Rakning av känselhår

Sv: Rakning av känselhår

Ser ingen anledning att ta bort dem.
Hästarna använder sig ju av dem och blir knappast "snyggare" utan heller, i min mening.
Så nej, jag skulle aldrig ta bort dem på mina hästar.

ha ha ha ha - har själv (stor)pudel och håller med dig helt och fullt gällande både häst o hund. Det finns inte en möjlighet att undvika morrhåren när de små lurvtussarna ska klippas. Med tanke på den tid det tar att sköta om pudelpälsarna med bad föning och borstning så finns det ännu mindre till att undvika morrhåren - eller det går faktiskt inte.

Gällande hästarna så ser de ut att klara sig fint utan. Än så länge är det ingen som drunknat med nosen i vattenbaljan ;). By the way - jag brukar klippa hästarns "morrhår" så det finns ett par cm kvar. Det kanske är där för de klarat sig så bra...

Ok..
Då hävdar jag att rasen som sådan är felkonstruerad.
Och då inte alla pudlar eftersom dom jag har haft med att göra knappast lider av det du beskriver..

Så ni måste ha fått tag på avarter..

JAg är helt övertygad att frisering av känselhår, figurklippning av hundar är för att ägaren vill ha ett snyggare djur, enligt ägarens normer...

Liten förlägning av Barbie-stadiet helt enkelt.

AM

Nu kan jag inte låta bli längre... även om det här inte hör till själva tråden egentligen... En Pudel MÅSTE klippas... det hör till rasstandard eftersom en oklippt pudel inte mår bra... pälsen slutar ALDRIG att växa... hade en karl aldrig rakat sitt skägg tror jag att han hade tyckt att det var oerhört smärtsamt när han så småningom trampar på det när han går... Ok det var överdrivet men själva poängen är där iaf... Det handlar inte om figurklippning utan bara att nos och tassar måste klippas regelbundet precis som hovar måste verkas och klor måste klippas... faktiskt inte konstigare än så;)

Nafayette: Ja, pudeln är en av många "felkonstruerade" raser dock gäller det tack och lov enbart pälsen - vilket lätt går att hålla efter. Sen måste ju det här med hästar också vara en förlängning av Barbiestadiet. Jag hade i alla fall barbie-hästen, svart och fin var den med ett brutet ben.

Jag undrar om det de facto är omöjligt att klippa en pudel och samtidigt spara morrhåren? Jag antar att du kan skilja morrhåren från resten av pälsen?

Att man missar och klipper ett eller annat av dom, går väl knappast att undvika, men nog borde de flesta kunna sparas, fr a om dom fått växa sig längre än övrig päls.

Jag kan inte pudlar och klippning, men ska ta reda på det. :p

Konsekvens, om det är omöjligt att spara morrhåren enligt ovan, ska pudlar bums in i den kategori hundraser som borde förbjudas. :cool:

LIA
ja visst går de att utskilja men det sitter ganska många på varje kvcm och det går inte att vika undan dem då hunden inte gillar att ha klippmaskinen mot ansiktet hur länge somhelst, så allt rakas bort..

ja min hund kanske är bortskämd, men han är min lilla älskling som förtjänar det bästa..

han är inte lejonklippt eller barbiefriserad.. han klipps för bekvämlighets skull, för HANS bekvämlighet.. :smirk:

sörflicka lisa, 610 och Fullblod :bow:
visst är pudlingar underbara :love:

Undrar lite över formen på din hunds matskål!!
har använte keloggs fruskortskål, kermikskål (blå inuti, brun utanpå, dvs "vanligaste sorten") vanlig förrättsasiett och nu har han en metallskål med slutande kanter (stabil sak, som en vattenskål för katt, fast större, säljs på rusta btw)
hunden är 9 år och han brukar alltid börja matvägra när noshåret blir för långt, bortskämd ja, men jag älskar honom för den han är ändå :love:

allmänt:

barbiefriserad?

helt klart en av de bästa, livligaste, charmigaste och smidigast raser man kan ha extra + för att de inte fäller.

Jag klipper och rakar gärna bort både det ena och det andra på hästarna;

Klipper hela hästen (minus under sadeln) under den kalla perioden
Klipper bort håen i öronen och runt
Kronrandshår och hovskägg
Man (rycks/klipps) och längden på svansen
Missprydande hår i ansiktet

Men aldrig hår runt mulen! Där går min gräns... tycker dessutom att det blir vasst och läskigt. Mjuka goa mulen... *puss, puss*

helt klart en av de bästa, livligaste, charmigaste och smidigast raser man kan ha extra + för att de inte fäller.
precis, det är hur gosigt som helst att kunna ha dom i sängen och kela med utan att man får hår i munnen och näsan och i hela sängen :love:

Jag tycker inte det är ok att raka bort känselhåren.
Det är ju liksom inte som vissa människor rakar benen!
Ställer man ut en katt och morrhåren är avklippta då bli man diskad.
Varför gäller inte detsamma för hästar? Kankse inte att man skulle bli diskad, men de fyller ju en funktion.
Det tar ju tid för hår att växa ut igen.
Om det är mörkt ute är ju känselhåren till stor hjälp då mörkerseendet kanske inte är det bästa på hästar. De här blev ett rörigt inlägg känner jag men hoppas de som läser ändå fattar en gnutta av vad jag skrivit...:crazy:

*knapplån*

Tycker inte att man ska klippa känselhåren, tycker att det ä'r onödigt och fult, dessutom, som många säger så finns dom där av en anledning. Om man nu ska jämföra hästar med hundar så kan vi ju blanda in kaniner, hur många klipper morrhåren på kaniner? Det vore ju oerhört grymt, för så vitt jag har märkt på min kanin så använder han morrhåren mycket, märker om man tuchar dom direkt, är det annorlunda med hästar, har dom morrhår av en annan anledning?:confused:

precis, det är hur gosigt som helst att kunna ha dom i sängen och kela med utan att man får hår i munnen och näsan och i hela sängen :love:

Alltså! Förlåt trådskaparen om vi har halkat in på hundar nu men jag måste jag protestera på det skarpaste! Jag har schnauzer och dom har ett stort härligt skägg och kan både äta och bli kelade med utan problem och dessutom fäller de inte heller eftersom de trimmas.

OCH klipps påvissa ställen!

*kl*

Jag hade aldrig fått för mig att klippa av känselhåren på mina pållar, som sagt, de sitter där av en anledning.
Men visst, sen bryr jag mig inte heller om vad andra gör med sina pållars känselhår, tycker bara att de som klipper bort dem är trångsynta och vägrar inse att de SKA vara där.

*kl*

Jag hade aldrig fått för mig att klippa av känselhåren på mina pållar, som sagt, de sitter där av en anledning.
Men visst, sen bryr jag mig inte heller om vad andra gör med sina pållars känselhår, tycker bara att de som klipper bort dem är trångsynta och vägrar inse att de SKA vara där.

Håller absolut med!

Ok..
Då hävdar jag att rasen som sådan är felkonstruerad.
Och då inte alla pudlar eftersom dom jag har haft med att göra knappast lider av det du beskriver..

Så ni måste ha fått tag på avarter..

JAg är helt övertygad att frisering av känselhår, figurklippning av hundar är för att ägaren vill ha ett snyggare djur, enligt ägarens normer...

Liten förlägning av Barbie-stadiet helt enkelt.

AM

nej,nej,nej.... min mamma ville inte ens ha en pudel först,jusst för att hon inte tyckte om det där med pälsen,alla olika klippningar och sånt,men min bror var allergisk,och mamma har hafft hund hela livet,och kunde ej leva utan hund,hon kollade upp att vissa alergiker kunde tåla tex pudel,och vi hade en tjej som födde upp pudlar aldeles här i närheten,så vi ringde dit och frågade om vi kunde koma och hälsa på för att se om brorsan tålde dom... det gick jättebra,vi var ut flera gånger under ett halvårs tid,och fastnade mer och mer för rasen.. bokade en valp som skulle födas om några veckor,och nu har vi hafft han i 6 år.

han har ALDRIG varit "pudelklippt" med massa bollar och toffsar,vi ville inte ens klippa nosen på han,men när hunden lider så inser man att det måste göras! kroppen trimmar vi bara av med sax när det blir för långt.

han ser ut så här: http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/llkjkj.jpg?t=1164787634

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/djur002.jpg?t=1164787687

som du ser på sista bilden så synns knappt ögonen för allt hår,vilket gjorde att han fick jättesvår ögoninflamation. och på dessa bilder så kanske det är 1 ½ mån sen han hade rakats,så i fall man inte rakar över huvud taget så skulle DET vara vanvård!

kan tillägga att mammas hund har en väldigt tock och tät päls,uppfödaren sa att hon aldrig hade fått sådana valpar med så mycket päls nån gång...

öronen är korta pga att han fick lov att rakas i öronen pga kraftig våt/värme exem..

Senast ändrad:

haha,ja,pudlarna är speciella! med dock så underbara! klokare hundar har jag aldrig träffat på!!

fasst mammas pudel kan ju vara lite väääl kaxig i bland! :rofl:

Vad menar ni med att raka!:eek:
Min häst hade långa känselhår ;) så jag trimmade dom
Men han har inte ätit sämre för det:crazy:

jasså, jag visste faktiskt inte att schnauzer var en av de raser som inte fäller sin päls..

dock RYCKER man väl håren på dem som på flertalet andra raser.. lär ju göra fruktasvärt ont att rycka bort håren!

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka