Raka islandshäst på lösdrift

Sv: Raka islandshäst på lösdrift

Vill man slippa täcke så är ju halsklippning som går rakt ner under magen det bästa=)
Min häst svettas så mkt så denna rakning räcker inte tyvärr s jag måste helraka henne trots lösdrift så täcke åker å då. Och då har jag samma täcke som jag har nu(hon står i ett kallstall)
Hon hade sist ett 300 g innertäcke och ett tunnare regntäcke med flecefoder ovanpå när det var ner till -10- Under-10 fick hon ha 300 grams utetäcke ovanpå. och under -20 kommer hon ha nu ett 500g innertäcke och ett 400 grams utetäcke ovanpå=)

Det översta täcket trycker ihop det undre så det blir max 10 % ökad värme.

Det låter vettigt ..
Om man har ett stalltäcke närmast kroppen, på .. Säg 300g, och sen lägger på ett regntäcke över?
Trycks det ihop på samma sätt eller håller understa täcket fortfarande värmen eftersom regntäcket inte väger?

Konstigt eftersom min fryser utan de tjocka innertäcket å med de 2 tjocka fryser hon inte.... Så på henne funkar de super. Å bespara mig uppläxning om täckning, de var inte de tråden handlade om;) om det blir ett jäkla liv när jag råkar säga en mening som inte tillhör trådämnet gäller de alla;)

Vilken tur vi har att hästar är olika då. Era klarar sig med 200 g i - 25 g helrakade. Men det gör inte min. Å fortfarande detta hör inte till tråden, men för de som vill starta en ny tråd om hur häääämsk ägare jag är som ser till att min känsliga fryshäst får så pass mkt täcken på sig så hon inte fryser. Självklaaaaart står hon i hagen å droppar svett å ligger ner i hagenn å flåsar av värmeslag. Å sjäääälvklart står jag bara å tittar på.... Nä frästen ja går ut å slänger på ett ytterligare 500 g täcke å åker hem........... Puckon är vad som dyker upp i mitt huvud:(

Tagga ner lite :), jag tror mest folk är förbryllade och undrande då de förmodligen inte sett någon islandshäst som behövt mer än ett normalt vintertäcke om det inte är extremt på något vis så hästen blivit nedkyld.

Nej men kanske läst de avhandlingar och studier som finns gällande dubbla täcken och vilken effekt eller utebliven effekt det ger.;)

KL

I övrigt förundras jag över att man klipper av all päls och tycker sedan att det är konstigt om dom fryser, nog sjutton är det väl bättre att hitta ett mellanting här på klippning och en ev täckning.

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till, vilka behov har hästen, var svettas den. Börjar den svettas över hela kroppen inklusive kors och rygg så bör man istället se över sin egen ridning. Det är faktiskt felträning om rygg och kors blir svettig, inte nyttigt alls.

I övrigt förundras jag över att man klipper av all päls och tycker sedan att det är konstigt om dom fryser, nog sjutton är det väl bättre att hitta ett mellanting här på klippning och en ev täckning.

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till, vilka behov har hästen, var svettas den. Börjar den svettas över hela kroppen inklusive kors och rygg så bör man istället se över sin egen ridning. Det är faktiskt felträning om rygg och kors blir svettig, inte nyttigt alls.

Jag håller med om att man kanske borde ta sig en funderare om hästen verkligen ska vara helklippt om den fryser så pass.

Däremot undrar jag vad du har för belägg för att en svettig häst på rygg och kors är feltränad? Bara av ren nyfikenhet. Min häst blir olika svettig under sadeln beroende vad jag har mellan sadel och häst, korset har jag i och för sig inte varit med om att det har blivit svettigt.

Att bli svettig under sadeln för att det ligger en sadel på är en sak, men att se svetten börjar puttra på rygg och kors då får man se upp. Det är ren överträning, dvs man har helt enkelt överskridit vad hästen orkar med och i förlängningen kan det ge en del muskelproblem och för att nämna en så kan korsförlamning vara ett scenario.

Det låter vettigt ..
Om man har ett stalltäcke närmast kroppen, på .. Säg 300g, och sen lägger på ett regntäcke över?
Trycks det ihop på samma sätt eller håller understa täcket fortfarande värmen eftersom regntäcket inte väger?

Om stalltäcket är luftigt så trycks det ihop lite av regntäcket, för det väger också. Ett jättelätt regntäcke är ju bättre då.

kl

Helt OT men varför klipper ni aldrig (typ) benen och undersidan av huvudet på era islandshästar? Är det inte jobbigt när hästen blir svettig i den pälsen som är kvar? Den är ju jättelång tycker till och med jag som har ponny :D

Eller det kanske är min häst som svettas konstigt? Han är liksom svettig så det rinner ner mot benskydden på frambenen innan han ens är svettig under sadeln :p Samma under huvuvdet, det är plaskvått mellan ganascherna och rinner ner mot hakan innan han ens är mer än lite svettig på undersidan av halsen :o

Det som är intressant att klippa, är ju de delar som orsakar att hästen sedan fryser. När det kommer till ben så har vi vissa regler som styr hur mycket som får klippas, själv hade jag en häst som svettades runt ögonen och öronen.:p

kl

Helt OT men varför klipper ni aldrig (typ) benen och undersidan av huvudet på era islandshästar? Är det inte jobbigt när hästen blir svettig i den pälsen som är kvar? Den är ju jättelång tycker till och med jag som har ponny :D

Sällan vi har benskydd på våra vettu :D Men många klipper en ränna under hakan på dem. Jag lämnar allt dock, det är ju så gulligt med skägg :love:

Men det absolut vanligaste felet som folk gör med täcken är ju att man slänger på ett för tjockt täcke så att hästen börjar svettas. Svetten gör då så att hästen fryser istället. Då slänger man på ett till super tjockt täcke för att man helt enkelt tror att det är för att det andra redan asfeta täcket är för tunnt..

Finns ingen chans i världen att din häst skulle behöva 900g....

Förstår inte riktigt hur hästen kan ventilera bort överskottvärmen/ svett när den är ett enda stort täckespaket. Finns flera nyttiga sidor att läsa om detta bla Agrias.

Gulligt ja, men inte gulligt att göra rent dagen efter :D

Benskydden är ingen större fara i sig, men skumbollarna som sakta rör sig från armbågen ända ner till dem lämnar hemska spår efter sig, haha :D Det är inte ovanligt att min häst (förutom i munnen) är skummig på hela hakan och baksidan av alla benen. Utan att vara sådär "svettlöddrig" som de blir typ av tyglarna på halsen o så. Jag tror han har gräddbakelse-svett :p

De är ju det jag menar... :P
Folk förstår ju inte att det beror på att hästen redan har för tjockt täcke på sig så att den svettas. Dom tror ju att hästen har för tunnt täcke på sig och fryser pga det och täckar ännu mera.

Senast ändrad:

Seriöst, missar folk att hästen svettas? Det har jag svårt att tro?

Däremot kan jag lätt tro på att kassa täcken eller flera lager inte är såpass luftiga och "andas" såpass bra att hästen av den anledningen har ont av täckena. Men svettas?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar