Raka islandshäst på lösdrift

Sv: Raka islandshäst på lösdrift

Jag som formulerade mig dåligt, menade såklart att även kunna ha den otäckad. Men du läste mina tankar, TACK! :)

Min häst är en extrem fryslort, och jag har varit med om hästar som fått skador av att stå och ha fryst och skakat för länge.
och det vill jag aldrig se igen :cry:

Och ni kan va lugna jag är en god hästägare som alltid ger min häst det bästa och skulle jag se att hon inte frös vid 200 grams täcke när det är -20 eller kallare så skulle hon självklart bara få ha 200 grams täcke på sig..Ingen är ju gladare isf än min plånbok;)

Men när folk i stallet ringer och säger att min häst står i hagen och hoppar på alla 4:a av att hon fryser trots 500g täcke så är jag iaf en sån hästägare som inte bara kan rycka på axlarna och blunda och säga ähhh hästkräk på Buke säger folk att man inte ska ha mer täcke så du får vackert frysa så deeeee så!!!:grin:
Klart att hon inte ska stå och frysa så att hon skakar.

Har du provat att ge henne mer mat när det är kallt? Det brukar vara ett bra botemedel för frusna hästar. De gör av med mer energi i kyla. Det är extremt ovanligt med en islandshäst som behöver så tjocka täcken täcke för att inte frysa. Enda anledningarna jag kan komma på till det är:

1. Täckena torkar inte under natten och hästen fryser pg av fuktigt täcke.
2. Hästen är sjuk.
3. Hästen får för lite mat för att kunna hålla värmen.

Studier har visat att till och med ("stor-")hästar klarar av att gå helrakade utan täcke ned till iallafall minus fem grader om det är torrt och stilla väder.

Detta skriver jag inte för att hoppa på dig, eller vara en besserwisser, utan för att det verkar så konstigt att hon är så frusen av sig.

Är det föressten en god idé att raka såhär nu, såhär sent på säsongen?
faxihost.jpg

Jag kommer förmodligen att rida i ridhus en del nu i vinter och det verkar till och med vara uppvärmt, (LYX!) så jag känner att det är vettigt att raka lite mer än jag brukar. Hon står inne på natten, men jag vill helst ha henne naken ute i hagen, så jag är lite fundersam på om det hinner växa ut tillräckligt innan det blir smällkallt. Det är väl någon månad kvar tills dess känns det som.

Klart att hon inte ska stå och frysa så att hon skakar.

Har du provat att ge henne mer mat när det är kallt? Det brukar vara ett bra botemedel för frusna hästar. De gör av med mer energi i kyla. Det är extremt ovanligt med en islandshäst som behöver så tjocka täcken täcke för att inte frysa. Enda anledningarna jag kan komma på till det är:

1. Täckena torkar inte under natten och hästen fryser pg av fuktigt täcke.
2. Hästen är sjuk.
3. Hästen får för lite mat för att kunna hålla värmen.

Studier har visat att till och med ("stor-")hästar klarar av att gå helrakade utan täcke ned till iallafall minus fem grader om det är torrt och stilla väder.

Detta skriver jag inte för att hoppa på dig, eller vara en besserwisser, utan för att det verkar så konstigt att hon är så frusen av sig.

1 Täckena är inte blöta varken på morgonen eller när de kommer in detta känns av stallägaren så därför vet jag detta:)

2 hästen är frisk undersökt av vet

3 hon får lagom med mat (6 kilo hö samt kraftfoder) för att hållas i en god tävlingskondis så ist för att ge mer mat så slängr jag hellre på ett täcke blir både billigare och hästen slipper bli fet.

Sedan får dessa studier visa vad de vill men jag kommer ialalfall aldrig i hela mitt liv slänga ut en helrakad häst i -5 grader.
Jag är rädd om min häst och det sista jag vill ha är muskelinflammationer för jag slänger ut henne rakad och de regnar och hon kyls ner kraftigt.

Säger ju sig självt att man inte gör de, jag har nyss rakat bort hennes naturliga skydd mot regn och kyla.. då måste jag ersätta det... med täcken.
Rakar jag inte får jag anpassa ridningen så hon inte svettas,, vilket jag inte vill för jag vill träna hårt och tävla.. därför jag köpt häst.

Att slänga ut en helrakad häst som är varm och svettig efter ett hårt ridpass är enligt mig inget annat än djurplågeri.
Sedan som sagt får dessa studier visa vad de vill.Vore kul å se dessa studier har du dom?

Att islandshästar skulle frysa mindre som rakade köper jag inte.. som orakade köper jag för dom får ju 2 dm päls mot typ hbl som inte alls får lika tjock vinterpäls.

Däremot kan det vara som så att överlag är det mkt feta islänningar och har man mkt fett fryser man ochså mindre,
Medans vältränade hästar med mkt muskler och mindre fett på kroppen är mer känsliga..Det är ju precis som oss människor inge skillnad där.
Tjocka människor fryser mindre överlag.. finns säkert undantag även där, medans magra människor fryser överlag mer.

Så att ge min häst mer mat resulterar bara att hon övar i vikt och får mer fett på kroppen och av den anledningen inte fryser mer.
Men det alternativet är uteslutet eftersom hon som sagt är en tävlings och träningshäst som jag vill hålla både välmusklad och i välhull.

Så ser verkligen inge fel i att se till att min häst är varm och go vintertid skulle hon bli för varm ser jag som hästägare till att täcka med tunnare täcke. Och ser jag tvärtom att hon fryser är det min plikt som god hästägare att se till att täcka henne så hon inte fryser.

Detta är ju vad jag anser är bra och dåligt, andra gör vad de anser är bra.. det är faktiskt inte svårare än så.

Och bara för att folk inte gör som en annan gör och tycker behöver man inte tala om för dom att de är stans jubelidioter.

Jag täckar min häst.. andra inte...=)

Tycker folk är väldigt snabba här inne med att dömma andra, jag skrev vad min häst får på sig och andra kastar sig direkt och kallar en en dålig hästägare och gudvet vad man fick höra här inne.

Sånna kommentarer kan man behålla för sig själv.. ibland kan de va bra att inte alltid skriva de man tycker och tänker.. för de kan såra andra!!

Senast ändrad:

Du kan raka året om, det är bara en myt om att man inte kan raka året om.
Det enda som händer är att du på sommaren kan få en rand av vinterpälsen ett tag innan de också försvinner.

Jag rakar så länge det behövs. Börjar första rakningen i Aug och sista är väl i feb-Mars
Och typ många andra gör så iallafall inom storhästvärlden.. och ingen häst har dött hittills iallafall:D

Mår en häst dåligt av svettningen för all påls så överväger de ju allt

Och bara för att folk inte gör som en annan gör och tycker behöver man inte tala om för dom att de är stans jubelidioter.

Jag täckar min häst.. andra inte...=)

Tycker folk är väldigt snabba här inne med att dömma andra, jag skrev vad min häst får på sig och andra kastar sig direkt och kallar en en dålig hästägare och gudvet vad man fick höra här inne.

Sånna kommentarer kan man behålla för sig själv.. ibland kan de va bra att inte alltid skriva de man tycker och tänker.. för de kan såra andra!!

Alltså läser du inläggen överhuvudtaget undrar man ju?

Ska jag vara ärlig så har jag inte läst igenom tråden speciellt noga och vet inte om någon har tagit upp det här tidigare.
Men varför klipper ni hästen? Är det för att den blir svettig av pälsen eller för att det tar tid för pälsen att torka?

Är det för det senare så är det ganska onödigt med klippning, för hästen fryser inte trots att den är blöt. Längst in närmast skinnet så dunstar vattnet bort ganska fort, sedan är det pälsen längre ut som tar emot dropparna som dunstar och även den som torkar långsammare.
Vi upplever att hästen är blöt genom hela pälsen, tror att den fryser, sätter på täcke och stoppar det naturliga förloppet.

Jag klipper mina hästar om de får tillräckligt mycket päls för att bli överhettade när jag rider dom, det tycker jag är en bra anledning, skulle däremot hellre ställa ut en blöt häst med rejäl vinterpäls utan täcke än med ;)

Har dock valt att inte klippa mina hästar i år eftersom att de vilar två av de kallaste månaderna i vinter, vill inte behöva täcka dom om det skulle bli kallt.

För att mina tycks vara nära att dö av värmeslag. Den ena är dessutom extra välpälsad så skulle vilja klippa henne mer nu när det är så varmt men inser att jag då kan bli tvungen att täcka henne och det vill jag slippa.

Vem är det nu som är snabb att döma? ;) Jag skrev inte att du skulle låta henne gå naken, eller att du var en dålig hästägare på något vis. Men menade att du kanske skulle kunna ge henne lite extra mat de dagar det är så kallt att hon fryser om hon inte har ett 900g täcke. "Ingen skulle ju vara gladare än du om du slapp köpa dyra täcken". Och att det är extremt ovanligt att (ens en rakad) islandshäst inte klarar av att hålla värmen om den inte har så tjockt täcke om de andra punkterna är avbockade.

De förbränner mer energi när det är kallt, och därför blir de inte feta av tillägget. Hästar är väldigt bra på att omvandla energi i maten till värme.

För att mina tycks vara nära att dö av värmeslag. Den ena är dessutom extra välpälsad så skulle vilja klippa henne mer nu när det är så varmt men inser att jag då kan bli tvungen att täcka henne och det vill jag slippa.
Jo det klart att man klipper hästen då, speciellt nu när det är så varma vintrar. Men vet även de som klipper av anledningen att hästen torkar fortare då, tror även att jag såg det i den här tråden, och det är ganska onödigt ;)

Jag kanske kommer halvklippa min häst i januari om det inte är alltför kallt då, men nu känns det onödigt att han ska gå klippt när han vilar :)

Jag klipper hals och bog, det är där de svettas mest och har svårast att torka upp i. Dessutom så minskar svettningarna på övriga kroppen, då slipper jag täcka i de flesta fall. Självklart dyker det upp dagar som ger ett behov av antingen täcke eller ökad fodergiva, t ex blåst med nederbörd i form av regn, snöblandat i kombination med minusgrader. Då finns behov, men här kvittar det om hästen är klippt eller inte för även en oklippt häst kan ha samma behov i det läget.

Jo det klart att man klipper hästen då, speciellt nu när det är så varma vintrar. Men vet även de som klipper av anledningen att hästen torkar fortare då, tror även att jag såg det i den här tråden, och det är ganska onödigt ;)

Jag kanske kommer halvklippa min häst i januari om det inte är alltför kallt då, men nu känns det onödigt att han ska gå klippt när han vilar :)

Går den på lösdrift är det dock juste om den får behålla pälsen på magen, annars brukar de inte vilja ligga ner med magen mot snön. Blir så kallt för dem då :)

Går den på lösdrift är det dock juste om den får behålla pälsen på magen, annars brukar de inte vilja ligga ner med magen mot snön. Blir så kallt för dem då :)

Tror inte att det är någon risk, de har två ligghallar med halm som de kan gå in i (som det ska vara på lösdrift). Där ligger de ofta :)
Får som sagt se hur jag gör, har kört både med halvklippning och klippt bara på halsen tidigare, båda har funkat bra. (Sadelgjorden fastnar inte i pälsen om magen är klippt ;) )

Men vet även de som klipper av anledningen att hästen torkar fortare då, tror även att jag såg det i den här tråden, och det är ganska onödigt ;)

Varför är det onödigt att klippa en häst för att dem torkar fortare? Eller har jag missuppfattat dig? Jag kan se massor med fördelar med att min häst är torr på en halvtimme istället för att det tar många timmar.

Varför är det onödigt att klippa en häst för att dem torkar fortare? Eller har jag missuppfattat dig? Jag kan se massor med fördelar med att min häst är torr på en halvtimme istället för att det tar många timmar.

Har du läst vad jag skrev så förstår du nog varför.

Det är vi som uppfattar att hästen är blöt och pga det kan frysa. I själva verket så är det bara längst ut på pälsen som hästen är blöt, mot skinnet torkar den i princip direkt och då gör inte täcket så mycket annat än stänger in fukten.

Jag ser hellre att min häst går oklippt och slipper täcke än att den går klippt och därför behöver täcke och pälsens naturliga funktion försvinner.

Däremot om det är varmt ute och jag tränar mycket så vill jag ha hästen klippt så den inte överhettas av all tjock päls under ridpasset.

Vilka andra anledningar ser du till att klippa hästen menar du?

Om jag visste varför hade jag givetvis inte frågat.

Vilka andra anledningar ser du till att klippa hästen menar du?

För att den ska torka snabbare när den svettas, det är bättre att lämna en häst som är torr och varm även utan täcke än en som är dyngsur av svett, även om den torkar inifrån kan den frysa och det är inte nyttigt för huden om pälsen jämnt är våt även om den inte fryser. Det är också knepig logistik med hur man ska göra med eventuella täcken när man inte bor vi stallet.

Jag lägger till att en häst som står och är blöt länge blir riktigt sunkig... pälsen klibbar ihop och stinker gamla strumpor. Jag kan inte riktigt se att det kan vara trevligt att spänna en sadelgjord på päls som blivit som gamla dreadlocks.

Nu har ju inte jag mina på lösdrift, utan de står på stall. Snorri är klippt på underdelen av halsen och ner mellan frambenen/sadelgjordsstaden. Jag ska utöka det till hela halsen och snett ner så jag precis tar sadelgjordsstaden.

De som inte är klippta är svettiga på morgonen. Och vårat stall är nybyggt, med extremt bra ventilation och inte uppvärmt.
Snorri blir EXTREMT svettig vid ridning om han inte klipps och det märks även på både ork och humör.

Jag klipper min häst för att han ska orka träna och slippa bli för varmt och riskera att bli överhettad :)

561809_3963492292693_1416778430_n.jpg

Han är ute i hagen i ca 15h per dygn och inne i öppet kallstall resten av dygnet.

Om jag visste varför hade jag givetvis inte frågat.

För att den ska torka snabbare när den svettas, det är bättre att lämna en häst som är torr och varm även utan täcke än en som är dyngsur av svett, även om den torkar inifrån kan den frysa och det är inte nyttigt för huden om pälsen jämnt är våt även om den inte fryser. Det är också knepig logistik med hur man ska göra med eventuella täcken när man inte bor vi stallet.

Fast dom fryser ju inte eftersom att dom är torra mot huden. Så som jag har läst så känns det på dom ungefär som när vi har regnkläder som är blöta utanpå, vi är fortfarande torra innanför. Den enda skillnaden som täcket gör är att det suger upp och flyttar fukten, hästen känner ingen skillnad eftersom att den i vilket fall som helt har känslan av att vara torr :)

Sedan så kan jag som sagt förstå om man vill klippa hästen av praktiska skäl som att det inte är så trevligt för oss att hantera en blöt häst. Och som jag tidigare har sagt så finns risken för överhettning om man jobbar hästen hårt vid varmare förhållanden. Men jag tror fortfarande att hästar mår bäst av att vara och fungera som just hästar och då tycker jag att man ska hålla dom oklippta om man kan.

Men alla tycker ju olika och jag kritiserar inte er för vad ni gör. Det här är sådant som jag har läst på om på sista tiden och tidigare har jag nog klippt på alla olika sätt som man kan ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30