Raka islandshäst på lösdrift

Sv: Raka islandshäst på lösdrift

Däremot har jag varit med om en häst som blev övertäckad, han blev för varm och vad som då hände var inte trevligt. Han blev överhettad, hjärtslagen gick ner och han la sig helt sonika ner och vägrade resa på sig.:eek:

Man lyckades få av han alla lager och efter ca 30 minuter var han på benen igen, med normal hjärtfrekvens.

Usch! Min egen fick feber när vi i all välmening la på ett slitet gammalt täcke när han kom hem som ett benrangel från djursjukhuset. Det var inte ok till den lilla kaminen :-P inte svettig dock!

DSC04474.JPG

Min häst går på lösdrift och så här ser hon ut sedan jag idag klippt henne för andra gången i höst. Första gången helklippte jag (eller i alla fall nästan, med undantag för huvudet och benen.) Nu klippte jag halsen och insidan av/mellan frambenen och bakbenen - d v s där hon svettas som mest. Har även klippt mellan ganascherna - men bara precis mitt emellan dem. Sparar alltid tillräckligt med skägg på sidorna för att det inte ska synas. (På den här bilden sitter dock grimman så konstigt att man inte ser så mycket av skägget...) Har alltid haft hästar med mycket skägg - så det har gått bra att göra sådan osynlig klippning.

Lovar dig, det är skrämmande vanligt. Säljer täcken på jobbet och jag stöter på det problemet varje vecka.. :p

Gulligt ja, men inte gulligt att göra rent dagen efter :D

Benskydden är ingen större fara i sig, men skumbollarna som sakta rör sig från armbågen ända ner till dem lämnar hemska spår efter sig, haha :D Det är inte ovanligt att min häst (förutom i munnen) är skummig på hela hakan och baksidan av alla benen. Utan att vara sådär "svettlöddrig" som de blir typ av tyglarna på halsen o så. Jag tror han har gräddbakelse-svett :p

Min svettas visserligen i ansiktet men inte så mycket att skägget påverkas, det är hela en dm långt! Och hon tappar det förrän vid midsommar :D Inte heller benen är ett jätteproblem, för min del. Antar att pälsen fångar upp massor :angel: En del klipper dock halva benen och lämnar man hovskägger är det ok även för tävling :)

En följdfråga, behöver ni spänna ut sidostycken och nosgrimma vintertid? Det behövde jag på en liten ponny pga pälsen, haha :-D det var rätt kul när jag väl kom på varför bettet satt så hårt och nosgrimma kändes konstig att spänna vanliga hålet ;-)

Inte sidostyckena kanske men väl snokremmen på remontnosgrimma, den blir alltid 1-2 hål kortare vintertid.

En följdfråga, behöver ni spänna ut sidostycken och nosgrimma vintertid? Det behövde jag på en liten ponny pga pälsen, haha :-D det var rätt kul när jag väl kom på varför bettet satt så hårt och nosgrimma kändes konstig att spänna vanliga hålet ;-)

Nosgrimma och vanliga grimman , ja:)

Inte världens snyggaste klippning men funkar jätte bra. Och min går på lösdrift d va därför vi sparade magen på han.
8524_1244783433313_1299876_n.jpg

Niela

Du står ju i ett dressyrstall där hästarnas utevistelse är minimal. Du har en islandshäst och ingen dressyrponny! Kan aldrig i min vildaste fantasi tro att din häst behöver så tjocka täcken, arma djur!

kl

Helt OT men varför klipper ni aldrig (typ) benen och undersidan av huvudet på era islandshästar? Är det inte jobbigt när hästen blir svettig i den pälsen som är kvar? Den är ju jättelång tycker till och med jag som har ponny :D

Jag sparar all päls på huvudet för jag tycker det är finast. Det är ju en islandshäst jag har och vill att den ska se ut som en :) Mina brukar inte svettas i ansiktet.
Benen sparar jag all päls på för att skydda mot snö/lera/väta.

Jag ser ingen anledning att helklippa en häst om man inte rider såpass hårt att den är genomsur efter ridpassen. Jag brukar klippa halsen för att slippa behöva täcka varje dag eller spårklippa.

Jag har svårt att se poängen att klippa hela ryggen och länden för att sen slänga på ett täcke eller ländtäcke istället. Då sparar jag hellre all päls där och tar på ett täcke eller ländtäcke som extra skydd dom dagarna vädret är trist.

KL

Vilket täcke skulle ni satt på en helrakad häst nu som är ute på dagarna och inne på nätterna? Har ibland svårt att åka och byta täcke så gärna ett som skulle kunna funka för både inne och ute. Måste helraka henne för hon har pälsätare...

I nuläget ett regntäcke med fleecefoder. Sen när det blir kallare ett 150g vintertäcke.

Min tjej skulle aldrig fixa att bara ha ett regntäcke, fleecefoder eller ej.
Hon skulle frysa ihjäl, speciellt under morgonen, första timmarna efter utsläppet så är det fortf 3-5 minus.
Hon har iaf ett 200g täcke med halvhals.
Nu har ju jag turen att det byts täcke vid ut och insläpp, så inne har hon antingen ett fleecetäcke eller ett 150g stalltäcke.

Jag klipper av 2 anledningar=)

Största orsaken är att min häst mår dåligt av att ha sin tjocka päls när hon rids mkt inne i ridhus och går i hård träning.
Hon blir så svettig att det rinner överallt hela hon är svettig och hon flåsar och ja mår verkligen inte bra det går inte å rida helt enkelt.

Sedan rakar jag också för att det ser snyggt ut.. när jag ändå måste raka för att kunna rida fullt ut kan jag lika väl klippa henne så hon dessutom ser lite pråper ut.
Jag tycker det är superfult med helrakade kroppar och stora pudelben och ett pudelhuvud.
Och min häst svettas väldigt mkt under tränset bakom öronen under pannbandet och under nosgrimman så av de skälet åkte även håret på huvudet av.
Sedan vill jag kunna se benen även på vintern vill kunna se senor och leder ev svullnader och småsår vilket är betydligt svårare med 1 dm tjock päls på benen.
Dessutom får hon så tjock hovskägg att hon lätt får fuktexem/mugg och isbollar påvintern Så hon helrakas även på benen sparar bara en toffs runt sporren
Det var betydligt lättare att hålla rent och snyggt och hon torkade på 2 röda verkligen supersmidigt.
Nu viste ju jag att det skulle bli ett ramaskrik av att jag skrev att min häst har vid kallare än 20 gradet 900 grams täcke på sig speciellt här inne på isis sidan
Men det tyder bara på ren okunskap av folk som yttrar sig utan att veta vad min häst har för behov och inte har för behov.

Min häst är en extrem fryslort, och jag har varit med om hästar som fått skador av att stå och ha fryst och skakat för länge.
och det vill jag aldrig se igen :cry:

Och självklart måste man ju ha täcken som andas de trode jag alla visste om ??:eek:

Och ni kan va lugna jag är en god hästägare som alltid ger min häst det bästa och skulle jag se att hon inte frös vid 200 grams täcke när det är -20 eller kallare så skulle hon självklart bara få ha 200 grams täcke på sig..Ingen är ju gladare isf än min plånbok;)

Men när folk i stallet ringer och säger att min häst står i hagen och hoppar på alla 4:a av att hon fryser trots 500g täcke så är jag iaf en sån hästägare som inte bara kan rycka på axlarna och blunda och säga ähhh hästkräk på Buke säger folk att man inte ska ha mer täcke så du får vackert frysa så deeeee så!!!:grin:

Nu är vi återigen tillbask till bukes skötsel och ryttarpoliser.. att ni bara orkar hålla på... skaffa er ett liv!!!!

Sköt er och skit i andra!
acceptera att folk gör och tycker olika än er

Tänkvad världen vore trevligare om folk kunde acceptera att folk tycker och tänker olika???
Tänk vad mkt mindre krig vi kunde ha så på jorden

Hur sent vågar man raka fram på halsen och bogen när hästen går på lösdrift?

Hur sent du vill egentligen, hästen fryser inte med en klippning av hals och bog du kan t om ha den otäckad med en sådan klippning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30