Rakning av känselhår

Sv: Rakning av känselhår

jag rakar btw bort alla känselhår på min hund.. han klagar inte
Det bevisar vad? Du kan säkert amputera ett ben på hunden utan att den klagar...

Om förnuftet säger att morrhår, ögonfransar etc finns där för att dom har praktisk betydelse för djuret, varför ta bort dom?
För sjuka skönhetsideal??

LIA

Varför rakade du av din hund morrhårena ? Givetvis klagar inte din hund eftersom du knappast förstår vad den säger ändå.

Hon svarade troligen trådskaparen men tröck på fel namn.
LIA skrev:
Det bevisar vad? Du kan säkert amputera ett ben på hunden utan att den klagar...

Om förnuftet säger att morrhår, ögonfransar etc finns där för att dom har praktisk betydelse för djuret, varför ta bort dom?
För sjuka skönhetsideal??

LIA
för att det faktiskt är skitsvårt att med klippmaskin korta av pälsen som växer på nosen utan att klippa av känselhåren, Adrenochrome och LIA är MYCKET VÄLKOMMNA att klippa nosen på min pudel (hundras som ej fäller, allt hår växer, måste klippas) så att känselhåren ej blir avklippta.. ca en gång i månaden vill jag att ni gör detta.. :D

jag tänker fortsätta att raka av allt som växer runt käften på honom, för när det blir mer än 1 cm långt börjar han matvägra och jag tänker inte låta min hund svälta eller tvingas mata honom med slang för känselhårens skull.. DET tycker jag är djurplågeri!

Mvh M

Senast ändrad av en moderator:

Appapappaa... Ajja bajja.. Ny lag: Får inte raka, avlägsna känselhår på häst. Kommer säkert att göra stickprov på tävlingar osv för att sätta liv i lagen...

Jag trodde att det var hästens prestationer som var viktiga om man tävlade, inte utséendet?
Fast man kanske inte får starta höga klasser om hästen ser ut som en "skogsmulle" ? :D

Jag tycker det är fult att raka bort och dessutom djurplågeri :mad: . De sitter ju där av en anledning annars skulle hästen inte ha dem.

Är det alltid upp till hästägaren vad man gör med hästen?
Drar du ingen gräns någonstans?
Alla verkar överens om att det är fel gentemot hästen att ta bort känselhåren, men vi ska inte ha synpunkter på när det görs?

Var drar ni andra gränsen någonstan? Eller gränserna? När påpekar ni för stallkompis/tränaren/klubbens idol att ni inte gillar "det" dom gör med sin häst?
När säger ni till på skarpen?
När anmäler ni?

Eller är det alltid "upp till hästägaren"? :crazy:

LIA

:bow: :bow: :bow:

Känselhåren på mulen är till för att hästen ska känna vibrationer i marken, eftersom sikten är begränsad när den betar. Alltså en trygghetsfaktor och jag tycker att det är grymt att ta bort dem. Och varför? Det är inte snyggare med ett onaturligt hästhuvud, hästar är ju det vackraste som finns!

Vad jag vet använder både häst och hund sina känselhår just till att känna.

De fungerar som någon skrev som avståndsbedömare i fr a mörker.

Till de som rakar bort stråna vill jag bara säga att vänta tills den dag hästen tex skadar ett öga eller slår i mulen med sår eller ömhet som följd.

Måste också tillägga att i alla jag har sett ett väldigt stort antal hästar som tävlar internationellt och som har varenda känselstrå kvar.

Tycker inte heller att man ska jämföra häst och hund.
De lever ju ganska olika och deras respektive smidighet är ju helt olika.

Jag tycker att det är ojuste. De fyller sin funktion på hästen helt klart!

Blev mäkta förvånad när jag på Flyinge upptäckte att de rakat känselhåren på alla hästar i hingststallet. Ser inte snyggt ut, bara makabert tycker jag.

Nej, skulle aldrig raka bort dem! KÄNSELhår... säger väl rätt mycket? Dessutom tycker jag inte det är snyggt att raka bort dem... Hästen är en häst. Om man ska tävla eller fotografera ska den väl se ut som en häst? Och hästar har känselhår!

Jag tycker ändå att var och en får göra som dom vill i den här frågan. Det finns betydligt värre saker som folk gör mot sina hästar utan att bli anmälda.
T ex ha sin häst i en box 24/7. :eek: :eek:
Det borde vara förbjudet tycker jag!

Jag skulle aldrig i livet raka min darlings mule. Gillar den naturliga looken och gillar honom precis som han är...
Men allvarligt talat så tror jag inte att tävlingshästar som spenderar mestadels av sin tid i lastbilar och på tävlingsplatser saknar sina känslehår så fasligt mycket...
Sen kan man ju undra vad det är för hästliv å andra sidan men det är ju en annan fråga...

Jag har aldrig rakat bort några känselhår eller öronhår eller hovskägg på min häst. Hon är ett ädelt halvblod och inte så lurvig. De enda gångerna jag vart på känselhår med saxen är när ett strå runt ett öga böjt sig och varit på väg att växa in i ögat.

Hennes lille fölunge däremot är riktigt lurvig och honom kommer jag att behöva klippa lite öronhår på, en period kom han in från hagen med öronhåren fulla av kardborrar:rofl:

Alltså kan man dra den slutsatsen att du gör det av bekvämlighetsskäl...eller hur ?
bekvämlighet?
nej det GÅR INTE att undvika att klippa dem.. men har du en metod så kom hit å visa..

eller menar du att om DU hade en pudel som matvägrade när nospälsen blir för lång så skulle du hellre slangmata din hund än att raka nosen och samtidigt få med känselhåren? :eek: STACKARS HUND!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrar om det de facto är omöjligt att klippa en pudel och samtidigt spara morrhåren? Jag antar att du kan skilja morrhåren från resten av pälsen?

Att man missar och klipper ett eller annat av dom, går väl knappast att undvika, men nog borde de flesta kunna sparas, fr a om dom fått växa sig längre än övrig päls.

Jag kan inte pudlar och klippning, men ska ta reda på det. :p

Konsekvens, om det är omöjligt att spara morrhåren enligt ovan, ska pudlar bums in i den kategori hundraser som borde förbjudas. :cool:

LIA

bekvämlighet?
nej det GÅR INTE att undvika att klippa dem.. men har du en metod så kom hit å visa..

eller menar du att om DU hade en pudel som matvägrade när nospälsen blir för lång så skulle du hellre slangmata din hund än att raka nosen och samtidigt få med känselhåren? :eek: STACKARS HUND!!!

Men alltså...om hunden matvägrar för att den har längre hår så måste den vara felkonstruerad i skallen.
Här skulle nog en hundpsykolog behöva rycka in. :idea:

Har träffat massor med ofriserade pudlar som äter för glatta livet.:D

AM

för att det faktiskt är skitsvårt att med klippmaskin korta av pälsen som växer på nosen utan att klippa av känselhåren, Adrenochrome och LIA är MYCKET VÄLKOMMNA att klippa nosen på min pudel (hundras som ej fäller, allt hår växer, måste klippas) så att känselhåren ej blir avklippta.. ca en gång i månaden vill jag att ni gör detta.. :D

jag tänker fortsätta att raka av allt som växer runt käften på honom, för när det blir mer än 1 cm långt börjar han matvägra och jag tänker inte låta min hund svälta eller tvingas mata honom med slang för känselhårens skull.. DET tycker jag är djurplågeri!

Mvh M

Undrar lite över formen på din hunds matskål!!

Är det alltid upp till hästägaren vad man gör med hästen?
Drar du ingen gräns någonstans?
Eller är det alltid "upp till hästägaren"? :crazy:

LIA

Ett exempel på gräns som är dragen (trots protester):
Det är inte tillåtet att kupera svansen på hästen, trots att det inte bara är opraktiskt utan kan bli farligt om den lägger svansen över tömmen när man kör.

Vad som är vackert och nödvändigt växlar med tiden...

Men alltså...om hunden matvägrar för att den har längre hår så måste den vara felkonstruerad i skallen.
Här skulle nog en hundpsykolog behöva rycka in. :idea:

Har träffat massor med ofriserade pudlar som äter för glatta livet.:D

AM

min mamma har en pudel,och det är jag som klipper han,och det är OMÖJLIGT att raka nosen på han,utan att ta med känselhåren,,och man kan inte heller bara låta håret vara,för det växer hela tiden,och tillslut så växer det in i både ögon och mun,och dom blir kraftigt irriterade,och inflamerade! så att säga att en hund är felkonstruerad i skallen,bara för att deras päls växer in i munnen,och dom inte vill äta då tycker jag var en ganska onödig komentar! :mad:

Ok..
Då hävdar jag att rasen som sådan är felkonstruerad.
Och då inte alla pudlar eftersom dom jag har haft med att göra knappast lider av det du beskriver..

Så ni måste ha fått tag på avarter..

JAg är helt övertygad att frisering av känselhår, figurklippning av hundar är för att ägaren vill ha ett snyggare djur, enligt ägarens normer...

Liten förlägning av Barbie-stadiet helt enkelt.

AM

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
474
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka