Rakning av känselhår

Sv: Rakning av känselhår

Hur gör ni när ni klipper öronhåren? Min häst blir galen när jag försökte i början,nu får han helt enkelt gå med tussar utstickande ur örona. :crazy: Men han har aldrig tyckt om att man pillat vid öronen. Han är min håriga trollhäst, men jag tänker inte mycket på håret i öronen kan jag säga....

Tja.. min häst är det bara att grabba tag i öronen och klippa... men hon älskar å andra sidan till och med att bli borstad med piggborste på öronen :) Klipper dock hennes öron väldigt sällan... *S*

vad tycker alla här om att rycka manen på hästarna? det gör ont på hästen och är dessutom enbart till för att människan ska tycka att hästen är fin..

Har aldrig gjort och kommer aldrig göra detta på min häst! Har sett hästar som får manen ryckt och håller på att gå i taket för att det gör ont och ägaren gapar om att den ska stå still... hemskt! Vem skulle stå still om nån försökte dra loss hårtussar från skallen???

Dessutom har min ponny har en lång härlig man som passar henne utmärkt :love: Även om jag hade en ädel tävlingshäst skulle jag aldrig få för mig att rycka bort man... Man rycker ju inte bort pälstussar... skulle man vara mindre smärtsamt?

Rakning av känselhår är inte olagligt. Och så vitt jag förstått kommer det heller inte bli olagligt, däremot så ligger ett förslag uppe att du inte ska få ställa ut din häst, eller tävla på annat vis om du rakat mulen på den. Pga att det anses fösämra din hästs känsel på mulen.

Däremot så tycker jag att ska en sån regel komma så BÖR det komma en regel mot ryckta manar, för det är bara onödigt, smärtsamt och drygt. Rakning av känselhåren smärtar inte på hästen, men ryckningen av manen torde kunna liknas vid kinesisk vatten tortyr (iaf om du frågar min häst...)

Det där med manryckning är nog faktiskt lite olika från häst till häst.

Ett av mina ston sänker huvudet och står och njuter med halvslutna ögon när jag rycker manen medan en annan inte tycker om det och henne använder jag en urtunningskniv på.

Så man bör kanske inte vara alltför kategorisk.

Det var därför kommentaren "iaf om du frågar min häst" trillade in :)

Alla upplever smärta på olika sätt, själv är jag piercad lite varstans men anser än i dag att det som gjorde ondast var öronen - medan andra tycker läpp och liknande.

Min häst - och en del andra hästar - är hårömma, något som man som hästägare orde visa hänsyn för.. men tja.. :D det är det inte alla som gör, utan hästen är "bara" ouppfostrad..

varför förbjuda något som inte gör ont på hästen och inte synbart påverkar den tämjda, instängda, djupt omhuldade hästen..

och samtidigt tillåta något som gör helvetiskt ont på MÅNGA hästar, inte 1% utan kanske 10% av alla hästar..

båda grejerna är enbart till för att människan ska tycka att hästen ska se fin ut..

så, förbjuder man klippning av mulhår så ska manryckningen också förbjudas, för det gör ONT på vissa individer..

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2