Raka eller inte??

tinafinis

Trådstartare
Jaha, hur gör ni med era ettåringar?
Blir dom nåt svettiga?

Min blir bara svettig (än så länge) kring selen.
Men hon håller på att få en björnpäls och träningen ökas ju mer o mer.

Så, klipper ni era småhästar eller hur gör ni?
Tar ju flera timmar innan hon kommer att torka o stå i boxen är ju trist tycker hon.

Sv: Raka eller inte??

Ettåringar är tåliga.
JAg brukar inte ha rakat mina och jag vet flera tränare som har unghästar på lösdrift och bara släpper ut dem direkt efter att dem kört. Till och med här uppe i kalla norrland.
Men om man tycker det känns hemskt att göra så kan man ju alltid skaffra ett bra täcke som andas och lägga på och sedan släppa ut. Då torkar dem snabbt och håller sig varma samtidigt.

Klipper inte ettåringar, det känns viktigare andra året då de förhoppningsvis tränar betydligt tuffare (och svettas mer).

Jag klipper ingen häst alls om jag inte MÅSTE...

Oftast räcker det med ett fleecetäcke under det vanliga och ut i hagen, åtminstone om det blir samma blaskvintrar som det varit de senaste åren.

Annars får de väl stå inne lite längre så att de torkar till.

OK tack för infon.
Då e e de kanske inte fel at ha täcke då i stället.
Småsnål som jag är vill jag inte lägga så mycket pengar på ett täcke av god kvalitet till henne nu då hon fortfarande växer.
Har lite mindre täcken här hemma som hon borde klara sig med.

Vad har ni för täcken?

Åringarna har faktiskt mest gått otäckade, jag brukar inte börja köra snabbare jobb med dem förrän det blir varmt igen för jag kommer ju aldrig igång förrän mitt i vintern.

Annars har jag regntäcken med lite foder, mina favvosar är de med fleece på insidan och det klarar sig de flesta med över vintern här.

Jag är en sån som gärna har naket så ofta/länge det går. Det är bara de som går ute på nätterna här som har täcken på natten nu eftersom det är lite dåligt med regnskydd i hagen än så länge.

Vi klipper inte ettåringarna, de går ju lugna jobb. Snabbast brukar de torka om man släpper ut dem. Brukar inte täcka dem heller. Är det regn och rusk får de stå inne med fleecetäcke och torka.

OK. Ja, utan täcke så länge det går.
Och sååå svett ska hon väl inbte behöva bli av träningen hon gör nu eller kommer göra under vintern.
Blir ju långsam kondisträning (samt vänja att gå på alla olika rundor).

Men då vet jag lite alla fall hur andra gör o tänker.

Jag har heller aldrig klippt eller ens täckat en ettåring, den ena av mina numera tvååringar hade täckersdebut faktiskt för bara några veckor sen :D
Det är bara att ta en plastskrapa o lägga rätt pälsen när dom är svetta, så tror jag de flesta gör

Alltså, för många år sen höll jag på lite med ettåringarna när ja jobbade i travstall. Ärligt så minns jag inte hur pass svetta dom blev, så ja vet inte hur vi gjorde :-)
Blev nog inte så svetta..
O andra sidan hade denna människa inga täcken på nån av sina hästar.

En ettåring ska väl mest lära sig att gå i vagn ordentligt och lyssna på kusken och annars få gå i hagen och bara vara unga. Så jag tycker dom ska få ha pälsen kvar. :)

Vi har vara ettaringar tackade nu ( -10 grader och 40 cm sno) och ed ar faktiskt relativt tunnhariga annu. Kommer nog bli tvugna att klippa nar vi aker till Florida. Har haft hast darnere med "host pals" som tvattats vid sextiden och fortfarande ar fuktig runt middag (25 grader varmt och sol) Forsoker att komma undan med sa lite klippande som mojligt men eftersom vi ar kvar har uppe sa sent iar har jag en kansla att det blir klippkort hos "Joe" med maskin da vi kommer ner.
Klipper vi blir det alltid helklippning inkl ben och huvud.

Måste säg att min dam nästan alltid blir lite svettig på halsen och kring selen efter ett pass. Hon har jättemycket päls. Jag brukar sätta på henne ett täcke med fleece invändigt o så får hon gå ut.
Får se... Klipper henne kanske nån gång nästa år.

Jag kommer antagligen klippa min ettåring i januari-februari.. eller tvååring blir det då.. (herrgud vad fort de går)

Men då har jag ett kallblod som absolut har en dm långa hår som står rätt ut :angel:

Jag skrittar bara henne i vagn nu och travar kanske jätte korta bitar ibland för att hålla humöret uppe. Hon blir varm och fuktig redan av det. Så när jag börjar komma igång ordentligt med träningen så åker pälsen..

Har inte så mkt till val..

Nu åkte pälsen på halsen o mellan frambenen bort.
Tänkte att jag skulle öva på min vuxna häst först (jag har aldrig gjort det). Hon var totalt livrädd.
Så jag förberedde min ettåring med tussar i öronen, morötter och annan muta.
Jag han inte mer än att sätta på maskinen och lägga den mot hennes hals förens hon somnade. Var som om hon fått lugnande. Hon tykcte det var hur skönt som helst. Inga protester.
Puh.

Alltså.. jag vet inte hur jag ska göra.. har börjat trava i träningen nu.. kör en vända som ser ut ungefär så här

1000 meter skritt, 500 meter trav, 500 meter skritt, 500 meter trav, 1000 meter skritt.

När vi kommer hem är hon blöt av svett på halsen och något mindre svettig på resten av kroppen.. Så hon får lov att stå inne och torka i minst en timme innan jag vågar ställa ut henne med dubbla täcken.. fast de gäller bara nu när det är plusgrader/någon minusgrad..

Raka eller inte raka? Man kanske kan raka lite?

Hon är ett kallblod och har otroligt mkt päls.

det är på det viset min med blir svettig så det var därför jag nu tog bort det.
Hon blir lite fuktig runt selen med, men hon får alltid ett täcke med fleece invändigt så kan hon gå ut sen efter hon ätit.
Hon hade med riktigt tjock päls.

Ska ut och köra imorgon. Får kika på vart hon blir värst svettig då.. sen ska jag undersöka sätt att raka.. behövs kanske inte så mkt för att de ska göra skillnad..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 960
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar