Raka islandshäst på lösdrift

Sv: Raka islandshäst på lösdrift

Fast dom fryser ju inte eftersom att dom är torra mot huden. Så som jag har läst så känns det på dom ungefär som när vi har regnkläder som är blöta utanpå, vi är fortfarande torra innanför. Den enda skillnaden som täcket gör är att det suger upp och flyttar fukten, hästen känner ingen skillnad eftersom att den i vilket fall som helt har känslan av att vara torr :)

Vi har haft en helveteshöst, det har regnat massor, de perioder det varit runt nollan och regn har jag behöv ta in hästen för att torka upp. Lång päls och svett hade inte förbättrat situationen alls. Ja hästen torkar innifrån men den måste hinna bli torr, det blir den inte om väta kommer mer eller mindre konstant både utifrån och inifrån. Bara för att pälsen torkar inifrån är hästen inte immun mot att frysa.

Men alla tycker ju olika och jag kritiserar inte er för vad ni gör. Det här är sådant som jag har läst på om på sista tiden och tidigare har jag nog klippt på alla olika sätt som man kan ;)

Man måste omsätta det man läser i praktiken och se till hela situationen och vad som är bäst för hästen under rådande förutsättningar, alla har inte perfekt omständighet utan hankar sig fram efter bästa förmåga utifrån klimat och vad man har för förutsättningar på orten.

Vi har haft en helveteshöst, det har regnat massor, de perioder det varit runt nollan och regn har jag behöv ta in hästen för att torka upp. Lång päls och svett hade inte förbättrat situationen alls. Ja hästen torkar innifrån men den måste hinna bli torr, det blir den inte om väta kommer mer eller mindre konstant både utifrån och inifrån. Bara för att pälsen torkar inifrån är hästen inte immun mot att frysa.

Svetten dunstar som sagt (flera gånger nu) snabbt bort från huden och hästen fryser inte av svetten. Sedan om den fryser av väta utifrån kan man ju täcka den varesig den är klippt eller oklippt, det har ju ingen betydelse. Är den oklippt och fryser skadar det ju inte att sätta på ett tunt (eller tjockare) regntäcke som som skydd från just regnet. Om din häst fryser trots det så kan du ju börja fundera på varför, för det beror inte på att svetten torkar långsamt.

Hästar är skapta för att kunna svetta bort värme när de rör sig (flyr från fara). Pälsen är även skapt för att kunna hantera svetten.

Man måste omsätta det man läser i praktiken och se till hela situationen och vad som är bäst för hästen under rådande förutsättningar, alla har inte perfekt omständighet utan hankar sig fram efter bästa förmåga utifrån klimat och vad man har för förutsättningar på orten.

Jag har nog hållit på med hästar tillräckligt länge för att kunna avgöra om de mår bra i rådande förhållanden, jag kombinerar teori med praktik för jag tror inte att forskning och veterinärers åsikter är ren rappakalja.
Det klart att man ska täcka hästen om det behövs, men man behöver väl inte klippa den för att täcka den? Och man behöver inte täcka den för att den är svettig, för den fryser inte mer då än om den är torr (dvs om klimatet är densamma).

Frågan om att släppa ut svettiga hästar är inte så svår. Om hästen blir svettig när det är mycket kallt har den sannolikt kraftig vinterpäls. Svetten dunstar snabbt från huden (med hjälp av hudens värme) men kondenserar längre ut i pälsen, där temperaturen sjunker. Hästen ser blöt ut, men den upplever inte att den är blöt, precis som du inte känner dig blöt när du är blöt utanpå regnkläder. Anledningen till att hästen inte torkar är att pälsen isolerar så bra så att kroppens värme inte förmår tränga ut och torka pälsens yttre delar. Fukten på pälsens yta dunstar med hjälp av strålningsenergi (från solen) men eftersom strålningen är så liten på vintern, så tar det lång tid.

Att lägga på ett täcke gör att man flyttar kondenseringen från pälsens yttre delar till täcket. Pälsen ser nu inte längre våt ut och hästägaren känner sig nöjd. För hästen saknar det betydelse. Mitt råd: Släpp ut en svettig häst i vilken temperatur som helst.

Men, klipp hellre hästar som skall jobba hårt på vintern. Det som kan vara obehagligt för en häst med vinterpäls är att jobbas så att den blir alldeles överhettad, att släppas ut våt är däremot inget problem.

Jag känner inte till någon gräns för att rida en häst andfådd och svettig.
Per Mickaneks, veterinärmedicine doktor. Taget från Ia & Dennis hemsida

Senast ändrad:

Ja jag vet att den innersta pälsen torkar snabbast vilket jag skrivit förut men du missade förmodligen det. Det hjälper liksom inte om vattnet kommer både ute och inifrån och utifrån och till den grad att hästen blir genomblöt, det hjälper heller inte om hästen svettas så mycket att den aldrig hinner torka (och till slut får hudproblem eller pälsen börjar mögla). Det hjälper heller inte om hästen inte torkat så pass att den är torr nog för att inte frysa.

Det handlar egentligen inte om täcke eller inte täcke vilket artikeln du läst handlar om utan om hela kittet. Jag tror inte doktorn primärt forskat på långhåriga hästar som islandshästen om de ens varit med i undersökningen. Ju mer päls dess mer problem vid sidan av. Det är skillnad på om pälsen normalt sett tar 1-2 timma och torka än om den normalt tar 5-6 timmer eller kanske mer (eller aldrig hinner torka).

Senast ändrad:

Vilket är jättebra information tycker jag, dock missar denna info en sak. Hästar med väldigt tjock päls kan få svampangrepp i huden därför att fukten binds halvvägs ner i pälsen, och det är skillnad på vild och en ridhäst. Vildhästen eller den häst som inte rids har sin päls helt intakt och fyller precis den funktion en päls ska göra, med den häst som rids får sin päls delvis "skadad" på valda ställen där pälsen inte alls fyller de funktion som den egentligen är ämnad för. Dit hör bl a sadelstad och även övriga kroppen i de fall man använder täcke mycket.

Ja jag vet att den innersta pälsen torkar snabbast vilket jag skrivit förut men du missade förmodligen det.
Nej det läste jag
Det hjälper liksom inte om vattnet kommer både ute och inifrån och utifrån och till den grad att hästen blir genomblöt
det hjälper heller inte om hästen svettas så mycket att den aldrig hinner torka (och till slut får hudproblem eller pälsen börjar mögla). [/QUOTE] Då har det nog gått alldeles för långt, kan du förklara i vilka sammanhang hästen svettas så mycket? Är det vid ridning så är nog risken för överhettning större och då ska man ju ändå raka den av den anledningen
Det hjälper heller inte om hästen inte torkat så pass att den är torr nog för att inte frysa.
Det är den här delen jag inte förstår. Du säger ju emot dig själv (eller är jag dum?). Du skrev nyss "Ja jag vet att den innersta pälsen torkar snabbast vilket jag skrivit förut men du missade förmodligen det.", men nu skriver du ändå att hästen kan frysa pga fukt. Men om pälsen närmast huden torkar på en gång och därefter håller hästen varm så borde väl hästen inte frysa (om inte väderleken är extrem, men då kan iallafall mina hästar gå in och ställa sig under skydd i ligghallar med halm).

Det handlar egentligen inte om täcke eller inte täcke vilket artikeln du läst handlar om utan om hela kittet.
Frågan som veterinären svarade på handlade om huruvida man kan släppa ut en häst blöt häst utan att den fryser. Han antar att hästen har lång päls (oklippt) eftersom att den är svettig och det är iallafall det jag diskuterar kring, om man kan släppa ut en oklippt, svettig häst utan att den frysee.
Jag tror inte doktorn primärt forskat på långhåriga hästar som islandshästen om de ens varit med i undersökningen.
Eftersom att frågan handlade om en islandshäst så antar jag att veterinären utgår från det.
Ju mer päls dess mer problem vid sidan av. Det är skillnad på om pälsen normalt sett tar 1-2 timma och torka än om den normalt tar 5-6 timmer eller kanske mer (eller aldrig hinner torka).
Det jag skrev handlade om ifall hästen fryser när man släpper ut den. Pälsen kan ju bli blöt av andra orsaker än svett (som även du har sagt). Regnar det mycket så torkar pälsen aldrig, men det gör den ju inte heller om man halvrakar hästen. Ska man behöva helraka alla hästar bara för att man är rädd att pälsen ska mögla? Då tycker jag hellre att man låter bli, ger hästarna möjlighet till ligghall/stall så de slipper regnet och använder tunnare täcke vid behov.
Man kan som sagt täcka även en orakad häst och det jag ville ha fram var att man inte behöver klippa hästen pga att den torkar fortare då, man kan släppa ut den svettig och den fryser ändå inte av svetten. Varför tänker jag inte förklara fler gånger, jag förstår inte vad du vill bevisa eller på vilket sätt du tror att jag har fel. Förstår inte heller varför du blandar in andra saker och säger emot saker som jag inte har påstått. Jag låter bli att raka min häst i år och jag har en bra anledning till det.

Vilket är jättebra information tycker jag, dock missar denna info en sak. Hästar med väldigt tjock päls kan få svampangrepp i huden därför att fukten binds halvvägs ner i pälsen, och det är skillnad på vild och en ridhäst. Vildhästen eller den häst som inte rids har sin päls helt intakt och fyller precis den funktion en päls ska göra, med den häst som rids får sin päls delvis "skadad" på valda ställen där pälsen inte alls fyller de funktion som den egentligen är ämnad för. Dit hör bl a sadelstad och även övriga kroppen i de fall man använder täcke mycket.
Jo det klart, vi hade en häst som fick svamp förra året, han var inte ens ridhäst. Det blev bara till att raka det drabbade området på en gång. ;)

Jag har redan sagt vad jag tycker orkar inte dra det igen.

Det är lika dumt att hävda att man inte ska ta hänsyn till individen och lokala omständigheter och bara peka på en forskningsrapport och säga att så ska det vara om att säga så "vi har alltid gjort så" och inte ta åt sig ny information alls.

Det går mycket mode i hästvärden, nästa år är det en forskningsrapport som säger något helt annat eller delvis annorlunda. En forskningsrapport är ingen absolut sanning som inte kommer att ändras och utvecklas.

Tror inte att det är någon risk, de har två ligghallar med halm som de kan gå in i (som det ska vara på lösdrift). Där ligger de ofta :)
Får som sagt se hur jag gör, har kört både med halvklippning och klippt bara på halsen tidigare, båda har funkat bra. (Sadelgjorden fastnar inte i pälsen om magen är klippt ;) )

Då är det säkert helt lugnt :) Har sett exempel där det inte funkat fullt ut så brukar basunera ut mitt visdomsord så fort jag får chansen ;)

Det är lika dumt att hävda att man inte ska ta hänsyn till individen och lokala omständigheter och bara peka på en forskningsrapport och säga att så ska det vara om att säga så "vi har alltid gjort så" och inte ta åt sig ny information alls.

Det går mycket mode i hästvärden, nästa år är det en forskningsrapport som säger något helt annat eller delvis annorlunda. En forskningsrapport är ingen absolut sanning som inte kommer att ändras och utvecklas.

Jag håller helt med, inte minst om forskningen och så länge hästen mår bra så kvittar det ju. Sen undviker jag personligen att klippa så mycket att det behövs täcken, det känns bara som onödigt arbete +att jag är rädda (säkert i onödan) att hästarna ska fasta i täcket och skada sig (hej nojig hästägare).

Fast då har du missuppfattat mig, för det gör jag absolut inte. Det här har jag själv upplevt funkar på mina hästar, sedan kan hästar vara mer eller mindre frusna av sig ;) men jag tycker att man ska utgå från något och se till hur hästar är skapta att fungera. Sen är det självklart att de flesta vet det bästa för sina egna hästar och det tänker inte jag lägga mig i, hästar är individer :)

Jag tycker att man både ska vara öppen och argumenterande till ny information, och vad var det om inte information som jag delade med mig av? ;)

Btw så är det där svaret från 2008 ;)

Senast ändrad:

Såg att jag hade formulerat mig knasigt i mitt första inlägg, menade att jag har hört folk som snackar om att hästarna fryser när de går ut svettiga. Bortsåg helt från att andra problem kan uppstå, trött var jag också så kunde inte läsa vad ni menade. sorry för det :$

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30