Sv: Raka islandshäst på lösdrift
Jag klipper av 2 anledningar=)
Största orsaken är att min häst mår dåligt av att ha sin tjocka päls när hon rids mkt inne i ridhus och går i hård träning.
Hon blir så svettig att det rinner överallt hela hon är svettig och hon flåsar och ja mår verkligen inte bra det går inte å rida helt enkelt.
Sedan rakar jag också för att det ser snyggt ut.. när jag ändå måste raka för att kunna rida fullt ut kan jag lika väl klippa henne så hon dessutom ser lite pråper ut.
Jag tycker det är superfult med helrakade kroppar och stora pudelben och ett pudelhuvud.
Och min häst svettas väldigt mkt under tränset bakom öronen under pannbandet och under nosgrimman så av de skälet åkte även håret på huvudet av.
Sedan vill jag kunna se benen även på vintern vill kunna se senor och leder ev svullnader och småsår vilket är betydligt svårare med 1 dm tjock päls på benen.
Dessutom får hon så tjock hovskägg att hon lätt får fuktexem/mugg och isbollar påvintern Så hon helrakas även på benen sparar bara en toffs runt sporren
Det var betydligt lättare att hålla rent och snyggt och hon torkade på 2 röda verkligen supersmidigt.
Nu viste ju jag att det skulle bli ett ramaskrik av att jag skrev att min häst har vid kallare än 20 gradet 900 grams täcke på sig speciellt här inne på isis sidan
Men det tyder bara på ren okunskap av folk som yttrar sig utan att veta vad min häst har för behov och inte har för behov.
Min häst är en extrem fryslort, och jag har varit med om hästar som fått skador av att stå och ha fryst och skakat för länge.
och det vill jag aldrig se igen
Och självklart måste man ju ha täcken som andas de trode jag alla visste om ??
Och ni kan va lugna jag är en god hästägare som alltid ger min häst det bästa och skulle jag se att hon inte frös vid 200 grams täcke när det är -20 eller kallare så skulle hon självklart bara få ha 200 grams täcke på sig..Ingen är ju gladare isf än min plånbok
Men när folk i stallet ringer och säger att min häst står i hagen och hoppar på alla 4:a av att hon fryser trots 500g täcke så är jag iaf en sån hästägare som inte bara kan rycka på axlarna och blunda och säga ähhh hästkräk på Buke säger folk att man inte ska ha mer täcke så du får vackert frysa så deeeee så!!!
Nu är vi återigen tillbask till bukes skötsel och ryttarpoliser.. att ni bara orkar hålla på... skaffa er ett liv!!!!
Sköt er och skit i andra!
acceptera att folk gör och tycker olika än er
Tänkvad världen vore trevligare om folk kunde acceptera att folk tycker och tänker olika???
Tänk vad mkt mindre krig vi kunde ha så på jorden