Rakning av känselhår

Sv: Rakning av känselhår

Jag klipper och rakar gärna bort både det ena och det andra på hästarna;

Missprydande hår i ansiktet

...vart sitter det missprydande håret i ansiktet?
en del hästar får mustasch vilket inte är alltför snyggt om den blir för lång, samt att en del (speciellt islänningar och cob-raser) får en del långa skäggstrån under hakan.. men det är bara päls och fyller ingen funktion för hästen..

Tänkte bara höra vad folk i allmänhet tycker om att raka bort känselhåren runt mulen på hästen.

Var en diskution i stallet om en som rakade bort håren inför fotografering och en del hade väldigt mycket emot det.

Vad tycker ni? Snyggt eller elakt? Okej eller inte?
vad tycker alla här om att rycka manen på hästarna? det gör ont på hästen och är dessutom enbart till för att människan ska tycka att hästen är fin..

vad tycker alla här om att rycka manen på hästarna? det gör ont på hästen och är dessutom enbart till för att människan ska tycka att hästen är fin..

Ha! Här kan jag uttala mig! :) Manryckning är enligt mig - OCH min häst - idioti och fjollerier. I ännu högre grad än rakning av mule/ögon osvosvosv. Manen fyller ju en funktion den med, och ryckningen gör ont. Tänker er själva att hårstrå efter hårstrå RYCKS bort från ert huvud (eller tja, alla ni som plockar ögonbryn eller oönskad skäggväxt.. ni vet ju)..... :devil: :devil: Är det någon som anser att det INTE smärtar hästen att rycka av den manen så är ni hjärtligt välkomna hem till mig och min Felicia. Så länge jag får stanna UTANFÖR stallet medan ni försöker.

Är det inte olagligt???

Rakning av känselhår är inte olagligt. Och så vitt jag förstått kommer det heller inte bli olagligt, däremot så ligger ett förslag uppe att du inte ska få ställa ut din häst, eller tävla på annat vis om du rakat mulen på den. Pga att det anses fösämra din hästs känsel på mulen.

Däremot så tycker jag att ska en sån regel komma så BÖR det komma en regel mot ryckta manar, för det är bara onödigt, smärtsamt och drygt. Rakning av känselhåren smärtar inte på hästen, men ryckningen av manen torde kunna liknas vid kinesisk vatten tortyr (iaf om du frågar min häst...)

Ställer man ut en katt och morrhåren är avklippta då bli man diskad.
Varför gäller inte detsamma för hästar? Kankse inte att man skulle bli diskad, men de fyller ju en funktion.
Det tar ju tid för hår att växa ut igen.:crazy:

Om man ska visa sin Arabhäst på utställning i rasföreningens regi så får man inte klippa bort känselhåren eller skyddshåret i öronen. Man får klippa det som sticker utanför öronen, men inte i öronen.
Camilla

Är det inte olagligt???
Nej, tyvärr inte. Det är de facto inte mycket som är mot lagen, vad gäller våra handlingar mot djur. Det finns iofs allmänt hållna lagar om djurplågeri, att djur ska ges möjlighet till "normalt" liv osv, men dom är sorgligt tandlösa och menlösa. Man kan i praktiken bära sig nästan hur illa åt mot ett djur som helst, utan att behöva befara något straff.
Men gud nåde den som har något fel på måtten i en hästbox, även om hästarna bara är i boxen några timmar per natt.

Därför är det fritt fram att rycka päls på hundar, att ha hästar inspärrade i en box hela livet, att hålla grisar på ett par kvadratmeters betonggolv- också livstid, osv.

Vilket parti kommer först med ett program mot allt detta?

LIA

jasså, jag visste faktiskt inte att schnauzer var en av de raser som inte fäller sin päls..

dock RYCKER man väl håren på dem som på flertalet andra raser.. lär ju göra fruktasvärt ont att rycka bort håren!

Mina hundar ligger och sover på trimbordet! Det gör knappast ont då eller hur?
Man klipper på känsliga ställen.

Inte ok!

Är de inte så att det numera finns en lag om att känselhår runt mule och vid ögonen INTE FÅR rakas/ryckas bort ????

Inte ok!

Är de inte så att det numera finns en lag om att känselhår runt mule och vid ögonen INTE FÅR rakas/ryckas bort ????

Om det vore så väl men tror dock inte det.

Kanske en sk rekommendation i alla fall.

sak samma, det bör inte vara ok oavsett om det gör ont eller inte för det gör ont på en del individer..

dock har det inte framkommit än huruvida hundar lider av att få morrhåren bortklippta, jag har inte sett en enda som sagt att hunden lidit..

och ja nu, bara för att jag inte fått några påhopp om det ;)
Jag klipper eller trimmar inte hästens mulhår, man märker ju inte ens av känselhåren på mulen ju..
det borde vara samma som på pojkvännen:
stubb = stickigt och jobbigt
helskägg = mjuk och gosigt :D

Om det är upp till någon att bestämma om dom ska få vara kvar där eller inte, så är det väl hästen? Och dess talan hör ingen människa tyvärr. Jag tycker det är grymt att ta bort känselhåren bara för att människor tycker det är snyggt. Det är en sak att vi spärrar in hästarna i små utrymmen och begränsar deras rörelsefrihet och foderfrihet, vi ska desutom ändra på DOM. När går gränsen? Hästar är inga saker (typ en barbiedocka man kan bryta bort armen på bara för att man tycker den är ful...), men en del människor behandlar dom som om de vore det, vilket är förbannat synd.
Låt hästen få ha sin egen kropp ifred, när vi nu ändå har kommit och brutit deras livsmönster och naturliga levnadssätt.

(Svarade även allmänt, så ta inte åt dig eftersom att du sa i ett senare inlägg att du inte rakar bort dom, men jag tycker inte att det är upp till människan att bestämma hur hästens kropp ska se ut).

Jag tycker inte det är ok att raka bort känselhåren.
Det är ju liksom inte som vissa människor rakar benen!
Ställer man ut en katt och morrhåren är avklippta då bli man diskad.
Varför gäller inte detsamma för hästar? Kankse inte att man skulle bli diskad, men de fyller ju en funktion.
Det tar ju tid för hår att växa ut igen.
Om det är mörkt ute är ju känselhåren till stor hjälp då mörkerseendet kanske inte är det bästa på hästar. De här blev ett rörigt inlägg känner jag men hoppas de som läser ändå fattar en gnutta av vad jag skrivit...:crazy:

Håren växer ut OERHÖRT snabbt. Det vet alla som en gång provat. Och vad är det för jämförelse med människornas rakning av benen? Det förstår jag faktiskt inte:confused: Men som jag sagt tidigare, respekterar alla er som anser att det är fult och onödigt, för alla måste kunna våga uttrycka sina åsikter utan aggressiva påhopp, och anser ni att ni vill ha känselhår kvar så är det ju fritt fram:bump:

se där med att rycka manen... de är då väldigt olika på hästar...

min madame njuter när jag tunnar ur den med fingrarna. .. har henne lös på gången å börjar tillslut står hon med huvet nere vid golvet, underläppen hängande lite smått ryckande, öronen rakt ut åt sidorna och ögonen halvt slutna....

ont nä absolut inte....

sen finns de vissa individeer som din å en sån skulle jag INTE rycka.. visar hästen obehag ja då får man se ut som ett lurvtroll... :rofl:
å om de är tävling så blir de dubbla rader med köttBOLLAR...:o
så hade jag förut iaf....

*S* Jadu.. min felicia klipps ärligt talat.. *lol* Hon har fyra strån i motvind till man, och tja.. det GÅR inte att rycka :D Så när jag tycker det ser alldeles för anskrämligt ut så ansar jag de stackars tappra mantossarna lite.. men knoppad? holy camoly.. det går inte att fläta hennes man ens en gång :D hon river stallet. Där har vi en dam som är ordenligt ömhårad :rofl: :rofl: :rofl: att man se kan krypa under magen på henne, lös, i stallgången och plocka bort stygn utan något problem alls.. tja.. :D :D min ängel är som hon är.

Jag har aldrig ens försökt rycka henne, det räcker med mardrömshistorien hennes f.d. ägare gav mig :) (och hennes reaktion på flätor.... :/)

Lite annan totalt meningslös men ganska gullig info är att hon har mittbena i panluggen :) Det ligger fyra strån åt ena hållet och fyra åt andra... *rofl*

*knapplån*

Jag skulle aldrig klippa/raka bort känselhåren, de sitter där av en anledning. Därför klipper jag heller inte bort håret i öronen (på min ponny klipper jag bort liten av det som "hänger utanför"), ej heller hovskägg.

Alla hästar jag haft har vart väldigt ömhårade och därför rycker jag inte manen på dem. Har fått föra en hel del kommentarer om "hur tjock man min häst har""och varför jag inte rycker den". Jag tänker på hästens bästa, och de gillar inte att bli ryckta, så jag klipper istället.

:bow: :bow: :bow:

Jag kan inget annat än att hålla med dig! Håret växer jättefort! Jag klipper/rakar det jag kan (inte ögon håren) på tävlingshästarna... Går hästarna på bete spelar det väl ingen roll om dom har hår men ska dom tävlas och säljas så vill jag ha dom prydliga! Med ryckta manar oxå!:angel:

Ingen av mina hästar har skadat sig pga att jag har tagit bort håret till tävlingarna... Men sen e jag lat och håller väl inte efter det när det bara tränas hemma! Men det e bara hur jag gör!

jag hade varit en mycket lycklig matte om nån påstod att min häst har tjock man :):):) i nuläget hade jag nog dessvärre trott att dom antingen var blinda eller lite bakom flötet..

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2