Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart att hon inte ska stå och frysa så att hon skakar.Min häst är en extrem fryslort, och jag har varit med om hästar som fått skador av att stå och ha fryst och skakat för länge.
och det vill jag aldrig se igen
Och ni kan va lugna jag är en god hästägare som alltid ger min häst det bästa och skulle jag se att hon inte frös vid 200 grams täcke när det är -20 eller kallare så skulle hon självklart bara få ha 200 grams täcke på sig..Ingen är ju gladare isf än min plånbok
Men när folk i stallet ringer och säger att min häst står i hagen och hoppar på alla 4:a av att hon fryser trots 500g täcke så är jag iaf en sån hästägare som inte bara kan rycka på axlarna och blunda och säga ähhh hästkräk på Buke säger folk att man inte ska ha mer täcke så du får vackert frysa så deeeee så!!!
Klart att hon inte ska stå och frysa så att hon skakar.
Har du provat att ge henne mer mat när det är kallt? Det brukar vara ett bra botemedel för frusna hästar. De gör av med mer energi i kyla. Det är extremt ovanligt med en islandshäst som behöver så tjocka täcken täcke för att inte frysa. Enda anledningarna jag kan komma på till det är:
1. Täckena torkar inte under natten och hästen fryser pg av fuktigt täcke.
2. Hästen är sjuk.
3. Hästen får för lite mat för att kunna hålla värmen.
Studier har visat att till och med ("stor-")hästar klarar av att gå helrakade utan täcke ned till iallafall minus fem grader om det är torrt och stilla väder.
Detta skriver jag inte för att hoppa på dig, eller vara en besserwisser, utan för att det verkar så konstigt att hon är så frusen av sig.
Detta skriver jag inte för att hoppa på dig, eller vara en besserwisser, utan för att det verkar så konstigt att hon är så frusen av sig.
Och bara för att folk inte gör som en annan gör och tycker behöver man inte tala om för dom att de är stans jubelidioter.
Jag täckar min häst.. andra inte...=)
Tycker folk är väldigt snabba här inne med att dömma andra, jag skrev vad min häst får på sig och andra kastar sig direkt och kallar en en dålig hästägare och gudvet vad man fick höra här inne.
Sånna kommentarer kan man behålla för sig själv.. ibland kan de va bra att inte alltid skriva de man tycker och tänker.. för de kan såra andra!!
Tycker folk är väldigt snabba här inne med att dömma andra, jag skrev vad min häst får på sig och andra kastar sig direkt och kallar en en dålig hästägare och gudvet vad man fick höra här inne.
Sånna kommentarer kan man behålla för sig själv.. ibland kan de va bra att inte alltid skriva de man tycker och tänker.. för de kan såra andra!!
Jo det klart att man klipper hästen då, speciellt nu när det är så varma vintrar. Men vet även de som klipper av anledningen att hästen torkar fortare då, tror även att jag såg det i den här tråden, och det är ganska onödigtFör att mina tycks vara nära att dö av värmeslag. Den ena är dessutom extra välpälsad så skulle vilja klippa henne mer nu när det är så varmt men inser att jag då kan bli tvungen att täcka henne och det vill jag slippa.
Jo det klart att man klipper hästen då, speciellt nu när det är så varma vintrar. Men vet även de som klipper av anledningen att hästen torkar fortare då, tror även att jag såg det i den här tråden, och det är ganska onödigt
Jag kanske kommer halvklippa min häst i januari om det inte är alltför kallt då, men nu känns det onödigt att han ska gå klippt när han vilar
Går den på lösdrift är det dock juste om den får behålla pälsen på magen, annars brukar de inte vilja ligga ner med magen mot snön. Blir så kallt för dem då
Men vet även de som klipper av anledningen att hästen torkar fortare då, tror även att jag såg det i den här tråden, och det är ganska onödigt
Varför är det onödigt att klippa en häst för att dem torkar fortare? Eller har jag missuppfattat dig? Jag kan se massor med fördelar med att min häst är torr på en halvtimme istället för att det tar många timmar.
Vilka andra anledningar ser du till att klippa hästen menar du?
Om jag visste varför hade jag givetvis inte frågat.
För att den ska torka snabbare när den svettas, det är bättre att lämna en häst som är torr och varm även utan täcke än en som är dyngsur av svett, även om den torkar inifrån kan den frysa och det är inte nyttigt för huden om pälsen jämnt är våt även om den inte fryser. Det är också knepig logistik med hur man ska göra med eventuella täcken när man inte bor vi stallet.