dig o Nikkis :grin:

*martha , inte spydig :angel: *
Om du nu tycker att jag är så dryg & spydig så kan du väl själv föregå med ett bättre exemplar, eller hur? (Åh, här skulle en :grin: smily passa såå bra, men jag låter bli :devil: )

jag förstår inte varför Nikkis uppfattas som dryg och spydig. Tycker att det är ett kunnigt inlägg som förklarar att hunden själv måste ha stamtavla för att klassas som renrasig. Det spelar ingen roll om föräldradjuren har stamtavla, så länge inte avkomman har det så klassas det som blandras.

Dessutom borde man ha kollat upp lite mer innan parningen för att veta vad rasen har för krav gällande registrering av valpkull.
Tack! Jag håller absolut med dig!

Väldigt kunnigt. Med dom smileysarna :grin:
Men lägg ner nu va och sluta sätta en gloria på ditt huvud. Du om någon är väl ändå en av dom här på buke som har en tendens till att bli jäkligt 'dryg & spydig'.:cool:

Men nu börjar det bli OT här, därför sätter Jag punkt för denna diskussion. Likaså kommer jag ignorera dina ev. kommande inlägg som är OT eller som inte har ngt att tillföra denna tråd. Bara så Du vet.

ALLA människor är inte ute efter renrasiga hundar, jag gillar också sch men avskyr hur dom ser ut för det mesta och förstår TS. Hellre en oreggad sundare exteriör än de stackarna man kan se idag..
Nej inte alla, men TS verkar vara det. Sen tycker jag att Gabbi skrev ett väldigt bra svar.:bow:

*kl*

Finns det uppfödare inom schäfer som föder upp rakryggade schäfrar? Jag har iaf fått för mig att en rakryggad schäfer inte följer rasstandarden.

NU går ju åsikterna isär om vad som är en räka och vad som är rakrygg.

ALLA människor är inte ute efter renrasiga hundar, jag gillar också sch men avskyr hur dom ser ut för det mesta och förstår TS. Hellre en oreggad sundare exteriör än de stackarna man kan se idag..

Alla kanske inte är så klipska som dig o Nikkis :grin:

*martha , inte spydig :angel: *

Varför kan man inte få en sund hund som är reggad ? Finns ett flertal schäfrar här inne som verkar rätt sunda och reggade.

Tack för komplimangen, första jag fått inne på hund ;)

*kl*

Finns det uppfödare inom schäfer som föder upp rakryggade schäfrar? Jag har iaf fått för mig att en rakryggad schäfer inte följer rasstandarden.

NU går ju åsikterna isär om vad som är en räka och vad som är rakrygg.

Det beror ju givetvis på vad man menar med ordet "räkryggad" och "rakryggad". Hundarna är ju inte byggda av plankor, utan måste precis som hästar kunna röra sina fyra ben. En rakryggad schäfer för mig är tex en bruksschäfer av normala proportioner, medan en räkryggad är värre sortens utställningsschäfer. En bruksschäfer kan ha mer sluttande rygg än genomsnittet, men det är inte särskilt vanligt, och letar man schäfer hos bruksuppfödare lär man inte komma hem med en räka.

Bruksschäfer:
kina_storbild_6.jpg

Bodo-Germany.jpg

Utställningsdito av värre slaget:
Mattie_stack_small.jpg

Kan även bidra med en egenfotad bild på en sk räkrygg från en inoff. utsl. i Maj.
Båda hundarna under gång, man kan se en väldig skillnad på schäfer och schäfer.

82564_1210757220.jpg

Och en fin rakryggad bruksis, från samma utsl.
87570_1210757767.jpg

Anledningen till att vi inte reggade dessa små underverk var att för att få regga en schäfer i skk är att båda föräldrarna MÅSTE göra mentaltest INNAN parningen. Mamman hade gjort ett MH test med mycket fina resultat, men då pappan var en "gårdshund" som bodde på en bondgård och mest var till sällskap till mannen som gick i grisstallarna och körde på sina åkrar med hunden vid sidan, hade aldrig gjort ett MH test på honom. Vi visste inte att man var tvungen att göra det före parningen. Hade man kunnat göra det i efterhand så hade vi ju gjort det för att regga dem, men de är lika goa utan som med sina papper på skk......

Man kan söka dispens från SKK och göra MH i efterhand!

Vill du tvunget ha med stamtavla??

Annars finns där en del utan stamtavla där båda föräldrarna har stamtavla...

Gillar inte heller de som ser ut som de skitit på sig....:crazy:

Ja jag vill ha en med stamtavla.....

Min förra tjej h ade inte stamtavla o visst hon var världens bästa i mina ögon ändå. men vi hade inte så mycket valmöjligheter när hon ej hade tavla

(kl) Det intressanta när någon planerar att skaffa schäfer för mig, är vad de ska göra med hunden - inte hurdan rygg hunden har.

Bruksschäfer bör endast köpas av människors om tänker träna och ev tävla bruks. Vill man ha en schäfer som sällskapshund utan att träna den... bör man tänka om. Osv.

(kl) Det intressanta när någon planerar att skaffa schäfer för mig, är vad de ska göra med hunden - inte hurdan rygg hunden har.

Bruksschäfer bör endast köpas av människors om tänker träna och ev tävla bruks. Vill man ha en schäfer som sällskapshund utan att träna den... bör man tänka om. Osv.

Bör man köpa en schäfer över huvudtaget om man tänker ha den som sällskapshund oavsett om det är en bruksschäfer eller utställningschäfer?

Det var bland det dummaste jag hört(läst)
Varför skulle man inte kunna ha en schäfer som sällskaps hund??
Vi har haft det,och den hunden gick det ingen nöd på!

Min förra tjej h ade inte stamtavla o visst hon var världens bästa i mina ögon ändå. men vi hade inte så mycket valmöjligheter när hon ej hade tavla

Det är klart att man älskar sin hund lika mycket då det inte är stamtavlan man älskar. Men man har mer möjligheter precis som du skrev med en reggad hund. Dessutom finns ju valet innan man köper hunden att ta en med papper eller en utan. För mig finns det inget val utan det är en självklarhet tycker jag. Jag vill veta att föräldrarna har genomgått det som krävs. Jag vill även tävla med min hund.

Men en hund utan stamtavla är inte RENRASIG oavsett om båda är föräldrar är reggade eller ej. Den skrivs in som blandras och får inte tävla i vissa grenar. Alltså är det inte så kul att ha en oreggad bruksschäfer som du rekommenderar om man vill ha den till BRUKS. Man får inte tävla utan stamtavla.

Sen tycker jag absolut att det är ett krav att ha mentalbeskrivning på schäfrar innan man parar dem. Så det är inte bara ett litet test som du verkar tro utan det är en trygghet att se att föräldrarna är stabila och hur de presterar i press. Är dessa som du kallar "renrasiga" schäfrar röntgade?

Jag VET att det inte är ett litet test jag har ju själv gjort det på tiken!!! Det är ett omfattande test som jag tycker är BRA att det görs. JAg tycker oxå att det skall göras, men jag menade bara att om man BARA vill ha den som sällskapshund/vakthund så spelar det ju ingen roll om man har en stamtavla eller ej. Därför är det bra om man kan få se båda föräldrarna och dess stamtavlor. Och JA båda föräldrarna var fri rtg!

Även om man rtg båda föräldrarna OCH gör MH så är ju faktiskt detta ingen garanti att man får en hund som man kan tävla eller ställa ut. De kan bli lika "knepiga" i psyket och ha höftledsfel som en som är oreggad....

Jag vet att de raggas som blandraser, och VISST, de e klart de ska göras det för annars kunde man ju parat hej vilt och plockat stamtavlor på dem och det är ju inte rätt mot de "riktiga" uppfödarna som lägger ner en massa tid och pengar på sina hundar med utställningar, tävlingar mm.....

*delvis KL*
Vi har en tyskättad omplacerings schäfer med full stamtavla ursprungligen från kenneln x-sensation, det är en rejäl stabil hane, med bra rak rygg.

Dock går han bara här på gården sen 5 år tillbaka & myser samt följer med på ridturerna i skogen, enligt sig själv har han ett bra hundliv trots det inte innebär massa träning & utställningar.

Jag ryser när jag ser dessa räkor.:crazy:

Håll utkik efter dom tyska är mitt tips

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
363
Senast: MML
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
817
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 896
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben